انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

انتخاب خبر: یک فعال سیاسی اصول گرا گفت: مجلس آینده نسبت به مجالس قبلی از جمله مجلس نهم، تحول چشمگیری نخواهد داشت.

امیر محبیان در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: تغییر بسیار جدی در دسته بندی های احزاب و جریانات در درون مجلس آینده نمی توان متصور بود.

امیر محبیان

وی با بیان اینکه دولت به عنوان یک جریان مؤثر نتوانست پیام روشن پیروزی توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع هسته ای(برجام) را به جامعه منتقل کند، تصریح کرد: پیروزی توافق هسته ای، منشأ اثر روشنی در زندگی مردم ایران نداشت، و بالطبع این مسئله تأثیر قابل ملاحظه ای بر آرای مردم در انتخابات آینده خواهد گذاشت.

این تحلیل گر سیاسی ادامه داد: علیرغم اینکه انجام توافق هسته ای، مردم شاهد بودند که دلار به عنوان یک شاخص، نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش نیز پیدا کرد.

محبیان تأکید کرد: دولت عملاً این علامت را به مردم داد که هیچ توافق جدی صورت نگرفته و یا یکی از وعده های مهم دولت آقای روحانی هیچ سودی برای مردم نداشته و مشکلی از مشکلات کشور به صورت جدی مرتفع نشده است و طبیعی است که مردم اینگونه گمان می کنند دولتی که برای رفع مشکلات جدی کشور رأی گرفته است، نه تنها مشکلی از مشکلات آنها برطرف نکرد، بلکه خیلی نمی توان از دولت انتظار فوق العاده ای داشت.

جریان دولتی عملاً تأثیر قطعی در انتخابات پیش رو نخواهد داشت
وی با بیان اینکه وجود چنین نگرشی از سوی مردم جامعه می تواند بر میزان آرای مردمی در انتخابات و اقبال عمومی به جریان های سیاسی تأثیر جدی داشته باشد، افزود: بنابراین جریان دولتی در شرایطی که می توانست به گرایش اعتدالی در آراء کمک کند، عملاً تأثیر قطعی در انتخابات پیش رو نخواهد داشت، به طوریکه آرای انتخابات تحول بسیار چشمگیری را در مجلس آینده نسبت به مجالس قبلی به وجود نخواهد آورد.

این نظریه‌پرداز اصولگرا تصریح کرد: به ویژه باتوجه به رد صلاحیت بخشی از اصلاح طلبان، عملاً بضاعت موجود اصلاح طلبان قابلیت تغییر جدی در انتخابات پیش رو را ندارد، بنابراین تحول آنچنان جدی در ترکیب مجلس آینده رخ نخواهد داد.

 وی در عین حال تأکید کرد: البته باتوجه به شرایط فعلی، در سیاست هیچ حکم قطعی وجود ندارد و چه بسا در آستانه انتخابات، تحولاتی اتفاق افتاده و در نتیجه آثار خاصی را بر فضای سیاسی کشور و در نتیجه مجلس آینده پیش بینی کرد، اما فعلاً شرایط اینگونه نیست.

ارائه لیست مشترک بین اصول گرایان و جریان منتسب به دولت وجود ندارد
محبیان در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تشکیل ائتلافی بین اصلاح طلبان تأیید صلاحیت شده و اصول گرایان میانه رو گفت: براساس فضایی که در درون اصول گرایان به صورت کلی شکل گرفته است، تمایلی برای ارائه لیست مشترک بین اصول گرایان و جریان اعتدالی منتسب به دولت وجود ندارد و حتی طیف هایی مانند آقای لاریجانی و امثال او که نگاه مثبت تری نسبت به دولت و رفتارهای آن دارند و نسبت به تندروها موضع دارند حاضر نیستند که لیست مشترک با دولت ارائه کنند.

وی تصریح کرد: اما در عین حال اصول گرایان و جریان اعتدالی منتسب به دولت ممکن است بر سر موارد خاص، توافقاتی صورت داده و در عمل بتوانند یک رفتار مشترک را از خود نشان دهند. این فعال سیاسی اصول گرا اضافه کرد: به عنوان مثال درباره سیاست خارجی و یا سیاست های اقتصادی و امثال آن می تواند توافقاتی صورت گیرد، اما اینکه اقدام به ارائه لیست انتخاباتی کنند، احتمال آن ضعیف است.

جریان اصول گرا به سطحی از تعامل برای ارائه یک لیست مشترک رسیده است
اما تعداد زیاد اصول گرایان در کشور، مشکلاتی برای آنان از حیث ارائه لیست مشترک ایجاد کرده و حتی این جریان سیاسی، لیست های متعددی ارائه داده است. جناح اصول گرا چه استراتژی می تواند در آستانه انتخابات پیش رو داشته باشد؟ امیر محبیان در همین رابطه گفت: اکنون جریان اصول گرا به سطحی از تعامل برای ارائه یک لیست مشترک رسیده و لیست هایی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد که نوعی از همگرایی به ظاهر در آن به چشم می خورد.

این تحلیل گر سیاسی افزود: ولی اینکه این همگرایی در حوزه ی رأی نیز خود را نشان داده و کلیت این جریان به لیستی مشترک رأی بدهند، ممکن است این نتیجه حاصل نشود.

وی ادامه داد: به عبارتی اکنون وقتی به لیست ارایه شده اصول گرایان تهران به عنوان یک شاخص توجه می شود، این لیست انتخاباتی محصول نشست سه جانبه ای بوده که بین مؤتلفه از یک سو و ایثارگران و رهپویان از سوی دیگر و حزب پایداری از سوی دیگر شکل گرفته است.

این فعال سیاسی اصول گرا به ترکیب لیست منتشرشده اصوگرایان اشاره کرد و گفت: لیست فعلی اصول گرایان را 40 درصد پایداری ها و یا حامیان این جریان، 10 درصد عضو مؤتلفه، 27 درصد تقریباً از تحول خواهان شامل جمعیت ایثارگران و رهپویان و 3 درصد از گروه یکتا شکل داده اند، و از طرف دیگر حدود 6  نفر نیز در لیست قرار گرفته اند که تقریباً ناشناس هستند و نه تنها منجر به افزایش رأی برای اصول گرایان نشده بلکه باید روی آنها تبلیغ صورت گیرد.

محبیان اظهار داشت: از جامعه روحانیت نیز صرفاً 6 درصد در لیست تهران حضور دارند و مجموع ترکیب لیست تهران حکایت از آن دارد که تقریباً در لیست تهران جبهه پایداری توانسته یک بخش عظیمی را به خود اختصاص دهد، جریان سیاسی که انتقادات بسیار زیادی نسبت به ماهیت آن وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه پایداری توانایی کسب کرسی های مجلس آینده را خواهد داشت، گفت: تردید دارم که اصول گرایان به صرف اینکه 40 درصد این افراد در لیست هستند، از پایداری ها حمایت کرده و آنان را به مجلس بفرستند، اما این در صورتی است که به هر صورت اصول گرایان به نوعی وحدت صوری در بین خود رسیده اند.

اصلاح طلبان تلاش خواهند کرد بعد از شکل گیری مجلس، یارگیری کنند
اما تکلیف جریان اصلاح طلبی و گروه های هیجده گانه ای که جزو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند، چیست؟ محبیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار انتخاب خبر گفت: در بین جریان اصلاح طلب، حزب کارگزاران تنها جریانی بود که تلاش می کرد در حوزه انتخابات خود را از رد صلاحیت ها حفظ کند.

وی ادامه داد: این حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پیش از انتخابات، دست برتر را داشت، اما عملاً بعد از صحبت های آقای هاشمی رفسنجانی و مواضعی که ایشان درباره رد صلاحیت ها اتخاذ کرد، حزب کارگزاران مانند گذشته دیگر دست برتر را در بین اصلاح طلبان ندارد.

محبیان تأکید کرد: شانس ورود بخشی از جریان اصلاح طلبی که دارای نگرش های مستقل و یا کم شناخته شده در بین اصلاح طلبان هستند، برای ورود به مجلس بیشتر است.

این نظریه‌پرداز اصولگرا گفت: به نظر می رسد اصلاح طلبان تلاش خواهند کرد بعد از شکل گیری مجلس، یارگیری کنند، چون اگر اکنون قصد داشته باشند افرادی را مشخص کنند، امکان تکمیل لیست های انتخاباتی برای آنان وجود ندارد.

اکنون فضای سیاسی کشور دوقطبی شده است
فضای رادیکالی در کشور در آینده تداوم خواهد یافت

وی در پیش بینی خود از مجلس آینده و وزن سیاسی  نمایندگان راه یافته به آن تصریح کرد: آنچه بیشتر از دسته بندی مجلس آینده اهمیت دارد، فضای کلی جامعه است که بسیاری از نمایندگان مجلس به عنوان تابعی از آن متغیر عمل می کنند.

این تحلیل گر سیاسی گفت: باید دقت کرد که فضای کشور بعد از انتخابات به سمت نوعی از تعامل و آرامش پیش خواهد رفت و یا به سوی رادیکالیزه شدن فضای سیاسی کشور هدایت خواهد شد.

امیر محبیان تأکید کرد: متأسفانه اکنون فضای سیاسی کشور به گونه ای دوقطبی شده که اگر نتوان فضا را به سوی اعتدال و عقلانیت هدایت کرد، حد متوسطی وجود نخواهد داشت و در نتیجه فضای رادیکالی در کشور در آینده ادامه خواهد یافت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی