علیرضا علیزاده

ساوالان خبر: علیرضا علیزاده پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: با توجه به تاکید وزارت نیرو در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با رویکرد تقویت اقتصاد مقاومتی ما تلاش‌مان بر این است تا سهم استان اردبیل را در این زمینه افزایش دهیم.

وی گفت: بستر و مقدمات لازم برای واگذاری تجهیزات مورد نیاز برای تولید انرژی خورشیدی و خرید انرژی مازاد تولید شده مردم با قیمت مناسب و تضمینی انجام شده تا ترویجی بر توسعه و استفاده از انرژی‌های جدید، پاک و تجدیدپذیر باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: آمادگی داریم نیمی از هزینه‌های مربوط به نصب تجهیزات و دستگاه‌های تولید انرژی برق را تامین کرده و نیم دیگر را همشهریان متقبل شوند تا با بیشترین صرفه، مطلوب‌ترین بهره‌برداری از انرژی نو و پاک خورشیدی انجام شود.

علیزاده تصریح کرد: هر چند استقبال در سال‌های گذشته کم بوده است اما نصب این تجهیزات را از ادارات خودمان آغاز کردیم به طوری که هم‌اکنون در مدیریت شرکت توزیع نیروی برق اردبیل به ظرفیت ۵۵ کیلووات تجهیزات برای تولید انرژی خورشیدی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

این مسئول سیاست دیگر وزارت نیرو را خرید تضمینی و بلندمدت انرژی خورشیدی برای افزایش انگیزه مشترکان اعلام کرد و افزود: وزارت نیرو با قرارداد ۲۰ ساله به صورت تضمینی تلاش می‌کند تا انرژی مازاد تولید شده هموطنان‌مان را از طریق انرژی خورشیدی خریداری کند که قیمت خرید ۱۵ برابر قیمت فروش برق به مردم است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل یادآور شد: در حالی به نرخ ۶۴ تومان به ازای هر کیلووات برق را به مردم می‌فروشیم و در مقابل ۹۷۷ تومان برق تولیدی مردم را که ۱۵ برابر فروش‌مان است خریداری می‌کنیم.

علیزاده خرید تضمینی از محل انرژی پاک خورشیدی را از سوی همشهریان یادآور شد و بیان کرد: ما در استان اردبیل انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه را انجام دادیم تا با یک انگیزه مضاعف زمینه برای خرید تضمینی انرژی پاک فراهم آید.

وی با بیان اینکه در قالب سیاست اقتصاد مقاومتی و با هدف حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و به حداقل رساندن تلفات شبکه، استفاده از انرژی خورشیدی مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است، گفت: این تولید زمینه‌ساز رعایت اصول پدافند غیرعامل است و به یقین به پایین آمدن هزینه‌ها نیز کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با بیان اینکه ما در کشور به طور متوسط ۳۰۰ روز آفتابی داریم که حتی در این زمینه از متوسط جهانی نیز وضعیت‌مان بالاتر است، ادامه داد: اگر بتوانیم از انرژی خورشیدی در این ایام آفتابی استفاده کنیم ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز کشورمان را به راحتی می‌توانیم تامین کنیم.

علیزاده افزود: کشور جزء کشورهای پرتابش دنیا است به طوری که دو سوم انرژی خودمان را می‌توانیم از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنیم ولی وضعیت راه‌اندازی نیروگاه‌های‌مان در این حوزه اصلا مطلوب نیست و باید تلاش کنیم تا سمت و سویی مطلوب‌تر به حرکت جهشی و خیزش بلند در این زمینه بدهیم.

به گزارش فارس، وی تشویق مردم را با ابزارهای مختلف برای استفاده از انرژی خورشیدی و نصب تجهیزات مناسب دریافت انرژی خورشیدی در پشت‌بام‌ها یادآور شد و عنوان کرد: امیدواریم با خرید تضمینی ۲۰ ساله انرژی خورشیدی تولید شده در منازل بستری را فراهم کنیم تا یک شرایط متفاوت در کاهش مصرف انرژی رقم بخورد.