مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جدید مخالفت کردند.

در این لایحه که از سوی دولت ارائه شده بود قرار بود مناطق آزاد جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان ایجاد شود، اما نمایندگان با ۹۸ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه با ایجاد این مناطق آزاد مخالفت کردند.

محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از رأی‌گیری و مخالفت نمایندگان ابراز امیدواری کرد که مجلس بتواند پس از بررسی دو لایحه برنامه و بودجه به این لایحه رسیدگی کند.

محمدرضا باهنر که برای ساعاتی ریاست نشست علنی امروز را برعهده داشت، اعلام کرد:‌ متاسفانه امروز هم این لایحه به تصویب نرسید اما هنوز فرصت داریم و درصورت نیاز پس از تصویب لایحه بودجه ۹۵ می‌توانیم دوباره این لایحه را در مجلس به بحث بگذاریم.

پیش از این در نشست علنی روز یکشنبه ۲۹ آذرماه سال جاری، نمایندگان مجلس برای نخستین بار با تصویب کلیات این طرح مخالفت کردند که با اعتراض گروهی از نمایندگان و تهدید به ترک جلسه ازسوی آن‌ها روبرو شد و این دومین بار بود که به اصرار این نمایندگان معترض، لایحه ایجاد مناطق جدید تجاری در دستورکار نمایندگان قرار گرفته‌بود.

در این مورد معاون امور مناطق ویژه اقتصادی با بیان اینکه علت عدم موافقت مجلس با لایحه تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید را نمی دانیم، گفت: نمایندگان مجلس به این لایحه تاسیس ۶۸ منطقه ویژه اقتصادی و افزایش محدوده های گسترده مناطق آزاد فعلی اضافه کرده بودند که دولت با این خواسته نمایندگان موافقت نکرد و امروز هم لایحه در مجلس رد شد.

 

جعفر آهنگران با بیان اینکه از رد لایحه تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در مجلس متعجب شدیم، اظهار داشت: هر کدام از این مناطق پیشنهاد شده براساس اهدافی منطقی و اصولی تعریف شده‌بودند و با رد این لایحه اهداف توسعه‌ای و افزایش مناسبات تجاری بر روی زمین می‌ماند.
 
وی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی تاسیس ۷ منطقه آزاد تجاری و صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی مطرح شده بود اظهار داشت: منطقه آزاد اینچه‌برون برای افزایش مناسبات تجاری و ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر و CIS ـ آسیای میانه ـ در نظر گرفته شده بود همچنین برای ارتباط با عراق مرکزی منطقه آزاد مهران و برای افزایش مبادلات اقتصادی با عراق شمالی منطقه آزاد بانه و مریوان را تعریف کرده بودیم.
 
معاون امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: برای دسترسی به افغانستان منطقه آزاد سیستان یا همان زابل و برای توسعه سواحل مکران منطقه آزاد جاسک  را در این لایحه معرفی کرده بودیم.
 
وی ادامه داد: همچنین برای ارتباط با قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس و ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشورهای عربی منطقه آزاد بوشهر و برای ارتباط با کشور آذربایجان و کشورهای بالادستی منطقه آزاد اردبیل تعریف شده بود.
 
آهنگران با بیان اینکه نمایندگان مجلس به این لایحه موضوعاتی را اضافه کردند گفت: نمایندگان مجلس هم مطالباتی داشتند مانند این که به محدوده این هفت منطقه آزاد فعلی کشورمان اضافه شود برای مثال چابهار از گواتر گسترش یابد و به منطقه آزاد انزلی لاهیجان و تالش اضافه شود همچنین به ماکو چالدران و به منطقه آزاد ارس هادی شهر و کلیبر افزوده شود.
 
معاون ترکان با بیان اینکه در این لایحه تاسیس ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی هم مطرح بود گفت: نمایندگان مجلس به این ۱۲ منطقه پیشنهادی مناطق آزاد، ۶۸ منطقه دیگر را هم اضافه کرده بودند که دولت ۴ شرط را برای موافقت با لحاظ این ۶۸ منطقه در لایحه گذاشت.
 
وی با اشاره به شروط دولت گفت: تامین آب، تامین زیرساخت‌ها ، معرفی متولی توانمند از لحاظ مالی و اجرایی و همچنین تاییدیه محیط‌زیست از این ۴ شرط مهم بود.
 
آهنگران با بیان اینکه درنهایت این ۶۸ منطقه هم وارد لایحه پیشنهادی نشدند ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت ۷ منطقه آزاد تجاری و صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی مطرح شد.
 
وی با اشاره به یکی از دلایل رای نیاوردن این لایحه گفت: مناطق آزاد شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شود وهر لایحه‌ای که معافیت مالیاتی داشته باشد باید موافقت دو سوم آراء را داشته باشد بنابراین یکی از دلایل اصلی رای نیاوردن این لایحه می‌تواند همین موضوع باشد.