انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

پس از ثبت نام فله ای قاتلان و سارقان، شکایت فله ای اصلاح طلبان آغاز شد.

روز گذشته و پس از انتشار گزارشی در مورد شرایط تعداد زیادی از رد صلاحیت شدگان، این موضوع در شبکه های اجتماعی ونقل قول های سیاسی و گاها به مزاح مطرح است که آیا از میان رد صلاحیت شدگان برخی گروههای مطرح سیاسی کسانی به دلایل اعلام شده اعم از قتل و سرقت گروهک های ضدانقلاب رد صلاحیت شده اند؟

از روزی که آمار بالای ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شد، این سوال در افکار عمومی به وجود آمد که تعداد بالای ثبت نام کنندگان چه دلیلی می تواند داشته باشد.

در همان ایام ثبت نام موضوع ثبت نام فله ای توسط برخی گروههای اصلاح طلب مطرح شد. به طوری که هزاران نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی که تنها 290 نفر به آن راه پیدا خواهند کرد نام نویسی کردند. با اعلام آمار نهایی مشخص گردید ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند.

در این میان حضور افرادی از نهضت آزادی و جبهه ملی و ثبت نام آنان در انتخابات مجلس، ضمن اطلاع از عدم تایید صلاحیت کمک به تاکتیک ثبت نام فله ای اصلاح طلبان تلقی می شد.

این موضوع زمانی قابل تامل می‌شود که پیش از این تئوریسین یکی از طیف‌های غیرمجاز سیاسی گفته بود برای آنکه خلأ نظارتی در شورای نگهبان ایجاد شده و کاندیداهای این طیف از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، باید به شیوه‌های مختلف تلاش کرد تعداد زیادی افراد هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شوند. در کنار این موضوع اگرچه مجلس شورای اسلامی پیش از این قوانینی را برای ضابطه‌مند کردن کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کرد با این حال اما به نظر می‌رسد در این‌باره همچنان خلأ‌هایی وجود دارد که قطعا باید در مجلس آینده درباره آنها چاره‌اندیشی کرد تا تصویر یک هم‌اندیشی ملی با این قبیل رفتارها و تصاویر مخدوش نشود.

در ایام ثبت نام بی سابقه ترین ثبت نام های خانوادگی و فامیلی از ابتدای انقلاب تا کنون هم اتفاق افتاد. به طوریکه حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی به همراه فرزندانش(محسن و فاطمه)، سیدحسن خمینی به همراه نوه دیگر امام(مرتضی اشراقی)، محمدرضا عارف به همراه فرزندش (حمید عارف)، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات به همراه فرزندش(سیدمحسن علوی)، حسن روحانی رئیس‌جمهور به همراه خواهرزاده‌اش، علی لاریجانی به همراه برادر همسرش پسر شهید مطهری(علی مطهری)، خواهرزاده خاتمی، برادر نوبخت سخنگوی دولت، برادرزاده اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، پسر شهید مفتح، داماد آیت‌الله مهدوی‌کنی، دختر آیت‌الله طالقانی و نوه شهید مدرس از جمله ثبت‌نام‌کنندگان این دوره از انتخابات هستند.

نتیجه این ثبت نام فله ای نشان داد بسیاری شاید برای کمک به تاکتیک شکایت فله ای اصلاح طلبان با جرم های مشخص برای کاندیداتوری مجلس ثبت نام کرده اند. چنانچه در میان رد صلاحیت شدگان:603نفر مرتکب قتل و در دادگاه ها محکوم شده اند.(غیر عمد، رضایت اولیای دم، فرصت مرخصی برای ثبت نام و...)، 422نفر مجرم به زنا شناخته شده که احکام قضایی این افراد ضمیمه این گزارش شده است،570 نفر در دادگاهها به سرقت محکوم شده اند، 340نفر از داوطلبین رد صلاحیت شده هر سه جرم قتل، زنا و سرقت را مرتکب شده اند، 415 نفر عضو گروههای منحله اعم از کموله، مجاهدین خلق(منافقین)، نهضت آزادی، مشارکت، مجاهیدین، پ.ک.ک، سلطنت طلبی و.. بوده اند، 250نفر تابعیت ایران را نداشته اند، 176نفر دو تابعیتی بوده اند(طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران افراد غیرایرانی و یا دارای تابعیت دوگانه نمی‌توانند در هیچ‌کدام از انتخابات‌ نامزد شوند،460نفر هیچ آدرسی در فرمهای ثبت نامی خود ارایه نکرده اند.

یک نهاد غیر دولتی با ارسال مستندات نیز حدود 850 پرونده را کلا دستور به رد صلاحیت داده است.

در این میان برخی چهره‌های مشهور سیاسی هم به‌دلیل تشابه اسمی صلاحیت‌شان برای اعضای هیئت نظارت بر انتخابات احراز نشده است.

در این میان کمک دولت به تاکتیک اصلاح طلبان قابل توجه است. عدم‌جدیت قابل قبول هیئت‌های اجرایی در امر احراز صلاحیت‌ها موجب شد به‌دلیل حجم بسیار بالای ثبت‌نامی‌ها کار بر دستگاه‌های نظارتی سخت‌تر از پیش شود.

یک منبع مطلع در مراجع استعلام‌ها چند روز قبل گفته بود با وجود جواب منفی این نهاد به استعلام برخی از ثبت‌نام کنندگان، اما آنها توسط هیئت‌های اجرایی تأیید صلاحیت شده‌اند. براساس اعلام همین مرجع استعلام بین برخی تأیید صلاحیت‌شدگان افرادی با برخی سوابق منفی از جمله تابعیت اسرائیلی همسر، تابعیت چندگانه، سقط جنین غیرقانونی، رشوه‌گیری، سابقه عضویت در برخی گروهک‌های ضدانقلاب، مشارکت در قتل، اقدام علیه امنیت ملی، زنای محصنه، زنا با بستگان و محارم، نزاع خیابانی، اخلال در نظم عمومی و ... وجود داشتند.

کیهان در این رابطه می نویسد: پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها مدعیان اصلاحات در نشریات و رسانه‌های خود از سیاست ثبت نام فله‌ای در انتخابات پرده برداشته بودند.آنان معتقد بودند با ثبت‌نام تعداد زیادی از شخصیت‌های عضو این جریان دیگر شورای نگهبان نخواهد توانست وظیفه خود را به خوبی انجام داده و در نتیجه بسیاری از افرادی که در شرایط طبیعی نمی‌توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند خواهند توانست به مجلس راه یابند. 
با قاطعیت شورای نگهبان و رد و یا عدم احراز صلاحیت اشخاص فاقد صلاحیت آنان که دیروز به صورت فله‌ای در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند علاوه بر جو‌سازی و حمله به شورای نگهبان سیاست شکایت فله‌ای را در پیش گرفته‌اند تا در صورت رد این شکایات از سوی شورای نگهبان جوسازی خود را تشدید کنند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی