” من دیگه به ولایت بر نمی گردم میرم تهران، میرم آنجا کار می کنم دیگه توی عروسی تار نمی زنم … نمی زنم ”

بیست سال پیش وقتی علی حصاری با بازی در نقش «رمزعلی پره چی» دیالوگ فوق را در نمایش «پره چیلر» بازگو می کرد حزن و اندوه سالن را فرا گرفت.  تماشاگران به مظلومیت و محرومیت خلخال گریه کردند.

زنده یاد «حامد فرجی» با قلبی آکنده از عشق به خلخال، زنگ خطر را برای مسئولین به صدا درآورد و از مشکلات کارگران خلخالی در شیلات گیلان و عدم توجه به پتانسیل روانهای آبهای خلخال سخن گفت.

نمایش پره چیلر پیامی داشت والاتر ، اگر آن موقع پیام نمایش را مسولین می شنیدند آبها مهار می شد و عزیزان آواره غربت برای نان نمیشدند.  الان در هیاهوی تبلیغات انتخابات مجلس دهم، خبر «اداره کل آب منطقه ای ، مانع اجرای طرح بزرگ شیلات خلخال» توسط خبرگزاری ایرنا مخابره نمی شد.

ماهی- شیلات

 

هم خاک داریم هم آب ، متاسفانه آبمان از منطقه خارج میشود عرضه مهار و استفاده را نداریم هنوز تا لحظه نگارش این مقاله حتی یک سد در خلخال جهت مهار روان آبها احداث نشده است.  برخی مردم شریف منطقه شهرستان را ترک و دور از خانواده با تبعات ناشی از آن در فقر و فلاکت زندگی می کنند.

درحالیکه سرمای سوزان و زمستان طاقت فرسای خلخال هم جهت کلنگ زنی زنجیره ای مانعی ایجاد نکرده است. خبر لغو سرمایه گذاری شرکت اتکا در هیاهوی تبلیغات مجلس دهم گم شد.

امروزه بعد از گذشت بیش از بیست سال از نمایش پره چیلر ، همچنان خیل عظیم جوانان ( این بار بر خلاف گذشته جوانان تحصیل کرده و بعضا نخبه) ترک وطن می کنند. آیا از خیل انبوه کاندیدا ها کسی برنامه عملی و عملیاتی در این زمینه دارد؟

***

اقلیم خلخال؛ مناسب صنعت شیلات 

از سال ١٣٨٧ با احداث مجتمع پرورش ماهی در چم منامن ، عملیات احداث شهرک تخصصی شیلات در خلخال کلید خورد و هر از گاهی مسئولین ذیربط از راه اندازی شهرک شیلات در خلخال خبر دادند.

مدیر شیلات و آبزیان استان اردبیل در ۱۳۸۹ اظهار داشت: «مجتمع پرورش ماهیان گرم آبی در منطقه چم روستای منامن از توابع بخش خورش‌رستم و در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در سطح ۳۰ هکتار احداث می‌شود. »

بعد از پنج سال تلاش بی فرجام، روزنامه ایران ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ نوشت:« فرمانداری خلخال نیز به نیمه کاره بودن مجتمع منامن خلخال در سالیان گذشته به دلیل ناتوانی شرکت تعاونی مجری اشاره کرد و گفت : تاکنون برای این مجموعه ۱۶۰ هکتار از اراضی ملی واگذار شده و بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه و سرمایه گذاری شده است. ذبیح اله عبدالهی ادامه داد آمادگی داریم این مجموعه را به سرمایه گذاران جدید به ویژه تعاونی فارغ التحصیلان کشاورزی واگذار کنیم تا از حداکثر ظرفیت این واحد برای تولید و توسعه آبزی پروری استفاده کنیم.

درنهایت بعد از وعده های زیاد مسئولین جهت احیای صنعت شیلات در خلخال یکی از قدمهای عملی برداشته شد . ودر ٢۶ خرداد ١٣٩٣ اداره شیلات خلخال ، با امیدهای فراوان جهت توسعه صنعت شیلات افتتاح شد. مهدی احمدی فرمانداری وقت در آیین افتتاح این اداره  گفتند: « ظرفیت‌های آبزی‌پروری در شهرستان خلخال توسط کارشناسان آبزی‌پروری در خلخال احصا شده و در قالب برنامه‌های دو ساله و پنج ساله در توسعه آبزی‌‌پروری خلخال تاثیر‌گذار خواهد بود. شهرستان خلخال با داشتن بیش از ۱۹ رودخانه فصلی و ۱۹ رودخانه دائمی و بند‌های ذخیره آب در روستاها و بخش‌ها می‌تواند به فضای اشتغالزایی در حوزه تولید ماهیان سردآبی و گرم‌آبی تبدیل شود.»

در بهار ١٣٩۴ احمدی بعد از کسب تجربه در خلخال به شمال استان مهاجرت کرد و بعد از ایشان دکترعلی نظری بخشدار دولت اصلاحات خلخال با شعار ” توسعه  صنعتی خلخال” سکانداری فرمانداری را بر عهده گرفت

فرمانداری خلخال در مصاحبه و صحبتهای خود چندین بار سرمایه گذاری در زمینه شیلات خلخال بخصوص بخش شاهرود وعده داد و از برنامه های دولت تدبیر و امید برای توسعه صنعتی خلخال سخن به میان آورد.

درتیرماه ۹۴ نماینده محترم مجلس با بیان اینکه اقلیم خلخال برای توسعه صنعت شیلات مناسب است، گفت: سازمان اتکا در صنعت شیلات خلخال سرمایه گذاری خواهد کرد.

در ادامه نمانیده محترم مجلس خلخال ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ گفتند:«خوشبختانه در آخرین جلسه مسئولان جهاد کشاورزی، شیلات، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و فرمانداران دو شهرستان که به همراه رؤسای برخی ادارات شهرستانی حضور داشتند، مؤظف به مساعدت‌های لازم برای آغاز عملیات اجرایی طرح‌های فوق شدند که باید در اسرع وقت نسبت به این مهم اقدام کنند»

از چله تابستان تا چله زمستان در مصاحبه های مختلف، گردهمائی های گوناگون، جلسات متعدد بحث سرمایه گذاری سازمان اتکا در خلخال مطرح شد و وعده اشتغال برای جوانان خلخال مطرح گردید که تا اینکه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴ خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت : « علی نظری روز دوشنبه درنشستی با مدیرکل شیلات وآبزی پروری استان اردبیل افزود: درحالی که مقدمه کاربرای احداث بزرگترین شهرک شیلاتی استان درخلخال توسط شرکت اتکا آماده بود، مانع تراشی شرکت آب منطقه ای وعدم تخصیص آب مورد نیاز، موجب منصرف شدن سرمایه گذارازادامه کارشد.»

***

چه کسی مقصر است؟

خبر بسیار کوتاه و تکان دهنده بود؛ “آب منطقه ای اردبیل مانع اجرای طرح بزرگ شیلات در خلخال شد”. فرمانداری خلخال که تقریبا یک ماه قبل با برگزاری اولین نشست فرمانداری با اقشار مختلف مردم و بیان سخنان صریح ، علمی و کارشناسی نشان داده بود جهت توسعه خلخال با کسی تعارف ندارد و جهت اجرای فرامین سکاندار توسعه استان جناب آقای دکتر خدابخش براستی مامور توسعه خلخال هست. با مطرح کردن پشت پرده عدم احداث بزرگترین شهرک شیلات در محروم ترین منطقه استان  بار دیگر  عزم خود برای توسعه صنعتی خلخال را نشان داد.

خبر فوق باردیگر محرومیت و مظلومیت خلخال را نمایان ساخت و اکنون افکار عمومی خلخال در انتظاراین پرسش هست ؛ چه کسی مقصر این اعمال هست ؟

در آستانه انتخابات، تصمیم براین بود که حدالامکان از نقد نماینده فعلی و نمایندگان سابق مجلس خودداری شده و این مباحث به بعد از هفتم اسفند واگذار شود ولی بعد از انتشار خبر دردآور فوق ، لازم است چند  کلمه ای برای مشخص شد مقصر (البته از دیدگاه راقم این سطور) نگارش گردد.

معمولا در شهرستان ها فرمانداری به عنوان بالاترین مقام اجرایی و نماینده عالی دولت ، مسئول کارها و اقدامات اجرایی در شهرستان می باشد و در صورتی که فرماندار در پیشبرد طرح های اجرایی خود با مشکل مواجه شود وظیفه نماینده مجلس می باشد که از وظیفه نظارتی خود وارد عمل شود و مشکلات مقامات اجرایی را برطرف نماید.

دکتر جعفری نماینده محترم مجلس در مصاحبه مورخه ۱۲ مرداد گفته است «کلیه مسئولین(از جمله مدیر کل محترم آب منطقه ای) مؤظف به مساعدت‌های لازم برای آغاز عملیات اجرایی طرح‌های فوق شدند که باید در اسرع وقت نسبت به این مهم اقدام کنند»

حال اگر کسی کوتاهی کرده است اینجا فرمانداری نمی تواند کاری کند. همین جاست که نقش نماینده مشخص می شود و نماینده می تواند با استفاده از اختیارات قانونی و نظارتی خود اعمال نفوذ نماید.

****

جوابیه آب منطقه ای اردبیل

بعد از درج خبر ایرنا، و برخی اعتراضات پراکنده در شبکه های اجتماعی مجازی مدیرکل آب منطقه ای اردبیل گفتند: « اتفاقاً در جلسه حضوری با شرکت اتکا در جهاد خود بنده اعلام کردم که شرکت مذکور می تواند کل پتانسیل موجود سالانه را بررسی نموده و طرح خود را مطابق با کل ظرفیت سالانه موجود رودخانه پیشنهاد دهد و شرکت آب منطقه ای آماده است کل ظرفیت موجود را برای اجرای طرح شیلات تخصیص دهد و این کار طی نامه کتبی و رسمی انجام داده است.»

بعد از صحبتهای مدیر کل ، نامه نگاری طرفین در اختیار نگارنده قرار گرفت. نکته ایی که در این نامه ها بود تاریخ آنها بود. نامه موافقت آب منطقه ای در تاریخ ۳۰ آذر جهت سرمایه گذار ارسال شده است.

بنا به اخبار غیر رسمی در ۳۰ آذر، سرمایه گذار انصراف خود را به مدیران خلخال اعلام کرده بود و با رایزنی برخی مدیران خلخال، آب منطقه موافقت نامه را اعلام کرده است.

در موافقت نامه آب منطقه ای آمده است:« اختصاص کل آب موجود در شاهرود چای در محدوده درخواستی در طول سال طبق ضوابط جهت اجرای طرح پرورش از نظر این شرکت بلا مانع می باشد.» اما در ادامه نامه چنین آمده است.

« لذا لازم است آن شرکت در صورت تمایل به آبزی پروری با استفاده از پتانسیل موجود در رودخانه ضمن ذخیره سازی آب و استفاده مجدد از آن در فصل زراعی ضمن بازچرخانی و تصفیه آب با تکنولوژی روز و استفاده از بچه ماهی با وزن مناسب نسبت به اجرای طرح اقدام نماید.»

در جوابیه موافقت نامه اداره کل آب منطقه ای اردبیل، شرکت مزارع نوین ایرانیان(اتکا)، در مورخه ۱۳ دی ماه با اشاره به مکاتبات قبلی می نویسد:« در بررسی کارشناسی از لحاظ اقتصادی و فنی مشخص گردید که طرح مذکور دارای مزیت نمی باشد و ایجاد مجتمع سردابی بصرفه و صلاح سازمان اتکا و شرکت مزارع نوین ایرانیان نمی باشد.»

بدینوسیله بحث سرمایه گذاری سازمان اتکا در صنعت شیلات خلخال فعلا به پایان می رسد و مدیران منطقه و استان در صدد هستند تا با بسترسازی لازم مجدد حضور سازمان اتکا را در خلخال فراهم آورند.

به امید آن روز


IMG_20160110_072350

 

منبع: سایت خلخال زر