طاهر شریفی                                                                   ساوالان خبر: طاهر شریفی در مراسم معارفه مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اظهار کرد: در ارزیابی‌هایی که انجام شده استان اردبیل هنوز نتوانسته است به شاخص‌های مطلوب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست پیدا کند و دلیل آن تاخیری است که در تشکیل این استان در سال‌های گذشته رخ داده است.

وی با بیان اینکه باید همه تلاش کنند تا این ضعف آشکار با قدرت و توانمندی بیشتر نیروی انسانی برطرف شود، گفت: هر چند برخی حرکت‌ها در جبران و نقص و کاستی در این حوزه آن هم به صورت جهشی مشاهده می‌شود، اما همچنان این استان از برخی ناتوانمندی‌ها ‌در عرصه‌های علمی و کارآمدی نیروی انسانی رنج می‌برد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل یادآور شد: آنچه در این استان مشهود است و یک سیاق آزاردهنده به شمار می‌رود، توانمندی کم نیروی انسانی به ویژه فارغ‌التحصیلان از توان علمی و مهارتی است که به عنوان یک ضعف هم در تحصیلکردگان مدرسه‌ای و هم دانشگاهی ما مشهود است.

شریفی عدم رغبت به مطالعه و گستردگی یادگیری سواد به معنای تخصصی را به عنوان یک ضعف مشهود در استان بیان کرد و ادامه داد: این ضعف زمانی آشکار می‌شود که تحصیلکردگان ما نمی‌توانند در حوزه‌های تخصصی و مدرکی که از دانشگاه گرفته‌اند وارد میدان کار شده و انجام وظیفه کنند.

این مسئول عنوان کرد: این ضعفی است که باید به صورت فراگیر مورد توجه قرار گیرد و نسبت به رفع آن تلاش شود، چرا که به تنهایی نمی‌توان در عرصه‌های مدیریتی به برخی اقدامات بدون پشتوانه نیروی انسانی کارآمد دست زد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل ضرورت توسعه برنامه‌های آموزشی و علم‌آموزی را یادآور شد و افزود: در مقایسه با سایر استان‌ها میانگین توانمندی افراد تحصیلکرده ما که دارای دانش و مهارت تخصصی هستند بسیار اندک است.

شریفی گفت: هر چند ما گاه به صورت فردی افراد برجسته و نخبه و شایسته را در عرصه‌های علمی و مهارتی شاهد هستیم، اما به شکل عمومی و فراگیر ضعفی که ناشی از عدم سواد تخصصی و مهارت متبحرانه است، بیشتر به چشم می‌خورد.

این مسئول با بیان اینکه ۷۰ هزار بیکار در این استان وجود دارند که ۶۰ درصد آنها تحصیلکرده هستند، تصریح کرد: به رغم این همه ضعف و ناتوانی گاه برخی ادعاها در عهده‌ای مسئولیت‌‌ها نیز قابل توجه است، در حالی که امروز باید در عرصه مدیریتی و انجام ماموریت‌ها توانمندی‌های علمی و مهارتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل ادامه داد: باید آموزش و پرورش ما از شرایط آموزش‌های کتاب‌محور و دانشگاه‌ها نیز از حالت تهیه و توزیع جزوات آموزشی فاصله بگیرند و بیشتر به سمت تخصصی کردن علم و مهارت‌ها سوق پیدا کنند، چرا که به نظر می‌رسد بعد از ۱۲ سال تحصیل یک دانش‌آموز در مدرسه کمتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد این آموزش‌ها به درد او می‌خورد و مابقی بلااستفاده است.

شریفی به تغییر مدیریتی در کانون اشاره کرد و یادآور شد: تغییراتی که در استان انجام می‌شود به معنای تغییر مدیران ضعیف و روی کار آمدن مدیران توانمند نیست، بلکه به این دلیل است تا با ورود یک مدیر جدید تغییر در روند انجام امور و پیگیری ‌کارها به شکل مطلوب فراهم شود و البته باید از تجارب مدیران سابق نیز استفاده کرد.

وی مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از بانون پرتلاش استان و پیگیر در مسائل فرهنگی، تربیتی و آموزشی توصیف کرد و گفت: قطعا از تجربیات و پشتوانه علمی و مهارتی مدیر سابق نیز بیشتر استفاده خواهد شد.