نشریه آوای خیاو در تازه ترین شماره خود به قلم توکل مشکبار نوشت: یکی از مهمترین ویژ گیهایی که یک شهر را از سایر شهرها متمایز می سازد تاثیر زیادی بر زیبایی شهر دارد . آسفالت یکدست و مناسب معابر و خیابا ن ها و کوچه هاست .در شهر ما به هر کوی و برزن که می روی آسفالت های چهل تکه و وصله شده ای را می بینی و هنوز در فکر این هستی تا در چاله نیفتی که موج های ناخوشایند یکی از زیر چرخ های ماشینت رد می شوند و در همین لحظه از موج سواری است که می بینی آسفالت جای خالی می دهد.

khiav
حقوق شهروندی مردم ولایت مدار شهرستان مشگین شهر سالهاست در چاله چوله های این شهرستان گمشده است . دم زدن از قدمت چندین هزار ساله شهرستان مشگین شهر .وجود معضل چاله های این شهر را بر قلب ها سنگین تر کرده ، به گونه ای که مردم این دیار همچنان نگران کوچه ها و خیابان های این شهر هستند.

آسفالت اکثر کوچه های مشگین شهر بسیار نامطلوب بوده و برخی از خیابان ها پر از چاله و پستی و بلندی است وجود این چاله چوله ها در تابستان و زمستان مشکلات خاص خود را دارد ، معابری که به تازگی روکش شده پر از ناهمواری و پستی وبلندی شده و دلیل این امر شاید غیر استاندار بودن کار باشد.
پای صحبت شهروندان مشگین شهری که می نشینیم ، غم این مشکل ماندگار را در چهره هایشان می توانیم به وضوح مشاهده کنیم ، آنها بیشتر از اینکه نگران خود باشند نگران شهر خود و قدمت آن و این معضل های پیش پا افتاده هستند که می تواند به اسم و رسم این دیار که بزرگترین پل معلق خاورمیانه را دارد لطمه بزند و اینها نشان از نظر بلند و علاقه مردم متدین و شهید پرور و همیشه در صحنه مشگین شهر به شهر و دیارشان است.
چاله چوله ها و شرایط بد آسفالت خیابان ها، معابر، مدخل ورودی شهر، این روز ها تبدیل به یکی از مشکلات روزمره شهروندان به ویژه خودرو داران شده است . وضعیت نامناسب ونامطلوب سطح خیابان ها و معابر شهر که قدم به قدم آن با چاله چوله و شکستی آسفالت همراه شده است واز طرفی ترمیم غیر اصولی و غیر استاندارد حفاری شرکت گاز ، مخابرات ، آب وفاضلاب که ظاهرا هرگز پایانی هم برای اینجور عملیات ها تعریف نشده است ، شهر وندان مشگین شهری را ، بی حوصله و کلافه کرده است

