انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ریشه یابی گرایش به مواد مخدر ضروری است

شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ب.ظ


اردبیل - ایرنا- استاندار اردبیل گفت : با اینکه ریشه یابی دقیق علت گرایش افراد به مصرف مواد مخدر کاری سخت است اما برای اتخاذ تصمیم های پیشگیرانه، امری ضروری می باشد.

به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش شامگاه شنبه در نشست بررسی وضعیت مصرف مواد مخدر و اعتیاد در استان اردبیل افزود: هنگامی در موضوع پیشگیری از اعتیاد موفق خواهیم بود که علت وجود تقاضا به انواع مواد مخدر مشخص شود و در این صورت می توان با از بین بردن این عوامل به شکل صحیح از رواج اعتیاد در جامعه جلوگیری کرد.
وی گفت: اقدام های قاطعی همچون برخورد با قاچاقچیان و مجازات تهیه و توزیع کنندگان مواد مخدر در ایران و به موازات آن در استان اردبیل انجام می شود اما اینکه با وجود این کارها ، باز هم گرایش به اعتیاد خانمانسوز در جامعه زیاد است جای سوال دارد.
او اظهار کرد: به خاطر تشخیص نادرست در ارتباط با گرایش به مواد مخدر در جامعه ، راهکارهای ارائه شده و اقدام انجام گرفته نیز بی نتیجه و یا دارای اثربخشی اندک می باشند.
وی افزود: بسیاری از معتادان در مصاحبه هایی که با آنها انجام می شود بیشتراز بدبختی های پس از معتاد شدن می گویند و به علت هایی که آنها را به سوی مصرف مواد افیونی کشانده است اشاره چندانی نمی کنند.
وی با بیان اینکه ما به عنوان یک فرد غیرمعتاد نمی توانیم به عمق مسائلی که مصرف کنندگان مواد مخدر را به این وادی خطرناک کشانده پی ببریم استفاده از گفته های خود معتادان در ارتباط با علت معتاد شدن را برای اتخاذ تصمیم های پیشگیرانه لازم دانست.
او از مدیران ذیربط استان خواست نشست ها و همایش هایی در زمینه ریشه یابی دقیق گرایش به مصرف مواد مخدر با حضور کارشناسان و اساتید برجسته در این زمینه برگزار کنند.
او گفت: بهره گیری از ظرفیت های تاثیرگذار مانند مدارس ، دانشگاهها ، رسانه ها و فضاهای اجتماعی می تواند برای این منظور مفید باشد.
وی با اشاره به اینکه اقدام های مفید برای گنجاندن واحدهای درسی مربوط به ناهنجاری های اجتماعی به ویژه مواد مخدر از سوی وزارت علوم در دانشگاهها آغاز شده اظهار کرد:چنین اقدام هایی در مدارس و کشاندن موضوع آگاهی بخش به کتاب های درسی دانش آموزان نیز ضروری است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز در این نشست گفت: گذشته از عوامل محرکی که افراد را به سوی اعتیاد می کشاند عامل بسیار موثر مهم در این زمینه این است که افراد اغلب با اطمینان کامل تصور می کنند با یک بار مصرف مواد مخدر و یا مصرف آن در فواصل معین معتاد نخواهند شد.
یوسف خدادادی افزود: ایجاد تمرکز در دادن امتحان سخت برای دانش آموزان و دانشجویان ، کاستن از اثرهای منفی مربوط به انجام کارهای سخت ، رفع مشکل های جنسی ، کاستن از اندوه افراد هنگام مواجهه با مصایب و نظایر اینها از مواردی است که انسان ها را به اشتباه به مصرف مواد مخدر تحریک می کنند و گاهی این تحریک ازسوی نزدیکان افراد انجام می شود و به آنها گفته می شود با یک بار مصرف که معتاد نمی شوی.
او گفت: این یک گمان به طور مطلق اشتباه است چرا که همه معتادان به طور قطع با توجه به نوع موادی که استعمال می کنند با یک و حداکثر سه بار مصرف مواد مخدر به دام اعتیاد گرفتار می شوند.
وی آگاه سازی افراد جامعه در این زمینه را کاری موثر و پیشگیرانه دانست و خواستار استفاده از ظرفیت های جامعه از جمله رسانه های گروهی و فضاهای اجتماعی در این زمینه شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی