انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

اردبیل- استان اردبیل از قطبهای گردشگری کشور محسوب می شود و با وجود پتانسیلهای متعدد در تک تک شهرستانهای آن از ضعف زیرساخت و تبلیغ در حوزه گردشگری رنج می برد.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: بار دیگر تعطیلات طولانی مدت فرصتی بود برای محک امکانات و پتانسیل های گردشگری در اردبیل و اینکه نیاز مسافران تا چه حد در استانی که گردشگری را به عنوان محور توسعه خود قرار داده است، تامین شدنی است.

هر چند طی سال های اخیر خدمت رسانی به مسافران با رشد چشمگیر همراه بوده و به ویژه شهرهایی که عمده هدف سفر هستند دست به اقداماتی زده اند تا مسافر دست خالی باز نگردد، اما ضعف های عمده پابرجاست و به ویژه در شهرهای مسافر پذیر این ضعف ها مدت ها است اصلاح نشده است.

مسئولان میراث فرهنگی معتقدند تمام توان خود را به کار بسته اند و ستاد تسهیلات سفر در مقاطع مختلف سال هر چه در توان داشته برای هدایت گردشگران روی دایره ریخته اما همچنان گردشگرانی ناراضی از این استان باز می گردند.

موضوعی که بهانه صحبت ما با معاون گردشگری میراث فرهنگی استان قادر تقی زاده شد و در نهایت تقی زاده نگاه های ریشه ای و نه مقطعی را برای اصلاح مشکلات پیشنهاد کرد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در تعطیلات عید فطر بیشترین مراجعه مسافران به کدام منطقه بوده است؟

عمده سفر به سه شهر اردبیل، سرعین و مشگین شهر ثبت شده است بطوریکه اقامت ۱۰۱ هزار و ۴۲۲ مسافر از ۲۵ الی ۲۸ تیر ماه به شهر سرعین، ۲۹ هزار مسافر به اردبیل و ۲۰ هزار و ۳۴۵ مسافر به مشگین شهر به ثبت رسیده است.

بیشترین بازدید و مراجعه در اربیل بقعه شیخ صفی الدین و دریاچه شورابیل، در مشگین شهر پل معلق و در سرعین آب های گرم معدنی است

دلیل این محدودیت را در ضعف تبلیغات ارزیابی نمی کنید؟ به نظر می رسد مسافران از تعداد کثیری آثار تاریخی و طبیعی استان بی خبرند؟

ببینید در تعطیلات عید فطر ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد استان شده است و از این تعداد ۸۵ هزار و ۴۰۰ مورد به شهرستان سرعین رفته اند.

طبیعتا گردشگر از مناطق شاخص بازدید می کند و اصلا فرصت بازدید از همه جا به عنوان مثال ۱۱ موزه ما ندارید. اما نباید از ضعف تبلیغات غافل شد و همین وضعیت بازدید ها نشان می دهد سایر جاذبه ها باید به جد معرفی شوند.

از جمله مشکلات همیشگی در حوزه گردشگری کیفیت خدمات است. برای ارتقا کیفیت خدمات چه تدابیری داشتید؟

ما با بررسی نیازها طی ماه های اخیر به ویژه تعطیلات نوروز به نتایجی رسیدم و بر اساس آن گشت های تلفیقی را فعال تر از قبل کردیم.

گشت نظارتی تلفیقی متشکل از نمایندگان حمل و نقل، آب منطقه ای، صنعت و معدن، میراث فرهنگی، نفت و مرکز بهداشت است و در نظر دارد علاوه بر نظارت صنفی میراث فرهنگی وضعیت مایحتاج ضروری یک سفر از جمله آب، نان، غذا، سوخت، حمل و نقل و بهداشت را مورد بررسی قرار دهد.

در طول تعطیلات اخیر دو اکیپ نظارتی تلفیقی در سرعین و یکی در اردبیل فعال شد و در تمام شهرستان ها نیز فعالیت اکیپ محسوس بود.

با تشکیل جلسات متعدد در شهرستان ها برنامه ریزی جدی برای تامین مایحتاج مسافران صورت گرفته و همین برنامه ریزی ها تاثیر مطلوب خود را نشان داد و به نسبت تعطیلات قبلی در عید فطر حساب شده تر و بهتر اقدام کردیم.

ار دیگر اقدامات هدایت مسافران بود که در طول مسیر اردبیل به سرعین با تابلو های اطلاع رسانی و بنر هدایت به شکل مطلوب انجام شد تا مسافران به نیازهای خود به شکل ساده و راحت دسترسی داشته باشند.

کمبود سرویس بهداشتی و ترافیک شهری از نکاتی است که در تعطیلات قبلی تاکید شده است. در این دو حوزه اقدامات خود را تشریح کنید؟

در تعطیلات عید فطر از ۲۵ تا ۲۸ تیر ماه ۱۷۵ هزار و ۶۶۷ نفر اسکان یافته اند و مسافرت ها همچنان تداوم دارد.

ما برای رفع دو نیاز ذکر شده اولا برای سرویس های بهداشتی و مجتمع های رفاهی شش روز نظارت تلفیقی داشتیم و تمامی امکانات موجود را فعال کردیم.

از طرفی از فضاهای خالی به ویژه در شهر سرعین به عنوان پارکینگ استفاده شد و به عنوان مثال بخش خصوصی فضای خالی خود را حتی با دریافت مبلغ از مسافر به عنوان پارکینگ در اختیار وی قرار داد.

ما در موضوع پارکینگ به جد با کمبود مواجه هستیم. نمونه آن اطراف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است که یک پارکینگ مناسب تعبیه نشده است.

آیا مسافران از قیمت کالاها در اردبیل رضایت دارند؟

بله عموما به دلیل اینکه قیمت ها در اردبیل مناسب است به ویژه در بخش خوراک مسافران رضایت دارند و تاکنون اعتراضی در این خصوص به دست ما نرسیده و حتی در برخی مواقع از ارزانی برخی اجناس ابراز شگفتی می کنند.

یکی از مشکلات فعلی در حوزه گردشگری اردبیل کمبود مراکز اقامتی است. چرا نسبت به رفع آن اقدام جدی صورت نمی گیرد؟

موافقم. ببینید ما ۲۱۷ مرکز اقامتی داریم که ۱۵۷ مورد از آن در سرعین متمرکز هستند. این یعنی حتی توزیع مراکز اقامتی در اردبیل مناسب نیست. از ۱۸۰ مجوز خانه مسافر نیز ۱۶۰ مورد باز در سرعین قرار گرفته است.

مشکل دیگر فعال بودن گردشگری محور شرق به غرب و غیر فعال بودن محور شمال به جنوب است. در تعطیلات عید فطر در شهرستان گرمی فقط ۷۳ مسافر اسکان یافته اند که عملا رقم ناچیزی است.

حال اگر بخواهیم سرمایه گذار را تشویق کنیم هتل بسازد با نگاهی به وضعیت جاده ها از ساخت هتل منصرف می شود. به عنوان مثال وضعیت نامطلوب جاده خلخال مانع از ساخت هتل مناسب خواهد شد.

برای توسعه زیرساخت های اقامتی در ابتدا باید به برخی ضرورت ها از جمله راه توجه داشت و برای سرمایه گذار جذابیت ایجاد کرد.

به راه ها اشاره کردید عمده مشکل گردشگری استان در کدام شریان اصلی است؟

استان اردبیل راه دریایی و ریلی ندارد. راه هوایی با محدودیت همراه است و در راه زمینی نیز در تمامی شریان ها کمبود داریم. به عنوان مثال هر چند بخشی از چهار بانده مشگین شهر افتتاح شد اما کافی نیست.

در شهرستان سرعین تکمیل کمربندی سرعین یک ضرورت است. ما در سرعین فقط و فقط یک ورودی داریم در مقطعی از زمان گفته شد اردبیل جدید با ۱۷ کیلومتر جاده از شورابیل به سرعین ایجاد خواهد شد. بعدها موضوع راه جیرال را مطرح کردند اما هیچ یک به فرجام نرسیده است و در حال حاضر سرعین به نوعی در یک بن بست است.

در سایر شهرستان ها نیز وضعیت جاده ها مناسب نبوده و خود از موانع توسعه گردشگری و توسعه سرمایه گذاری ها محسوب می شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۲ اردبیل به عنوان ۱۸ امین مقصد اصلی گردشگری و سرعین به عنوان ۲۰ امین مقصد معرفی شده اند اما باید تاسیسات و زیر ساخت ها با نگاه جامع نگر بهبود یابد.

در گردشگری نمی شود یک حوزه را ارتقا داد و از سایر حوزه ها غفلت کرد.

تغییرات مکرر و ناگهانی آب و هوا را به عنوان آسیبی در گردشگری اردبیل می دانید؟

بنده معتقدم گردشگری اردبیل می تواند تمام فصل شود. در همین تعطیلات عید فطر هر چند هوا به نظر اردبیلی ها سرد بود اما برای مسافرانی که از تهران و خوزستان آمده بودند دلچسب و هوای فرح انگیز بود.

ما اگر استفاده درست و بهینه از امکانات داشته باشیم آب و هوا می تواند خود به عنوان یک اهرم تنوع بخشی به گردشگری اردبیل مورد استفاده قرار گیرد.

منبع :خبرگزاری مهر 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی