منطقه نمونه گردشگری شورابیل با قرار گرفتن در مرکز شهر اردبیل و داشتن تنها دریاچه طبیعی داخل شهری کشور، شرایط بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و تفریحی را دارد. اگر تا کنون طرح‌های ویژه و چشم گیر گردشگری در این مجموعه اجرا نشده و هرآنچه که در این منطقه گردشگران را جذب می‌کرد، جاذبه ‌های طبیعی یا امکانات معمولی بود، حالا این تصمیم مجموعه جدید شهرداری اردبیل است که شورابیل را متحول کند. آن چیزی که عیان است پتانسیل بالای این مجتمع تفریحی توریستی برای اجرای طرح‌های ویژه و بزرگی است که می تواند آن را به یک منطقه نمونه گردشگری واقعی تبدیل کند.

در سال جاری و بعد از انتخاب دکتر لطف‌اللهیان به عنوان شهردار اردبیل، و با انتصاب فضیلت ابراهیمی به عنوان مدیریت مجتمع تفریحی، توریستی شورابیل زمزمه‌های بسیاری را در مورد پلن تحول شورابیل شنیدیم. زمزمه‌هایی که تغییر و تحولات بسیاری را هم در نگرش موجود به این منطقه و هم در طرح‌های مد نظر برای آن نشان می‌داد. اکنون و بعد از گذشت چند ماه از شروع آن زمزمه‌ها، با وجود اینکه مدیریت این منطقه در پایان فصل کاری سال ۹۴ مسئولیت را برعهده گرفته بود اما پیشرفت قابل توجهی را در کارهای اجرایی این منطقه می‌توان دید.

شهردار اردبیل پس از قرار گرفتن در این منصب با اشاره به ظرفیت‌های مجتمع شورابیل، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا مجتمع بزرگ شورابیل هم‌راستا با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به یک ظرفیت چشمگیر برای حضور گردشگران و محلی برای تفریح شهروندان تبدیل شود .

بر این اساس و در راستای همان اهداف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این روزها خبرهای خوبی از شورابیل به گوش می‌رسد. در حال حاضر بیشترین جنب و جوش کارکنان در این مجتمع در رینگ اطراف دریاچه به چشم می‌خورد که این گزارش قصد پرده برداری از اندیشه‌هایی دارد که برای این قسمت از مجتمع شده است.

اولین اتفاقی که در این رینگ انجام می‌شود و به زودی ثمر آن را خواهیم دید رینگ پیاده رو است. طبق گزارشی که فضیلت ابراهیمی مدیریت مجتمع شورابیل از روند احداث رینگ پیاده‌رو در اطراف دریاچه ارائه می‌دهد، کارهای اجرایی این رینگ تا چند روز آینده به پایان می‌رسد و طبق تصمیم جدید از آسفالت پلیمری رنگی بر روی آن استفاده می‌شود که با شرایط آب و هوایی منطقه هم سازگار است و شرایط رفاهی بهتری را برای شهروندان فراهم می‌کند.

رینگ پیاده روی اطراف دریاچه شورابیل در راستای برنامه هایی است که شهرداری اردبیل برای سلامت شهروندان در نظر گرفته است. بر اساس سخنان ابراهیمی، رینگ سواره فعلی اطراف دریاچه به سه قسمت تبدیل شده و کاربرد سواره بودن آن منتفی خواهد شد. در طرح جدید و در کنار رینگ پیاده رو دو رینگ قطار و دوچرخه نیز برنامه ریزی شده است.

ابراهیمی می‌گوید که کارهای این دو رینگ هم به زودی شروع و با سرعت بالا آماده شده و به بهره برداری خواهند رسید. بر اساس این طرح در حقیقت دیگر ورود خودرو به داخل مجتمع ممنوع شده، و پارکینگ‌هایی در اطراف ورودی‌های سه گانه مجتمع تدارک دیده می‌شود تا مراجعه کنندگان پس از پارک خودرو خود در این ورودی‌ها با ورود به مجتمع به روش‌های گوناگون، از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری و یا با قطار از نقاط مختلف آن دیدن و از امکانات موجود استفاده کنند.

همچنین طبق توضیحات مدیریت مجتمع شورابیل، با توجه به حذف رینگ سواره، و برای دسترسی هرچه بهتر مسافرین و شهروندان، در اطراف مجتمع یک خیابان ۲۴ متری در دست احداث است که از طرفی به سه ورودی مورد نظر شورابیل ختم می‌شود و از طرف دیگر به نقاط مختلف شهر ارتباط دارد.

ابراهیمی این اقدامات را در رینگ اطراف دریاچه شورابیل تنها نمونه‌ای از اقدامات بزرگ و اساسی در دست اجرا برای متحول کردن مجتمع تفریحی توریستی شورابیل می‌داند.

خبرنگار: توحید سیف