ساوالان خبر: کیست که نداند استان اردبیل بیش از آنکه درد سیاست و سیاست ورزی داشته باشد در بند عقب ماندگی اقتصادی اسیر گردیده و در طی سالیان گذشته از کمبود و نبود مدیران ارشد کار بلد اقتصادی در رنج بوده است. در دوره ای که کشور با درآمد نفت بشکه ای بیش از ۱۴۰ دلار اداره می شد نصیب ما از توسعه اقتصادی چند پل روگذر نامناسب المکان بود.

 

پالایشگاه- نفت

 

 

دلارهای افسانه ای این مرز و بوم معلوم نشد در کجا هزینه گردید و آن بخشی از دلارهای به کش رفته که سر از خارج درآورد و یا در جیب عده ای لانه کرده است ، کاسه صبر وزیر کشور اصولگرای روحانی را هم لبریز ساخت و گله از احتمال ورود پول های کثیف به صحنه سیاست نمود که دیدیم واقعا چه قشقرقی برپا گردید و یا هنوز هم؛ همچنانکه می بینید سریال های برگزاری دادگاه های مدیران عالی دولت قبل ادامه دارد و مردم منتظر عاقبت اخبار و امور هستند.

بگذریم؛ و به این بیندیشیم که با نفت بشکه ای زیر ۳۰ دلار چگونه باید اقتصاد این مرز و بوم را ساخت و برای جوانان کار ایجاد کرد. راهی جز سرمایه گذاری و جذب سرمایه خارجی برای به فعلیت رساندن امکانات نهفته در دل این سرزمین نداریم البته این کار هم چندان آسان نیست و به هزار فوت وفن بند است و با یک بی تدبیری ممکن است ماه ها زحمات کار اداری بر باد شود همچون منطقه آزاد که ماه ها تلاش دولتمردان کشوری و محلی بدلیل ناهماهنگی نمایندگان و یا عدم حضور دو تن از نمایندگان استان در مجلس ببار ننشست و فرصت زمانی ممکن از دست رفت و دوباره با رایزنی مقامات ارشد و دولت محلی و نمایندگان کوشای استان قرار است به صحن علنی مجلس باز گردد. البته کمپین حمایت از منطقه آزاد نیز در جهت تصویب این لایحه و نشان دادن مطالبات و انسجام اجتماعی مردم استان امر مبارکی است.

نیک می دانیم که توسعه بدون خلق ثروت بی معناست و خلق ثروت نیز نیازمند انسان ها و مدیران اقتصادی کار بلد می باشد امری که مورد تاکید استاندار خدابخش در اکثر جلسات و نشست ها بوده است.

اخیراً پس از سال ها انتظار و اخبار فراز و فرود؛ شنیدیم که نفت مغان در آستانه عقد قرارداد بوده و این پروژه در دست وزیر نفت برای ارایه به سرمایه گذران قطعی شده است و اخیرا استاندار خدابخش گفت: چاه های اکتشافی حفر شده به نفت رسیده است و مساله مهم صرفه اقتصادی است که مطالعات کارشناسی در این زمینه انجام یافته است و سرمایه گذاران خارجی با موافقت وزیر نفت برای اکتشاف نفت دشت مغان اقدام به سرمایه گذاری می کنند. خدابخش در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار داشت: دشت مغان ظرفیت های بسیار عظیمی برای سرمایه گذاری در حوزه نفت دارد که در این راستا با موافقت وزیر نفت سرمایه گذارانی از کشور کرواسی و بوسنی هرزه گویین برای اکتشاف نفت در این منطقه اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه سرمایه گذاران خارجی برای اکتشاف نفت در دشت مغان چندین سال است که توسط سرمایه گذاران خارجی انجام شده است، گفت: ولی به دلیل تحریم های اخیر این سرمایه گذاران در سال های گذشته از سرمایه گذاری در این حوزه منصرف شده بودند که با رفع تدریجی تحریم ها این سرمایه گذاران دوباره برای سرمایه گذاری نفت در مغان اعلام آمادگی کردند.
میدان نفتی مغان، از میدان های نفتی ایران در استان اردبیل است که در منطقه ای با وسعت ۵،۶ کیلومتر مربع و در حوضه دشت مغان، مستقر می باشد. ضخامت رسوبات در این حوضه بیش از ۸ کیلومتر بوده و غنی از طبقات شیلی- رسی است.

نخستین بار هیم (رئیس زمین شناسی وقت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در سال ۱۹۵۰ آثار تراوش های مواد نفتی را در منطقه قیر دره در آذربایجان گزارش کرد. دو سال بعد طی مطالعه ای؛ این منطقه در دشت مغان دارای پتانسیل نفتی اعلام شد. یک سال بعد مطالعات شرکت طراز منجر به معرفی سه تاقدیس اصلاندوز، آجیشمه و گنبد شاه آباد (دشت مغان) را برای عملیات اکتشافی معرفی کرد. مجوز عملیات اکتشاف نفت مغان در سال ۱۳۸۷ امضا شد هم اکنون عملیات اکتشاف به اتمام رسیده و بحث استخراج در شرف سرمایه گذاری است.

نماینده مغان اخیراً اعلام کرد این کار زمینه تحول اقتصادی منطقه را فراهم می آورد. استاندار اردبیل که مدت ها تجربه عملی در حوزه مدیریت اقتصاد نفت و تجهیزات و استخراج نفت را در سطح کشور در کارنامه مدیریتی خود دارد از ماه ها پیش این مگاپروژه را رصد کرده و در صدد عملیاتی نمودن آن بود و در پشت صحنه شاید با چندین صد ساعت کار اداری و مذاکره اقتصادی و حقوقی و تجاری در مرکز موضوع را تاکنون به پیش برده و به نتیجه رسانده است کاری که سال هاست در لابلای تنگناهای سخت بوروکراسی اداری و اقتصادی پایتخت گیر کرده بود و مدت هاست موضوع در رسانه های استانی به افسانه تشبیه می شد. حال این افسانه جامه واقعیت به تن کرده و بستر تحولات اقتصادی استان فراهم شده است .

در طول کار دو ساله دولت محلی تدبیر و امید در استان اردبیل مجموع اعتباراتی که در دشت مغان و شهرستان های مختلف آن تامین و تزریق شده است از کل اعتبارات تامین شده در طول ۳۰سال اخیر بیشترمی باشد. نزدیک یک میلیارد دلار یعنی حدودا» برابر با ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار (ریالی) تنها برای پایاب سد خدآفرین تامین و تخصیص اعتبار شده است و چند صد میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی برای استخراج نفت مغان و چند صد میلیارد تومان ازاعتبارات ملی برای سدهای در حال احداث که طبق برآورد انجام یافته بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم به زیر کشت آبی خواهد رفت.که بیش از سه برابر زمین های کشت و صنعت فعلی مغان خواهد بود این ارقام سرانگشتی نشانگر ایجاد بستر مهم تحولات توسعه اقتصادی استان هست که در سال های اینده در اشتغال جوانان این دیار موثر خواهد بود.

نگارنده معتقد است بیش از سیاست ورزی هایی که حتی به قصد و نیت حکمرانی خوب انجام می شود ما محتاج انجام تحولات اقتصادی هستیم موضوعی که در فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های اساسی دولت روحانی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی برآن تاکید می شود. و این برآورده نمی گردد مگر بدست مدیران ارشد سیاسی استان که کار بلد اقتصادی هم باشند تا بتوانند در رونق اقتصادی و اشتغال استان موثر افتند. ‘

نشریه مهر اردبیل

محمودی ، دانشجوی دکترای رشته توسعه اقتصادی