انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

راه اندازی مونوریل اردبیل از شعار تا واقعیت

پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۹ ب.ظ

با شنیدن خبر اجرای مونوریل در خیابان‌های اردبیل موجی از تعجب و شادی در بین مردم به وجود آمد، اما اینکه اجرای مونوریل شعار است یا واقعیت بعد از گذشت دو سال همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.


منوریل - مونوریل- قطار شهری

ساوالان خبر: با شنیدن خبر اجرای مونوریل در خیابان‌های اردبیل موجی از تعجب و شادی در بین مردم به وجود آمد، اما اینکه اجرای مونوریل شعار است یا واقعیت بعد از گذشت دو سال همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

سال گذشته بود که یک سرمایه‌گذاری ترکی با حضور در شورای شهر اردبیل و در جلسه دو ساعته ابعاد مختلف اجرای مونوریل را به اعضای شورای شهر دور چهارم اردبیل و شهردار سابق ارائه کرد و قرار شد به سرعت با سفر تعدادی از اعضای شورای شهر و معاونان شهرداری به ترکیه و مشاهده توانمندی‌های شرکت ترکی تصمیم بگیرند تا مونوریل در اردبیل نیز اجرایی شود اما بعد از گذشت بیش از یک سال از این حضور و اعلام آمادگی همچنان شاهد درجا زدن اجرای این پروژه به دلایل مختلف بودیم که در این گزارش سعی می‌کنیم تا بخشی از ابعاد این پروژه متوقف مانده را بازگو کنیم.

سیاوش اعیادی نماینده شرکت ترک تای در اردبیل در مورد اجرایی شدن این پروژه اظهار کرد: قرار بود شورا و شهرداری بعد از بازدیدی که از توانمندی این شرکت در ترکیه می‌کنند مجوزهای لازم را برای عملیاتی شدن این پروژه صادر کنند اما روند کار به گونه‌ای بوده که در ماه‌های اخیر حتی پیگیری‌ها نیز مسکوت مانده است.

وی افزود: این شرکت با رغبت و علاقمندی تمام با اولویت اردبیل سعی‌اش بر این بود تا هر چه سریع‌تر پروژه مونوریل خود را اجرا کند و حتی نسخه اجرایی و عملیاتی آن را نیز فراهم کرده بود اما به دلایل متعدد همچنان مسئولان این شهر پیگیر این موضوع نیستند.

نماینده شرکت ترک تای در اردبیل یادآور شد: این سرمایه‌گذار به راحتی می‌تواند به جای اردبیل در نقطه دیگری از این کشور سرمایه‌گذاری کند چراکه برای سرمایه‌گذار کسب منفعت اولی‌تر از دیگر کارهاست و انتظار می‌رود با انتخاب شهردار جدید روند اجرای آن فراهم آید.

اعیادی با قدردانی از همکاری خوب شیدا معاون سرمایه‌گذاری شهرداری اردبیل در حمایت از این سرمایه‌گذار تصریح کرد: حتی این شرکت آماده انعقاد قرارداد برای ساخت واگن در شهرک صنعتی است تا در کنار اجرای پروژه مونوریل زمینه اشتغال و توان اقتصادی بیشتری را در این استان از طریق واگن‌سازی فراهم آورد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار به راحتی می‌تواند در فاز اول با ۳۰۰ میلیون دلار عقد قرارداد پروژه را اجرایی کند اما به دلایل مختلف انجام آن با برخی کاستی‌ها روبه‌رو بوده است.

نماینده شرکت ترک تای در اردبیل افزود: مرداد ماه سال گذشته با سفر گروه سرمایه‌گذاری ترک به اردبیل قرار شد مهرماه سال گذشته تعدادی از اعضای شورای شهر و معاونان شهرداری به ترکیه سفر کنند تا از توانمندی‌های اجرایی این سرمایه‌گذار از نزدیک آشنا شوند اما در این یک سال خبری از این سفر و انجام تعهدات نیست.

اعیادی بیان کرد: امسال این شرکت سرمایه‌گذاری در گرجستان، اکراین و سنگاپور قرارداد بسته تا عملیات اجرایی مونوریل را آغاز کند اما ما در این استان متاسفانه به دلیل بی‌توجهی مسئولان امر در این زمینه اندر خم یک کوچه هستیم.

وی افزود: نیازی نیست که همه اعضای شورا یا معاونان شهرداری در این سفر حضور پیدا کنند و اگر تنها دو نفر متخصص و کاربلد نیز به ترکیه سفر کرده و از نزدیک با توانمندی شرکت ترک آشنایی پیدا کنند، ما به راحتی می‌توانیم در قالب عقد قرارداد و انجام تعهدات کار را کیفی‌تر و مطلوب‌تر به پیش ببریم.

اجرای مونوریل در اردبیل ۱۰۰ درصد امکان‌پذیر است

معاون مشارکت و سرمایه‌گذاری اقتصادی شهرداری اردبیل نیز در این زمینه اظهار کرد: بر اساس رابطه‌ای که با سرمایه‌گذار پروژه مونوریل از طریق اعیادی نماینده شرکت ترک تای داشته‌ایم سرمایه‌گذاران در شورا و شهرداری اردبیل حاضر شدند تا تعاملات و ارتباطاتی را با آنها انجام دهیم.

سخاوت شیدا گفت: ما سه روز میزبان این شرکت سرمایه‌گذاری و اعضای آن در اردبیل بودیم و سعی شد با بررسی ابعاد اجرایی این پروژه اکیپی توانمندی آنها را سنجیده و با سفر به ترکیه زمینه عقد قرارداد و اجرای پروژه فراهم آید.

وی افزود: با توجه به اینکه اکثر اعضای شورای شهر اعلام آمادگی کرده‌اند تا در سفر ترکیه همراه مسئولان شهرداری باشند مجوز لازم برای انجام این سفر برون‌مرزی داده نشد و در این یک سال گرفتار برخی کارهای اداری و صدور مجوزها برای اعزام به ترکیه بودیم.

معاون مشارکت و سرمایه‌گذاری اقتصادی شهرداری اردبیل یادآور شد: امیدواریم با انتخاب چند نفر از اعضای شورای شهر برای عزیمت به سفر ترکیه و متخصصان امر بتوانیم بازدیدی را از توانمندی این شرکت‌ سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

شیدا ادامه داد: بنده حتی سال گذشته آمادگی داشتم با هزینه خودم به ترکیه سفر کرده و از توانمندی این شرکت سرمایه‌گذاری مطلع شوم اما شهردار سابق صلاح ندانست و این کار به دلایل مراحل اداری همچنان در پیچ و خم عجیبی گرفتار شده است.

این مسئول تصریح کرد:‌ هر چند در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اردبیل برای مونوریل طرح‌هایی پیش‌بینی نشده اما ۱۰۰ درصد اجرای این پروژه امکان‌پذیر است و مشاور طرح نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است تا مقدمات اجرایی آن فراهم آید.

معاون مشارکت و سرمایه‌گذاری اقتصادی شهرداری اردبیل اظهار امیدواری کرد به زودی زمینه اجرایی شدن این پروژه تاثیر‌گذار در شهر اردبیل فراهم آید.

مونوریل در اردبیل قابل اجرا نیست

اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اردبیل نیز در این زمینه اظهار کرد: بنده به صراحت اعلام می‌کنم امکان ندارد ما بتوانیم در خیابان‌های تنگ و محدود اردبیل مونوریلی را اجرا کنیم.

حسین افسانه افزود: به جای مونوریل ما باید دنبال اجرای اتوبوس‌های سریع‌السیر بی‌آر‌تی و دیگر طرح‌های جامع حمل و نقل و ترافیک باشیم تا از این وضعیت ترافیکی خلاصی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود همه اعضای شورای شهر تمایل به عزیمت به ترکیه را داشتند و این دلیل تاخیر در اجرای این پروژه است این امر صحت ندارد و ما تعداد ۵ تا ۶ نفر از اعضای شورای شهر اعلام آمادگی کردیم تا از شرکت سرمایه‌گذار مونوریل در اردبیل بازدید کنیم که البته این بازدید به معنای تایید اجرای مونوریل در اردبیل نیست.

عضو شورای شهر اردبیل بیان کرد: ما اگر بتوانیم طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اردبیل را که تدوین شده اجرایی و عملیاتی کنیم به راحتی قادر خواهیم بود بخش عظیمی از مشکلات و نارسایی‌ها را در این حوزه برطرف کنیم.

پروژه مونوریل از جمله یکی از ده‌ها پروژه مصوب بر زمین مانده در شهر اردبیل است که باید منتظر عزیمت اعضای شورای شهر به ترکیه و شکسته شدن قفل سفرهای خارجی منتخبان مردم در دور چهارم پارلمان محلی بود تا ببینیم بالاخره بخت این کار باز خواهد شد یا همچنان اردبیلی‌ها باید چشم انتظار اجرای طرح‌های اساسی در حوزه ترافیک به ویژه مونوریل باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی