انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

صنعت و تجارت خارجی محورهای جدید توسعه استان

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶ ب.ظ

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل صنایع انباشته‌ای دارد که انتظار می رود با بهبود شرایط اقتصادی به شکل مطلوب مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خدابخش عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری و منتخبان استان اردبیل گفت: در این استان برخی صنایع انباشته مانند لاستیک، سیمان و مصالح ساختمانی داریم که اینها چند سال قبل رونق داشتند اما اخیرا انباشته شده اند.

وی افزود: در صورتی که تحریم ها لغو شود انتظار می رود مدیریت جدید اقتصاد کشور عرصه را برای این صنایع فراهم سازد تا بتوانند در فروش و تولید موفق تر عمل کنند.

استاندار اردبیل با یادآوری انتخاب دو محور صنعت و تجارت خارجی از سال گذشته به عنوان محورهای جدید توسعه استان تاکید کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی که پیش از این محور توسعه اردبیل بود پایین است.

خدابخش با بیان اینکه امسال دو برابر سال گذشته به پاس بارندگی مطلوب در استان گندم خریداری خواهد شد و انتظار می رود ۲۵ درصدنیز در سه ماه آینده افزایش یابد، اضافه کرد: با این وجود ارزش افزوده گندم قابل توجه نیست.

رئیس شورای اداری استان با اشاره به ضعف های گردشگری اردبیل اضافه کرد: گردشگری نیز از محورهای توسعه استان است و با این وجود گردشگری که چادر خود را به همراه دارد در توسعه اقتصادی استان نقشی ندارد.

وی با اشاره به مشکلات پروازهای فرودگاه اردبیل، تاکید کرد: در عین حال تور گردانی در استان از ضعف برخوردار است و ما برای توسعه استان دو محور صنعت و تجارت را نیز در نظر گرفتیم.

خدابخش با تاکید به تمرکز بر صنایع دانش بنیان آغاز به کار پارک علم و فن آوری را در همین راستا دانست و افزود: در تجارت خارجی نیز مرزی بودن استان یک مزیت است.

استاندار اردبیل با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای گمرک بیله سوار خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: ترجیح کشور آذربایجان بر این است که واردات خود را از گمرک آستارا انجام دهد و مرز بیله سوار برای انتقال تجهیزات نظامی و غیر نظامی به نخجوان تخلیه شود که اگر اینطور باشد گمرک بیله سوار نمی تواند نقشی در صادرات داشته باشد.

رئیس شورای اداری استان خواستار رسیدگی به این مشکل شد و تاکید کرد: استان اردبیل بازار گسترده روسیه را برای صادرات دارد و انتظار می رود برنامه ریزی های مناسبی برای توسعه صادراتی اردبیل در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به محرومیت های این استان با بیان اینکه درآمد سرانه در اردبیل نصف میانگین کشوری است، اضافه کرد: علاوه بر این نرخ رشد جمعیت نیز یک سوم میانگین کشوری است که دلیل آن مهاجر فرستی این استان به ویژه از بین فارغ التحصیلات دانشگاهی است.

استاندار اردبیل با تاکید به ضرورت کاربست ظرفیت های مختلف در استان تصریح کرد: فضای کسب و کار در استان بهبود یافته و ما توانستیم برخی سرمایه گذاری های متوقف شده را فعال کنیم که نمونه آن حضور بنیاد برکت در استان و حمایت از واحد های تولیدی است.

رئیس شورای اداری استان از جمله پروژه های مطلوب در دست اجرا را سرمایه گذاری در حوزه آب و خاک و مطالعات پهنه های معدنی دانست و افزود: در عین حال منطقه آزاد به جد پیگیری می شود و با وجود اینکه در هیئت وزیران تصویب شده و به مجلس تقدیم شده است در کمیسیون اقتصادی مجلس سه ماه است متوقف شده است.

خدابخش با تاکید به حمایت دولت در رفع این مشکل به پروژه راه آهن اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه های خوب اتمام راه آهن میانه به اردبیل بود که ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد و علی رغم گذشت ۱۰ ماه اقدام عملی که پروژه را فعال کند مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه راه آهن مطالبه جدی مردم اردبیل است، تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که در استان هایی کمتر برخوردار مشوق هایی برای جذب سرمایه گذار از جمله معافیت مالیاتی، شهرک ارزان و یا تهسیلات با نرخ کم نداریم.

استاندار اردبیل خواستار رسیدگی دولت به این مهم شد و افزود: توافق هسته ای زمینه را برای جذب سرمایه های خارجی فراهم ساخته و انتظار می رود برای استفاده از ظرفیت هیئت های سرمایه گذار استان های محروم به صورت ویژه مورد توجه باشند.

منبع : خبرگزاری مهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی