انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ه گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقت‌پور عصر امروز در جمع تعدادی از خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: با توجه به مصوبه مجلس بر الزام دولت در حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشورمان ضرورت دارد گزارش نهایی در این ارتباط به مجلس ارائه شود که برای انطباق این مصوبات با قوانین اساسی کشور ضروری است تا در قالب لایحه دولت برجام را برای تصویب در مجلس شورای اسلامی به قوه مقننه تقدیم کند.

وی وظیفه مجلس را در کنار قانونگذاری نظارت بر حسن اجرا و گزارش‌های مستمر شش ماهه از سوی متولیان امر به ویژه وزارت امور خارجه اعلام کرد و گفت: بر همین اساس باید لایحه برجام به مجلس تقدیم شود تا مجلس بتواند نظر قانونی خود را ارائه کند که این مثل تمام لوایح و توافق‌نامه‌هاست.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت تمایلی به ارائه این لایحه به مجلس ندارد چرا که دولت بر این باور است این حرکت یک برنامه و اقدام مشترک است که نمی‌توان نام توافق‌نامه روی آن گذاشت در حالی که مجلس باید حتی اگر این توافق‌نامه برنامه و اقدام مشترک باشد بر نقاط قوت و ضعف آن نظارت داشته باشد.

حقیقت‌پور عنوان کرد: ما بر این باوریم که الزاماتی در این برنامه پذیرفته شده است که خوشایند کشورمان نیست که از جمله آن محدودیت در غنی‌سازی، فروش آب سنگین و مواد غنی شده و همچنین کاهش ظرفیت تولید فردو و قلب راکتور خنداب و ... است که همه الزاماتی به شمار می‌رود که در این توافق‌نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باید مجلس در جریان این الزامات و ضعف‌های توافق هسته‌ای قرار گیرد که قطعا برجام نیاز به مصوبه مجلس دارد تا از همه جهات به ویژه جنبه تقنینی و شناخت اشکالات فنی، حقوقی و برخی دیگر از جنبه‌ها ضروری است تا لایحه برجام در مجلس مطرح شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: معتقدیم در 12 سال گذشته شورای عالی امنیت ملی راهبری موضوعات هسته‌ای را به عهده داشته و در تدوین ادبیات توافق و برجام نظر نهایی این شورا باید مدنظر قرار گیرد که قطعا این نظارت‌ها و اعمال سیاست‌گذاری‌ها از سوی شورای عالی امنیت ملی به عنوان  یک نهاد متمرکز در بحث نظارت و هدایت در این قضیه مورد توجه است.

حقیقت‌پور بیان کرد: در این دولت این روند تغییر پیدا کرده و فرایند پیگیری پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه داده شده است که در چنین شرایطی ما معتقدیم به شکل منطقی باید مسئله ناظر را جدا از مجری دیده و برخی اشکالات و  نواقص را به متولیان امر یادآوری کرد.

وی گفت: از طرف شورای عالی امنیت ملی کشور بررسی برجام آغاز شده ‌و در شورای عالی امنیت ملی نیاز به نگاه تخصصی و فنی در ارزیابی‌‌ها وجود دارد که ضروری است مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا از جنبه‌های مختلف برجام را مورد بررسی قرار دهد که این امر در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قرار شده است 15 نفر از کمیسیون و افراد مرضی‌الطرفین انتخاب شود تا مقدمات کار را فراهم کنند که در جلسه هفته آینده مجلس کلیات آن به تصویب رسیده و از جنبه‌های مختلف شامل حقوقی، امنیتی، فنی و ... این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد.

حقیقت‌پور عنوان کرد: ما به دولت پیشنهاد می‌کنیم تا با تقدیم این لایحه به مجلس که در حقیقت مسئولیت ریل‌گذاری را دارد هراسی از بیان نقاط ضعف برجام نداشته باشد بلکه به مانند سایر برنامه‌های مورد بررسی و تصویب مجلس همچون برنامه پنج ساله و برنامه سالانه بودجه کشور دولت در این زمینه نیز به مجلس اعتماد داشته باشد تا برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی افزود: نمایندگان با کلیات آن موافق هستند ولی در جزئیات مباحثی وجود دارد که قطعا در این مورد بحث و بررسی شده و تصمیم‌گیری نهایی به نفع ملت و دولت خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال رد یا قبول این توافق‌نامه در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راهکاری که در این زمینه ارائه شده است قبول یا رد موضوع است و اصلاحی در کار نیست همانطوری که قانون توافق‌نامه تبادل زندانیان ایران با ژاپن به صورت مدون مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

حقیقت‌پور بیان کرد: قرار است کلیات برجام در کنگره آمریکا نیز به بحث و بررسی گذاشته شود که ما بی‌صبرانه منتظر نتیجه هستیم که اگر از سوی کنگره آمریکا رد شود سند رسوایی دیگر برای شیطان بزرگ آمریکا خواهد بود.

وی دودستگی به وجود آمده بین آمریکا و شرکای اروپایی‌اش را یادآور شد و گفت: اروپایی‌ها از آن زمان که فهمیده‌اند در این تحریم‌ها سرشان کلاه رفته است با سفر به ایران در حال تقویت روابط خود هستند که نمونه آن رفع تحری‌های یک جانبه سوئیس قبل از تصویب برجام بود که قطعا این توسعه روابط در روزهای آینده از شدت و قوت بیشتر برخوردار خواهد شد.

غرب یقین کرده است که تنها ایران قدرت مهار داعش را دارد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: علاوه بر توسعه روابط اقتصادی توسعه روابط امنیتی نیز مدنظر قرار گرفته است به طوری که غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که جز با همکاری و همراهی ایران  نمی‌‌توانند داعش را مهار کنند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه هر چند برخی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه در ماجرای اخیر حمله غرب به سوریه راه را به خطا رفته‌اند، تصریح کرد: هر چند ترکیه بزرگترین حامی منطقه‌ای داعش شده است اما غرب به این نتیجه رسیده است که برای از بین بردن این قدرت مهارنشدنی باید ایران را تقویت کرد.

وی نیت آمریکا و غرب را در دخالت در مسائل منطقه‌ای همچون سوریه و عراق فکر تجزیه این کشورها توصیف کرد و افزود: سران ترکیه سخت در اشتباهند چرا که با مهار قدرت داعش و از بین رفتن این گروه خودساخته قطعا ترکیه عواقب حمایت از این گروه را خواهد دید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی