انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سالار شاکر صبح امروز در جلسه کمیسیون تخصصی شورای شهر که با حضور رئیس شورای عالی استان‌های کشور در شورای شهر اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ارتقای جایگاه شورا و پاسخگو بودن این نهاد حداقل مطالبه‌ای است که باید از طریق دولت و مجلس مورد پیگیری قرار گرفته و نسبت به اجرایی شدن آن اقدامات انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شوراها از حداقل اختیارات برخوردار بوده در حالی که هشت فصل قانون اساسی این کشور در تبیین جایگاه شوراها است، گفت: ما در مجلس و دولت با یک تنگ‌نظری عجیبی در برخورد با شوراها روبه‌‌رو هستیم که شورای عالی استان‌ها نیز متاسفانه با وجود این نارسایی و چالش‌های متعددی که به وجود آمده طرح خاصی را در تقویت شوراها ارائه نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل یادآور شد: باید شورای عالی استان‌ها به عنوان مدافع و پرچمدار احقاق حقوق شوراییان در کشور و از جنس همین اعضای شورای شهرها، روستاها و بخش‌ها طرح‌های جامعی را در تقویت و حمایت از جایگاه شورا تدوین کرده و با در نظر گرفتن بار مالی و حقوقی آن را تقدیم مجلس و یا دولت کند.

شاکر با بیان اینکه تاکنون طرح‌های ارائه شده نیز اغلب ضعیف بوده و به درد نخور و غیرکارآمد بوده است، تصریح کرد: در اصل 71 قانون اساسی برای شوراها اختیاراتی در نظر گرفته شده است که این اختیارات در حال حاضر در حوزه عمل فاقد ضمانت اجرایی است و ما پیشنهاد می‌کنیم تا شورای عالی استان‌ها در این زمینه یک طرح مناسب، کارآمد و کیفی را تدوین کرده و برای تصویب به دولت و مجلس ارائه کند.

وی با بیان اینکه گاه مصوبات شورا ضمانت اجرایی نداشته و نظارت‌هایی نیز خارج از قاعده و قواره تعیین شده بر مصوبات و عملکرد شوراها را شاهد هستیم، افزود: ما هیچ واهمه‌ای از نظارت و کنترل فعالیت‌هایمان نداریم اما نباید اجازه داد تا اختیارات شوراها به سطح پایینی رسیده و هر سال مجلس و دولت در قالب طرح‌ها و لوایحی سعی کنند تا اختیارات شوراها را محدودتر کنند.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها در سال‌های اخیر هیچ اقدامی برای افزایش اختیارات و اصلاح برخی از ضعف‌ها در تقویت جایگاه شوراها نکرده و حتی دچار مسامحه و روزمرگی شده است، افزود: شورا در پاسخگویی به مردم نیز به خاطر این محدودیت اختیارات با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده و این اوج بی‌انصافی است که شوراها را با این محدودیت اختیارات عده‌ای بخواهند در نقطه مقابل خواسته‌ها و مطالبات مردم قرار دهند که اختیاری برای حل این مشکلات مشاهده نمی‌کنیم.

شاکر با بیان اینکه در حال حاضر شوراها در حد هیئت مدیره شهرداری انجام وظیفه می‌کنند و اختیارات خاصی از خود ندارند، یادآور شد: جالب است در 60 روستای این استان به دلیل عدم رغبت اهالی برای حضور در انتخابات شوراها، شورایی تشکیل نشده است.

وی تصریح کرد: باید نخبگان و کارشناسان امر بنشینند و روی این موضوع بحث کنند که با چه راهکارهایی می‌توان توانمندی‌های شوراها را افزایش داده و تقویت کرد که البته در این زمینه اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری به سمتی است که مشکلات و موانع یکی پس از دیگری باید حل شود.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل ضرورت تجدیدنظر در ماده 71 قانون احیای مدیریت شهری را بیان کرد و افزود: این موضوع در گذشته کمرنگ بوده و رغبتی برای تحقق مدیریت واحد شهری اتفاق نیفتاده است که انتظار می‌رود با تلاش شورای عالی استان‌ها در برنامه ششم به موضوع اجرای مدیریت واحد شهری که بسیاری از کشورها حتی پاکستان و افغانستان سال‌ها است که در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند که ما نیز بتوانیم ورود واقعی وکاربردی داشته باشیم.

وی با انتقاد از تنگ‌نظری‌های مجلس و دولت در مورد نمایندگان مردم در پارلمان محلی افزود: با این تنگ‌نظری‌ها امید تحول و اصلاح بسیاری از فرایندها تنگ و تاریک به نظر می‌رسد، چراکه از طرفی نمایندگان مجلس هر سال محدوده اختیارات شوراها را کمتر کرده و از سوی دیگر دولت تدبیر و امید نیز نسبت به رکن شوراها بی‌تفاوت است.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل یادآور شد: نکته آزاردهنده این است که دولت تدبیر و امید که ادامه راه اصلاحات را در پیش گرفته و مدعی حمایت از شوراها است حتی در سالگرد 9 اردیبهشت تشکیل شوراها از دادن یک پیام و بیانیه از زبان رئیس جمهور قاصر بوده و اقدامی انجام نداده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی