ساوالان خبر: ترافیک بی‌امان کوچه شمس در بافت مرکزی شهر اردبیل که سال‌ها محل تجمع پزشکان بوده و بیماران برای معالجه به این بخش از شهر مراجعه می‌کنند به‌واسطه هیچ‌یک از طرح‌های شهرداری کاهش نیافته است.

به گزارش مهر، سال‌های گذشته ترافیک به یکی از معضلات جدی شهر اردبیل تبدیل شده است. از یک‌سو جمعیت شهروندان و تعداد خودروها افزایش داشته و از سوی دیگر بافت سنتی، معابر باریک، خیابان‌های کم‌عرض، مهندسی ناکارآمد شهری و درمان‌های مقطعی و پیش‌پاافتاده برای درمان ترافیک موجب شده روزبه‌روز تراکم آدم‌هایی که سراسیمه دیگران را کنار می‌زنند تا راه عبور برای خود باز کنند بیشتر مشاهده شود.

ترافیک در مرکز شهر و در بافت سنتی به حدی بالاگرفته که خودروها سه تا یا چهارتا به موازات هم پارک می‌کنند و پیاده‌روها جای سوزن انداختن ندارد.

ازجمله کانون‌های ترافیک که بارها در جلسات متعدد طرح شده کوچه شمس است که از دیرباز محل استقرار پزشکان متخصص بوده و در دو سمت میدان سرچشمه به حدی به کوچه‌های مجاور ریشه دوانده که بیشتر از آرامش صدای بوق و درگیری‌ها عابران و دست‌فروش‌ها به گوش می‌رسد.

مدتی احداث یک پارکینگ به‌عنوان راهکار کاهش ترافیک و جمع‌کردن بخشی از خودروها به آن در بوق و کرنا اعلام شد، مدتی اصلاح هندسی برخی معابر و درنهایت این ساختمان پزشکان اردبیل بود که به‌عنوان پیشنهاد ارزنده‌ای برای نقل‌مکان پزشکان متخصص با مشارکت بخش خصوصی احداث شد و حتی به دلیل میزان سرمایه‌گذاری وزیر راه و شهرسازی را برای قیچی کردن روبان افتتاح به اردبیل کشاند.

اما ساختمان پزشکان همچنان خلوت است و در مقابل کوچه شمس از ساعات اولیه صبح تا ساعات پایانی شب محل تردد بیماران خسته از بوق و ترافیک شده است.

ترافیک ناخواسته یا خودساخته

یکی از شهروندان به تابلوی پارکینگ مستقر در کوچه اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: در مدت زمان کوتاهی ظرفیت پارکینگ پر می‌شود.

علی نوع‌دوست بابیان اینکه این پارکینگ بیشتر به استفاده پزشکان  می‌رسد تا مردم عادی، اضافه کرد: شما اگر بخواهید یک بیمار را به یکی از مطب‌ها برسانید با دردسر مواجه می‌شوید و ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا انتهای همین کوچه بروید.

شهروند دیگری تعداد دست‌فروشان این بخش از شهر را بیش‌ازاندازه می‌داند و تأکید دارد که دست‌فروش‌ها همه جای کوچه بساط کرده‌اند؛ با پارچه‌های پهن شده، اتاقک‌های فلزی، گاری‌های کوچک و حتی شده با فریاد خود موجب می‌شوند، بیماران آزرده خاطر شوند.

نازنین پناهی افزود: یک بیمار و همراه وی باید از لابه‌لای این‌همه دست‌فروش عبور کند تا به مطب برسد و حالا این‌ها به‌غیراز تعداد قابل‌توجه خودرو و بیماران است که در کوچه‌ها به این طرف و آن طرف می‌شتابند.

شهروند دیگری معتقد است کوچه شمس در سال‌های اخیر نه‌تنها خلوت نشده بلکه هیچ‌یک از برنامه‌های شهرداری در کاهش ترافیک آن مؤثر نبوده است.

رستم محمدی که خود یک دست‌فروش است، افزود: دست‌فروش‌ها همه جای اطراف تازه میدان، بازار قیصریه و میدان سرچشمه حضور دارند و دست‌فروشی ما برای امرارمعاش است.

وی افزود: اگر کار و کسب درست‌و حسابی داشته باشیم اینجا دست‌فروشی نمی‌کنیم اما مسئله این است که خود کوچه جوابگوی این‌همه پزشک نیست و هرچند ترافیک بالا است مرتباً ساختمان‌های جدید می‌سازند و تعداد پزشکان افزایش پیدا می‌کند.

هرچند ترافیک در کوچه شمس زیاد است ولی مرتباً ساختمان‌های جدید می‌سازند و تعداد پزشکان افزایش پیدا می‌کنددرعین‌حال فرحناز سلطان‌پور یکی دیگر از شهروندان دلیل مراجعه اغلب بیماران را استقرار متخصصان در این بخش از شهر عنوان کرد.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از وجود ساختمانی به نام ساختمان پزشکان تصریح کرد: هر متخصصی شهرت و آوازه دارد، می‌آید اینجا مطب می‌زند و اغلب مردم فقط اینجا به سراغ متخصصان می‌روند.

تمامی این اظهارات از سوی شهروندانی که سراسیمه با خبرنگار مهر مصاحبه کرده‌اند نشان می‌دهد بخش مهمی از ترافیک این منطقه نه‌تنها ناخواسته نیست بلکه به دلیل سو تدبیرها تشدید شده است.

نقش خنثی شورای شهر در دفاع از مطالبه مردم

ترافیک این بخش از شهر بارها از سوی رسانه‌ها ازجمله خبرگزاری مهر به اطلاع دستگاه‌های متولی رسیده است.

تا جایی که در برهه‌ای از زمان کاهش ترافیک شهر به یکی از شعارهای کاندیداهای شورای شهر تبدیل شد و کاندیداها پشت تریبون‌ها فریاد زدند ترافیک را کاهش می دهند.

این در حالی است که شهردار سابق اردبیل نیز بعد از اینکه به شورای شهر اردبیل استعفای خود را به دلیل شرکت در انتخابات ارائه داد و اقدامات چهارساله خود را تشریح کرد، اشاره‌ای به معضل ترافیک کوچه شمس نداشت.

صدیف بدری پیش‌ از این تأکید کرده بود که ترافیک به معضل جدی شهر اردبیل تبدیل خواهد شد و باید راهکار اساسی برای آن اندیشید.

راهکاری که بدری برای اجرا در پیش‌گرفته بود و البته به استعفای وی در فصل کاری شهرداری گره خورد همان طرح تفضیلی ترافیک شهری بود که شهردار جدید به‌ عنوان تنها درمان درد کوچه پزشکان اردبیل در وضعیتی که طرح جامع هنوز تصویب نشده در دستور کار قرار داده است.

شهروندان این سؤال را طرح می‌کنند که چرا مطالبه‌شان سال‌ها است جدی گرفته نمی‌شود و شورا و شهرداری چه زمانی نسبت به بررسی جدی این مهم خواهند پرداخت.

هرچند اعضای شورای شهر هراز گاهی در نطق خود نسبت به این معضل اشاراتی دارند اما در عمل تصمیم جامعی تاکنون برای رفع مشکل کوچه شمس اتخاذ نشده است.

ساختمان پزشکان فعلاً شناخته شده نیست

جایگزین قابل‌قبول تراکم پزشکان در کوچه شمس ساختمان پزشکان اردبیل بود که سال گذشته در مساحت هشت هزار و ۳۶۱ مترمربع و زیربنای ۱۴ هزار و ۶۸ مترمربع با احداث ۱۹۲ واحد مطب در ۹ طبقه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موردنیاز به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری که در مراسم رنگین آن وزیر راه و شهرسازی، نماینده مردم اردبیل و استاندار اردبیل سخنرانی کردند و مشارکت بخش خصوصی را در توسعه امکانات شهری به فال نیک گرفتند.

۷۰ درصد مطب‌های ساختمان پزشکان اردبیل واگذارشده است اما مردم به این ساختمان عادت نکرده‌اند و باید به‌مرور به آن عادت کننداین فال نیک البته موجب نشد ساختمان پزشکان به‌درستی تبلیغ و اطلاع‌رسانی شود و بعد از قیچی کردن روبان هر یک از مدعوین برنامه به سراغ امور روزمره خود رفتند و دیگر حتی نامی از ساختمان پزشکان در هیچ کجا به زبان نیامد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در پاسخ به تمام غفلت‌های معرفی بهینه ساختمان پزشکان اظهارات قابل‌توجهی را طرح کرد.

خلیل محبت خواه به خبرنگار مهر گفت: هر طرحی در ابتدا می‌تواند با مقاومت‌هایی مواجه شود و هرچند ۷۰ درصد از مطب‌های این ساختمان واگذارشده اما مردم به این ساختمان عادت نکرده‌اند و باید به‌مرور به آن عادت کنند.

وی افزود: قرار است شهرداری طرحی در کوچه شمس به اجرا درآورد تا کم کم ساختمان پزشکان رونق پیدا کند و ما منتظر اجرای این طرح هستیم.

ترافیک فعلاً مطالعه می‌شود

در پی این اظهارات خبرنگار مهر نظرات شهردار اردبیل را در خصوص طرحی که عنوان می‌شود قرار است اجرا شود، جویا شد.

حمید لطف‌اللهیان بابیان اینکه بنده نمی‌دانم منظور از طرح جدید چیست، تصریح کرد: تنها برنامه‌ای که داریم این است که ما ساماندهی ترافیکی بافت مرکزی شهر را به مشاور واگذار کردیم تا مطالعات لازم را انجام دهد.

شهردار اردبیل با تأکید به اینکه این طرح به‌غیراز طرح جامع ترافیک شهر اردبیل است، متذکر شد: طرح جامع ترافیک در مرحله پنج تصویب بوده و بعدازاینکه به تصویب رسید مسائل کلی و خطوط کلی ترافیکی شهر را مشخص خواهد کرد.

تا زمان تصویب طرح جامع ما از طرح تفضیلی ترافیکی برای رفع نیاز محدوده شهر استفاده می‌کنیم و در کنار آن طرح ساماندهی ترافیکی بخش‌هایی از شهر ازجمله خیابان امام، کوچه شمس، طوی و معصوم شاه را در دست مطالعه داریموی افزود: درواقع طرح جامع به روابط ترافیک و مهندسی ترافیک دخالتی نداشت و به‌صورت کلی مسائل را دنبال می‌کند.

به گفته لطف‌اللهیان تا زمان تصویب طرح جامع ما از طرح تفضیلی ترافیکی برای رفع نیاز محدوده شهر استفاده می‌کنیم و در کنار آن طرح ساماندهی ترافیکی بخش‌هایی از شهر ازجمله خیابان امام، کوچه شمس، طوی و معصوم شاه را در دست مطالعه داریم.

وی با تأکید به اینکه به‌منظور ساماندهی ترافیک مراجعه بیماران و شهروندان به کوچه شمس به‌غیراز طرح ساماندهی ترافیک برنامه دیگری اجرا نمی‌شود، افزود: بعد از تکمیل مطالعات راهکارهای کاهش ترافیک در محدوده‌های ذکرشده عملیاتی خواهد شد.

شهردار اردبیل ابراز امیدواری کرد این مطالعات طرح تا پایان سال جاری تکمیل‌شده و با آغاز فصل کاری شهرداری بتوان نسبت به اجرای عملیاتی آن اقدام کرد.

این طرح که درواقع همان طرحی است که شهردار سابق نیز دنبال می‌کرد به نظر می‌رسد بازخوانی مجدد از ابتدا و نقطه صفر است و این سؤال را ایجاد می‌کند که در مرکز استان آیا تاکنون باوجود بالا گرفتن معضل ترافیک ساماندهی ترافیک مطالعه نشده است؟ و اگر نشده شهرداری و شورای شهر تاکنون چه خدمت قابل‌توجهی برای بهبود ترافیک شهری ارائه کرده‌اند؟

 از سویی احداث ساختمان پزشکان که  مناسب‌سازی آن در بازرسی اسفندماه سال گذشته به تائید نظام‌مهندسی ساختمان استان رسیده است، یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بود که تکمیل شد اما دستگاه‌های متولی که حمایت از سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری را بارها تأکید کرده‌اند حتی برای تبلیغ، اطلاع‌رسانی، ترغیب پزشکان برای نقل‌مکان و مناسب‌سازی و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان به آن هیچ اقدام درخوری ترتیب نداده‌اند.

بطوریکه ساختمان پزشکان در یک نقطه کور آن‌هم پشت بیمارستان دولتی امام خمینی واقع شده است و به دلیل اینکه تمهیداتی برای حمل‌ونقل درون‌شهری آن اندیشیده نشده موجب نشد مورد استقبال قرار گیرد.

شهروندان در سایه بی‌تدبیری‌ها ترجیح می‌دهند سراغ متخصصان را از بخشی از شهر  که تاکسی و اتوبوس به‌وفور وجود دارد بگیرند و اگر فرصتی پیش آمد سری هم به بازار بزنند.

در این میان حجم عظیم سرمایه‌گذاری باوجود برخورداری از استانداردها در کنار یک بیمارستان هنوز که هنوز است رونقی که باید را کسب نکرده است.