انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

اردبیل - ایرنا - سیاست، فرهنگ و امنیت جزو حوزه های مهمی است که همیشه در محافل، احزاب و در بین نخبگان مورد بحث و کنکاش قرار می گیرد و هر یک از آنها نیازمند توجه کارشناسان امر و پاسخگویی مسوولان ذی ربط می باشد.

در استان اردبیل نیز همچون سایر نقاط کشور بسته به رخدادهای روزانه شاهد موضع گیری های سیاسی نمایندگان و مسوولان هستیم؛ حتی در مناسبت های مختلف به نام حزب، تشکل و جبهه سیاسی بیانیه هایی صادر می شود اما خبری از فعالیت های منسجم نیست.
در طول سال تنها نامی از گروه ها و حزب های سیاسی به گوش می رسد و اعضای آنها برخلاف آنچه ادعا می شود، به خط کشی ها چندان قایل نیستند و در مواردی حتی فردی در چند حزب فعال است که البته این فعالیت تنها به فصل انتخابات برمی گردد.
طاهر شریفی معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا به تشریح وضعیت استان در این زمینه و دیگر موضوع های حوزه مدیریتی خود پرداخت. 

**ایرنا: آقای شریفی با توجه به شعارهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری، دولت تدبیر و امید چه میزان در جهت تحقق آنها از جمله در حوزه سیاسی و امنیت گام برداشته است؟ 
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: در بحث سیاسی، دولت یازدهم در استان تلاش کرد فضای سیاسی را بهتر از گذشته ساماندهی کرده و فعالان سیاسی و دانشجویی در شرایط بهتری قرار بگیرند، احساس امنیت در استان بیشتر شده و هزینه فعالیت ها کاهش یابد که نتیجه آن ملموس است. برخلاف فضایی که در دولت گذشته بود حتی مخالفان دولت که در استان اردبیل فعالیت می کنند تا کنون با هیچ گونه ممنوعیتی مواجه نشدند و به طور جدی شکایتی صورت نگرفته و در مجموع می توان گفت بر اساس شعارها تا حدودی به اهداف مورد نظر دست یافتیم. 
از ابتدای دولت هدف مدیریت استان این بود که شاخص های سیاسی و امنیتی را در جهت مثبت افزایش دهیم، در حوزه امنیتی و انتظامی مجموعه های ذی ربط بر حسب شرح وظایف خود فعالیت می کنند و هماهنگی فعالیت های آنها در قالب شورای تامین استان در حال انجام است.
با اینکه شاید سنجش میزان ارتقای شاخص های انتظامی و امنیتی سخت باشد، اما استان ما یکی از استان های امن کشور است و هیچ گونه تهدید امنیتی وجود ندارد؛ نه در داخل استان و نه در مرزها و از این جهت جزو استان های امن کشور هستیم و اقتدار امنیتی کشور در استان ما هم مشهود است و از این نظر هیچ مشکلی نداریم.

**ایرنا: موضوع فعالیت گروه ها و احزاب سیاسی به ویژه در ماه های منتهی به انتخابات پررنگ تر شده؛ در دولت یازدهم چه تعداد مجوز برای فعالیت های سیاسی در استان صادر شده و در مجموع فعالیت احزاب را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟ 
***طاهر شریفی: از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید تنها 2 مورد درخواست تشکیل گروه داشتیم که با آنها موافقت و فرآیند آن طی شد ولی درخواستی برای تشکیل حزب نداشتیم و هیچ گونه سنگ اندازی در فعالیت ها صورت نگرفته است. 
متاسفانه احزابی که در استان اردبیل نماینده دارند همچون سایر نقاط کشور فعالیت فصلی داشته و تنها در زمان انتخابات فعال می شوند و تا زمان انتخابات بعدی به کما می روند؛ در استان ما این امر شدیدتر است و حزبی با فعالیت مستمر بر اساس دیدگاه های مشخص وجود ندارد بلکه عده ای منتظر هستند تا در زمان انتخابات بودجه ای در اختیار گرفته و فعال شوند. 
برخی احزاب و گروه های انگشت شمار که به ظاهر حضور دارند، فعالیتشان به دعوت برخی افراد از تهران یا گردهمایی پراکنده محدود است؛ گردهمایی هایی نیز که در این مدت بر اساس قوانین و ضوابط بوده، پاسخ مثبت گرفتند و امنیت آنها تامین شده است. 
در زمینه فعالیت های حزبی تابع قوانین هستیم، آنها باید بر اساس ضوابط درخواست بدهند که با آن موافق می شود و خود ما نیز به این امر معتقدیم که باید زمینه برای فعالیت های سیاسی احزاب و مردم فراهم شود.

**ایرنا: هم اکنون چند حزب به صورت رسمی در استان اردبیل مجوز داشته و فعال هستند؟
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: درباره آمار احزاب می توان گفت که آمارهای موجود با واقعیت ها در استان تفاوت دارد؛ طی دعوتی که از نمایندگان احزاب در استان کردیم تنها تعداد معدودی از آنها دارای تشکیلات بودند.
در ظاهر تمام احزاب رسمی کشور در استان اردبیل نماینده دارند اما بسیاری از آنها دفتر نداشته و احزاب دارای تشکیلات انگشت شمار هستند؛ تعدادی گروه های مذهبی و صنفی نیز در استان فعال هستند که دارای کارکرد حزبی نمی باشند.

**ایرنا: برخی از مسوولان حزبی ازضرورت تشکیل خانه احزاب در استان اردبیل سخن می گویند، این موضوع به کجا رسیده است؟
***طاهر شریفی: در باره تشکیل خانه احزاب که مورد درخواست تعدادی از نمایندگان احزاب می باشد، باید گفت که خانه احزاب در واقع محل گردهمایی احزاب مختلف است و دخالت دولت در این جمع درست نیست؛ موضوع مربوط به خود احزاب است که دور هم جمع شده و انتخاباتی برگزار می کنند و ما نیز مخالفتی با آن نداریم.

**ایرنا: آقای شریفی کم کم به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می شویم و در واقع از هم اکنون به صورت پیدا و پنهان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای احتمالی و گروه های سیاسی آغاز شده و حتی اقدام های تخریبی نیز علیه دولت می کنند. فعالیت مدیریت سیاسی استان برای آمادگی جهت برگزاری انتخابات و نیز رصد فعالیت های مرتبط در این زمینه چگونه است؟
**طاهر شریفی: در سال جاری 2 انتخابات مهم پیش رو داریم که اقدامات لازم در زمینه آن انجام و در حال انجام است؛ بر اساس تقویم انتخابات مطابق با ضوابط و قوانین عمل کرده و دوره های آموزشی لازم در حال برگزاری و تامین مسایل نرم افزاری و سخت افزاری اجرا نیز در حال پیگیری است. 
همچنین در این راستا چند همایش منطقه ای و دیگر اقدام های لازم نیز جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم پیش بینی شده و آمادگی کامل داریم انتخاباتی سالم و بدون مشکل برگزار کنیم. 
پیش بینی می شود تعداد نامزدها امسال بیش از سال های گذشته باشد و برآوردها در استان از شرکت و رقابت حدود 120 نفر حکایت می کند.

**ایرنا: مباحثی در زمینه تبلیغات زودرس و یا دخالت برخی عوامل در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به گوش می رسد؛ موضع دولت تدبیر و امید در این زمینه چیست؟
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: رصد فضای انتخاباتی در استان نشان می دهد که برخی فعالیت های زودرس از جنس تبلیغات در استان شروع شده و نامزدهای احتمالی جلساتی برگزار می کنند که این خلاف قانون است و به صورت عمومی نیز اعلام شده که ممکن است این امر در تایید صلاحیت ها موثر باشد؛ از این رو تمامی فعالیت ها رصد، مدارک لازم جمع آوری و به نهادهای ذی ربط اطلاع داده می شود تا در زمان مقرر از آن استفاده شود. 
دولت در مورد اصل بیطرفی مسوولان بسیار حساس است و سیاست کلی این است که کارگزاران هیچ گونه موضع گیری له و علیه نامزدی خاص نداشته باشند تا از هرگونه شائبه ای که بتواند به صحت انتخابات لطمه بزند، جلوگیری کنیم و به طور جد به این امر پایبند هستیم. 
درانتخابات اجازه هیچ گونه تخلفی را نمی دهیم و هرگونه کارشکنی در این امر به اطلاع مراجع ذی صلاح و مردم خواهد رسید.
در بعد مردمی انتخابات نیز وظیفه ما ایجاد فضای پرشور و با نشاط برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای است و تلاش داریم زمینه های کاهش مشارکت را به حداقل و موانع و برخی تبلیغات سوء را خنثی کنیم تا شور و نشاطی کنونی تا روز رای گیری حفظ شود.

**ایرنا: موضوع مدیریت و واگذاری مسوولیت ها بهانه ای برای تخریب مدیریت عالی استان شده؛ حتما شنیده اید که به تازگی یکی از مسوولان استانی حزب مخالف دولت مدعی شده که تصمیم ها درباره پست های مدیریتی توسط عده ای در کافه های سنتی گرفته می شود، پاسخ شما چیست؟
***طاهر شریفی: مسایلی مطرح می شود که ما آن را شوخی سیاسی تلقی می کنیم چرا که ماهیت دولت تدبیر و امید با دولت گذشته تفاوت دارد. شاید در گذشته مرسوم بوده باشد که در محفل های پنهان و گردهمایی در کافه های سنتی تصمیم گیری شود ولی در این دولت تصمیم ها کارشناسی و بر اساس ضوابط و اصول است؛ ماهیت این دولت تفاوت دارد چرا که کارگزاران دولت یازدهم برخلاف گذشتگان کافه نشین نیستند و از این رو در کافه نیز مدیران تعیین نمی شود. 
در مورد انتخاب و یا عزل مدیران و مسوولان حوزه استانداری به صراحت می گویم تصمیم با شخص استاندار است؛ به طور معمول شخص استاندار با تک تک مدیران و فرمانداران صحبت کرده و موضوع را ارزیابی می کند و در نهایت شخص وی تصمیم نهایی را گرفته و جز او تصمیم گیری نهایی در استان اردبیل وجود ندارد. 
در مورد دیگر مدیران نیز اگر بحثی هم مطرح شده تنها جنبه مشورتی داشته چرا که دولتی که روی کار آمده قصد داشت ساختار مدیریتی را تغییر دهد و از این رو می خواست از دیدگاه های مختلف در مورد منابع انسانی موجود آگاه شود نه اینکه به مانند گذشته به یکباره افراد به سبب نسبت های فامیلی و گروهی منصوب شوند که امروز تبعات منفی را در جامعه شاهد هستیم. 
در مورد برخی انتقادها از جمله عدم استفاده از نیروهای همسو با دولت در بدنه مدیریتی استان نیز باید بگویم که هر کسی دارای شرایط و شایستگی بوده مورد استفاده قرار گرفته و اگر فردی هم خارج از این دایره مانده حتما محدودیت هایی از جمله کارمند نبودن یا مشکل دیگر داشته است.

**ایرنا: 2 سال پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، استان اردبیل را از منظر اجتماعی و فرهنگی چگونه ارزیابی می کنید؟
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: برخلاف سایر حوزه ها که دارای مسایلی زودگذر و ملموس هستند، اجتماع و فرهنگ از اهمیت بالاتری برخوردار است اما از این حیث در استان ما مسایل پیچیده و گسترده بوده و از بعد آسیب شناسی و جامعه شناختی به این نتیجه رسیدیم جای کار زیاد است.
با اینکه فرهنگ با اعتقادات، سابقه ها و ریشه های تاریخی پبوند دارد اما در استان اردبیل شرایط کنونی مطابقتی با هویت فرهنگی ندارد و نوعی ضعف در فرهنگ و شالوده های اجتماعی مشهود است که شناسایی و ریشه یابی آنها اولین گام برای اصلاح می باشد.
البته این امر نیازمند فعالیت های بلند مدت بوده و هر مجموعه ای باید بر اساس شرح وظایف خود فعالیت کند، اما ریشه یابی مسایل اجتماعی و فرهنگی که کاری زمان بر است تاکنون به صورت جامع صورت نگرفته تا معضلات اجتماعی مشخص شود.

**ایرنا: آقای شریفی، برای جبران این کاستی چه اقدامی صورت گرفته است؟
***طاهر شریفی: جمع مشورتی فرهنگی و اجتماعی به ریاست استاندار تشکیل و مسایل روز با حضور استادان دانشگاه، نخبگان و مسوولان ذی ربط مطرح شده و تبادل نظر می کنند.
اولین بحث موضوع خشونت بود که در استان ملموس و به عنوان مساله ای اجتماعی قابل طرح است، سپس مواد مخدر و اعتیاد که در نهایت باعث تدوین برنامه ای و ابلاغ آن به معاونت سیاسی شد که برای عملیاتی کردن آن در چارچوب کارگروه های تخصصی مطرح کردیم.
هم اکنون برخی بررسی ها و مطالعات پراکنده نیز انجام می شود تا مسایل ریشه یابی و در نهایت برنامه توسعه اجتماعی و فرهنگی استان اردبیل تدوین شود که امیدواریم در زمان باقی مانده از دولت یازدهم به این هدف دست یافته و طرح آماده شود تا دستوری کاری برای مسوولان و دولت های بعدی تهیه کنیم تا بتوانند گامی هدفمند در این زمینه بردارند.

**ایرنا: در جوامعی که از نظر اجتماعی در زمره کشورهای پیشرفته قرار دارند، تشکل های غیردولتی نقش پررنگی دارند و حتی در مواردی بر تصمیم های کلان اثر می گذارند؛ شرایط ما به خصوص در استان اردبیل را از این نظر چگونه ارزیابی می کنید؟
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: پیشینه فعالیت های این مجموعه ها در ایران به صورت رسمی به بیش از یک دهه پیش برمی گردد؛ عنوان سمن (سازمان مردم نهاد) در دولت های نهم و دهم بر روی آنها گذاشته شد در حالی که پیش تر نام آنها سازمان های غیردولتی بود، به این معنی که سازمانی مشابه سازمان های دولتی به تعداد فراوان با فعالیت های مردمی در حوزه های مختلف شکل گرفته و به عنوان رقیب، منتقد و ناظر دولت به صورت تخصصی فعالیت کنند.
در دولت گذشته اما این نام را تغییر دادند چرا که اگر خودشان می خواستند حلقه ای ایجاد کنند، دیگر نمی توانستند بر آن نام تشکل غیردولتی (ان جی او) بگذارند؛ از این رو عنوان را کلی تر کردند تا همه زیر یک اسم جمع شوند. 
سپس مجموعه ای برای رسیدگی به فعالیت آنها تشکیل دادند و با اینکار در نهایت همه آنها را زیر دست خود گرفته و تبدیل به گروهی کردند که با تزریق بودجه دولت برخلاف ماهیت اصلی شان به فعالیت بپردازند.

**ایرنا: با این شرایط رابطه بین دولت یازدهم و این مجموعه ها را چگونه تعریف می کنید؟
***طاهر شریفی: دولت تدبیر و امید با سمن هایی طرف شده که در ابتدا عنوان آنها غیرموجه و غیرقابل قبول است؛ بالاخره هر سازمانی حتی دولت را مردم تشکیل می دهند و باید حساب تشکل های غیردولتی را از سازمان های خیریه، عام المنفعه و بنیادها که هرکدام تعریفی خاص داشته اما نام مردم نهاد بر همه آنها گذاشته اند، از هم جدا کرد.
در این بحث با 'ان جی او' سر و کار داریم و تلاش ما در راستای ایجاد تشکل های غیردولتی است تا مقابل انحراف ها بایستد ، 
سد گتوند که با چهار هزار میلیارد ریال تاسیس شد و با 40 هزار میلیارد ریال نمی توان آن را تخلیه کرد، امروز به یک معضل اساسی برای دولت تبدیل شده چرا که در زمان احداث به هیچ صدای مخالفی از جمله سازمانی غیردولتی فعال در حوزه محیط زیست اجازه ندادند در این زمینه اظهار نظر کند و نفس بکشد.
تلاش ها در این زمینه از زمان روی کارآمدن دولت آغاز شد؛ البته اصلاح شرایط زمان بر بوده، تشکیلات وزارت کشور هم تغییر چندانی نکرده و تفکرات کنونی مشابه تفکرات دولت پیشین است.

**ایرنا: ارزیابی شما از شرایط فرهنگی حاکم چیست؟
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: در حوزه فرهنگ سه مقوله داریم که عبارت است از بازار فرهنگی (فعالیت و فرآیند جریان فرهنگی)، پدیده های فرهنگی و تغییرات فرهنگی. 
در بحث بازار فرهنگی می توان گفت بر اساس قوانین کشور عمل می شود و دستگاه ها فعالیت خاص خود را دارند که در واقع اجزای بازار فرهنگی هستند و بر اساس شرح وظایف عمل می کنند.
در بحث پدیده های جدید فرهنگی که شکل می گیرد، در مجموع تاخیر داریم چرا که ما مخترع و نوآور نبوده و بیشتر مصرف کننده هستیم؛ از جمله می توان به فناوری های نوظهور مانند ماهواره و فضای مجازی اشاره کرد که منجر به شکل گیری پدیده های فرهنگی جدیدی شدند و از آنجایی که از جاهای دیگری به وجود آمده، استان اردبیل نیز همچون سایر نقاط کشور بوده و مدیریت چندان و تدبیر عمیق در برابر آنها نداریم.
تغییرات فرهنگی که در اثر سیاست های غلط و یا پدیده های نامطلوب به وجود آمده و به تعبیر مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی تبدیل شدند و یا آسیب پذیری هایی که در طول زمان ایجاد شده، مستلزم تغییر برنامه و سیاست است. 
در کشور اقداماتی آغاز شده اما می توان گفت هنوز به حد مطلوب نرسیدیم چرا که تغییر فرهنگی مقوله ای اجتناب ناپذیر، پیچیده و زمان بر است.

**ایرنا: به عنوان یک کارشناس و مسوول چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟
***معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل: مقابله یا تغییر یک مساله فرهنگی تنها با تولید فرهنگی امکان پذیر است در حالی که هم اکنون تولید ما در این زمینه بسیار محدود می باشد.
استان ما در تولید فرهنگی با زمینه های مذهبی پیشرو است اما این امر نمی تواند به تنهایی در همه زمینه های فرهنگی ما را مصون کند؛ فعالیت در این عرصه مستلزم توانایی های فوق تخصصی است در حالی که امروز هرکسی به خود اجازه می دهد در زمینه فرهنگ ورود کرده، نظر بدهد و سیاست تعیین کند.
فرهنگ در کنار مسایل اجتماعی جزو حوزه های بسیار پیچیده است که برخلاف مسایل امنیتی نمی توان به راحتی ورود داشت و برخورد شدید کرد؛ برخورد سخت افزاری در زمینه مسایل فرهنگی جوابگو نیست. 
برای فعالیت های کارشناسی نیز افراد فوق تخصص کم داریم و افراد فعال هم کسانی نیستند که بتوانند در این زمینه سیاست گذاری و کار کنند؛ افراد انگشت شماری داریم و از این رو نمی توانیم پیشرو و تاثیر گذار باشیم. 

**ایرنا: با توجه به مسایلی که عنوان شد، چه اقداماتی تا کنون در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت گذشته انجام شده است؟
***طاهر شریفی: استان اردبیل تاریخ درخشانی دارد؛ برای اطلاع رسانی به عموم در مورد هویت تاریخی و ریشه های دولت فعلی کشور که محصول فعالیت های سلسله صفویه ای است که اولین دولت فراگیر ملی را پس از حمله اعراب به ایران توسط شاه اسماعیل بنیان گذاشت، مرکزی برای گرامیداشت روز اردبیل شکل گرفته است.
چنین فعالیت هایی وجود دارد اما قدرت ما به دلیل محدودیت های مالی کم است؛ مجموع بودجه سال جاری کشور 25 میلیارد دلار و در سال 1389 بیش از 140 میلیارد دلار بود که به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. 
در دولت گذشته رییس جمهوری در دوره دوم شعار خود را بر فعالیت های فرهنگی متمرکز کرد و از این رو به انتظار نشستیم تا اقدام های عملی را مشاهده کنیم اما در نهایت دیدیم فرهنگ به بحث چادر محدود شد و بودجه هنگفتی از 40 میلیارد تا 100 میلیارد ریال در استان ها به این امر اختصاص دادند؛ در نهایت فعالیت های فرهنگی دولت نهم و دهم به همین امر ختم شد. 
به عبارت دیگر صدها میلیارد ریال پول هزینه شد اما وضع بهتر نشد، هزینه ها هدر رفت و نام آن را فعالیت فرهنگی گذاشتند و با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم تا شبیخون فرهنگی به ما اثر نکند. مقام معظم رهبری بارها بر شبیخون فرهنگی تاکید کردند و از مسوولان خواستند تا در این زمینه تدبیری اتخاذ کنند اما در مقابل کاری کردند که در نهایت مشکلات عمیق تر شد.
دولت یازدهم برای مباحث فرهنگی اهمیت ویژه ای قایل است اما تامین معیشت مردم و یا پرداخت یارانه های نقدی که میراثی از دولت گذشته است، مانع از انجام اقدام های اساسی می شود. 
هم اکنون ماهانه 800 میلیارد ریال تنها در استان اردبیل یارانه نقدی توزیع می شود که سالانه به 9 هزار میلیارد ریال می رسد در حالی که اگر این مبالغ در منطقه سرمایه گذاری می شد، چهره استان و شرایط معیشتی مردم را دگرگون می کرد. 
میزان پرداخت ثابت است ولی درآمد دولت به یک پنجم کاهش یافته و هم اکنون تمام درآمد نفتی به صورت یارانه پرداخت می شود؛ در این شرایط دولت چگونه می تواند با این هجمه فرهنگی و آن هم با آن سرمایه گذاری های هنگفت دشمنان رقابت کند؟
اداره کشور با توجه به افزایش جمعیت، رکود و تورم هنر خاصی می طلبد و از این رو تخصیص اعتبار در برخی حوزه ها با محدودیت هایی همراه است ولی کماکان دولت اهتمام ویژه ای برای توجه به حوزه فرهنگ دارد و با گشایشی که در شرایط اقتصادی صورت خواهد گرفت، امید می رود فعالیت ها گسترش یابد.

**آقای طاهر شریفی معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل، از وقتی که در اختیار خبرنگاران ایرنا به منظور تنویر افکار عمومی قرار دادید، سپاسگذاریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی