ساوالان خبر: در عصر حاضر معضل مدیریت پسماند یکی از جدی ترین مباحث فعلی مد نظر مدیران شهری است و مدیریت پسماند به عنوان یکی از دغدغه های زیست محیطی همواره موضوع جدی مورد بحث در کارگروه پسماند شهرستان های شمال استان بوده است. برخی از شهرهای مغان با معضل بزرگ دفن زباله مواجهند و پسماند شهری باعث به وجود آوردن مشکلات زیست محیطی فروانی شده است.

حفظ محیط زیست به عنوان مهمترین منبع ادامه حیات انسان ها، حیوانات و گیاهان از مهمترین وظایف افراد به شمار می رود، فلذا اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی برای حفظ این محیط و سالم نگه داشتن آن از جمله راهکارهایی است که می تواند در راستای حفظ این ثروت غنی خدادادی موثر واقع شود.

زباله
در شهرهای گرمی و انگوت اجرای کارآمد در برنامه های مدیریت پسماند نیازمند مشارکت مطلوب سایر دستگاه های مرتبط با این حوزه است، اما تاکنون نسخه های فراوانی برای آن پیچیده شده و به آن عمل نشده است. باید گفت مسئولان در صورت برنامه ریزی های صحیح و ساماندهی تفکیک زباله از مبداء می توانند، این مناطق را از این معضل مهم و اساسی برهاند.

ورودی شهر در انحصار طلای کثیف

شهروند اهل گرمی مغان در این زمینه گفت: شهرستان گرمی با مشکل جدی مدیریت پسماند رو به رو است و مکان یابی محل مناسب دفن زباله ضروری است.

«فرهاد ندایی» با بیان اینکه قصه ریختن زباله در ورودی شهر به حکایت تلخی در گرمی تبدیل شده است، افزود: جایگاه زباله که در ورودی جاده قدیم گرمی به اردبیل قرار گرفته و با وزش باد زباله های پلاستیکی و غیر بهداشتی انبوهی که به اطراف و ورودی شهر پراکنده می شود.

وی به تردد روزانه صد ها مسافران و اهالی شهرستان از این نقطه شهر اشاره کرد و گفت: انتظار می رود هرچه سریعتر محل دفنی برای پسماند های اضافی شهر پیدا و آماده سازی شود.
این شهروند مغانی تصریح کرد: با وجود طرح مکرر این موضوع در جلسات شورای سلامت و تلاش مسئولین شهرستان برای حل این موضوع متاسفانه هنوزاین مشکل حل نشده است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر وزش باد و بالادست شهر وعدم دفن اصولی، این مکان مشکلاتی را بوجود آورده است.

چندی پیش «سید رضا موسوی» مدیرکل محیط زیست استان اردبیل نیز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مغان گفت: بزرگترین مشکل این شهرستان محل دفن زباله است و علی رغم پافشاری و تأکید مکرر ادارات ناظر بر سلامت محیط و جامعه، شهرداری هیچ اقدام ملموسی انجام نمی دهد.

«دکتر مجید محمدغریبانی» مدیر شبکه بهداشت و درمان گرمی نیز از بی توجهی شهرداری و شورای اسلامی شهر به معضل دفن زباله شهر گرمی انتقاد کرد و افزود: باعنایت به تلاش چند ساله شورای بهداشت و سلامت و نیز اهتمام این شبکه به ایفای وظیفه نظارتی خود و تعهدی که دراین خصوص به شهروندان دارد، با هماهنگی دادستان محترم شهرستان بر علیه تهدیدکنندگان بهداشت عمومی و ادارات دخیل دراین کوتاهی اعلام جرم خواهد شد.

اتمام حجت فرماندار گرمی در رابطه با محل دفن زباله

فرماندار گرمی مغان از بی توجهی و تعلل شورای شهر و شهرداری گرمی در عمل به مصوبه های شورای بهداشت انتقاد کرد و گفت: افراد و نهاد های زیربط در صورت عمل نکردن به وظایف خود به دستگاه قضائی معرفی می شوند.

«میرعلی رحیمی زاد» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: با توجه به سهل انگاری شهرداری در تعیین محل دفن زباله و تاخیرات مکرر در این زمینه، آخرین فرصت برای تعیین تکلیف محل دفن زباله گرمی داده می شود.
وی با خاطرنشان کردن مصوبه های گذشته شورای بهداشت مبنی بر جابجائی سریع محل دفن زباله شهر گرمی، تصریح کرد: تعلل در جابجائی محل دفن زباله شهر گرمی به مخاطره انداختن سلامت مردم است و با تشکیل پرونده افراد خاطی به دستگاه قضائی معرفی می شوند.

رئیس شورای بهداشت و سلامت گرمی مغان با بیان اینکه تعلل در جابجائی محل دفن پسماند شهری به مخاطره انداختن سلامت مردم است، اظهار کرد: درصورت عدم اقدام جدی وسریع در جابجائی محل دفن زباله، علاوه بر اقدام قانونی فرمانداری گرمی، محیط زیست و بهداشت و درمان گرمی از شورا وشهرداری گرمی به دستگاه قضائی شکایت می کند.

این مقام مسئول بیان کرد: سطح شهر گرمی با ۸۱۰۵ خانوار بدلیل توجه نکردن به مسایل بهداشتی متأسفانه در بسیاری از نقاط با انباشته شدن زباله ها مواجه است و تعلل شهرداری در عمران و توسعه شهری نابخشودنی است.

تولید روزانه ۴۵ تن زباله در گرمی

شهردار گرمی در گفتگو با همشهری از تولید روزانه ۴۵ تن زباله در شهر گرمی خبر داد و افزود: سرانه تولید زباله در استان ۸۰۰ گرم است که این میزان متوسط استانی نسبت به شهرستان گرمی ۴۰۰ گرم کمتر است .

«رسول حسن زاده» به مشکلات اساسی و زیرساختی بهداشتی شهر گرمی اشاره کرد و گفت: محل دفن زباله گرمی که در ورودی شهر وجود دارد، تاثیر بسزایی در سلامت و بهداشت و زیبایی منطقه دارد که از سال های گذشته بدان توجه اساسی نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری با کمبود شدید اعتبارات مواجه است، تصریح کرد: قصه ریختن زباله در داخل رودخانه های شهر گرمی در کنار تجمیع زباله های خانگی در ورودی شهر به حکایت تلخی در گرمی تبدیل شده است که شهرداری نیز همت خود را برطرف کردنم این معضل به کار گرفته است.

شهردار گرمی افزود: بیش از دو سال محل جدید دفن زباله شهر گرمی از سوی محیط زیست شناسایی و مراحل تأیید را می گذارند و در صورت اختصاص اعتبار و امکانات لازم از سوی دولت، شهرداری مراحل اجرایی انتقال محل دفن زباله شهر گرمی را انجام می دهد.

در حال حاضر شهرستان گرمی با مشکل جدی مدیریت پسماند روبه ‌رو است و مکان‌ یابی محل مناسب دفن زباله در این شهرستان بسیار ضروری به نظر می رسد، تا از این طریق و در کنار ارتقای سلامت و بهداشت مردم منطقه در حفاظت و صیانت از محیط زیست و ایجاد منظره زیبا در ورودی شهر نیز اقدام لازم صورت گیرد.

* علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)