ساوالان خبر: مصطفی افضلی‌ فرد در ارتباط با منطقه آزاد تجاری، صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی استان اردبیل باید اعلام کرد: برخی دوستان ما برخلاف تعهد نمایندگی صادقانه در این موضوع عمل نکرده و سعی می‌کنند همه چیز را به نام خود مصادره کنند در حالی که پیگیری منطقه آزاد تجاری سهم همه نمایندگان استان است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باهنر رئیس وقت جلسه به استناد ماده ۱۱۷ برنامه پنجم توسعه که هرگونه ترجیح معافیت مالیاتی را ممنوع اعلام کرده بود مرتبط با منطقه آزاد تجاری پیشنهادی استان اردبیل معرفی کرد در حالی که این تفسیر غلطی بود و نیازی به دو سوم آرا برای تصویب نبود که این اقدام نسنجیده و برداشت غلط از این موضوع سبب شد تا منطقه آزاد تجاری استان اردبیل طی هفته‌های گذشته در مجلس به تصویب نرسد.

افضلی‌ فرد تصریح کرد: البته در کنار این حرکت و اقدام نسنجیده برخی از نمایندگان استان نیز بر تشدید این حرکت دامن زد تا شاهد به تصویب نرسیدن منطقه آزاد تجاری استان باشیم.

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس طرحی که رد شده است دیگر تا ۶ ماه آینده امکان برگشت آن وجود ندارد اما ما با دیداری که اخیرا با رئیس مجلس داشتیم راه‌های چگونگی برگشت مجدد این لایحه را به جای طرح مطرح کردیم و بنده خود حامل پیام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بودم و در کنار آن مطالبه جدی مردم استان را در این زمینه مطرح کردم.

دبیر مجمع نمایندگان استان اردبیل ادامه داد: رئیس مجلس قول دادند تا نسبت به تصویب منطقه آزاد تجاری استان در چارچوب قانونی پیگیری‌ها را انجام دهند و قرار شد در کنار لایحه منطقه آزاد تجاری زابل سیستان و بلوچستان لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل نیز در صحن علنی مجلس مطرح شود.

افضلی‌ فرد بیان کرد: رئیس مجلس قول داد تا با قدرت و قوت و با حضورشان در صحن علنی مجلس و عهده‌داری ریاست جلسه نسبت به تصویب این لایحه اقدامات جدی و پیگیرانه را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل مشمول ماده ۱۱۷ لایحه برنامه پنجم نمی‌شود و با برداشت غلط باهنر نائب رئیس مجلس، تاخیری را در تصویب منطقه آزاد تجاری استان شاهد بودیم قرار شده است به جای دو سوم آرا با یک دوم آرا به علاوه یک لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به تصویب برسد.

این نماینده مجلس با طرح موضوع بازگشت دوباره این لایحه به مجلس یادآور شد: با دستوری که لاریجانی به رئیس کمیسیون اقتصادی دادند قرار شد این بار به جای طرح در قالب لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل در کنار زابل به صحن علنی مجلس بیاید که با جمع‌آوری ۶۰ امضا قرار شد با اولویت در هفته‌های آینده این لایحه در مجلس مطرح و زمینه تصویب آن فراهم آید.

افضلی ‌فرد عنوان کرد: به هیچ‌ وجه برگشت این لایحه به مجلس در کمتر از ۶ ماه منع قانونی ندارد چرا که به جای طرح این بار لایحه و به همراه منطقه آزاد تجاری زابل این پیگیری‌ها به انجام می‌رسد.