انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


آزمایشگاه
اردبیل – نمایشگاه علم و فناوری استان اردبیل در سال جاری با تحولاتی همراه است. تحولاتی که هم ایده‌های برتر علمی را امیدوار به آینده و هم نگران از عملیاتی نشدن آنها ساخته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: جلسات متعددی که از یک ماه قبل خبرنگاران را به دانشگاه‌ها و استانداری اردبیل کشانده باهدف برگزاری پربار هفته پژوهش در نمایشگاه علم و فناوری استان وارد فاز اجرا شد.

این جلسات که با کش‌وقوس‌های چندین ساعته تقسیم وظایف بین دانشگاه‌های استان نهادهای علمی و پارک علم و فناوری همراه بود با یک هدف مشترک و آن‌هم برگزاری متفاوت هفته پژوهش خود را به ایستگاه اول یا همان نمایشگاه علم و فناوری رساند.

از سویی برگزاری نمایشگاه که ویترین پژوهش‌های استان است، طی سال‌های اخیر به‌قدری ضعیف عمل کرده که اعتراض خود دانشگاهیان و حتی برگزارکنندگان را به دنبال داشته و این سؤال را طرح کرده است که آیا تمامی ظرفیت علمی یک استان چند غرفه در یک سالن تربیت‌بدنی است و اگر چنین است، استان چرا امیدوار به توسعه و پیشرفت است؟

در سال جاری برخی پشتوانه‌های فکری دانشگاهیان و بانیان برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش را بر آن داشت تا فرصت را برای حضور ایده‌های علمی، نخبگان، پژوهشگران و مخترعان فراخ‌تر کنند.

چراکه اخبار درخشش نخبگان استان در رقابت‌های علمی و یا تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان اردبیلی در استان‌های دیگر نشان داد نه‌تنها ظرفیت علمی استان محدود به آنچه در سال‌های گذشته به نمایش گذاشته‌شده نبوده بلکه به‌مراتب بیشتر است و این برنامه ریزان بوده‌اند که فرصت عرض‌اندام و رقابت را تسهیل نکرده‌اند.

استارت کار از ۱۳۷ ایده برتر

طرح غنی‌سازی نمایشگاه علم و فناوری استان از ماه‌ها قبل با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان تا حدودی ذهنیت مدیران را تغییر داده بود. بطوریکه درواقع به نظر می‌رسد بیش از آنکه سلایق برگزارکنندگان با جهش همراه باشد، این ابلاغ سیاست‌های کلان و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان بود که آن‌قدر از سوی مسئولان استانی مطرح شد تا درنهایت جرقه‌ای باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان ویترینی برای معرفی نیز داشته باشند.

از سویی طرح این موضوع که در جشنواره ایده‌های برتر استان اردبیل ۱۳۷ ایده را مطرح کرده و رتبه ششم استان‌ها را کسب کرده است، موجب شد مسئولان از خود بپرسند این ایده‌ها کجا و در کدام مغزها شکل‌گرفته و چرا ما از آن غافل بودیم؟

البته این غفلت در دهه‌های گذشته اصلی‌ترین نمود عینی خود را در مهاجرت نخبگان نشان داده است؛ بطوریکه اخیراً استاندار اردبیل نیز تأکید کرد: نبود اشتغال موجب شده است اردبیل به یک استان مهاجر فرست تبدیل شود.

تمامی ایده‌های برتری که مجال ابراز وجود نداشتند این بار موردتوجه قرار گرفتند و در اقدام قابل‌توجهی بانیان برگزاری نمایشگاه بعد از بحث‌های فرسایشی به این نتیجه رسیدند که سالن تربیت‌بدنی دانشگاه محقق اردبیلی که محل برگزاری نمایشگاه در سال‌های اخیر است، کفایت نمی‌کند و ما باید مکان نمایشگاه را تغییر دهیم.

به همین دلیل نمایشگاه به نمایشگاه بین‌المللی اردبیل آن‌هم با کمترین نرخ جهت حمایت از علم و دانش انتقال یافت و تعداد غرفه‌ها از ۲۲ مورد به ۷۰ مورد رسید. رقمی که در روز افتتاح ۸۰ مورد عنوان شد و در خبر رسانه ملی ۹۰ غرفه طرح شد.

از تولید و زایش بی‌دلیل غرفه‌ها که بگذریم درمجموع هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای فراهمی بود که این بار بازدیدکنندگان آن را منتسب به ارج‌گذاری مسئولان به علم و دانش دانستند.

مکان مناسب و زمان نامناسب

یکی از بازدیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار مهر انتقال نمایشگاه را حرکت مطلوبی دانست و گفت: درواقع این انتقال نشان می‌دهد مسئولان به نسبت سال‌های قبل ارزش بیشتری به حوزه علم و فناوری قائل هستند.

این نمایشگاه‌ها باید بعدها پایش شده و شرکت‌ها یا افراد موفق در دانشگاه‌ها و مراکز رشد حضور یافته و تجربیات و اندوخته‌های خود را انتقال دهند.سمیرا لطفی دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات با تأکید به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند جرقه‌های فکری و خلاقیت برای دانشجویان و پژوهشگران به همراه داشته باشد، اضافه کرد: درواقع هرقدر نمایشگاه پربارتر برگزار شود به‌تبع تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی وضعیت برگزاری نمایشگاه به شکل فعلی را به‌مراتب مطلوب‌تر از سال‌های قبلی دانست و تأکید کرد: متأسفانه زمان برگزاری نمایشگاه مطلوب نیست و به‌ویژه تعطیل شدن آن بعد از ساعت ۱۶ عصر زمان بازدید را محدود کرده است.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نیز بابیان اینکه ایده‌های خلاقانه و استفاده از ظرفیت‌ها نیازمند آموزش است، خواستار برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمان نمایشگاه و حتی بعد از آن شد.

محمدعلی یعقوبی با طرح پیشنهادی تأکید کرد: این نمایشگاه‌ها باید بعدها پایش شده و شرکت‌ها یا افراد موفق در دانشگاه‌ها و مراکز رشد حضور یافته و تجربیات و اندوخته‌های خود را انتقال دهند.

وی افزود: علاوه بر این انتظار می‌رود دستاورد این نمایشگاه‌ها از سوی رسانه‌ها موردبررسی قرار گیرد.

محمود خروشی رئیس هیئت‌مدیره شرکت خاک آژیانه اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر وضعیت فعلی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری اردبیل را نسبت به سال گذشته فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: باوجود وضعیت مطلوب در نمایشگاه،  متأسفانه نسبت به سایر استان‌ها، برنامه‌ریزی نمایشگاه بسیار ضعیف است.

ضرورت توسعه نگاه تخصصی و عملیاتی به دانش‌بنیان

وی بابیان اینکه شرکت‌ها و دستاوردهای آن‌ها در نمایشگاه امسال قوی است، افزود: اگر تقسیم‌بندی غرفه‌ها نیز به لحاظ دارویی، کشاورزی، برق و الکترونیک و ... به‌صورت تخصصی انجام می‌شد، بهتر بود.

خروشی بابیان اینکه در استان اردبیل از ایده‌های علمی به‌صورت مطلوب حمایت می‌شود، تصریح کرد: حمایت‌ها از زمانی مطلوب بوده که بحث صنایع دانش‌بنیان مطرح‌شده است، گرچه شرکت‌ها نیز باید تلاش خود را به کار گیرند و صرفاً منتظر حمایت دولت نباشند.

درعین‌حال چند تن از دانشجویان شرکت‌کننده در نمایشگاه نیز خواستار تخصصی سازی نگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان شدند و تأکید داشتند اگر مسئولان نگاه تخصصی داشته باشند به‌تبع روند فعالیت شرکت‌ها نیز مسیری تخصصی به خود خواهد گرفت.

نمایشگاه باهدف جذب سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندی پژوهشگران در ۱۳ حوزه تخصصی فعال‌شده استپیشنهاد مطرح‌شده دیگر حمایت در روند فعالیت شرکت دانش‌بنیان بود بطوریکه رئیس هیئت‌مدیره شرکت خاک آژیانه اردبیل روند اجرایی دریافت مجوز شرکت دانش‌بنیان تا مراحل دیگر را بسیار پیچیده دانست و خواستار تسهیل در آن شد و گفت: امید می‌رود این روند آسان شود.

این درخواست در حالی طرح می‌شود که مسئولان و بانیان برگزاری نمایشگاه از برپایی کارگاه‌های آموزشی برای تشریح فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گویند.

حمایت از ایده‌های برتر بی‌نظیر است

سرپرست پارک علم و فناوری استان اردبیل بابیان اینکه نمایشگاه امسال متفاوت از سال‌های قبل برگزارشده است، در این خصوص تصریح کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، تشکیل جلسات اداری و استقرار صندوق کارآفرینی و امید برای نمایشگاه پیش‌بینی شده تا حال و هوای متفاوتی به آن بدهیم.

عبدالقیوم قلی پوری بابیان اینکه حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌نظیر و قابل‌توجه است، تأکید کرد: یکی از اقدامات ما در این نمایشگاه برگزاری کارگاه‌های آموزشی روند تشکیل شرکت دانش‌بنیان و روند دریافت تسهیلات توسط شرکت‌ها بود.

وی بابیان اینکه نمایشگاه باهدف جذب سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندی پژوهشگران در ۱۳ حوزه تخصصی فعال‌شده است، اضافه کرد: ما تلاش کردیم مهم‌ترین دستاوردهای علمی چهار گروه دانش آموزان و دانشجویان، دستگاه‌های اجرایی، واحدهای فناور و دانشگاه‌ها را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

به گفته سرپرست پارک علم و فناوری استان بر اساس کیفیت برنامه‌های هفته پژوهش به استان بودجه اختصاص خواهد یافت که امیدواریم بتوانیم درمجموع موفق عمل کنیم.

از سویی تأکید غرفه‌های ایده‌های برتر به تداوم حمایت مسئولان است و اینکه حمایت‌ها محصور در کاغذها نبوده و محدود به فرصت نمایشگاه نشود.

در سال‌های اخیر وضعیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان به حدی محدود بوده که به عقیده استاندار اردبیل حداقل ۲۰ سال از استان‌های دیگر عقب است. حال ایده‌های برتر منتظرند حمایت‌های وعده داده‌شده را در عمل ببینند و بی‌شک تحولات استان در این خصوص را در نمایشگاه سال آینده ارزیابی و داوری خواهند کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۵
انتخاب اردبیل

استاندار اردبیل

نظرات  (۱)

مطلب بسیار عالی بود ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی