انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

هاشمی ، اصلاح طلبان و انتخابات (3)

جمعه, ۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ب.ظ
سعید حجاریان در گفت‌وگو با حسین سلیمی که در کتاب «کالبد‌شکافی ذهنیت اصلاح‌گرایان» به چاپ رسیده، به نکات قابل تأملی درباره شخصیت و سیاست‌های هاشمی رفسنجانی اشاره و تأکید می‌کند.
سعید حجاریان در گفت‌وگو با حسین سلیمی که در کتاب «کالبد‌شکافی ذهنیت اصلاح‌گرایان» به چاپ رسیده، به نکات قابل تأملی درباره شخصیت و سیاست‌های هاشمی رفسنجانی اشاره و تأکید می‌کند که هاشمی به دموکراسی اهمیت نداده و از حامیان متعصب وی به دلیل رفتارهای غیردموکراتیک به بدی یاد می‌کند. 
این تئوریسین جناح مدعی اصلاح‌طلبی به بی‌توجهی جناح متبوع خویش نسبت به هاشمی اشاره می‌کند و وی را به علت بی توجهی به توسعه سیاسی فاقد وجاهت لازم می‌داند و بیان می‌کند: «آن زمان آقای هاشمی ذهنیت ما را چندان نمی‌پسندید، او به دنبال توسعه اقتصادی بود، بنابراین مجالی برای توسعه سیاسی نبود ... پروژه ما [توسعه سیاسی] پروژه‌ای بزرگ بود که آقای هاشمی نمی‌خواست و رها کرد، یعنی نخواست استفاده کند. »(1)
سعید حجاریان، عضو حزب منحله مشارکت پس از آن موفقیت انتخاباتی محمد خاتمی در سال 76 را «نه» به هاشمی و حامیان پروپاقرص وی عنوان و تاکید می‌کند که جریان هاشمی رفسنجانی یک تدارکاتچی می‌خواست: «[من] گفتم که حاجب‌الدوله که برایش صندوق رأی نمی‌گذارند، خودتان یک نفر را بگذارید. مردم رئیس جمهور می‌خواستند، بنابراین آقای ناطق نوری هم طوری عمل کرده بود و طوری سخن می‌گفت که تابع مطلق است ... در سیاست بله، در سیاست حاجب الدوله که سهل است، ... او[هاشمی رفسنجانی] یک شاهی به سیاست و دموکراسی اعتقاد ندارد. »(2)
روزنامه فتح هم که از رسانه‌های همسو با مجمع روحانیون مبارز بود همگام با روزنامه‌های زنجیره‌ای این جریان به تخریب هاشمی رفسنجانی مشغول بود. این روزنامه که به هر بهانه‌ای هاشمی را مورد تخطئه قرار می‌داد این بار به منعکس‌کردن اخبار همایشی در نقد دولت هاشمی در دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت و از زبان احمد بورقانی، روزنامه‌نگار دوم خردادی رویکرد دیکتاتورمآبانه زمان هاشمی را اینگونه توصیف می‌کند: «در دوره هاشمی نگاه به مطبوعات، نگاه کاملاً انقباضی بود، نه انبساطی و مسئولان فرهنگ به توسعه فرهنگ و مشارکت عمومی اعتقاد نداشتند و قدم جدی در این راستا برداشته نمی‌شد و با همان چند روزنامه منتقد تحت‌فشار هم برخورد می‌شد. »(3)
این در حالی است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بارها در سخنرانی‌های مختلف از ضرورت رعایت الزامات دموکراسی سخن به میان آورده و عمل به آن را از ابتدایی‌ترین شرایط توسعه و بالندگی فرهنگ عنوان می‌کند. به عنوان نمونه، وی در دیدار مسئولان و دبیران سرویس‌های مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران بیان می‌کند‌: «وجدان جامعه مهم‌ترین مرجع در زندگی بشریت است، فریب افکار عمومی بسیار زشت است ... اگرچه در خیلی از جوامع به اسم انتخابات، انتصابات انجام می‌شود، ولی در کشورهای مدعی دمکراسی، مخصوصاً کشورهایی با مبانی اسلامی، مطالب باید بدون رنگ و لعاب یا سانسور به مردم گفته شود تا براساس آن تصمیم بگیرند و مسئولان را برای ادامه مسیر جامعه انتخاب کنند. »(4)
1. حسین سلیمی، کالبد شکافی ذهنیت اصلاح گرایان، گفت‌وگو با سعید حجاریان، ص 55
2. همان، 59
3. روزنامه فتح، پنج شنبه 16/10/ 1378
4. خبرگزاری ایسنا، 24 /10 /92

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی