ساوالان خبر: یک مدرس دانشگاه در حوزه معماری و شهرسازی گفت: با توجه به جایگاه ملی و بین المللی شهر سرعین، وضعیت فعلی آن در شأن و منزلت یک شهر توریستی نیست.

مهندس حسین موسی زاده سرعین در گفتگوی اختصاصی با آراز ضمن انتقاد از نحوه مدیریت و صدور مجوزهای غیر اصولی و غیرکارشناسی شده در رابطه با آبگرم های سرعین اظهار داشت: توریست ها و گردشگرانی که همه ساله به منظور بهره مندی از آبهای معدنی، رنج سفر با مسافت های طولانی را به تن می خرند تا از موهبت های طبیعی این شهر توریستی استفاده کنند متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب باعث نارضایتی آنها می شود.

 

سرعین

وی افزود: در این میان صدور مجوزهای غیراصولی هم باعث شده است که برخی از هتل ها و هتل آپارتمانها، صرفا آبگرم های معمولی و سنتی را به آبگرم های نسبتا مدرن تبدیل کرده و حتی با آب معمولی استخر می زنند که به هیچ عنوان نمی توان به آنها نام آب درمانی نهاد و این آسیب های جدی در آینده ای نه چندان دور شهر، مردم و مسئولین را زیر سوال خواهد برد.

سرپرست اسبق نظام مهندسی سرعین اضافه کرد: در رابطه با معماری و شهرسازی نیز کار بصورت کارشناسی پیش نرفته است و ساخت و ساز هتل ها، ویلاها، مراکز مسکونی و تجاری بطور نامنظم انجام گرفته و حتی بعضأ کاربری ها نا مشخص بوده و نیاز جدی به رعایت سیستم شهرسازی نوین و توریست پسند دارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نماهای نه چندان جذاب مراکز تجاری و خدماتی نیز تصریح کرد: از نظر طراحی، ساختمان ها و بناها کاملا سلیقه ای و با افکار سنتی و حتی در برخی موارد با فرهنگ غربی و بدون در نظر گرفتن فنون معماری بالاخص معماری اسلامی و سنتی انجام شده است در حالی که ما در معماری اسلامی بهترین و الگوپذیرترین انواع طراحی ها را داریم که می توان از آنها در شهر سرعین بهره مند شد.

عضو شورای بین المللی بناها، مکانها و محوطه های تاریخی ایران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح سبک زندگی اسلامی خاطر نشان کرد: در جامعه مدرن امروزی، بهترین الگو برای بازگشت به فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی توجه به تمدن و پیشینه تاریخی معماری اسلامی است تا نسل حال و آینده را از ارزش های اصیل خودمان دور و بیگانه نسازد.

عضو انجمن مهندسین معمار استان آذربایجانشرقی ساخت و سازها را در شهر توریستی سرعین بی رویه و بدون برنامه ریزی توصیف کرد و افزود: در شهری که بیشتر مسافرین و توریست ها بمنظور دستیابی به آرامش روحی و روانی و بخصوص جسمی و لذت بردن از منظره های طبیعی به این شهر سفر می کنند عملا بدلیل ساخت و ساز بی رویه و بدون برنامه مشخص از این مزیت ها برخوردار نمی شوند و این امر باعث فرار آنان می شود.

وی به منابع خدادای و چشم اندازهای بسیار زیبا در محیط اطراف شهر سرعین اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت و سازهای کلان در نقاط مختلف این شهر که بصورت غیراصولی و با ایجاد مزاحمت های شدید اعم از اشرافیت و غیره که در دین مبین اسلام نیز به آنها سفارشات موکد شده است، باعث محرومیت برخی از مردم و مسافران از این نعمت خدادادی می شود.

حسین موسی زاده که خود دانشجوی دکتری در رشته معماری و شهرسازی است، ضمن ارائه پیشنهاداتی جهت اصلاح روند گذشته و کنونی تصریح کرد: متمرکز کردن کاربری های ویلایی، تجاری، مسکونی و خدماتی با توجه به طرح جامع شهر و برنامه ای مصوب جهت پیشرفت، امنیت و راحتی ساکنین و گردشگران ضروری به نظر می رسد که مدیران و مسئولین شهرستان و استان بهتر است به این امر مهم توجه جدی داشته باشند.

موسی زاده ادامه داد: آبدرمانی ها متاسفانه آن کیفیت نه چندان مدرن خود را از دست داده اند و صرفا به یک استخر سرپوشیده تبدیل شده اند و حتی از آن کیفیت درمانی لازم و امکانات مجهز و پیشرفته هم برخوردار نیستند در حالیکه توریستهای داخلی و خارجی از اقصی نقاط کشور و حتی جهان جهت استفاده و برخورداری از ویژگی درمانی آن به استان، بویژه منطقه توریستی سرعین گسیل می شوند.

وی این کمبودها، نواقص و عدم استانداردهای لازم و کافی را یکی از مهمترین آسیب های شهر سرعین عنوان کرد و افزود: صدور مجوزها برای ایجاد آبدرمانی چه بصورت مجزار و چه در داخل هتل ها و هتل آپارتمانها می بایست بر اساس تحقیقات و بررسی های علمی و کارشناسی صورت پذیرد و نباید اجازه داد به استخر آب معمولی، عنوان آبدرمانی اطلاق شود.

این مدرس دانشگاه خود را فرزند و بزرگ شده شهر سرعین عنوان و تاکید کرد: وقتی می گوییم شهر ما خانه ماست پس باید حداقل در احساس مسئولیت نسبت به شهرمان نیز به اندازه خانه شخصی خود حساس باشیم و از بروز هرگونه آسیبی نسبت به آن خودداری نموده و از ارزشهای مادی و معنوی آن دفاع نماییم.

موسی زاده به ضرورت اصلاح کیفیت و ویژگیهای درمانی آبهای گرم اشاره و پیشنهاد کرد: در این خصوص بایستی آبهای گرم سنتی به مجتمع های مدرن و پیشرفته تبدیل شوند و ایجاد فضاهای دلباز و مکانهای تعریف شده اعم از گل درمانی، لجن درمانی، فیزیوتراپی و سالن های بدنسازی و ماساژ، همچنین طب سنتی مخصوصا با تکیه بر سبک زندگی اسلامی از جمله اقدامات مهم و تاثیرگذاری هستند که می توان با برنامه ریزی مناسب و همت والا و همگانی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ورودیها و میادین شهر سرعین نیز تعریف شده نیستند و مراکز شهر عاری از هرگونه فضای سبز، درختکاری، گلکاری، پارک ها و آب نماها با مناظر دیدنی و زیبا و مدرن هستند افزود: متاسفانه در رابطه با المان ها، نمادها و مبلمان تعریف شده شهری که در شان یک منطقه توریستی باشد در شهر سرعین رعایت نشده و یا بصورت بسیار ضعیف انجام شده است که می بایست با اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات اساسی نظیر اقتباس از باغ های سنتی و ایرانی با صبغه اسلامی روند رو به رشدی را انجام داد.

موسی زاده همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب خیابانهای سطح شهر بیان کرد: در یک شهری که هزاران و بلکه میلیونها مسافر و توریست را در فصول مختلف می پذیرد، با کمال تاسف حتی از یک آسفالت معمولی هم برخوردار نیست در حالیکه می بایست از بهترین و باکیفیت ترین آسفالت و جدول کشی بهره مند باشد.

وی با ابراز نگرانی از در پیش بودن روزهای شلوغ در عید نوروز اظهار داشت: مشکلات مربوط به پارک خودروها در خیابان از جمله معضلات شهر توریستی سرعین است و به همین خاطر مسافران بیشترین وقت خود را به دنبال پارک هدر می دهند و این در حالی است که اصلا نباید پارک در داخل شهر باشد.

این کارشناس ارشد معماری در ادامه افزود: در این شهر به پارکینگهای عمومی پیشرفته نیاز هست که خوشبختانه برای این امر فضای کافی هم وجود دارد و با برنامه ریزی مناسب می توان به احداث چنین پارکینگ هایی در چند نقطه شهر اقدام کرد و یا حداقل به پارکینگ های نیمه کاره سرو سامان داد.

موسی زاده در پایان ضمن تبریک عید نوروز و لزوم مهمان نوازی از طرف مردم و مسئولین در این ایام، ابراز امیدواری کرد: با همت و تدبیر مدیران استانی و شهرستانی  و خویشتن داری و مهمان نوازی اهالی نجیب سرعین، خاطراتی خوش ره آورد سفر گردشگران به سرعین باشد تا همگان از وجود سرعین بهره مند شوند.