هر شهر داری در بدو پذیرفتن مسئولیت مدیریت شهر بعنوان اولین و مهمترین هدف خود را رفع این مشکل در دستور کار قرار می دهد اما پس از مدتی با انجام یکسری کار های سر سری این مشکل را فراموش یا باصطلاح پشت گوش انداخته می شود که امید است با نهضت آسفالتی که مهندس مظلومی قولش را داده پاره ای از مشکلات از بین رفته و شاهد رشد و شکوفایی بیشتر در منطقه باشیم.
با اینکه به سال نو نزدیک می شویم و بزودی مهمانانی که از اقصی نقاط کشور به این شهر می آیند ولی متاسفانه در شهرستان مشگین شهر آنچنان چاله هایی آسفالت کچل خیابانها و کوچه ها را فرا گرفته که آدم از وصفش ناتوان مانده و خجالت می کشد در نزد مهمانان بگوید من در این شهر زندگی می کند.
اگر در سطح خیابان های مشگین شهر که به ( نگین سر سبز سبلان ) معروف است روزانه عبور و مرور داشته باشی شاهد اختلاف سطح ها و چاله چوله ها و برجستگی هایی در سطح خیابان ها خواهید بود . رانندگان تاکسی برای سرویس دهی به مردم در خیابان های شهر تاسف میخورند . چون وضعیت نامناسب آسفالت بعضی از خیابان ها باعث می شود که خسارت های زیادی به وسائل نقلیه آنها وارد شود . راننده ای می گوید : چاله چوله های خیابان ها ی سطح شهر باعث خراب شدن کمک ها و جلو بندی خود رو م شده است
یکی از شهروندان مشگین شهری بیان می کند ، وضعیت اسفناک آسفالت بعضی خیابا ن ها و کوچه ها ی این شهر به گونه ای است که نمی توان آن را به عنوان نگین سر سبز استان بنا میم واین مشکلات در شان یک شهر توریستی نیستند وباید در این خصوص چاره ای اساسی اندیشیده شود.
شهر وند دیگری اظهار می کند : بخشی از چاله چوله ها و خرابی آسفالت خیابان های شهر به حفاریهای دستگاههای خدمات رسان بر می گردد که بعداز آن به خوبی ترمیم نمی شوند و بخشی نیز ناشی از عدم کیفیت آسفالت است از آسفالت غیر استاندارد استفاده می کنند که این امر باعث می شود بعد از مدت کمی آسفالت پوسته پوسته و خراب شود . بطوریکه میدان اصلی شهر در سال چندین بار آسفالت می شود.
مشگین شهر بعنوان دومین شهر استان اردبیل و شهری گردشگر پذیر و توریستی باید دارای خیابان های استاندارد با آسفالت مناسب باشد ، اما خیابان های این شهر نه تنها استاندارد نیستند بلکه در حد یک خیابان معمولی هم کیفیت لازم را ندارند . مسئولان هر سال گزارش می دهند که چند صد متر آسفالت خیابان و کوچه انجام دادیم . اما چرا طول عمر این آسفالت ها کم است و بعد از مدت کوتاهی به چاله چوله تبدیل می شوند خسارات و ضرر هایی را به بیت المال و مردم وارد می کنند و حتی موجب سانحه و تصادف می شوند؟
خلاصه کلام اینکه در این شهر آسفالت بسیاری از خیابان ها و کوچه ها سالم نیستند .و مسئولان باید چاره ای اساسی بیندیشند و اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند . چون این وضعیت در شان مردم شهید پرور مشگین شهر نمی باشد و به جرات می توان گفت که مشگین شهر به نهضت آسفالت نیاز دارد . ضرورتی که تمام اعضای شورای شهر در دوران تبلیغات انتخابات شورای اسلامی همواره بر آن اصرار داشتندو مهندس مظلومی شهردار شهر هم برآن تاکید دارند . امید است با رعایت تراکم و زیر سازی های مناسب برای آسفالت خیابان ها وکوچه های شهر اقدامات جدی انجام شده و با ترمیم درست حفاریها توسط شرکت های خدمات رسان و با خاکبرداری مناسب و استفاده از مخلوط و قیر و آسفالت مناسب زیر نظر آزمایشگاه مکانیک خاک و غیره نسبت به آسفالت خیابان ها و کوچه ها فکر اساسی گردد . چر اکه استاندارد عمر آسفالت در کشور حدود۱۰ سال است که متاسفانه عمر مفید آسفالت های خیابان ها و کوچه های مشگین شهر بسیار پائین است . امید واریم تاموتور سواری به درون چاله چوله ها سقوط نکرده و راننده ای بدلیل اختلاف سطح و چاله چوله شهر خلاف جهت تغییر مسیر نداده و با عابران پیاده رو و سایر خودروها تصادف نکرده و خانواده ای داغدار و سیاه پوش نشده . اعضای محترم شورای شهر وشهردار مشگین شهر با نهضت آسفالتی که قول داده اند با آسفالتی با کیفت برتر و بهتر هرچه سریعتر به فکر لکه گیری و آسفالت خیابان ها و معابر شهری باشند