انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

مسکن مهر در شهرستان گرمی موضوعی چالش برانگیز که همچون دیگر مناطق مختلف استان پرونده این پروژه در گرمی تکمیل نشده، بسته شد.

خبرگزاری فارس: مهر مسکن مهر بر دل متقاضیان ننشست
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسکن مهر گرمی موضوع چالش برانگیزی که به رغم توفیق ناچیز پروژه‌های مسکن مهر در مناطق مختلف استان پرونده این پروژه در این شهرستان تکمیل نشده، بسته شد.

در حالی که از سال 1386 و آغاز اجرای طرح مسکن مهر در کشور بیش از 8 سال می‌گذرد اما توفیق قیچی کردن روبان قرمز افتتاح مسکن مهر در شهرستان گرمی قسمت هیچ مسئولی نشد.

طرح مسکن مهر که قرار بود مهری بر دل مردمانی بنشاند که استطاعت تهیه مسکن با حداقل آورده را نداشتند، اکنون سایه سنگین بی‌مهری آن بر دل متقاضیان در این شهرستان افتاده است و مهر مسکن مهر بر دل متقاضیان آن هرگز ننشست.

مشکل تامین آورده متقاضیان موجب رکود مسکن مهر شد

طی سالیان قبل بحث صنعتی‌سازی و برداشت نادرست از این پروژه موجب شد که پروژه مسکن مهر در نظر مردم نامطلوب جلوه کرده و شهروندان تمایلی برای تحویل واحدهای ثبت نامی نداشته باشند.

البته برخی‌ها مسافت چند کیلومتری محل اجرای طرح به مرکز شهر را از دلایل رکود می‌دانند و عده‌ای هم معتقد هستند قیمت تمام شده هر یک از واحدها نسبت به دیگر خانه‌ها در محلات مختلف گرمی بالاتر است و یا اختلاف قیمت کمتری در مقام مقایسه با هم وجود دارد.  

به دنبال چنین مسائلی مدتی طول نکشید که تمام متقاضیان مسکن مهر گرمی انصراف دادند و خواهان دریافت پول‌های پرداختی برای ثبت نام طی مراحل مختلف اجرایی از سوی تعاونی‌ها شدند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط مسئولان در مجموع باید 2 میلیارد و 300 میلیون ریال به متقاضیان انصرافی این شهرستان پرداخت می‌شد که با کش و قوس‌های فراوان بین متقاضیان و مسئولان مربوطه این مبلغ پس از سالها به متقاضیان عودت داده شد.

به رغم چنین اتفاقاتی تعدادی از واحدها به دلیل رکود طرح مسکن مهر این شهرستان در مرحله فنداسیون باقی ماندند و پروژه مسکن مهر گرمی که با مساحت 25 هزار متر‌مربع شامل 174 واحد در محل شهرک ولیعصر (عج) گرمی با انصراف متقاضیان، تنها پس از رکود دو ساله عملیات اجرایی 64 واحد مسکونی ادامه یافت.

فرماندار سابق گرمی پس از دو سال رکود این پروژه طی اظهار نظری در تشریح مراحل ساخت این پروژه گفته بود که 21 واحد از مجموع پروژه 174 واحدی 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برخی از واحدها نیز بین 30 تا 40 درصد پیشرفت داشته‌اند.

محمود علایی با بیان اینکه باید قبل از اقدام در خصوص احداث مسکن تجمیعی در شهرستان فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه صنعتی‌سازی واحدهای مسکن مهر در جامعه صورت می‌گرفت ابراز امیدواری کرده بود که این پروژه با مشارکت همگانی فعال شده و متقاضیان بالاخره واحدهای خود را دریافت کنند.

اما از منظر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به رغم توفیق پروژه‌های مسکن مهر در مناطق مختلف استان عامل اصلی رکود مسکن مهر در شهرستان گرمی ضعف آورده نقدی متقاضیان می‌باشد.

حسین منوری در بازدید خود از پروژه در سال قبل با اشاره به اینکه توفیق پروژه‌های مسکن مهر در مناطق مختلف استان در سایه استقبال و مشارکت مالی متقاضیان حاصل شده بر لزوم تقویت و تکمیل آورده شخصی متقاضی توسط مسئولان و اعضای تعاونی‌های مسکن مهر گرمی تاکید کردند.

وی اعلام کرده بود که بر اساس مصوبات قانونی پیمانکاران متعهد شده‌اند با تکمیل آورده شخصی از سوی متقاضیان به مبلغ 11 میلیون و 700 هزار تومان در سه قسط مدت دار، نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی اقدام خواهند کرد.

کج سلیقگی مسئولان موجب بی اعتمادی و انصراف متقاضیان شد

در این خصوص رحیمی‌زاد فرماندار گرمی چندی پیش با بیان اینکه از پروژه 174 واحدی مسکن مهر گرمی حتی یک واحد هم تحویل متقاضیان نشد، گفت: کج سلیقگی مسئولان، مدیرعامل و پیمانکاران این پروژه موجب بی اعتمادی مردم و انصراف دسته‌جمعی متقاضیان از دریافت مسکن مهر شده است.

وی در خصوص دلایل انصراف متقاضیان مسکن مهر شهرستان گرمی با بیان اینکه این منطقه از بدشانس‌ترین مناطق استان و کشور در خصوص پروژه مسکن مهر بوده است، بیان کرد: در سایر نقاط کشور حداقل ساختمان‌هایی به اسم مسکن مهر ساخته شد اما در گرمی این حداقل‌ها هم وجود ندارد.

فرماندار گرمی با بیان اینکه پس از انصراف دسته‌جمعی متقاضیان مسکن در این شهرستان21 واحد نیمه تکمیل این پروژه بابت هزینه پیمانکاری به بخش خصوصی واگذار شد نظارت بر قیمت تمام شده این واحدها برای فروش به متقاضیان دیگر توسط بخش خصوصی را از سوی متولیان امر خواستار شد.

بالاخره پس از موشکافی زوایای مختلف این طرح در شهرستان گرمی به نظر می‌آید که عدم تسریع در روند اجرایی، تامین زمین مناسب مورد نیاز برای اجرای طرح، ضعف در عقد قرارداد و عدم تسهیل شرایط واگذاری تسهیلات بانکی زمینه‌های عدم موفقیت و مانع جلب و جذب مشارکت‌های عمومی در بین متقاضیان بوده است.

نگاهی به دغدغه‌های واحدهای مسکن مهر در این شهرستان می‌تواند چراغ روشنگری باشد برای سازندگان و متولیان دیگر پروژه‌های اجرایی در استان که با برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی بتوانند با کمترین نقص تعهد و قولی را که به مردم داده‌اند محقق کرده و باعث امید و رضایت مردمی باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی