ساوالان خبر: صد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر اردبیل یک مهمان ویژه داشت. دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در آستانه انتخابات در شورای شهر اردبیل حاضر شد و قبل از اینکه به طرح اظهارات خود بپردازد به مدت بیش از یک ساعت اظهارات تک‌تک اعضای شورا را گوش سپرد.

شورای اردبیل
به گزارش مهر، از ۱۳ عضو شورا در این جلسه دو نفر باوجود حساسیت جلسه غیبت داشتند و مابقی اعضای شورای شهر در فرصتی که میکروفون خاموش به آن‌ها می‌بخشید به‌قدری به طرح مطالبات جسته‌گریخته پرداختند که نه‌تنها مشکلات شهروندی و شهرنشینی، سیب‌زمینی‌های فاسد شده و روی دست مانده کشاورزان، معضلات توسعه‌نیافتگی صنعتی، مشکلات جذب سرمایه‌گذار و حتی مشکل حاشیه‌نشینی بلکه سیگنال‌های منفی المان‌های شهری و درختان کوتاه‌قامت و بلندقامت و فروش مسئولیت در آستانه انتخابات و بی‌توجهی نمایندگان اردبیل به شورا عنوان شد.

هرچند به نظر می‌رسد شورای شهر می‌توانست برای مهمان ویژه خود مطالبات تجمیع شده‌ای مطرح کند، به‌مانند روند همیشگی حاکم در کارنامه شورا هر یک از اعضا با طرح موضوعات پراکنده تنها زمانی میکروفون خود را قطع می‌کردند که بغل‌دستی به گذشت زمان اشاره می‌کرد و به وی اخطار می‌داد.

اظهارات و طرح دغدغه‌های پراکنده که درست برابر مشکلات از همه جنس شهری و شهروندی در اردبیل است با طرح موضوع مهاجرت به دلیل فقر آغاز شد.

مهاجرتی که شورا خود را از آن مبرا می‌داند و معتقد است امروز با شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی در مقابل عمل انجام‌شده قرارگرفته و نمی‌داند جمعیت حاشیه‌نشین اردبیل را چگونه تأمین خدمت کند.

نبود درآمد دلیل مهاجرت

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل که در ابتدای جلسه تریبون را در اختیار داشت سکونت در خارج از محدوده شهر را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی شهر اردبیل عنوان کرد.

ذکی اله خوشبخت گفت: ما استان محروم و تازه تأسیسی داریم و اغلب معیشت مردم استان با کشاورزی است و وقتی کشاورز و روستایی در روستا درآمد کافی ندارد به شهر پناه می‌برد.

وی با ابراز تأسف از وضعیت معیشت مهاجران روستاها تأکید کرد: این‌ها نه‌تنها خود در فقر هستند بلکه حتی نمی‌توان به دلیل اینکه سکونتگاه در خارج از محدوده شهر است خدمات ارائه کرد.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: در وضعیتی که ما در دورافتاده‌ترین روستاها گازرسانی داریم در برخی سکونتگاه‌ها حتی در این زمستان سرد گاز ندارند و ما بارها جلساتی با استاندار داشتیم و این مسائل را طرح کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل متذکر شد: هرچند ممکن است با تلاش شورا سکونتگاه‌ها به محدوده شهر اضافه شود اما نگرانی از تداوم آن وجود دارد و باید تدبیری داشت.

خوشبخت درعین‌حال تأکید کرد: اگر به‌موقع دستگاه‌های خدمات رسان در محل سکونت اولیه این جمعیت ارائه خدمت می‌کردند این‌ها از سر ناچاری به شهر نمی‌آمدند.

هرچند راهکاری و پیشنهاد عملیاتی به‌منظور ارائه خدمات در سکونتگاه‌های غیررسمی طرح نشد اما خوشبخت به یکی از دغدغه‌های جدی دیگر یعنی مشاغل کاذب اشاره کرد.

وی افزود: فقر معیشت موجب شده برخی شهروندان به سمت مشاغل کاذب ازجمله دست‌فروشی بروند و خود موضوع سد معبر به معضل فرهنگی در شهر تبدیل شود.

مسئولیت فروشی از سوی برخی نخبگان شهر

در پی این اظهارات یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل به زمین‌خواری ساحل رودخانه ملاموءن از گلمغان تا سیدآباد اشاره کرد.

سلامت صفری همچنین به چادرنشینی در حاشیه شهر اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: ما در حاشیه شهر اردبیل خانواده‌های داریم که در چادر زندگی می‌کنند و لازم است موضوع ساماندهی جدی گرفته شود.

وی همچنین به‌ضرورت تداوم کلاس‌های آموزشی و توجیهی باهدف فرهنگ‌سازی اشاره کرد و متذکر شد: در آستانه انتخابات با برخورد نامطلوب برخی دلالان مواجه ایم و یک تعداد خود را آمده کرده‌اند که مسئولیت فروشی کنند که در میان آن‌ها نخبگان نیز دیده می‌شود.

در ادامه این اظهارات دیگر عضو شورا به‌ضرورت تغییر دیدگاه‌ها جهت توسعه پرداخت و در وضعیتی که ارتباط آن با دستگاه قضا به علامت سؤال حضار تبدیل شده بود، تأکید کرد: به هر ۱۰۰ متر از خیابان که نگاه می‌کنیم کلی سیگنال‌های منفی ازجمله صندوق‌ها، درختان بلند، درختان خم‌شده و درختان کوچک برمی‌خوریم.

علی هدایتی گفت: همه این‌ها آرامش شهروند را به هم می‌ریزد و مشابه آن در بحث سرمایه‌گذاری قابل‌توجه است.

شناسایی ۳۱ مورد بلامانع برای سرمایه‌گذاری در اردبیل

هدایتی بعد از حاشیه چینی سؤال‌برانگیز به این موضوع رسید که در استان اردبیل برای سرمایه‌گذاری فرد باید ۳۱ مورد بلامانع بگیرد و حتی خود استاندار و دادستآن‌هم نمی‌توانند در چنین وضعیتی سرمایه‌گذاری کنند.

وی به داغ دل پیشرفت استان‌های مجاور اشاره کرد و بیان داشت: بنده نه از پیشرفت ترکیه و نه ژاپن می‌گویم بلکه در همین استآن‌همسایه ما دادستان، استاندار و مجمع نمایندگان دورهم نشسته‌اند و ۳۱ مورد بلامانع را به سه مورد کاهش داده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل تأکید کرد: در آذربایجان شرقی حتی مجمعی تشکیل داده‌اند که مجمع نیرو به ادارات می‌فرستد تا برای سرمایه‌گذار این بلامانع‌ها را بگیرد و متأسفانه در خود اردبیل سرمایه‌گذار سیگنال منفی می‌گیرد.

هدایتی نتیجه این فرایند را این‌طور عنوان کرد که آذربایجان شرقی ۱۸ هزار واحد تولیدی دارد و اردبیل ۱۸ تا هم واحد تولیدی فعال ندارد.

درعین‌حال دیگر عضو شورا محمد اصلانیان در طرح مطالبه خود از دادستان به این موضوع بسنده کرد که در انتخابات برخی دلالان وارد میدان نشوند تا آن‌هایی که درست‌کار می‌کنند حقشان ضایع نشود.

ناصر ناطق درآبادی نیز به ساختار حقوق شهروندی و موانع قانونی رسیدن به حقوق شهروندی اشاره کرد و متذکر شد: برخی فعالیت‌ها موجب شده شهروند از حقوق خود محروم باشد و هنوز نتوانستیم از شیوه‌های قانونی فرایندی برای احقاق آن ایجاد کنیم.

وقتی نمایندگان چهار سال است نمی‌آیند

تریبون این بار به نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل رسید و لیلا تقوی اظهارات خود را با انتقاد از نمایندگان اردبیل آغاز کرد.

وی از رسانه‌ها خواست این نقد را حتماً منعکس کنند و تأکید کرد: چهار سال است روی نمایندگان را در پارلمان محلی ندیدیم تا بیایند بنشینند مشکلات مردم را با آن‌ها طرح کنیم.

هرچند بسیاری از حضار به یاد داشتند که حداقل یکی از نمایندگان دو بار به شورای شهر آمده است، بااین‌وجود تقوی به انتقاد خود از نماینده‌ها آن‌هم به دادستان اردبیل ادامه داد.

وی در ادامه به موضوع استخدام غیرقانونی ۲۹۱ نفر در شهرداری اشاره کرد و متذکر شد: از خانواده شهید فرد را بعد از پنج سال کار کنار گذاشته‌اند و امروز مردم از این تبعیض‌ها به جد گله‌مندند.

تقوی همچنین به‌ضرورت جمع‌آوری وانت‌بارها اشاره کرد و متذکر شد: اشخاصی داریم که ۱۰ تا وانت‌بار خریده در سطح شهر با آن‌ها درآمدزایی می‌کند و در کنار برخی که معیشت خود را با وانت‌بار تأمین می‌کنند افراد سوءاستفاده گر نیز داریم.

سیب‌زمینی نیار خریدار ندارد!

تقوی درنهایت میکروفون خاموش خود را با اعتراض برخی اعضا به دلیل محدودیت وقت به همتای خود واگذار کرد و رحیم آقازاده عضو شورا با خلاصه کردن تمام مشکلات شهری در مهاجرت افزود: ما تعریف درست از شهروند و شهرنشین نداریم و برخی روستاییان مهاجر اصول شهرنشینی را نمی‌دانند.

وی تأکید کرد: برای حل مشکلات باید مسئولان اقدام کنند اما متأسفانه در برخی نه حس مسئولیت و نه دلسوزی دیده نمی‌شود و همین حاشیه‌نشینان با مشکلات متعدد ازجمله نبود برق و گاز و … مواجه‌اند.

آقازاده افزود: مردم چه باید بکنند وقتی از یک‌سو مشکل معیشت دارند و از سوی دیگر ما به آن‌ها خدمات نمی‌دهیم.

وی در اظهارات قابل‌توجهی پای سیب‌زمینی‌های نیار را به میان کشید و متذکر شد: سیب زمین‌های منطقه نیار خریدار ندارد و فاسد می‌شود و باید وقتی مردم با مشکل مواجه‌اند دلسوزانه به آن‌ها کمک کنیم.

نامه استانداری در خصوص استخدام غیرقانونی

بعد از آقازاده نوبت سید غنی فروزان دیگر عضو شورا بود که سد معبر را از معضلات شهری خواند و گفت: در دور دوم این موضوع موردبررسی بود اما امروز سلیقه‌ای شده است.

وی به‌ضرورت همکاری صداوسیما و قوه قضاییه تأکید کرد و در خصوص ساماندهی حاشیه شهر راهکار را اجراییات قوی دانست.

فروزان به‌مانند همتای کاری خود دوباره به استخدام غیرقانونی شهرداری اشاره کرد و افزود: از ما می‌پرسند چطور فلان شخص در شهرداری مانده اما از خانواده شهید کنار گذاشته‌اند؛ ما از استانداری و سازمان بازرسی در این خصوص نامه داریم و رسیدگی نمی‌شود.

این اظهارات که برای بار چندم زنجیره مطلبات شورا از دادستان را به تنش کشاند به صحبت‌های عضو دیگر اسفندیار هوشیار گره خورد و وی به‌جای طرح مطلبات سؤالات متعددی را از دادستانی طرح کرد.

هوشیار گفت: آیا بررسی‌شده در سطح شهر کدام آسیب‌ها رشد کرده، آیا ارزیابی‌شده مردم چقدر از خدمات شهرداری یا سایر نهادها رضایت دارند و آیا بررسی‌شده مردم از مراجعات به دادگستری راضی هستند؟

وی ادامه داد: فردی اذعان می‌کرد به یکی از ادارات ۱۲ سال است می‌روم و می‌آیم و وقتی وی را به مسئول مربوطه ارجاع دادیم مشخص شد مشکل جدی نبوده و به‌سادگی می‌توانست حل‌وفصل شود.

سؤالات دیگر هوشیار به رضایت از مؤسسات خیریه و عملکرد مراکز فرهنگی اردبیل گره خورد و درنهایت شهردار اردبیل به‌جای طرح سؤال سیاست همیشگی خود مبنی بر توسعه شهر بر اساس شهر انسان‌محور و فارغ از آسیب تأکید کرد.