انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

اهمیت و نقش شوراها در ساختار اجتماعی به‌ویژه در مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با توجه به تأکید در منابع اسلامی از یک‌سو و ملاحظه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر و کارآمدی آن بر کسی پوشیده نیست. در اصل هدف از تشکیل شوراهای اسلامی، مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی بوده و اکنون شوراها به‌عنوان یک‌نهاد تأثیرگذار درزمینهٔ قانون‌گذاری و نظارتی در امور محلی نقش‌آفرینی می‌نمایند و وظیفه دفاع از حقوق مردم را بر عهده‌دارند. این وظایف وقتی عملی می شود که تک تک اعضای شورای اسلامی علاوه بر آشنایی با مسائل و مشکلات شهر باید دارای نگاه و اندیشه علمی به حوزه شهری هم داشته باشند ولی متأسفانه در بسیاری از موارد از اهداف اصلی خود دور و درگیر حواشی شده‌اند که نمونه بارز آن حضور در ستادهای انتخاباتی برخی کاندیداهاست.

وضعیت چندین ساله شورای شهر مصداق این ادعاست. شورایی که باید تمام‌وقت و انرژی گران‌بهای خود را صرف رفع مشکلات همه‌جانبه شهر کند، ولی متأسفانه شائبه منافع شخصی یا گروهی در این چالش به مشام می‌رسد و آنچه بیشتر به بدگمانی‌ها دامن می‌زند، عدم شفافیت و پاسخگویی به افکار عمومی شهروندان در ارتباط با جوانب پنهان و ناگفته‌ها است. این موضوع از یک سو اما آنچه تاسف بارتر به نظر می رسد نداشتن نگاه و حتی اطلاعات از برنامه های شهری است چرا که همین برنامه ها و بودجه ها هستند که میزان عملکرد و انتظار شهروندان را مشخص می کنند.

پرداختن به این موضوع از آن جهت است که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل، در جلسه دیشب اطلاعات نادرستی از بودجه شهر اردبیل مطرح کرد که با پرداختن به این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
این عضو شورا مدعی شد که بودجه شهرداری اردبیل ۳۱۴ میلیارد تومان است در حالی که طبق اسنادی که هم اکنون در کمسیون بودجه شورا در حال بررسی است، رقم بودجه سال ۹۴ شهرداری ۲۹۵ میلیارد تومان بوده و کسری ۱۰ میلیاردی نشان می‌دهد که این عضو شورا در بقیه تجزیه و تحلیل‌های خود راه را به خطا رفته است.

مطمئنا اختلاف ۱۰ میلیاری در بودجه شهرداری چیزی نیست که بتوان براحتی از کنار آن عبور کرد چرا که مدیریت شهری در معنای وسیع کلمه، مدیریت بر شهروندان و پاسخ به نیازهای آنان یادشده است و آمار و برنامه ریزی، یکی از ابزارها و مکانیزم های بنیادی تحقق این مهم است.

با توجه به سه وظیفه اصلی مدیریت یعنی سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری می توان به اهمیت این رکن پی برد. ضرورت این امر در شهرداری اردبیل بر کسی پوشیده نیست، چرا که ماهیت آمار و اطلاعات به گونه ای است که نه تنها موجب تسهیل امر برنامه ریزی در سطح مدیریت شهری می شود، بلکه با اطلاع از این آمارها تصمیم گیری های که صورت می گیرد ممکن است در صورت اشتباه ، غیر قابل جبران باشد.

ازاین رو، ضرورت دارد که تک تک اعضای شورای شهر باید قبل از هر گونه تصمیم گیری اطلاعات را بررسی و سپس تصمیم گیری کنند. بی تردید، نمی توان خدمات شهرداری را بدون درنظر گرفتن حقیقت های آماری به طور مؤثر اجرا کرد. اگر اطلاعات اعضای شورا نادرست باشد، تصمیم ناقص و چه بسا غیر قابل جبران باشد، پس بهتر است برای دوری ازهر گونه اشتباه اعضا قبل از ورود به شورا، نسبت به مطالعه و تحقیق موضوع مورد نظر بپردازند تا خدایی نکرده موجب اتخاذ تصمیم اشتباه نشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی