ساوالان خبر: در نشست مشترکی که به منظور بررسی طرح جامع شورابیل برگزار شد، استاندار اردبیل گفت: یکی از استراتژی‌های توسعه استان بحث گردشگری‌است که افزایش گردشگر و ماندگاری گردشگررا دو رکن اساسی در این استراتژی محسوب می شود.

مجید خدابخش افزود: مراکز فرهنگی، تفریحی و گردشگری ضامن ماندگاری گردشگر در این استان است که طرح مورد بررسی در همین راستا اهمیت شایانی دارد.

 

مطالعه پروژه‌های عمرانی قبل از اجرا و تشویق بخش خصوصی به اجرای آنها از اهمیت بسزایی در توسعه کشور برخوردار می‌باشد‎. تشخیص موانع و آسیب ها و ملاحظه مسائل زیست محیلی به همراه مطالعه پیوست فرهنگی در پروژه های عمرانی بویژه در طرح شورابیل اردبیل از عدم موفقیت مجریان اینگونه طرح‌ها جلوگیری می‌کند و در نهایت مانع از تحمیل هزینه‌های غیر قابل جبران بر اقتصاد خواهد شد‎. عنایت با اینکه چندین سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در شورابیل اعلام آمادگی کردند داشتن یک ذهنیت روشن از وضعیت عمرانی، اجتماعی و فرهنگی منطقه برای ارزیابی همه جانیه ضرورت دارد، لذا در جلسه ای که با حضور چند شرکت خارجی برای مطالعه شواربیل برگزار شد پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد.

 

وی ادامه داد: با توجه به نظرات بیان شده دو انتخاب پیش رو داریم، اولی اصلاح طرح حاضرو انتخاب دوم گزینش یک طرح از بین طرح‌های پیشنهادی گروه مشاوران است.

در این نشست شهردار اردبیل هدف از تشکیل این جلسه را مشاوره در جهت رفع اشکالات طرح عنوان کرد و گفت: عدم تمایل سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژه‌های این شهر نداشتن توجیه اقتصادی طرح‌های پیشنهادی بوده که برای بهبود شرایط پیشین اقداماتی صورت گرفته است.

شهردار اردبیل با اشاره به ایجاد معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری در مجموعه شهرداری اردبیل، افزود: در این معاونت اقداماتی در جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته که ارائه توجیه اقتصادی برای تمامی پروژه‌های تعریف شده و اختصاص دادن امتیازاتی از قبیل تخفیف در پروانه ساخت و ساز و عوارض رایگان ساخت‌و‌ساز برای سرمایه‌گذاران بخشی از این اقدامات می‌باشد.

حمید لطف‌اللهیان در مورد کارهای صورت گرفته در شورایل اظهار کرد: در یک طراحی جدید و مناسب تلاش می‌کنیم تا ورودی و خروجی جدیدی را برای مجتمع شورابیل با رینگ‌ های مشخص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به وجود آوریم تا شورابیل به بهترین فضای تفریحات سالم برای شهروندان و گردشگران حاضر در اردبیل تبدیل شود.

شهردار اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی و اقداماتی که انجام داده‌ایم تلاش می‌کنیم تا مجتمع بزرگ شورابیل را هم‌راستا با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری متحول‌تر کنیم.

وی ادامه داد: چنانچه مشاوران پیشنهادات جامع تری برای ارائه داشته باشند شهرداری آمادگی کامل برای بررسی آن را دارد.
حمید لطف اللهیان همچنین در پاسخ به نظرات وپیشنهادات مشاوران تصریح کرد: این جلسه باید منجر به یک نتیجه شود و شهرداری پاسخی برای سوالات خود به دست بیاورد.

وی افزود: مشاوران در یک فرصت سه ماهه منطقه را مورد بررسی قرار دهند و طرح‌های پیشنهادی خود را که شامل منطقه بندی‌ها، داستان و سایر موارد یک طرح جامع می‌باشد به شهرداری گزارش کنند.
بررسی طرح جامع شورابیل کار مشترک سه شرکت ZAS ، ZISTA ، A’One است که نماینده هر کدام از این شرکت‌ها نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود و تکمیل این طرح ارائه دادند. جمشید آرمین نماینده شرکت ZASکانادا دریاچه شورابیل را مانند یک جواهر در منطقه عنوان کرد و گفت: طرح باید به گونه ای باشد که کاربری شورابیل درهر چهار فصل و به صورت بیست‌و‌چهار ساعته امکان پذیر شود.

آرمین در توضیح پیشنهادات خود گفت: تمام پروژه های این طرح باید یک داستان واحد و منحصر به فرد را روایت کند که داستان طرح شورابیل می‌تواند تاریخچه‌ شهر اردبیل را توضیح دهد و معماری تمام بناها نیز براساس داستان تعریف شده طراحی شود.
عکس و خبر: مژگان عباسی منعم