انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

گروه سیاسی: صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، پول را از مهمترین عامل تعیین کننده در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست.
زیباکلام: پول به عامل تعیین کننده در انتخاب نمایندگان مجلس بدل شده است
زیباکلام در نشستی با موضوع انتخابات و جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اظهار کرد: نقش تعیین کننده پول در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تدریج از مجلس سوم به بعد افزایش یافته و هرچقدر به مجلس نهم نزدیک می شویم این نقش پررنگتر می شود. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا برخی کاندیداها برای پیروزی در انتخابات مبلغ بسیاری را هزینه می کند، گفت: بدیهی ترین پاسخ این است که این گونه افراد پیش بینی می کنند که در چهار سال نمایندگی می تواند این مبالغ را جبران و از مواهب مادی خوبی برخوردار شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص جایگاه مجلس در نظام های دموکراتیک، اظهار کرد: مهمترین کارویژه مجلس را می توان در امر نظارت بر قوه مجریه دانست که این امر به اصل پاسخگویی که از اصول مهم دموکراسی است، بازمی گردد. زیباکلام با بیان اینکه مجلس، قلب یک نظام مردم سالار به شمار می رود، گفت: اگر در رسالت مجلس خللی وارد شود و نتواند آن را به خوبی انجام دهد آن نظام مردم سالار با مشکل جدی روبرو می شود. وی با اشاره به چگونگی کارکرد مجلس در تاریخ معاصر ایران، افزود: مجلس در ایران همواره با کشمکش های آشکار و پنهان جریان های خودرای درگیر بوده که با نگاهی به تاریخ می توان به شدت و ضعف قدرت مجلس در دوره های مختلف پی برد.

زیباکلام تصریح کرد: مجلس چهاردهم که پس از شهریور 1320 شکل گرفت را می توان از آزادترین دوره های مجلس در کشور دانست که نمایندگان این مجلس حاضر نشدند نفت شمال را تقدیم روسیه کنند و بر احقاق حق مردم پافشاری کردند. این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از کودتای 28 مرداد سال 32 تا پیروزی انقلاب اسلامی مجلس روند افولی را طی کرد و جایگاه و رسالت حقیقی خود را از دست داد.

زیباکلام افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مجلس با افت و خیزهایی مواجه بوده که می توان گفت مجلس نهم از دوره هایی است که نمایندگان آن در برابر عملکرد قوه مجریه سکوت کرده و رسالت حقیقی خود را انجام نداده اند.وی در ادامه اظهار داشت: نظارت ضعیف مجلس بر سیاست های قوه مجریه، اصل پاسخگویی را در یک نظام مردم سالار نقض کرده و آن را با مشکل روبرو می کند. زیبا کلام تصریح کرد: بی شک بررسی نقش مجلس بدون توجه به اصول یک نظام دموکراتیک و مردم سالار بحث ناقصی است.

وی ادامه داد: در تعریف دموکراسی و نظام مردمسالار، قرائت های مختلفی وجود دارد که در این میان تکیه بر رای و نظر مردم مهمترین اساسی دموکراسی قلمداد می شود. زیبا کلام گفت: رای و نظر مردم در عزل و نصب حاکمان، تعیین حدود و اختیارات حاکمان بر اساس قوانین و پاسخگویی حکمان در برابرنهادهای ناظر از اصول اساسی و حداقلی یک نظام دموکراتیک است. وی با اشاره به انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کرد: انتظار این است که در تایید صلاحیت کاندیداها به نحوی عمل شود که شاهد شکل گیری یک مجلس کارآمد باشیم. گفتنی است ، در پایان سخنرانی دکتر زیباکلام برنامه پرسش و پاسخ دانشجویی انجام گرفت.این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در تالار امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار شد.                                                                                                                                     

بقایای یک جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در منطقه پولادلو قویوسی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار کشف شد.

ساوالان خبر: یکی از کارشناسان استانداری اردبیل اهل شهرستان بیله سوار زمین شناس و علاقمند به جمع‌آوری سنگ‌های قیمتی و دارای مهارت در زمینه تراش سنگ‌های قیمتی، هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی واقع در منطقه پولادلو قویوسی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار موفق به کشف بقایای یک جانور باستانی شده است.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

بر مبنای اطلاعات مقایسه‌ای انجام شده توسط این کارشناس زمین شناسی و برحسب سن لایه‌های زمین، تخمین زده می‌شود که لایه یافت شده حداقل ۳ میلیون سال سن دارد که می‌تواند جزو نادر بقایای یک جانور عظیم‌الجثه باستانی همانند ماموت یا یک فیل باشد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

 پس از شناسایی، بلافاصله با ملاحظات حفاظتی بقایای این جانور باستانی سازماندهی و با هماهنگی مسئولان، فرماندار و مسئولان قضایی شهرستان بیله‌سوار از معدن به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

بقایای عاج یافت شده در این اکتشاف، کاملا مشخص و حفظ شده و ظواهر امر نشان می‌دهد که این جانور باستانی می‌تواند سنگواره یک فیل یا ماموت باشد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

در صورتی که ماموت‌بودن این جانور باستانی، توسط متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و دیرین جانورشناسی تشخیص داده شود، این سومین مورد خواهد 


مدیرکل صداوسیمای استان اردبیل این دغدغه را این‌طور عنوان کرد که به هر کسی و هر مسئولی می‌گوییم گردن نمی‌گیرد و هرقدر برنامه می‌سازیم و تذکر می‌دهیم گوش کسی بدهکار نیست.

ساوالان خبر: تعداد قابل‌ توجه سرعت‌گیر در جاده‌های اصلی، جاده‌های فرعی، معابر و خیابان‌های اردبیل موجب شده است این عامل کاهش تصادف خود جاده‌ها را غیر ایمن سازد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون ایمنی راه‌ها و بررسی تصادفات جاده‌ای در اردبیل شامگاه چهارشنبه با طرح یک دغدغه جدی همراه شد.

سرعت گیر

موضوعی که بارها به میان کشیده شده و بااین‌حال آن‌قدر جدی گرفته نشده که برای آن راهکاری اندیشیده شود.

مدیرکل صداوسیمای استان اردبیل این دغدغه را این‌طور عنوان کرد که به هر کسی و هر مسئولی می‌گوییم گردن نمی‌گیرد و هرقدر برنامه می‌سازیم و تذکر می‌دهیم گوش کسی بدهکار نیست.

عبدالله مددی تصریح کرد: ما برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جهت کاهش تصادفات برنامه‌های متعدد تولید کردیم ولی برنامه خاص موردنظر برخی دستگاه‌ها بودجه خاص می‌طلبد.

اشاره مدیرکل صداوسیمای استان به تولید برنامه مشارکتی آن‌هم در وضعیتی که فرهنگ‌سازی برای کاهش تصادفات رانندگی در اردبیل تأکید می‌شود هرچند خود دغدغه جدی است، وی با طرح موضوع مغفولی اضافه کرد: باوجوداینکه پنج الی ۱۵ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی باید به آموزش و فرهنگ‌سازی اختصاص یابد اجرا نمی‌شود.

مددی گفت: پیگیری ما بین استان و تهران و تهران و استان بی‌نتیجه مانده و بالاخره مشخص نیست این اعتبار کجا صرف می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای استان درعین‌حال به اختیار دستگاه‌ها به‌صرف یک درصد از کل اعتبارات خود به امر آموزش اشاره کرد و متذکر شد: مسئولان بررسی کنند چند دستگاه این مهم را رعایت کرده است.

وی ازجمله معضلات جدی ایمنی راه‌ها سرعت‌گیرهای غیراستاندارد عنوان کرد و افزود: در مقطعی به تعداد قابل‌توجه سرعت‌گیر احداث‌شده و در برخی مناطق سرعت‌گیرهایی داریم که به‌واقع مشکل ایجاد می‌کنند.

مددی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال برای سه‌راهی نیار دو برنامه تولید کردیم و در خروجی اردبیل به سمت نیر و در بسیاری از مناطق استان به حدی تعداد سرعت‌گیر زیاد است که حتی مسافران را از مسافرت به این استان پشیمان می‌کند.

مدیرکل صداوسیمای استان تأکید کرد: ما به راه و شهرداری این معضل را انعکاس دادیم اما کسی گردن نمی‌گیرد و پیشنهاد داریم از ظرفیت بیمه‌ها برای اصلاح سرعت‌گیرها استفاده شود.

سختی انتقال بیمار در جاده‌ها

این اظهارات موجب شد تا باوجود محدودیت وقت جلسه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل تریبون را با اصرار در اختیار بگیرد و خطاب به استاندار به جریان انتقال یک بیمار و مشکلاتی که سرعت‌گیرها به دنبال داشتند اشاره کند.

غلام‌رضا حمید خلق تصریح کرد: متأسفانه سرعت‌گیرها انتقال بیمار و مصدوم در سطح استان و یا از استان به سایر استان‌ها را دچار مشکل کرده و با سرعت بیشتر از ۲۰ کیلومتر بر ساعت نمی‌توان باهدف صدمه وارد نشدن به بیمار از این سرعت‌گیرها عبور کرد.

وی افزود: به حدی تجهیزات ازجمله کمک‌فنر خریداری کردیم که بخش اعظمی از هزینه‌های ما را شامل شده و به جد ضروری است برای سرعت‌گیرها اقدام شود.

راه و شهرسازی: چاره‌ای نداریم

در پاسخ به تمامی گله‌مندی‌هایی که با تکان سر از سوی سایر مدیران نیز تائید می‌شد، مدیر راهداری راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ما نه می‌توانیم همه سرعت‌گیرها را برداریم و نه وضع موجود قابل‌قبول است.

علی یوسف زاده تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در محور آبی بیگلو سرعت‌گیر داریم که اگر برداریم درجا امکان مرگ پنج نفر وجود دارد و باید تأکید کنم برخی دستگاه‌ها مخالف سرعت‌گیر هستند و برخی از آن استقبال می‌کنند.

وی افزود: بااین‌ وجود استانداردسازی سرعت‌گیرها ضروری است و ما برنامه داشتیم که ارتفاع یک تعداد را کاهش دهیم و یک تعداد غیرضروری را حذف کنیم.

به گفته یوسف زاده با یک بازرسی گسترده از تمامی سرعت‌گیرهای موجود در جاده‌های استان عکس‌برداری شده و قرار است در قالب یک پاورپوینت به معاونت امور عمرانی استانداری جهت بررسی و تصمیم‌گیری ارائه شود.


مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اردبیل گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۶۰ هزار مسافر را از طریق ناوگان اتوبوس شهری جابجا می‌کنیم در حالی که با برطرف شدن بخشی از مشکلات می‌توانیم این ظرفیت را تا ۲۵۰ هزار نفر نیز افزایش دهیم.

شهر- شهروندی- اتوبوس- تاکسی                                                       ساوالان خبر: حمید مظاهری عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در اردبیل اظهار کرد: ما برای خدمات‌رسانی کیفی‌تر و مطلوب‌تر به جانبازان و معلولان دو دستگاه اتوبوس را مجهز کرده و راه‌اندازی کردیم ولی به نظر می‌رسد این تعداد کافی نیست.

وی تصریح کرد: با تاکید معاون امور عمرانی استاندار در جلسات مناسب‌سازی محیط شهری، برای جانبازان و معلولان ما این کار را به صورت پایلوت آغاز کردیم ولی قصد داریم بر تعداد اتوبوس‌های ویژه خدمت‌رسانی به جانبازان و معلولان افزوده شده و به راحتی زمینه عبور و مرور این افراد را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اردبیل با بیان اینکه باید مردم به راحتی از محل سکونت و زندگی خود در مسیرهای مختلف شهری تردد کنند، گفت: ما قطعاً در این حوزه از ظرفیت ون و مینی‌بوس‌هایی که داریم، استفاده می‌کنیم.

مظاهری با اظهار تأسف از نبود ساختمان اداری، تعمیرگاه و توقف‌گاه سازمان اتوبوسرانی در این ۲۴ سال فعالیت این مجموعه افزود: مسئولان شورای شهر و شهرداری باید در برطرف کردن این دغدغه همت راستینی داشته باشند تا بتوانیم در بهترین شرایط خدمات کیفی‌تری را به مردم ارائه کنیم.

وی ساعات فعالیت اتوبوس‌های شرکت واحد اردبیل را از ساعت یک ربع به هفت تا ۲۱:۳۰ دقیقه در ایام شش ماهه اول سال و ۱۹:۳۰ دقیقه در نیم سال دوم سال اعلام کرد و ادامه داد: ما حتی در برخی از ایام و مناسبت‌ها طرح شبانه را نیز اجرا کردیم.

مظاهری بیان کرد: ما آمادگی داریم در صورت فعالیت بیشتر کسبه و بازاریان اردبیل، تا ۲۲ شب سرویس‌های خودمان را دایر کنیم.

وی با بیان اینکه فاصله تردد دو خودرو در مسیرهای تعیین شده برای جابه‌جایی مردم ۱۰ دقیقه است، اضافه کرد:‌ اگر بتوانیم مشکلات ترافیکی را برطرف و خطوط ویژه‌ای برای تردد اتوبوس‌ها در شهر دایر کنیم، این فاصله زمانی به حداقل می‌رسد.

مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ در دهه ۷۰ به دلیل وضعیت ترافیکی کمتر، سرعت حرکت ما در هر ساعت ۲۵ کیلومتر بود در حالی که این رقم در حال حاضر به ۹ کیلومتر رسیده که این نشان از افزایش بار ترافیکی و نبود خطوط ویژه در شهر اردبیل است.

وی با یادآوری اینکه هسته مرکزی شهر به جای اینکه خطوط ویژه برای تردد اتوبوس‌ها داشته باشد، به محل پارکینگ خودروها تبدیل شده است، افزود: صدور کارت پارک در هسته مرکزی شهر یکی از اقدامات غلط و غیر کارشناسی بوده که انجام شده و سرعت جابه‌جایی مسافران از طریق اتوبوس به حداقل رسیده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر شرکت اتوبوسرانی اردبیل روزانه ۱۶۰ هزار نفر از هموطنانمان را در سطح شهر جابجا می‌کند، تصریح کرد: ما توان افزایش این میزان جابه‌جایی مسافر را تا ۲۵۰ هزار نفر داریم.

مظاهری در مورد طرح‌های توسعه شرکت اتوبوسرانی برای دایر کردن سرویس‌های جدید به شهرک‌های جدیدالاحداث بیان کرد: تا پایان امسال برنامه خاص توسعه‌ای نداریم و ما اخیراً برای چندین شهرک جدید اردبیل اتوبوس‌هایی را دایر کردیم تا ساکنان این شهرک‌ها از سرویس‌های دایر شده استفاده کنند.


عیسی پاشاپورعیسی پاشاپور*

پزشک و حرفه پزشکی همواره نزد مردم از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده است و مجروح نمودن منزلت و شرافت سفیدپوشان جان بخش با تیغ بی اعتمادی، سلامت روحی پیکر جامعه را به خطر می اندازد.

 هرچند خطاهای پزشکی گاه از نوع تامل و تعجب برانگیزش مشاهده می شود و فقط به کشور ما اختصاص ندارد، اما باید قبول کرد که بزرگنمایی این موارد غیرعمد و به بازی گرفتن آبروی جامعه پزشکان، جز بازی با سلامت و امنیت جامعه معنای دیگری ندارد.
اعتماد و اطمینان به یک پزشک حاذق مرکز درمانی، مانند اعتماد و باور درونی به یک قاضی محکمه قضایی است و هرچه این باور و اتکا به مرجع در مراجعه کننده تعمیق یابد، آثار مطلوب دارو و درمان در جسم و جان به روشنی ظاهر خواهد شد.
برخی از همراهان بیماران از سر دلسوزی به بستری شدن بیمار خود در بخش های ویژه و یا رسیدگی سریع و خاص به بیماران خود اصرار می ورزند و برای تحقق هدف خود به هر دری می زنند اما با ممانعت عوامل بیمارستان، عوامل مراکز درمانی یا پزشکان از سوی همراهان بیمار به کم توجهی و سهل انگاری در خدمات رسانی متهم می شوند و در مواقعی حوادث ناخوشایندی اتفاق می افتد.
اگر به دید انصاف، ساعتی در اورژانس یا بخش های دیگر یک بیمارستان به تلاش و زحمت های بی دریغ پزشکان و پرستاران با تامل بنگریم حتما به این امر پی خواهیم برد که دلسوزی و خدمت صادقانه آنها به بیمارانی که کوچکترین آشنایی و نسبت با آنها ندارند از خدمتی که خانواده آن بیماران به آنها ارائه می دهند کمتر نیست.
بسیاری ازخدمات مراقبتی و درمانی که لحظه به لحظه از سوی پرستاران به بیماران بستری سالخورده و کم حوصله ارائه می شود یا قابل ارائه در خانه و خانواده نیست ویا در مواردی کسی ارائه این خدمات را در خانه و خانواده متعهد نمی شود.
از منظر دیگر با توجه به میزان رضایتمندی بالای مردم از طرح تحول نظام سلامت در کشور، در صورت بروز خطای پزشکی و حتی تخلف عمد یک مرکز بهداشتی درمانی، نباید با نسبت دادن آن به کل جامعه پزشکی، حس بی اعتمادی و بدبینی را در مردم نسبت به پزشکان شرافتمند ایجاد کرد.
به یقین ایجاد این بدبینی و بی اعتمادی، یک سویه نخواهد بود و احتیاط بی جای مردم نسبت به پزشکان به تدریج در آنها تاثیر خواهد گذاشت و بین زخم و مرهم و درد و درمان فاصله ای ناملموس شکل خواهد گرفت که جبران آن به زمانی دور و کاری دشوار نیاز خواهد داشت.
از آنجائیکه بسیاری از نگرانی های روحی و روانی به جسم نیز تاثیر می گذارد اگر اعتماد عمومی به پزشکان عیسی نفس و سینا مسلک سلب شود حتی با ارائه بهترین خدمات درمانی، نتیجه لازم اخذ و رضایت عامه جلب نخواهد شد.
ساحت پزشک باید به تمیزی روپوش سفیدش از گرد اتهام و خطا عاری باشد تا بیمار به محض درک حضور وی، پیش از التیام زخم و درد از آرامش روحی و روانی سیراب گردد.

فیش های نجومی برای مکالمات موبایل، نارضایتی کارکنان از مدیر کل، شوراهایی که برای مردم کاندیدا معرفی می کنند،ناراحتی تجار از اظهارت استاندار اردبیل از جمله شنیده های این هفته می باشد.

فیش های نجومی برای مکالمات موبایل

با توجه به یکسان سازی قیمتها در مورد فیش قیمت مکالمات تلفن همراه  به نوعی دلگرم کننده بود متاسفانه بعد از این اقدام sms که از طرف مخابرات ارسال می شود مبلغ نجومی برای مشترکین درج می شود حتی بیشتر مشترکین در میان دوره به جهت زیاد بود مبلغ مکالمه قطع می شود. برای این منظور شرکت مخابرات پاسخگو نبوده و کسانیکه به اندازه ۲۰ هزار تومان صحبت می کردند امروزه باید بیش از ۱۵۰هزار تومان پول مکالمات تلفنی پرداخت کنند . با توجه به اینکه قبض کاغذی ارسال نمی شود و معلوم نیست ریز مکالمات همراه دائمی چگونه احساب می شود در واقع فرمولهایی برای سرکیسه کردن مردم از سوی شرکت مخابرات طراحی شده است.

***

سد معبر شغلهای مزاحم ، شکایت مردم

در بیشتر مناطق حاشیه ای اردبیل شغلهای مزاحم از جمله  مغازه های خدماتی ، میکانیکی های انواع خودروهای سبک و سنگین ، نقاش ها، صافکارها و… از همه مهمتر عدم رعایت حقوق شهروندی توسط صاحبان این مشاغل، انسداد شارع عمومی، پیاده روها از جمله مسایلی است که امروزه خانواده ها را سخت نگران کرده است بطوری که  زنان در این محلات قادر نیستند به تنهایی تا سر کوچه رفته و سوار تاکسی شوند.می توان ادعا کرد در جلوی این مغازه ها نه تنها پیاده روها مسدود شده و مردم حق تردد از این پیاده روها را ندارد بلکه پارک دوبل در این مسیرها موجب ترافیک سنگین  دز سطح شهر شده است.

***

شکایت خانه مطبوعات از مطبوعات

شنیده ها حاکی از آن است که به جهت درج مطلبی یکی از خبرگزاری ها خانه مطبوعات با پول خبرنگاران وکیل گرفته و قصد تنظیم شکایت بر علیه این خبرگذاری را داد. و گفته می شود جوابیه طویل نیز به این خبرگذاری ارسال شده است.

***

نارضایتی کارکنان از مدیر کل

امروزه با توجه به رکود اقتصادی عده زیادی از کارکنان ادارات از مدیرکل خودشان رضایت چندانی ندارند و این موضوع در حوزه فرهنگ به اوج خود رسیده است و کارکنان معتقد هستند که از بدو ورود این مدیرکل حتی شادی از رخسار کارکنان این اداره کل رخت بر بسته و انگیزه ای برای فعایلت ندارند.

***

 نمایندگان حال و  آینده هیچ فرقی باهم  ندارند

یکی از مدیران نشریه اردبیلی که در روزهای اخیر گزارش ویژه ای از عملکرد یکی از نمایندگان اردبیل چاپ کرده بود، مورد اعتراض برخی از اهالی رسانه قرار گرفت و او هم در پاسخ به منتقدان نوشت: هر کسی که رپرتاژ آگهی بدهد واسه ما همون رپرتاژ تبلیغاتی باقی می ماند چرا که نمایندگان گذاشته و حال و آینده هیچ فرقی باهم ندارند و همه آنها در خدمت جیب خود و صاحبان قدرت هستند.

***

شکایت تامین اجتماعی  اردبیل از یک سایت خبری

با شکایت اداره کل تامین اجتماعی استان اردبیل،سردبیر سایت خبری و تحلیلی معتدلان به دادگاه کارکنان دولت می رود. در پی چاپ  گزارشی تحت عنوان»تاراج ۱۲ میلیارد تومان پول بیمه شدگان در اداره کل تامین اجتماعی استان اردبیل؟«در تاریخ چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ در این سایت،اداره کل تامین اجتماعی استان اردبیل با شکایت به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه،شکایتی را علیه،سردبیر سایت خبری و تحلیلی معتدلان با عنوان  اتهام  و تشویش اذهان عمومی مطرح کرد.

***

 

شنیده شد که مجید خدابخش  استاندار اردبیل در مراسم تجلیل از صادرکنندگان رو به تجار اردبیلی کرده و گفته است،  باید تجار با ادبیات جدید تجارت آشنا شوند.که خیلی از تجار  به این بخش از سخنان جمله استانداری ناراحت و آن را توهین قلمداد کرده اند.

***

شورا، کاندیدا معرفی می کند!

شنیده شد برخی از اعضای شورا از هم اکنون به همراه تنی چند از کاندیداهای احتمالی مجلس، به سخنرانی می پردازند  که همین موضوع بازتاب های منفی در شکبه های اجتماعی داشته است،  یکی از اهالی می گوید: ما شورا انتخاب کردیم که به مشکلات شهری را رسیدگی کند نه اینکه برای ما کاندیدا معرفی کند.

اردبیل - ایرنا - رییس اداره ورزش و جوانان نیر گفت: این شهرستان ظرفیت مناسبی در رشته کشتی دارد و در صورت توجه می تواند به دورانی طلایی برسد.

 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل ، اکبر نگاهی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی کشتی شهرستان نیر بیان کرد: با بهره گیری از توان پیشکسوتان و اتکا به نیروهای جوان و انگیزه دار باید کشتی نیر از حالت رکود خارج و به رشته ای پویا و مطرح در استان تبدیل شود.
نگاهی بر لزوم برگزاری تمرین در رده سنی پایه با حضورمربیان مجرب تاکید کرد و افزود: ورزش و جوانان نیر از برگزاری مسابقه کشتی قهرمانی نیر، تشکیل تیم منتخب در رده های سنی پایه و فعالیت مربیان پشتیبانی می کند.
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان نیر اضافه کرد: همدلی اهالی کشتی و حضور مستمر پیشکسوتان در محل تمرین های کشتی می تواند انگیزه جوانان را بالا ببرد که برای برقراری این ارتباط موثر باید هیات کشتی تلاش کند.
شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.


سال پیش بود که فیلمی از کودک آزاری در یکی از مهدکودک‌های اردبیل به سرعت برق و باد در فضای مجازی منتشر شد.

کلاس                                                                معلمی شغل شریفی بوده و هست. هدف از نوشتن این جملات نیز برچسب زدن به همه معلمان هم نیست اما تنها با مرور چند فیلم و عکس اخیر، باید این سئوال را پرسید که آموزش و پرورش در کنار هم آیا معنایی می‌یابد؟ ضرب و شتم دانش آموزان چه تاثیراتی می‌تواند در روحیه آنها داشته باشد. دانش آموزی که کوله رنگی‌اش را به دوش می‌کشد و به سمت مدرسه راهی می‌شود و نمی‌داند که سیلی و مشت و لگد معلم در انتظارش نشسته است. یک لحظه اگر خودمان را به جای والدین این دانش آموزان بگذاریم و به ناگاه در پی سکوت فرزندشان، فیلمی از این کتک‌ها به دست شان برسد، عمق فاجعه چند برابر می‌شود.

به گزارش ابتکار، روزی هم ما در جایگاه شاگردی بودیم و با تمام استرس‌ها و فراموش کاری‌ها و بازیگوشی‌های مدرسه آشنا. تنبیه شدن در هر مرحله‌ای از زندگی برای مان وجود دارد اما آیا تعریفی برای حد و حدود این تنبیهات وجود ندارد؟ از گوشه کلاس ایستادن برای در هم شکستن غرورمان گرفته تا تنبیه بدنی با خط کش و خودکار هیچ گاه از یادمان نرفته است. رفته رفته و با جلو آمدن زمانه، تصورمان این بود که دیگر از آن تنبیهات بدنی و روانی خبری نیست. رسم و رسوماتی که از کتک خوردن‌ها با کابل و شلنگ تا شنیدن بدترین الفاظ، بار خود را بسته بود و از مدارس گریخته بود. اما انتشار فیلم ها، حکایت دیگری دارد. نگاهی شاید، باید به تنبیهات اخیر در مدارس انداخت تا ببینیم چه بر سر پرورش یا آموزش آمده است! چند سال قبل بود که در یکی از استان‌های مرزی کشور، معلمی به خاطر تکرار بی نظمی‌های یک دانش آموز، با کتاب بر سر نوجوان می‌کوبد غافل از اینکه تیغه سفت کتاب بر فرق سر دانش آموز فرود آمده و نوجوان از سردرد شدید راهی بیمارستان می‌شود و در نهایت، جان خود را از دست می‌دهد.

از کودک آزاری اردبیل تا …

سال پیش بود که فیلمی از کودک آزاری در یکی از مهدکودک‌های اردبیل به سرعت برق و باد در فضای مجازی منتشر شد. این فیلم که به صورت مخفیانه گرفته شده بود، آنقدر دردناک بود که واکنش بسیاری را دربرداشت. فیلمی که نشان می‌داد، مربی مهدکودک پای خود را روی تن کودک گذاشته و با یک دست بینی وی را گرفته و با دست دیگر غذا یا دارو به او می‌خوراند. البته بگذریم که این مربی دستگیر و مهدکودک نیز پلمپ شد. اما باید دید که چه بلایی بر سر روح و روان آن کودک معصوم آمده است. خلیل، یک معلم بازنشسته است. وی در این مورد به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می‌گوید: در زمان قدیم برای اشتغال در آموزش و پرورش و مهدهای کودک، دوره‌های آموزشی رسمی برگزار می‌کردند. مثل مراکز تربیت معلم و مربی کودک و اگر کسی مورد اخلاقی یا روانی داشت، در طول گذراندن این دوره ها، خود را نشان می‌داد و اجازه کار را به وی نمی‌دادند. الان وضعیت استخدام‌ها و جذب نیروها بسیار بی برنامه و نابسامان شده است و متاسفانه کسانی به کار گرفته می‌شوند که برخی از آنها صلاحیت لازم را ندارند. چند سال پیش بود که وزارت آموزش و پرورش عده‌ای نیروی انسانی را جذب کرد و در بدو ورود با حقوق کامل این استخدام صورت گرفت بدون اینکه این افراد کمترین دوره‌ای را در ارتباط با آموزش و پرورش کودک دیده باشند. همان نیرو به نیرویی شبیه خودش که در مدرسه ما مشغول به تدریس بود گفته بود، تو که خوب شانس آورده‌ای و بین یک عده معلم با تجربه شروع به کار کرده ای. همه ما بی تجربه هستیم و نمی‌دانیم چه باید بکنیم. فقط وقتی از پس کلاس بر نمی‌آییم چوبی بر می‌داریم و با آن بچه‌ها را تنبیه می‌کنیم تا ساکت شوند. درد ما اینجاست، بی تعهدی مسئولان رده بالا و دسته بازی‌های سیاسی و دخالت‌هایی در امر استخدام نیروها! مریم، زنی خانه دار است وی در گفتگو با روزنامه ابتکار می‌گوید: واقعا به کجا رسیده ایم؟ اگر نتوانیم حتی به مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها اعتماد کنیم، چگونه باید انتظار داشته باشیم که افراد بچه دار شوند؟ چرا کسانی که در این امر فعالیت دارند، توسط روانشناسان خبره بررسی نمی‌شوند تا صلاحیت آنها مورد تایید قرار بگیرد؟ رضا می‌گوید: وقتی تعدادی از افراد که تخصص لازم را نداشته و صرفا برای نان درآوردن، این شغل را تقبل می‌کنند و باید با کودکان سر و کله بزنند، نتیجه این می‌شود. خود من بارها گفته ام کارکنان مرتبط با بچه‌ها و مردم. حالا می‌خواهد بخش تدریس باشد یا مدیریت. اما حتما باید از پزشکان معتمد تاییدیه سلامت روان و از سوی دیگر تجربه کار را داشته باشند تا به مرحله استخدام برسند. اما انگار گوش شنوایی وجود ندارد. متاسفانه در برخی از موارد، کادر آموزشی خیال می‌کنند که تام الاختیار هستند و می‌توانند از والدین طلبکار باشند. مشکلات رفتاری و انحرافی در حال افزایش است.

قصوری به وسعت آسیب

تمام این صحبت‌ها مرور می‌شود. تا جایی که فیلم دیگری دست به دست می‌چرخد و نام تنبیه بدنی معلم الیگودرزی به خود می‌گیرد. فیلمی که در یکی از پلان هایش، لگد معلم را بر سر دانش آموز می‌توانیم ببینیم. لگدی که با دوربین موبایل یکی از دانش آموزان دیگر شکار شده و به لطف سرعت بالای برنامه‌های فضای مجازی، به سرعت در کل کشور که هیچ فراتر از آن می‌رود. فیلمی که آه افسوس معلمان دلسوز و زحمتکش را برمی آورد. تا جایی که خود زبان به گله می‌گشایند که چرا باید یک حرکت اشتباه و تاسف بار معلمی، جامعه معلمی را تحت‌الشعاع و در سیطره خود گیرد. پاپایی، معاون رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش در این رابطه می‌گوید: قانون اجازه تنبیه بدنی دانش آموز را به هیچ عنوان به همکاران فرهنگی نمی‌دهد. آموزش و پرورش به کرات از طریق بخش نامه‌های متعدد این موضوع را به اطلاع فرهنگیان رسانده و اگر موردی خلاف آن مشاهده شود، تخلف است و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در برخورد با قصور و عدم انجام مسئولیت دانش آموختگی قانون به همکاران فرهنگی در ابتدا اجازه تذکر و اخطار شفافی به صورت خصوصی، در جمع و سپس تغییر کلاس می‌دهد و در نهایت اگر این روند توسط دانش آموز ادامه پیدا کند، اخراج موقت وی از مدرسه و مدارس حوزه مربوطه را در پی دارد. اگر این موضوع شدت پیدا کرده و اخطارهای در نظر گرفته شده، موثر نباشد، دانش آموز از تحصیل در کلیه مدارس محروم می‌شود.

آموزشی بدون پرورش

در نهایت صحت این فیلم از طرف محمدی، رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان الیگودرز تایید می‌شود و تنها اظهار پشیمانی و ندامت معلم خاطی را خبر می‌دهد و می‌گوید از دانش آموزان و خانواده‌های آنها دلجویی شده است. چرخش این فیلم به فانی، وزیر آموزش و پرورش هم رسید. وی در واکنش به انتشار این فیلم، گفت: من از طریق صدا و سیما این فیلم را مشاهده کردم و من هم متاثر شدم. عذرخواهی می‌کنم که هنوز چنین اتفاقاتی را در بعضی از مدارس شاهد هستیم و امیدوارم مسیر حرکت و روالی که پیش می‌رود رو به کاهش باشد و به صفر برسد. اداره رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با این معلم خاطی به شدت برخورد کرده‌است و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در مدارس نباشیم. یک عذرخواهی، یک برخورد با معلم خاطی و دوباره سیر تسلسلی که نمی‌دانیم باید نام باطل بر آن نهاد یا نه! قوانینی که شاید از مرحله بالقوه به مرحله بالفعل نرسیده است. پشیمانی‌هایی که در پی هم می‌آیند و صدماتی که در مشت‌ها و لگدها حواله دانش آموزان شده و بعد در آینده‌ای نه چندان دور، به دنبال ریشه یابی این آسیب‌ها می‌گردیم و نام بزه را بر آن می‌نهیم. آیا واقعا فیلتر قوی تری برای استخدام معلمان وجود ندارد؟ یا اگر دارد، آیا قوانین بازدارنده‌ای نمی‌تواند جلوی این اتفاقات را بگیرد؟ آیا وزارت آموزش و پرورش تنها وظیفه آموزش را دارد؟ پرورش در کجای داستان قرار می‌گیرد؟


 

خدابخش استاندار اردبیل
 
اردبیل – استاندار اردبیل گفت: موضوع ترافیک در این استان نیازمند ساماندهی راه‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی در بین شهروندان است و این دو باید تواما اجرا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خدابخش عصر چهارشنبه در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها و بررسی تصادفات جاده ای اردبیل تصریح کرد: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده چه در زمینه ایمن سازی جاده ها و چه فرهنگ‌سازی تصادفات رانندگی با کاهش همراه است.

وی افزود: مسائل مربوط به ترافیک از پدیده های جدید است و به همین دلیل نیاز است اقدامات لازم برای کنترل تصادفات و کاهش نرخ آن انجام شود؛ چرا که آمارهای تصادف همچنان قابل توجه بوده و باید کاهش یابد.

استاندار اردبیل رعایت نکردن سرعت مطمئنه که عامل بروز بسیاری از تصادفات است را نیازمند فرهنگ‌سازی در سطح گسترده دانست و تاکید کرد: این مهم سخت و زمان بر است و با این وجود تاکید می شود در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

خدابخش با ذکر مثالی به تاثیر تذکرات و فرهنگ‌سازی ها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای ساخت و ساز غیر مجاز ۲۱۲ نفر تذکر دریافت کرده اند و از ساخت منصرف شده اند و فقط ۵۵ نفر بی توجه بوده اند.

وی با در خصوص درخواست مدیران برای اصلاح سرعت گیر های موجود در جاده ها ادامه داد: در این خصوص کمیسیونی در معاون امور عمرانی استانداری تشکیل شده و لازم است محل سرعت گیر و خود سرعت گیر استاندارد باشد.

استاندار اردبیل پیشنهاد استفاده از ظرفیت بیمه ها برای اصلاح سرعت گیر ها را قابل توجه دانست و افزود: باید بیمه ها متقاعد شوند که بخشی از هزینه ای که برای خسارت پرداخت می کنند را باید برای اصلاح هزینه کنند.

خدابخش همچنین به ضرورت ساماندهی برق پاسگاه ها تاکید کرد و افزود: اینکه بسیاری از تصادفات رانندگی استان در جاده های اصلی است نشان می دهد باید بر روی بهبود وضعیت جاده های اصلی بیشتر انرژی بگذاریم.


 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل از کشف بقایای یک جانور عظیم الجثه باستانی نادر در منطقه فولادلو قویوسی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیله سوار خبر داد.

به گزارش ، به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، کریم حاجی زاده با بیان این مطلب گفت: یکی از کارشناسان استانداری اردبیل اهل شهرستان بیله سوار به نام "منصور فکور" زمین شناس و علاقمند به جمع آوری سنگ های قیمتی و دارای مهارت در زمینه تراش سنگ های قیمتی، هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی واقع در منطقه فولادلو قویوسی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیله سوار موفق به کشف بقایای یک جانور باستانی شده است.



آپلود عکس



وی اضافه کرد: بر مبنای اطلاعات مقایسه ای انجام شده توسط این کارشناس زمین شناسی و برحسب سن لایه های زمین، تخمین زده می شود که لایه یافت شده حداقل سه میلیون سال سن دارد که می تواند جزو نادر بقایای یک جانور عظیم الجثه باستانی همانند ماموت یا یک فیل باشد.

به گفته این مقام مسئول، پس از شناسایی، بلافاصله با ملاحظات حفاظتی بقایای این جانور باستانی ساماندهی و با هماهنگی مسئولان، فرماندار و مسئولان قضایی شهرستان بیله سوار از معدن به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شد.



آپلود عکس



وی با تأکید بر اینکه با متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی از دانشگاه های تهران جهت بررسی های کارشناسی و تخصصی مبنی بر صحت و تأئید این موضوع هماهنگی های لازم انجام شده است، افزود: بقایای عاج یافت شده در این اکتشاف، کاملا مشخص و حفظ شده است و ظواهر امر نشان می دهد که این جانور باستانی می تواند سنگ واره یک فیل (ماموت) باشد. 

حاجی زاده با اشاره به اینکه تاکنون بقایای ماموت در دو نقطه از جهان شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: درصورتی که ماموت بودن این جانور باستانی کشف شده، توسط متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و دیرین جانورشناسی تشخیص و تأئید شود، این سومین مورد خواهد بود. 

وی در پایان یادآور شد: اطلاعات دقیق بعدی پس از بررسی های تخصصی و کارشناسی متخصصان یاد شده و اظهارنظر تخصصی آنان در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد شد


 

این روزها هر چند هوای شهر، برفی و سرد است اما همچنان بازار تکدی گری با همان آب و تاب همیشگی پرونق و داغ است.

به گزارش خبرنگار  ، این روزها هر چند هوای شهر، برفی و سرد است اما همچنان بازار تکدی گری با همان آب و تاب همیشگی پرونق و داغ است به طوریکه در وضعیت نابسامان اقتصادی امروز استان و کشور،  متکدیان همچنان به یکه تازی خود ادامه می دهند.

اگر گذری در خیابان های شهر داشته باشیم در هر نقطه افرادی را می بینیم  که دست نیاز به سوی رهگذران بلند می کنند. البته این موضوع تنها محدود به گدایان صرف نیست، بلکه هستند کسانیکه به بهانه تمیز کردن شیشه خودروها و اسفند دود کردن، مسیر جدید تکدی گری را به روی خود باز کرده اند.

 

 

حضور تعداد زیاد گدا در سطح شهر از معضلاتی است که علاوه بر برهم زدن وجهه شهر مشکلات بسیاری را به همراه دارد که لزوم توجه به این مقوله نباید از دید مسئولین شهر دور بماند.

البته امروزه تکدی گری محدود به سن و جنس خاصی نیست، و این روزها زنان نسبت به مردان حضور پررنگ تری در عرصه تکدیگری دارند به طوریکه تعداد زنان متکدی نسبت به مردان با سرعت زیاد در حال سبقت گرفتن است و با اندک تاملی در پشت چراغ های راهنمایی و رانندگی در داخل شهر، می توان این مسئله را به خوبی لمس کرد.

 

 

این روزها تکدی گری تنها به سر چهار راه‌ها محدود نمی شود و در نقطه نقطه شهر می توان افرادی را دید که کنار خیابان‌ها و عابر پیاده ها نشسته اند و البته رسم دیرینه خانه گردی برای دریافت کمک نیز همچنان به قوت خود باقیست.

 

 

در تحلیل پدیده تکدی گری عوامل متعددی دخیل اند، از فرهنگ و جهت گیری های ارزشی جامعه گرفته تا مدیریت شهری و ضعف اقتصادی و ناکارآمدی دستگاه های مختلف شهری که همگی با ضرایب متفاوتی موثرند.

 به عنوان نمونه هرچه زیرساخت های اقتصادی یک جامعه ضعیف تر باشد به همان اندازه تکدی گری بیشتر می شود و نیز هرچه باورهای فرهنگی مردم غیرعقلانی تر و احساسی باشد به همان اندازه سکه این قبیل فعالیت های پردرآمد پر رونق تر خواهد بود.

در همین باره علی نظری کار شناس جامعه شناسی می گوید: نگاهی واقع بینانه به شرایط جامعه اگر داشته باشیم باید قبول کنیم رشد تکدی گری در یک جامعه یعنی یک بحران و یک فاجعه. چرا که در دورانی که چشم همه بر رونق بازار با وعده های دولت است، رشد شغل های کاذب و آسیب رسان به جامعه، هیچ گاه نمی تواند جالب باشد.

وی آمار خاصی از تعداد گدایان شهر ندارد و البته مدعی است که تعداد این افراد اگر افزایش هم نیافته باشد، قطعا کم تر هم نشده است.

 این کارشناس معتقد است اگر سری به برخی مناطق خاص شهر بزنیم، می بنیم که اتفاقا گدایی با تنوع بیتشری نسبت به چند سال گذشت در جریان است.

 البته در این میان هستند افرادی که صرف نظر از جنبه های اقتصادی  به صورت سازمان یافته اقدام به تکدی گری می کنند.

 

 

یکی از گدایان از رونق بازار تکدی گری می گوید و اظهار می کند که کسانیکه به این کار مشغول هستند درآمد خوبی دارند.

این گدا خودش مدعی است که اکثر گداها، محتاج نیستند، بلکه کار و حرفه یشان این است.

اما در این خصوص متاسفانه اقدامات سازمان های متولی سامان دهی متکدیان مانند بهزیستی، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی و...، نیز، هم در امر مددکاری کودکان و زنان متکدی ناکافی است و هم در شناسایی و سامان دهی آنها ناکارآمد است.

اما نکته ای که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد مقابله با این معضل اجتماعی به صورت عملی است و باید اذعان داشت که اظهار نظرها و نگرانی های کلامی هیچ تاثیری ندارد.


 

واحد تولیدی

مسئول بسیج سازندگی ناحیه سپاه شهرستان مشگین‌شهر گفت: امسال به همت سپاه مشگین‌شهر ۱۴۳ واحد تولیدی کوچک در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشگین‌شهر، یوسف محمدیان در جریان افتتاح طرح‌های اقتصاد مقاومتی در مشگین‌شهر، اظهار داشت: امسال به همت ناحیه سپاه مشگین‌شهر 143 واحد تولیدی کوچک و زودبازده در شهرستان راه‌اندازی شده که برای راه‌اندازی این واحدهای تولیدی 2میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات کم‌‌بهره در اختیار مالکان واحدهای تولیدی قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی واحدهای تولیدی و زود‌بازده است، بیان کرد: در این راستا اقدامات بسیار اساسی در شهرستان مشگین‌شهر انجام شده که این امر تحول اقتصادی منطقه را به‌دنبال دارد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه مشگین‌شهر تصریح کرد: پیرو اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی امروز نیز شاهد افتتاح 2 طرح اقتصاد مقاومتی پرورش قارچ خوراکی و پروار بندی گوسفند بودیم که امید می‌رود با راه‌اندازی این 2طرح اقتصاد مقاومتی شاهد رونق واحدهای تولیدی، بهبود فضای کسب و کار و افزایش درآمد تولیدکنندگان باشیم.

محمدیان با اشاره به اینکه طرح‌های اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده در مشگین‌شهر شامل پرورش قارچ خوراکی، دام سبک، شتر مرغ، ماهی و بلدرچین است، گفت: ایجاد واحدهای تولیدی کوچک به سبب ریسک کم و اعتبار ریالی اندک سبب رغبت بیشتر تولیدکنندگان شده و در صورت بازدهی مالی خوب این واحدها در آینده توسعه داده می‌شوند.

وی افزود: در راستای راه‌اندازی واحدهای کوچک و زودبازده تولیدی تسهیلات کم‌بهره در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که نیاز است برای بهبود فضای کسب و کار و اشتغال تولیدکنندگان از این طرح استقبال کرده و نسبت به دریافت تسهیلات کم‌بهره برای افزایش تولیدات مورد نیاز اقدام کنند.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه سپاه مشگین‌شهر اظهار کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از رکود اقتصادی و بالعکس پویایی اقتصاد، تحقق اقتصاد مقاومتی بر مبنای منویات مقام معظم رهبری است که در این زمینه همکاری تمام مسئولان شهرستان حائز اهمیت است.


سرعت گیر غیر مجاز بوشهر

اردبیل – تعداد قابل‌توجه سرعت‌گیر در جاده‌های اصلی، جاده‌های فرعی، معابر و خیابان‌های اردبیل موجب شده است این عامل کاهش تصادف خود جاده‌ها را غیر ایمن سازد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون ایمنی راه‌ها و بررسی تصادفات جاده‌ای در اردبیل شامگاه چهارشنبه با طرح یک دغدغه جدی همراه شد.

موضوعی که بارها به میان کشیده شده و بااین‌حال آن‌قدر جدی گرفته نشده که برای آن راهکاری اندیشیده شود.

مدیرکل صداوسیمای استان اردبیل این دغدغه را این‌طور عنوان کرد که به هر کسی و هر مسئولی می‌گوییم گردن نمی‌گیرد و هرقدر برنامه می‌سازیم و تذکر می‌دهیم گوش کسی بدهکار نیست.

عبدالله مددی تصریح کرد: ما برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جهت کاهش تصادفات برنامه‌های متعدد تولید کردیم ولی برنامه خاص موردنظر برخی دستگاه‌ها بودجه خاص می‌طلبد.

اشاره مدیرکل صداوسیمای استان به تولید برنامه مشارکتی آن‌هم در وضعیتی که فرهنگ‌سازی برای کاهش تصادفات رانندگی در اردبیل تأکید می‌شود هرچند خود دغدغه جدی است، وی با طرح موضوع مغفولی اضافه کرد: باوجوداینکه پنج الی ۱۵ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی باید به آموزش و فرهنگ‌سازی اختصاص یابد اجرا نمی‌شود.

مددی گفت: پیگیری ما بین استان و تهران و تهران و استان بی‌نتیجه مانده و بالاخره مشخص نیست این اعتبار کجا صرف می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای استان درعین‌حال به اختیار دستگاه‌ها به‌صرف یک درصد از کل اعتبارات خود به امر آموزش اشاره کرد و متذکر شد: مسئولان بررسی کنند چند دستگاه این مهم را رعایت کرده است.

وی ازجمله معضلات جدی ایمنی راه‌ها سرعت‌گیرهای غیراستاندارد عنوان کرد و افزود: در مقطعی به تعداد قابل‌توجه سرعت‌گیر احداث‌شده و در برخی مناطق سرعت‌گیرهایی داریم که به‌واقع مشکل ایجاد می‌کنند.

مددی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال برای سه‌راهی نیار دو برنامه تولید کردیم و در خروجی اردبیل به سمت نیر و در بسیاری از مناطق استان به حدی تعداد سرعت‌گیر زیاد است که حتی مسافران را از مسافرت به این استان پشیمان می‌کند.

مدیرکل صداوسیمای استان تأکید کرد: ما به راه و شهرداری این معضل را انعکاس دادیم اما کسی گردن نمی‌گیرد و پیشنهاد داریم از ظرفیت بیمه‌ها برای اصلاح سرعت‌گیرها استفاده شود.

سختی انتقال بیمار در جاده‌ها

این اظهارات موجب شد تا باوجود محدودیت وقت جلسه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل تریبون را با اصرار در اختیار بگیرد و خطاب به استاندار به جریان انتقال یک بیمار و مشکلاتی که سرعت‌گیرها به دنبال داشتند اشاره کند.

غلام‌رضا حمید خلق تصریح کرد: متأسفانه سرعت‌گیرها انتقال بیمار و مصدوم در سطح استان و یا از استان به سایر استان‌ها را دچار مشکل کرده و با سرعت بیشتر از ۲۰ کیلومتر بر ساعت نمی‌توان باهدف صدمه وارد نشدن به بیمار از این سرعت‌گیرها عبور کرد.

وی افزود: به حدی تجهیزات ازجمله کمک‌فنر خریداری کردیم که بخش اعظمی از هزینه‌های ما را شامل شده و به جد ضروری است برای سرعت‌گیرها اقدام شود.

راه و شهرسازی: چاره‌ای نداریم

در پاسخ به تمامی گله‌مندی‌هایی که با تکان سر از سوی سایر مدیران نیز تائید می‌شد، مدیر راهداری راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ما نه می‌توانیم همه سرعت‌گیرها را برداریم و نه وضع موجود قابل‌قبول است.

علی یوسف زاده تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در محور آبی بیگلو سرعت‌گیر داریم که اگر برداریم درجا امکان مرگ پنج نفر وجود دارد و باید تأکید کنم برخی دستگاه‌ها مخالف سرعت‌گیر هستند و برخی از آن استقبال می‌کنند.

وی افزود: بااین‌وجود استانداردسازی سرعت‌گیرها ضروری است و ما برنامه داشتیم که ارتفاع یک تعداد را کاهش دهیم و یک تعداد غیرضروری را حذف کنیم.

به گفته یوسف زاده با یک بازرسی گسترده از تمامی سرعت‌گیرهای موجود در جاده‌های استان عکس‌برداری شده و قرار است در قالب یک پاورپوینت به معاونت امور عمرانی استانداری جهت بررسی و تصمیم‌گیری ارائه شود.

 

کج سلیقگی در زمان‌بندی انجام پروژه ها از جمله مواردی است که مشکلات عدیده ای را برای شهر و شهروندان به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار  ، اردبیل از جمله شهرهای سردسیری است که شاید بدون نیاز به مراجعه پایگاه های هواشناسی، اکثر شهروندان بتوانند به صورت تقریبی از حال و هوای آن، بویژه در ایام پاییز و زمستان آگاه باشند.

پیش بینی بارش باران و برف در ایام سرد سال در اردبیل، از بدیهیاتی است که نیاز به رصد سامانه جوی و .... ندارد.

در همین رابطه توجه به انجام پروژه های مختلف در شهر، نیازمند برنامه ریزی و زمان‌بندی مناسب از سوی مسئولین است.

آسفالت کاری خیابان ها یکی از این پروژه ها است که به دلیل عدم زمان‌بندی مناسب برای اجرای آن، مشکلاتی عدیده ای را برای شهروندان به همراه داشته است.

پروژه آسفالت کاری که، با حرکت منسجم و عظیم شهرداری، نهضتی عظیم به خود دید به طوریکه در اکثر نقاط شهر شاهد پوست اندازی شهر در یک دوره زمانی بودیم.

اما باید در نظر داشت که در صورت کج سلیقگی در زمان‌بندی اجرای این پروژه ها، ممکن است حتی پروژه های مثبت که در جهت رفاه شهروندان اجرا می شود نیز، به چالشی بزرگ و شاید بلایی برای جان شهر و شهروندان تبدیل شود.

در همین رابطه با بارش برف در چند روز گذشته در اکثر نقاط استان، شاهد گل آلود شدن محله هایی هستیم که ناشی از همین برنامه ریزی غیر اصولی مسئولان است.

به طوریکه با پایان روزهای آفتابی و رسیدن فصل برف و سرما، این روزها خیابانهای اردبیل که قرار بود به صورت کامل آسفالت کاری شوند به یک مشکل بزرگ تبدیل شده اند.

 محله استاد شهریار(آراز علی) یکی از چندین محله های اردبیل است، که گل و لای ناشی از برنامه ریزی نامناسب مسئولان، ناراحتی شهروندان را به همراه داشته است و این در حالیست که در صورت پیش بینی صحیح و عدم تخریب و آسفالت کاری محلات مختلف به صورت همزمان، شاید نتایج به مراتب مطلوب تری را شاهد بودیم.

پیش بینی که البته  خبر نگار ما در گزارش" شمارش ‌معکوس ‌برای ‌پروژه‌های ‌خیابانی ‌‌با نزدیکی ‌به‌ فصول ‌سرد؛ لزوم تسریع در روندبهسازی خیابان‌ها و جداول شهری" یاد آور شده بود.

حال با تمام این اوصاف فصل برفی شروع شده است و باید منتظر روزهای آفتابی ماند تا این پروژه ها به سرانجام برسد و شاید تجربه ای باشد برای روزها و سال های آینده.

تصاویری از محله استاد شهریار( آراز علی)؛

 

 

 

 

 
 

مردم نهاد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل گفت: نمایشگاه دستاوردهای سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل تا دو ماه آینده در اردبیل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، شفیع شفیعی در نشست هم‌اندیشی کاهش آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل اظهار داشت: خوشبختانه فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد در استان اردبیل نماد واقعی پیدا کرده است و این سازمان‌ها در رابطه با توانمندی‌های خود در مناسبت‌های مختلف برنامه برگزار می‌کنند که این جلسات هم‌اندیشی در راستای فعال‌تر شدن این سازمان‌ها در طول سال انجام می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه اداره کل دادگستری استان اردبیل در یکسال گذشته همکاری خوبی در رابطه با شفاف‌سازی فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌های مردم نهاد داشته است که در طول سالجاری 28 جلسه هم‌اندیشی فرهنگی و اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل در سطح استان برگزار شده و گواهی‌های آموزشی و مهارتی نیز به شرکت‌کنندگان اعطاء شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل افزود: قطعا نتایج این جلسات برای کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر خواهد بود و باید توجه داشته باشیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند در کاهش این امر عملکرد موفقی داشته باشد بلکه فعالیت و اقدامات سازمان‌های مردم نهاد نیز در این راستا می‌تواند به عنوان یک اهرم قوی کمک حال دولت باشد.

شفیعی تصریح کرد: متاسفانه سرانه سرمایه اجتماعی در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری پایین بوده است که چندین برنامه دیگر نیز تا پایان سال با سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل در راستای کیفی‌شدن اقدامات داریم.

وی بیان کرد: برای ارائه توانمندی‌های سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل، نمایشگاه دستاوردهای سازمان‌های مردم نهاد حدود دو ماه دیگر در اردبیل برگزار می‌شود.


همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل

همایش وحدت حوزه و دانشگاه، با حضور آیت الله اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جمعی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در اردبیل برگزار شد.

به گزارش به نقل از ابصارنیوز، شب گذشته 25 آذر 94 همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، روسای دانشگاه های اردبیل، مدیران حوزه های علمیه اردبیل، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های اردبیل و جمعی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه های اردبیل با سخنرانی مجید خدابخش استاندار اردبیل و آیت الله محمد حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) در سالن اجتماعات حوزه علمیه اردبیل برگزار شد.

حجت الاسلام کاظم معاضدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین، هدف از این  نشست را ایجاد فرصتی برای هم اندیشی و تبادل افکار  و دیدگاه ها عنوان کرد و گفت: نشست های صمیمی از این دست به جامعه حوزه و دانشگاه جهت رسیدن به هدف مقدس مشترک کمک می کند.

پیشرفت امروز کشور مرهون تخصص دانشگاه در کنار تعهد حوزه است

مجید خدابخش استاندار اردبیل در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه اردبیل با اشاره به تاریخچه آغاز وحدت حوزه ودانشگاه به بیان نکات ضروری برای وحدت حوزه و دانشگاه به معنای عملی آن پرداخت و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه امروزی از برکات انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است.

استاندار اردبیل حوزه و دانشگاه قبل از انقلاب را کاملا جدا از هم توصیف کرد و افزود: در جامعه قبل از انقلاب بین دانشگاه و حوزه خط کشی شده بود بطوریکه دانشگاه به زندگی دنیوی می پرداخت و حوزه نیز آخرت اندیش بود و هر دو نیز روی عقاید خود پافشاری می کردند، هر چند از سال 1322 جرقه های وحدت زده شده بود ولی این امر عملا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد.

خدابخش مدیریت و رهبری امام خمینی(ره) را در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه سازنده توصیف کرد و اظهار داشت تخصص دانشگاه در کنار تعهد حوزه امروز کارساز بوده بطوریکه موجب پیشرفت امروزی کشور در همه ابعاد را فراهم کرده است.

استاندار اردبیل در پایان سخنان خود ضمن انتقاد از سیستم بانکداری از مسئولین حوزه و دانشگاه خواست تا با اتخاذ تدابیری در خصوص وضعیت اقتصادی و بانکداری کشور و ارائه راهکارهای سازنده وضعیت اقتصادی و رفاه مردم را بهبود بخشند.

وحدت حوزه و دانشگاه مد نظر امام خمینی(ره) محقق شده است

آیت الله محمد حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) بعنوان سخنران اصلی همایش وحدت حوزه و دانشگاه، ایمانت،معرفت، عرفان،شهامت و شهادت اردبیلی ها را در طول تاریخ را ستود و گفت: مردم اردبیل با اعمال خود ثابت کردند پیرو راستین ولایت هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع)در ادامه سخنان خود وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از بارزترین هنرهای رهبر فقید انقلاب امام راحل عنوان کرد و گفت:امام خمینی(ره) با انقلابی شبیه به انقلاب رسول اکرم(ص) همه چیز را دگرگون کرد و از ریشه تغییر داد.

اختری آیت الله شهید مطهری،بهشتی و مفتح را از پیشگامان نهضت وحدت حوزه و دانشگاه در دوران قبل از انقلاب نام برد و گفت: علاوه بر شهید مفتح که در این راه به شهادت رسید شهید مطهری و بهشتی نیز خدمات شایانی در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه انجام دادند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) با بیان اینکه امروز وحدت حوزه و دانشگاه مد نظر امام خمینی(ره) به تحقق پیوسته گفت:امام خمینی(ره) همواره می خواست دانشگاه در همان مسیری حرکت کند که حوزه در آن مسیر در حال حرکت است و این راه چیزی جز حرکت به سوی خدا و خدمت به خلق خدا نیست.

اختری در بخش دیگری از سخنان خود به نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب اشاره کرد و گفت: حوزویان و دانشگاهیان باید در نشر و بسط این پیام  در جهان بکوشند چون آینده جهان به مفاد این نامه بستگی دارد.

وی یکی از راه های نشر پیام های مقام معظم رهبری در جهان را تبادل استاد و دانشجو و انجام طرح های پژوهشی دانشگاه های داخل با مجامع علمی جهان عنوان کرد و گفت: دانشگاهها باید به سمت ایجاد تفام همکاری با دانشگاه های بین المللی در سطح جهان روی بیاورند تا ضمن بهره گیری از علوم جدید بتوانند اهداف مورد انقلاب را نیز تحقق بخشند.

اختری در بخش پایانی سخنان خود به حوادث خونین رخ داده در 6 سال گذشته در جهان اسلام پرداخت و گفت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و توطئه های شیطانی صهیونیسم و هم پیمانانش درصدد ایجاد تشنج در جهان اسلام است تا به این وسیله بتواند اقتدار خود و سلطه بر جهان را ادامه دهند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) اقدامات جنایتکارانه در نارداران جمهوری اذربایجان، پاراچنار پاکستان و نیجریه را محکوم کرد و گفت: در یمن،سوریه و عراق نیز عوامل خودفروخته و مزدور سیاست های استکبار را اجرا می کنند که باید با تدابیری خاص جلوی نفوذ دشمن گرفته شود.

همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی