انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


بعد از پروژه های بزرگ راه آهن اردبیل و سد کلاسر و بسیاری از پروژه های دیگر، پل دارو پخش هم به سری جدید توجیهات مسئولان؛ "اصلا از اول اشتباه بود" پیوست.

به گزارش خبرنگار  ، بعد از پروژه های بزرگ راه آهن اردبیل و سد کلاسر و بسیاری از پروژه های دیگر، پل دارو پخش هم به سری جدید توجیهات مسئولان؛ "اصلا از اول اشتباه بود" پیوست.

اساسا استان اردبیل از جمله استان هایی که یا پروژه ای در آن اجرا نمی شود و یا اگر پروژه ای به مرحله کلنگ زنی رسید بعد از صرف زمان طولانی و هزینه های میلیاردی، باید به یک جمع بندی کلی در مورد اینکه آیا این پروژه درست اجرا شده است یا نه، رسید.

شاید به زبانی ساده تر بتوان گفت که در اردبیل سیستمی حاکم است که پروژه هایی را که از اول اشتباه بوده را انجام می دهند. البته این قطعا در همه موارد حکمفرما نیست. بلکه شرایط برخی پروژ ها، چنین می نماید.

در همین خصوص اگر نگاهی به پروژه های بزرگ استان داشته باشیم این واقعیت به خوبی خود را نشان می دهد.

پروژه راه آهن اردبیل:

در فروردین 92، علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی، درباره این طرح، ایده‌ای بزرگ‌تر و شبیه به یک آرزو را بیان کرد.

او گفت: با تکمیل پروزه  راه آهن اربیل- میانه، این راه‌آهن از طریق کشور آذربایجان به راه آهن مسکو، متصل خواهد شد.

نیکزاد، این طرح را مهم‌ترین طرح وزارتخانه متبوع خود در شمالغرب کشور عنوان کرده بود که در خصوص منابع آن، تدارک‌های خاصی نیز دیده شده است.

 

 

اما بعد از پایان دولت احمدی نژاد، رئیس جمهور روحانی در یکی از اولین سفرهای خود، وارد اردبیل شد، که البته به شعارهای مردم این شهر در خصوص راه آهن به عنوان مهم‌ترین مطالبه، واکنش خاصی نشان نداد.

این اتفاق در حالی رخ داد که کمال الدین پیرموذن قبل از این سفر اعلام کرده بود که  اهمیت و ضرورت اجرای این طرح را طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی تبیین کرده‌ایم تا در سفر رئیس جمهوری، به طور ویژه به آن پرداخته شود.

در چنین شرایطی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم راه آهن اردبیل- میانه را  پروژه بدون مطالعه و بی‌برنامه عنوان کرد.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار سبلانه، با بیان اینکه بحث اصلی در رابطه با  راه آهن اردبیل- میانه، نبود مطالعه در مورد مسیریابی این پروژه است گفت: متاسفانه راه آهن اردبیل – میانه بدون مطالعات زمین شناسی صورت گرفته و  اراضی ناپایدار و کوهستان‌های صعب‌العبور درآینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد وکما اینکه در حال حاضر نیز با ترک خوردگیهای ایجاد شده در تونل‌ها این مشکلات نمود پیدا کرده است.

وی همچنین به مسیر 30 کیلومتری پروژه، که پیچیده‌ترین مسیر محسوب می‌شود وهنوز هیچ طرحی برای آن صورت نگرفته اشاره و عنوان کرد: این مسیر به دلیل گذر از دریاچه شهریار نیاز به زیر ساخت‌های مناسب دارد و در این مورد وزارت نیرو هشدا‌رهای لازم را داده است.

نماینده اردبیل این پروژه را فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و اجتماعی دانسته و در عین حال گفت: با صرف یک سوم بودجه لازم برای تکمیل این  پروژه، می‌توان راه آهن را از مسیر بستان آباد-سراب  ادامه داد که این موضوع به دلیل در برگیری شهرستا‌ن‌های نیر و سرعین توسعه گردشگری را نیز شامل می‌شود.

حقیقت پور با اشاره به مشکلات فرودگاه اردبیل و همچنین جاده سرچم، راه آهن اردبیل – میانه را نیز تکرار اشتباهات گذشته عنوان کرد و ادامه این روند را خیانت به مردم منطقه عنوان کرده و پیگیری موضوع از طریق قوه قضائیه را مورد تاکید قرار داد.

حال پروژه ای که نزدیک به 11 سال از عمر خود را گذرانده بود و میلیاردها تومان نیز برای آن انجام شده به پروژه ای کاملا اشتباه و بی برنامه تبدیل شد.

سد کلاسر:

سد کلاسر هم زندگی نامه ای همانند را ه آهن اردبیل داشت.

سد کلاسر که  از سال 1387 عملیات اجرایی خود را  در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون متر مکعب شروع کرده بود و موجب امیدواری اهالی شده بود بعد از گذشت سال ها و صرف هزینه نزدیک به 9 میلیارد تومان ریال راکد ماند که در این خصوص، تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان نیز در جای خود قابل تامل بود.

معاون عمرانی وقت استانداری اردبیل در مرداد ماه سال 91 در گفتگو با فارس با بیان اینکه سد کلاسر گرمی در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار استان اردبیل قرار دارد، خواستار تلاش مسئولان گرمی برای تسریع در عملیات احداث سد کلاسر این شهرستان شده بود.

 

 

بیگدلو با ابراز نارضایتی از 21 درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در طول سه سال تصریح کرد: با پیگیری اعتبارات مربوطه و تسریع در عملیات اجرایی برای تکمیل این سد مهم تلاش می‌کنیم.

در همین رابطه  اکبر نیکزاد، استاندار وقت در مهر ماه سال 92 در بازدید از ساختگاه سد کلاسر گرمی با انتقاد از توقف طولانی عملیات اجرایی آن گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

وی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه در شرایط دشوار اقتصادی کشور بدون بررسی فنی و توجیه اقتصادی اعتبارات کلانی صرف اجرای سد کلاسر شده، تداوم توقف آن را نیز باعث تحمیل هزینه‌های گزاف عنوان کرد.

پرمهر معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای وقت  اردبیل نیز احداث این سد در سال 88 را بدون مطالعه و اخذ مجوزاز وزارت نیرو عنوان کرد.

البته با پیگیری های صورت گرفته در تاریخ بست و پنجم فروردین سال 94 مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل، در خصوص آخرین وضعیت اجرایی و اعتباراتی این پروژه توضیح داد.

داود نجفیان با بیان اینکه قرارداد پیمانکار قبلی پروژه سد کلاسر بر اساس ماده 48 خاتمه داده شده است، گفت: شرکت پورنام به عنوان پیمانکار جدید انتخاب شده و در شرف ابلاغ قرارداد است.

 مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل، گفت: محل تامین اعتبار احداث سدهای حوزه بالهارود از صندوق توسعه ملی است، که بر اساس پیش‌بینی و برنامه زمانبندی، این پروژه تا آخر سال 96 به اتمام خواهد رسید.

البته این جوابیه نیز در همان زمان به فراموشی سپرده شد به طوریکه امروز بعد از سپری شدن چندین ماه از آن جوابیه  نه تنها هیچ فعالیتی صورت نگرفته است بلکه زیر ساخت های این سد نیز با بارش برف و باران از بین رفته و نیازمند هزینه ای دورباره برای زیرسازی این پروژه است.

البته در کنار صرف هزینه های زیاد و سهل انگاری در اجرای پروژه، خطرات جانی به دلیل باتلاقی شدن اطراف سد از دیگر مشکلاتی است که برای اهالی وجود دارد.

پروژه پل دارو پخش:

اما این داستان ها ادامه دارد به طوری که هت تریک این اتفاقات را می توان در پروزه پل دارو پخش جست و جو کرد.

پل دارو پخشی که عملیات اجرایی آن به صورت رسمی از 14 تیر ماه سال گذشته کلنگ زنی شد، و حتی دستگاه روز شماری نیز جهت مشخص شدن زمان بهره برداری از این پروژه تعیین شده بود که با گذشت هر یک روز به زمان مورد نظر نزدیک‌تر می‌شد.

البته در اواسط کار دستگاه روزشمار نیز گاه گاهی از حرکت می ایستاد که این مسئله حواشی در بین اهالی نیز ایجاد کرده بود.

پل دارو پخش که در محله وحدت عملیات اجرایی خود را شروع کرده بود از پروژه‌های مهم شهری در منطقه محروم شهر اردبیل بودکه خیابان داروپخش و مسیر میدان وحدت را مستقیما به خاتم النبی (ص) (میدان مادر) متصل می کرد.

 

 

البته در این پروژه هم انگار سریال " اصلا از اول اشتباه بود" ادامه پیدا کرد به طوریکه بر اساس گزارش فارس، سیدغنی فروزان سخنگوی شورای شهر  شامگاه دوشنبه در جلسه شورای شهر اردبیل با بیان اینکه سفره بسته اگر یک عیب داشته باشد سفره پهن شده صدها عیب خواهد داشت، گفت: ما الان در احداث پل داروپخش گرفتار شده‌ایم و حتی تابلوی روزشمار آن را متوقف کردند و نگاه مردم به تصمیمات شورا یک نگاه عجیب است.

عضو شورای شهر اردبیل ادامه داد: بنده از اول مخالف احداث پل داروپخش بودم و به دلیل آنکه در آن مقطع در شورا حاضر نبودم اعلام کردم که احداث این پل نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم منطقه باشد بلکه امروز بر دامنه مشکلات مردم این منطقه افزوده ‌است.

البته در این جلسه سخنگوی شورای شهر از پل قدس به عنوان پروژه ای مهم یاد کرده بود که شاید در آینده ای نزدیک شاهد تکمیل مربع " اصلا از اول اشتباه بود باشیم".

به نظر می رسد آن چه که پروژه ها و طرح های این شهر بدان نیازمندند این است که مدیران و برنامه ریزان از این به بعد"نخست بفهمند و بعد کار را انجام دهند" تا این که بعد از نارسایی پروژه اعلام کنند، از اول اشتباه بود.لطفا زین پس، ابتدا بفهمید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی