ساوالان خبر: هر روز در صفحات نشریات اخبار متنوعی منتشر می شود که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، برخی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد.

بسته خبری ساوالان خبر این بار در برگیرنده برخی از مهمترین اخبار نشریه آریتان است که به شکلی خلاصه جمع آوری شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

دیدار نمایندگان اردبیل با لاریجانی

منصور حقیقت‌ پور در تشریح نشست عصر امروز نمایندگان استان اردبیل با رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنده به همراه پیرمؤذن، موسوی و برومند دیداری را با رئیس مجلس داشتیم تا نسبت به تصویب نشدن منطقه آزاد اردبیل در هفته‌های گذشته در مجلس دیدگاه‌ها و نقطه‌ نظراتمان را بیان کنیم که در این نشست یک ساعته رئیس مجلس با مهم توصیف کردن جایگاه استان اردبیل در بین استان‌های کشور تاکید کردند که تلاش جدی دارند تا لایحه منطقه آزاد اردبیل در مجلس دوباره مطرح و به تصویب برسد. وی تصریح کرد: نتیجه این جلسه این بود که دیگر این لایحه نیاز به رأی دو سوم نمایندگان مجلس ندارد بلکه با رأی نصف بعلاوه یک نمایندگان می‌تواند به تصویب برسد.

محرومیت از گاز در کنار انتقال خط گاز

ساکنان روستای صومعه در حالی در نزدیکی اردبیل از نعمت گاز بی‌بهره هستند و بیش از ۱۶ سال است که با داشتن آب، برق، تلفن و سایر زیرساخت‌ها همچنان چشم‌ انتظار بهره‌مندی از نعمت گاز هستند که این نعمت الهی به دورافتاده‌ترین روستاهای استان رسیده اما ساکنان این روستا در نزدیکی اردبیل به دلیل قرار گرفتن در حریم خط انتقال گاز همچنان محروم از این نعمت هستند و ساکنان آن گله‌مند مشکلاتی هستند که در تأمین نفت با آن روبه‌رو هستند. به گزارش فارس، ساکنان این روستا در حالی که گاز شهری را به صورت کپسول با شش هزار تومان دریافت می‌کنند، از مسئولان انتظار دارند تا بالاخره فکری به حال این روستا بکنند تا ساکنان این منطقه نیز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

تخریب کلبه‌های چوبی سربند ـ قره‌آغاج

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان پارس‌آباد از آزادسازی حریم جاده در بخشی از محور پارس آباد ـ قره‌آغاج خبر داد.
علی نادری اظهار کرد: تخریب کلبه‌های چوبی که به صورت غیرقانونی در کیلومتر ۲۸ جاده سه راه سربند ـ قره‌آغاج احداث شده بودند با اخذ دستور قضایی تخریب و نسبت به آزادسازی حریم این جاده اقدام شد. وی گفت: راهداران این اداره با انجام گشت‌زنی‌های مداوم و مستمر هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی در حریم جاده‌ها را شناسایی و نسبت به تخریب آنها از طریق مراجع قانونی اقدام می‌کنند.

سبد کالا در پارس آباد حاشیه ساز شد

در حالی که توزیع بسته های حمایتی در پارس آباد صرفا برای کمک به خانوار مرزنشین و جهت رفاه حال آنان است ولی در عمل چندان شأن شهروندان پارس آبادی در نظر گرفته نشده است. متاسفانه صف‌های شکل گرفته در جلوی تنها مرکز عرضه کالا مرزنشینان در پارس آباد طی چند روز گذشته صحنه های تاسف باری را رقم زده است. نبود جا در مکان‌های توزیع، اطلاع‌رسانی ضعیف و  عدم حفظ کرامت شهروندان همگی از جمله مشکلات طرح سبد کالا برای خانوار مرزنشین بوده که بر همگان نمایان است.

 

مردم اردبیل این مرغ ها را نخرند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل افزود: شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس مصوبه دولت نسبت به خرید گوشت مرغ با وزن استاندارد ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم ادامه می‌دهد. تکلوی تصریح کرد: توصیه ما هم به مصرف‌کنندگان این است که نسبت به خرید گوشت مرغ در اوزان تعیین شده اقدام کرده و از خرید مرغ با وزن بیش از ۱۸۰۰ گرم جدا خودداری کنند.

مقصر اصلی تصویب نشدن منطقه آزاد اردبیل

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل مشمول ماده ۱۱۷ لایحه برنامه پنجم نمی‌شود و با برداشت غلط باهنر نائب رئیس مجلس، تاخیری را در تصویب منطقه آزاد تجاری استان شاهد بودیم. افضلی‌ فرد تصریح کرد: البته در کنار این حرکت و اقدام نسنجیده برخی از نمایندگان استان نیز بر تشدید این حرکت دامن زد تا شاهد به تصویب نرسیدن منطقه آزاد تجاری استان باشیم.

درآمد ورزش و جوانان اردبیل میلیاردی شد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اردبیل با بیان اینکه در شهرستان اردبیل منبع درآمدی خوبی وجود دارد به طوریکه ما سالانه یک میلیارد تومان از محل اجاره اماکن ورزشی به بخش خصوصی دریافت می‌کنیم، گفت: ۸۰ درصد این مبالغ به خود هیئت‌های ورزشی داده می‌شود تا نسبت به هزینه‌کرد آن در سطح شهرستان و انجام مسابقات هزینه کنند. وی ظرفیت تبلیغات را در مقابل فضاهای تبلیغاتی سالن شش هزار نفری، یادآور شد و ادامه داد: هیچ مشکلی از بابت نصب بنر و سایر تبلیغات در سطح شهر برای هیئت‌های ورزشی وجود ندارد.

بخش شدن روستاهای کردنشین خلخال شایعه است
علی نظری‌ شیخ‌ احمد با اشاره به برگزاری نشست سرآمدان شهرستان خلخال در هفته های گذشته و سوء بردا‌شت یک عده از اهالی از مخالفت وی با بخش شدن روستاهای کرد‌نشین اظهار کرد: مخالفت یا موافقت بنده تاثیری بر این موضوع ندارد و تشکیل بخش برای روستاهای کردنشین خلخال فاقد موضوعیت بوده و شایعه انتخاباتی است. فرماندار خلخال افزود: موضوع بخش شدن روستاهای کردنشین با عنوان بخش شاطرانلو مصرف تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و تحقق آن به دلیل فقدان حداقل شرایط لازم و مغایرت با قانون تقسیمات کشوری امکان‌پذیر نیست.

ماهان به آسمان اردبیل برمی‌گردد
منصور حقیقت‌ پور اظهار کرد: با پیگیری‌های مدام بالاخره موفق شدیم مجوز لازم را برای برقراری پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان دریافت کنیم که این امر قطعا به نفع استان خواهد بود. وی با بیان اینکه ظرف روزهای آینده ماهان دوباره به آسمان سبلان و اردبیل باز می‌گردد تا پروازهایش را دوباره در مسیر اردبیل ـ تهران دایر کند، گفت: انجام روزانه یک پرواز منظم به اردبیل جزو تعهدات شرکت هواپیمایی ماهان است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این پروازها دایر شود تا مشکلاتی که ناشی از کم بودن پروازهای فرودگاه اردبیل با آن روبه‌رو هستیم برطرف شود.

گلایه خیرین از مسئولان نوسازی مدارس

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان گفت: جای تأسف است که به رغم انجام تعهدات صد درصدی خیرین، ۲۳ پروژه مشارکتی با نوسازی در قالب ۱۱۸ کلاس درس در مرحله افتتاح و بهره‌برداری به دلیل نبود اعتبار نوسازی به تأخیر افتاده است. جواد قرآن‌ نویس افزود: خیرین از این بابت بسیار گله‌مند و ناراحت هستند که چگونه با پرداخت سهم خود مسئولان به فکر تکمیل این پروژه‌ها نیستند که بر همین اساس خیرین تصمیم گرفتند تا از این به بعد واحدهای آموزشی را خودشان مستقل احداث کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: چندین واحد آموزشی در مناطق مختلف شهر اردبیل که با مشارکت خیرین و نوسازی در حال احداث است، سال‌هاست بلاتکلیف به حال خود رها شده و نزدیک به فرسودگی قرار دارند در حالی که باید زودتر این پروژه‌ها به سرانجام می‌رسید تا واحد آموزشی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.