انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

اردبیل - ایرنا - مدیر امور منابع آب مشگین شهر گفت: تاکنون 9 دهنه آبگرم معدنی در این شهرستان شناسنامه دار شده است.

به گزارش ایرنا ، ارسلان فرجی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان افزود: اسیدی ترین و گرم ترین آب های معدنی ایران در مشگین شهر واقع شده و مسافران بسیاری با اهداف درمانی از این آب های بازدید و استفاده می کنند.
وی آبگرم قینرجه را نیز گرم ترین آب این شهرستان و ایران با 86 درجه و آبگرم قوتورسویی را اسیدی ترین آبگرم این منطقه ذکر کرد.
وی با بیان اینکه 40 دهنه آبگرم و چشمه معدنی نیز در این شهرستان واقع شده گفت: اقدامی برای شناسنامه دار کردن این آبگرم ها نشده و مراحل مطالعاتی برای شناسنامه دار کردن و سرمایه گذاری در این آبگرم ها در حال انجام است.
فرجی ادامه داد: سه دهنه از این آبگرم ها در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شده و امیدواریم همزمان با توسعه گردشگری مشگین شهر این آبگرم ها نیز به صورت خاص در کشور و استان مورد بهره برداری قرار بگیرد.
وی همچنین با اشاره به اقدامات توسعه ای در آبگرم قوتورسویی گفت: به دلیل خاصیت های این آبگرم امکان ایجاد استخر سرپوشیده برای آن میسر نیست و به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه هنوز تصمیمی برای ساماندهی آن اتخاذ 
نشده است.
وی به در دست مطالعه بودن طرح جامع گردشگری برای این آبگرم توسط میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اشاره کرد و افزود: به محض پایان مطالعه این طرح و مشخص شدن وضعیت گردشگری منطقه اقدامات لازم برای ساماندهی این آبگرم انجام می شود.
مدیر امور منابع آب مشگین شهر ظرفیت گردشگری آبگرم های این شهرستان را بی نظیر دانست و گفت: بخش گردشگری و توسعه آبگرم های مشگین شهر روی ریل پیشرفت قرار گرفته و به زودی این منطقه به سرعین دیگری در استان تبدیل می شود.

منابع آب زیرزمینی مشگین شهر 40 میلیون متر مکعب است
************************************************ 
فرجی در ادامه میزان منابع آب زیر زمینی مشگین شهر را 40 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: کل ظرفیت آب های زیر زمینی و سطحی این شهرستان 346 میلیون متر مکعب است که 306 میلیون متر مکعب از این میزان را آب های سطحی به خود اختصاص می دهند.
وی با بیان اینکه مشگین شهر آب های مصرفی را در خود تولید می کند ، افزود: در صورت مدیریت مناسب آب های سطحی و استفاده بهتر از این منابع ، آب های زیر زمینی ذخیره شده و این شهرستان دچار کمترین آسیب از ناحیه بی آبی می شود.
وی بیان کرد: شهرستان مشگین شهر 80 درصد از آب تولید شده در حوزه خود را مصرف کرده و در حال حاضر 11 سد بزرگ وکوچک با ظرفیت 129 میلیون متر مکعب روی رودخانه های این شهرستان ایجاد شده است.
وی از در دست مطالعه بودن چهار سد دیگر با ظرفیت آبگیری 24 میلیون متر مکعب در این شهرستان خبر داد و گفت: سد احمدبیگلو نیز در حال حاضر در دست اجرا می باشد که با بهره برداری از این سد آب کشاروزی و شرب مناطق زیادی از این شهرستان تامین می شود.
وی با اشاره به مصرف بیش از 90 درصد آب های زیر زمینی در بخش کشاورزی تعداد چاه های مجاز برای بهره برداری کشاورزی در مشگین شهر را یک هزار و 650 حلقه چاه ذکر کرد وافزود: این تعداد چاه کشاورزی با 34 میلیون متر مکعب تخلیه آب فعالیت دارند.
مدیر امور منابع آب مشگین شهر از شناسایی 40 چاه غیرمجاز کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری نسبت به پر شدن این چاه ها اقدام شده که با پلمپ شدن آنها در هدر رفت یک میلیون و 512 متر مکعب آب به صورت سالانه صرفه جویی شد.
وی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند بر روی 270 چاه کشاورزی این شهرستان بیان کرد: تا پایان سال جاری تمام چاه های کشاورزی باید به کنتور هوشمند مجهز شده و تمدید پروانه بهره برداری این چاه ها منوط به نصب کنتور هوشمند می باشد.
فرجی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی توسط رسانه ها برای حفاظت از منابع آب زیر زمینی و سطحی گفت: میزان بارندگی در سال های اخیر کاهش یافته و در سال جاری میزان بارندگی در مشگین شهر با 30 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 116 میلی متر رسیده است.
شهرستان مشگین شهر در 85 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی