انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

اردبیل- ایرنا - استان اردبیل که به دلایل گوناگون از قافله تولید و صنعت عقب مانده در چند سال اخیر هم به علل گوناگون از جمله فشار ناشی از تحریم ها و شرایط خاص اقتصادی ، صاحبان واحدهای تولیدی را با مشکل و چالش هایی مواجه نموده است.

پیشینه استان شدن اردبیل که عمر آن به ربع قرن قد نمی دهد و ازسویی ماهیت کشاورزی و دامپروری به عنوان خصوصیات سرزمینی و اقلیمی منطقه را می توان دو عامل تاثیرگذار در مطرح نشدن اردبیل به عنوان یک استان تولیدی و صنعتی و فاصله چشمگیر آن با مراکز مهم ایران در این زمینه مانند تهران ؛ آذربایجان شرقی ؛ خراسان رضوی ؛ مرکزی ؛ اصفهان ؛ کرمان ؛ بوشهر ؛ خوزستان ؛ بوشهر ؛ هرمزگان و یزد دانست. 
از زمانیکه دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده گسترش تولید و صنعت در کشورمان و رفع مشکل های مربوط به این بخش در سرلوحه برنامه های دولت قرار گرفته است که شرایط ویژه اقتصادی کشور ناشی از عملکرد دولت قبل و تحریم های دشمنان این مرز و بوم اهمیت پرداختن به این موضوع را دوچندان کرده است. 
با توجه به تفاوت های اردبیل با اکثر استانهای کشورمان در این ارتباط بطور یقین پرداختن به این موضوع در استان باید با دقت ، حساسیت و برنامه ریزی مناسب انجام بگیرد تا علاوه بر جبران عقب ماندگی های منطقه در زمینه تولید و صنعت از فشارهای مضاعف ناشی از تحریم ها و مشکل های اقتصادی کشور که اکثریت صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی را دچار مشکل کرده است کاسته شود.
استاندار اردبیل که به نظر می رسد در اکثر زمینه ها دارای دیدگاهی منطقی و کارشناسانه است در ارتباط با رفع مشکل های واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار گسترش اینگونه واحدها به واسطه جذب سرمایه گذاران علاقه مند نیز وقت و انرژی زیادی را صرف می کند.
سخنان مجید خدابخش ، در نشست های ویژه متعدد با بخش خصوصی و مدیران و مسوولان تجاری ، اقتصادی و صنعتی استان اردبیل به نظر می رسد اغلب در راستای کارسازی و راهگشایی است و با در اختیار گذاشتن راه های مطمئن و موثر در اختیار آنان به دگرگونی دیدگاههایشان و مهمتر از همه تزریق امید و تحرک در عرصه تولید منجر می شود.
در تازه ترین نشستی که برای همین منظور در سالن شهید باهنر استانداری اردبیل تشکیل شد در کنار ده ها نفر از مدیران و مسوولان ذیربط ، صاحبان چندین کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی این استان نشستند و با کنار گذاشتن بعضی قید و بندهای رسمی که اغلب ویژگی چنین جلسه هایی می باشد به طرح مشکل هایشان پرداختند.
از تشریفات رسمی در این نشست که ستاد تسهیلات واحدهای تولیدی نام داشت خبری نبود تشریفاتی که اغلب جلسه ها را پر زرق و برق و به اصطلاح در ظاهر باکلاس در انظار بیننده جلوه می دهد ولی بدون نتیجه و خروجی مفید و موثر پایان می یابند.
استاندار اردبیل به عنوان رییس این نشست به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اجازه داده بود که بدون هرگونه قید و بندی حرف دل خود در زمینه کار و حرفه خویش را بیان نمایند درحالیکه گاهی صدایشان بلند می شد و سخنانشان شکل گلایه می گرفت ولی در فضایی صمیمی ؛ همراه با رعایت ادب و نزاکت چون همه در یک هدف مشترکند : 'رفع مشکل ها و تامین آسایش و آرامش مردم' . 
افراد بخش خصوصی صاحب کارگاه ها و تعاونی های فرشبافی ، واحدهای صنعتی تولید قطعه های الکترونیکی خودرو ، ریخته گری و مجتمع های دامپروری و مانند آن ازجمله حاضران این نشست بودند.
این افراد با بعضی مشکل ها دست و پنجه نرم می کنند که پیامدهای منفی آن البته نه فقط به خودشان بلکه به مردم و کشور صدمه می زند.
مواردی که اکثریت صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی حاضر در این نشست به عنوان چالش در ادامه فعالیتشان مطرح کردند اغلب مشابه و مربوط به کمبود نقدینگی ، ناتوانی در بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی دریافت شده به خاطر عدم موفقیت در دریافت وجوه مربوط به فروش کالاهای تولیدی خودشان و سایر مشکل های اقتصادی مشابه بود.
خواسته اکثریتشان گرفتن استمهال از بانک ها و در صورت امکان بخشش جرایم نقدی ناشی از تاخیر در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی باتوجه به مشکل های اقتصادی کشور بود.
استاندار اردبیل در این نشست با بیان اینکه دین مبین اسلام اهمیت بسیار زیادی به شرایط موجود در هر موضوعی می دهد اظهار کرد : مدیران و مسوولان ارگانها و اداره ها در مواجهه با مسایل ضمن احترام به قوانین و مقررات باید پس از در نظر گرفتن شرایط موجود ، تصمیم به اقدام بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه البته این به معنی عدول از قوانین و مقررات و خودداری از مجازات متخلفان و مجرمان نیست افزود : در مواردی می توان با رعایت قانون بهترین و مناسب ترین تصمیم را برای رفع مشکل گرفت. 
صبر و حوصله خدابخش در سپردن گوش به حرفها و درد دل های مرتبط با کار و حرفه این افراد و پاسخگویی ، راهنمایی و سعی در رفع مشکل با منطقی ترین و ساده ترین راههای ممکن مثال زدنی بود. 
جایی که صاحب یک واحد تولیدی و ریخته گری از عدم موفقیت خود در دریافت وجوه مربوط به فروش کالای تولیدی این کارخانه به یک کارخانه صنعتی کشور سخن می گفت تماس فی المجلس استاندار اردبیل با مدیر آن واحد به منظور پیگیری این مشکل درحالیکه سخنان طرف مقابل نیز از آیفون گوشی تلفن همراه خدابخش ، شنیده می شد حاضران را شگفتزده نمود. 
خدابخش ؛ در این نشست خطاب به صاحبان کارخانه ها و واحدهایی که با مشکل های اقتصادی و نظایر آن مواجه می باشند و نیز به مدیران بانکی و ارگانهای ذیربط گفت : همواره بهتر است برای رفع مشکل منطقی ترین راه ممکن انتخاب و مسایل از مراجع ذیربط پیگیری شود. 
او همچنین آشنایی با مقررات و نیز دانستن شیوه های نوین را برای افرادی که در طرح ها و پروژه های گوناگون سرمایه گذاری می کنند از ضرورت ها دانست و خاطرنشان کرد : گاهی یک واحد صنعتی به خاطر ناتوانی صاحب آن در پیش بینی و یافتن بازارهای خرید به شدت دچار مشکل می شود درحالیکه از هر لحاظ هیچ مشکل ندارد و کالا به فراوانی در آن کارخانه تولید می شود به لحاظ عدم موفقیت در فروش از ادامه تولید باز می ماند.
در پایان نشست به نظر می رسید سخنان ؛ راهنمایی ها و دستورهای استاندار اردبیل هم خطاب به صاحبان صنعت و تولید و هم خطاب به مدیران ذیربط و مدیران بانک های عامل در رفع مشکل های این واحدها موثر واقع شده است چراکه لبخند رضایت بر چهره همه نمایان بود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی