انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

هزاران تن کاغذ در کشور هدر رفت

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱ ب.ظ


درختان قربانی انتخابات

کاسبی 140 میلیون تومانی شهرداری در شب انتخابات/ هزاران تن کاغذ در کشور هدر رفت

شهرداری تهران با جمع آوری 700 تن کاغذ حاصل از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، 140 میلیون تومان پول به جیب زده است.
کد خبر: ۴۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش تیترشهر: در ایام منتهی به انتخابات که تقریبا هر 2 سال در کشور برگزار می شود، مطابق آمارها مصرف کاغذ در کشور چند برابر می شود.

در سراسر کشور کاندیداهای انتخابات مختلف اقدام به چاپ تبلیغات خود و چسباندن آنها به در و دیوار می کنند تا بلکه بتوانند در انتخابات پیروز شوند.

مطابق اعلام طاهر شبیری، دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا در سال 92، در این سال مصرف کاغذ در انتخابات شورای شهر بسیار بالا بوده است به گونه‌ای که مصرف در این بخش رکوردهای سال 1388 را تکرار کرده است. دلیل آن هم تعدد کاندیداها بوده است. هر چقدر تعداد کاندیداها بالاتر باشد فعالیت صنایع جانبی چاپ هم بیشتر می‌شود. پایه کار در تبلیغات کاغذ است. اما برنامه‌ای برای جذب آمار وجود ندارد تا بتوان به روشنی این چرخه مالی را ارزیابی کرد.

وی افزود: نوعی ابهام در این مورد وجود دارد. حتی خود وزارت بازرگانی میزان واردات کاغذ را به سندیکا اعلام نمی‌کند تا برای مواقع کمبود کاغذ برنامه‌ریزی کند. یعنی اتفاقی در بخشی از صنعت کشور رخ می‌دهد که این آمارها سرپوشیده بماند. هر آماری خارج از حوزه تولید با واقعیت‌ها تطابق ندارد.

شبیری یادآور شد: من می‌گویم کاش سالی چهار مرتبه انتخابات برگزار می‌شد تا وضعیت صنعت چاپ بهتر از این می‌شد چون در حال حاضر این بخش با مشکلات زیادی روبه‌رو است. از آنجا که در صنعت چاپ، طیف عمده‌ای از فعالان اقتصادی درگیر کار می‌شوند؛ انتخابات می‌تواند رونق نسبی به وضعیت نشر و چاپ تزریق کند.

آمارها نشان می دهد که در سالهای بدون انتخابات از 380 هزار تن کاغذی که در داخل نیاز است، 280 هزار تن وارد کشور می شود. اما آمار نگران کننده این است که برای انتخابات در کشور ما مقدار زیادی کاغذ مصرف می شود.

برای نمونه باید گفت، طبق اعلام مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، شهرداری پایتخت در یک شب (شب منتهی به انتخابات) 700 تن کاغذ از سطح شهر جمع آوری کرده است.

این مقدار کاغذ جدای از چندین تن کاغذی است که توسط بازیافتی های شخصی جهت فروش جمع آوری شده است.

اکنون قیمت هر کیلو کاغذی که در تبلیغات انتخاباتی مصرف می شود، 200 تومان است که با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که شهرداری در یک شب 140 میلیون تومان به جیب زده است.

کاسبی 140 میلیون تومانی شهرداری در شب انتخابات/ هزاران تن کاغذ در کشور هدر رفت

البته این برای شهرداری نمی تواند سود کلانی باشد چرا که آنها هزینه کارگر و پاکبان می دهند اما برای بازیافتی های شخصی که وانت های خود را شب انتخابات و در هفته منتهی به آن پر کردند، پول بسیار کلانی است.

تاکید می کنیم که آمار 700 تن کاغذ زباله در یک شب تنها مربوط به تهران است و هنوز آماری از مقدار کاغذ جمع آوری شده در سایر شهر ها منتشر نشده است.

به صورت تقریبی می توان گفت که حداقل 5 هزار تن کاغذ در این ایام استفاده شده و بعد نیز به بازیافتی ها فروخته شده است که در نوع خود در دنیا یک رکورد محسوب می شود.

این در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته خبری از اینگونه پوستر چاپ کردن و تبلیغات کاغذی نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی