انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

مناطق آزاد و عزم دولت

چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ب.ظ


عیسی پاشاپورعیسی پاشاپور*

هرچند در فضای پساتحریم افق روشنی بر آسمان اقتصاد کشور ترسیم شده است اما با توجه به ضرورت اتکا به ظرفیت های بومی و تاکید مسئولان نظام به تقویت تولید و اقتصاد داخلی انتظار می رود، با تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و تحقق آرزوی مردم بر صفحات رنگین و وزین خدمتگزاری نمایندگان مجلس و مسئولان، برگ زرین دیگری افزوده شود.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس اعلام کارشناسان یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند به خروج اقتصاد رکود زده بوِیژه در استان های مرزی و متحول و پویا شدن آن کمک کند.
ایجاد ، گسترش و توانمند کردن مناطق آزاد یکی از مواردی است که در برنامه جامع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز بر اجرایی شدن آن مهر تایید زده اند.
استاندار اردبیل با اشاره به نقش مناطق آزاد اقتصادی در مناطق مرزی معتقد است که ایجاد این مناطق برای متحول کردن اقتصاد بویژه با رویکرد صادرات بسیار تاثیر گذار می باشد و این مهم در برنامه های مطالعاتی و اجرایی اندیشمندان و اقتصاددانان امری ثابت شده است.

به گفته مجید خدابخش، دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهوری بر اساس تاثیر این مهم بر اقتصاد کشور در سفرهای استانی خود وعده ایجاد و رونق بخشی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را به مرزنشین ها طرح و بر فعال سازی آنها تاکید کرده است.

بسیاری از نمایندگان مجلس که به هنگام طرح لایحه دولت در موافقت با آن سخن گفتند ، نبود محصولات رقابتی داخلی با محصولات خارجی را عامل واردات کالا به مناطق آزاد دانسته و با مثبت خواندن نقش مناطق آزاد در کاهش بیکاری و محرومیت، بر طرح و تصویب هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی مهران، اروند، مریوان و بانه، اینچه برون، اردبیل، بوشهر و سیستان و مناطق دیگر ویژه اقتصادی اصرار داشتند.

به رغم تصویب نشدن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی در مجلس، ابراز امیدواری هیات رئیسه مجلس برای طرح و رسیدگی بعدی آن در فرصتی دیگر، حکایت از حسن توجه مجلس به چشم انتظاری مردم به تصویب آن دارد.

به اذعان اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور ، آسیب شناسی فعالیت مناطق آزاد نشانه عزم سازمان متبوع برای اصلاح جهت گیری و عملکرد آن مناطق است که بدین طریق می تواند بسیاری از اشکال ها و سئوال های مدنظر نمایندگان مجلس برطرف شود.

به هر حال ایجاد مناطق آزاد اقتصادی در استان های مرزی هم اکنون به یک مطالبه جدی مردم تبدیل شده است و آنها انتظار دارند که نمایندگان مجلس با تصویب لایحه های ارائه شده دولت همگرایی بیشتری با دولت تدبیر و امید در در ایجاد زمینه های رشد و توسعه اقتصادی این مناطق داشته باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی