مرحمت بالازاده

ساوالان خبر: میرعلی رحیمی‌زاد فرماندار گرمی از توابع استان اردبیل در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ساماندهی مزار شهدای این شهرستان گفت: متاسفانه بسترهایی که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نهادها و دانشگاه‌های شهرستان گرمی صورت گرفته، راضی‌کننده و قابل قبول نیست.

رحیمی‌زاده با اشاره به عظمت و شکوه ایثار شهدا و به ویژه شهید نوجوان بسیجی شهید مرحمت بالازاده خواستار تعویض تندیس شهید بالازاده شد و گفت: تندیس شهید بالازاده که در میدان ورودی شهر گرمی نصب شده است در شأن آن شهید بزرگوار و مردم ولایی گرمی نیست و باید به زودی تعویض شود.

در ادامه این جلسه یاسر شاهی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گرمی هم خاطر نشان کرد: شهرستان گرمی مفتخر به داشتن ۳۱۲ شهید و ۷۶۳ جانباز دوران دفاع مقدس است که از این تعداد شهدا ۲۵ شهید جاویدالاثر هستند.

وی یاد آور شد: تا پایان سال با ۸۹ خانواده شهید ارتش دیدار خواهیم کرد و از شهرداری نیز تقاضا داریم تا پایان سال در راستای تعویض تندیس شهید بالازاده اقدام کند.

همچنین رسول حسن‌زاده شهردار گرمی هم از عقد قرارداد با طراح و پیمانکار تعویض تندیس شهید بالازاده خبر داد و افزود: مقدمات ساخت تندیس جدید این شهید نوجوان انجام شده و اعتبار ۲۴۰ میلیون ریالی برای این پروژه از اعتبارات داخلی شهرداری تامین شده است. قرار است تندیس جدید تا پایان سال‌جاری در ورودی شهر گرمی نصب شود.

گفتنی است«مرحمت» در یکی از عملیات‌ها که در حال برگشت به موقعیت خودشان بود، با نیروهای دشمن مواجه می‌شود در این لحظه او اسلحه‌ای همراه نداشت اما متوجه شیئی شبیه تفنگ می‌شود و آن را از روی زمین بر می‌دارد و به عربی خطاب به نیروهای دشمن می‌گوید: «قف»(ایست). آنها از ترس و وحشت تسلیم او می‌شوند و مرحمت در تاریکی شب آنها را به مقر می‌آورد.

افسر عراقی دستگیر شده به فرمانده ایرانی می گوید: «می‌خواهم از شما یک سئوال بپرسم. من خودم در چند کشور دوره چریکی دیده‌ام ولی تا به حال اسلحه‌ای که سرباز شما بدست داشت را ندیده‌ام.» مرحمت که به دستشویی رفته بود و اسلحه هم نبرده بود، متوجه اگزوز لودر می‌شود که به زمین افتاده و آن را بر می‌دارد و عراقی‌ها هم از خوفی که خداوند بر دل آنها گذاشته بود، آن را اسلحه‌ای پیشرفته می‌بینند و مرحمت برای اینکه نیروهای دشمن را خوار و ذلیل نشان بدهد، به جای اینکه اگزوز را بیاورد آفتابه را می آورد و می گوید:«من با این اسلحه شما را اسیر گرفته‌ام.»

مرحمت حدود سه سال در جبهه‌ها، جنگ کرده بود تا اینکه ۲۱ اسفند ۱۳۶۳ در عملیات «بدر» در حالی که ۱۴ سال داشت به شهادت رسید.