انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


پافشاری مکرر استاندار اردبیل بر گفته های خود با وجود انتخاب خط ریلی آستارا-آستارا به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا، این گمانه را تقویت می کند که سخنان او صرفاً مصرف استانی دارد.


تابناک اردبیل ،اخیراً در گزارشی نوشت:  طی دهه اخیر درباره پروژه راه آهن میانه-اردبیل به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر و امتداد آن به مغان و اتصال از طریق منطقه ایمیشلی به راه آهن قفقاز و روسیه،  مذاکرات و توافقات و وعده های مکرر مطرح شده اما آنچه که امروز واقعیت عینی پپدا کرده این است که این پروژه پس از ۱۳ سال با پیشرفت حدود ۳۰ درصدی صرفاً از میانه تا اردبیل اجرا خواهد شد و با الویت یافتن خط آهن قزوین-رشت- آستارا و اتصال شبکه راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان از طریق  آستارا در دولت یازدهم، طرح اولیه و جامع اتصال راه آهن دو کشور از مرز پارس اباد- ایمیشلی که در دولت های قبلی مطرح شده بود عملاً منتفی شده تلقی می شود.

آنچه که در یازدهمین اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان درباکو پیرامون پروژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان با ۳ روایت متناقض آن هم از ناحیه سه مرجع رسمی  و ذیصلاح (سایت سفارت ایران در آذربایجان،سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و  پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل)مطرح شده، بسیاری از اهل فن را به تعجب واداشته است.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل در خبری اعلام کرده که در این اجلاس به پیشنهاد دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل، موضوع اتصال خط آهن جمهوری آذربایجان به اردبیل مطرح شد که با موافقت الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، این موضوع در متن توافقات کمیسیون همکاری های مشترک درج و دستور پیگیری و اجرای آن به وزیر اقتصاد آذربایجان صادر شد.

گفتنی است که این خبر با تیتر برجسته و در ابعاد گسترده در سطح استان اردبیل منتشر شده است، به طوری که امام جمعه اردبیل هم در خطبه های نماز جمعه، تصویب اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به استان اردبیل در پروتکل همکاری را شایسته قدردانی دانست و ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی حمل و نقل ترکیبی توسعه مهمی در پارس‌آباد و شمال استان اتفاق بیافتد.

سایت اطلاع رسانی استانداری اردبیل همچنین در خبری جداگانه به نقل از محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان مدعی شد که در این اجلاس درباره اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به پارس آباد مغان توافق بعمل آمد.

در همین حال سایت اطلاع رسانی سفارت ایران در آذربایجان اعلام کرد که در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، محمود واعظی در حضور استانداران آذربایجان شرقی و اردبیل از پیشرفت های حاصله در اجرای پروژه های حمل و نقل و بخصوص ساخت خط ریلی آستارا – آستارا ابراز رضایت کرد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در خروجی سایت خود در متنی مشابه با خبر سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، بدون اشاره به هر گونه مذاکره با موضوع اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق پارس آباد-ایمیشلی،از پیشرفت امور در اتصال راه آهن دو کشور در مرز آستارا ابراز خشنودی کرد!؟

پرسش اینجاست که انتشار اخبار متناقض درباره مسیر پروژه بی سرانجام راه آهن اردبیل و اتصال آن به قفقاز با چه هدفی دنبال می شود.

 
و اما بعد ...

 
به گزارش تابناک اردبیل، سه شنبه 19 بهمن، سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان روند اتصال خطوط ریلی دو کشور را بررسی کردند.

 
سعید محمد زاده نیز تکمیل ساخت خط ریلی 8.3 کیلومتری از پایانه آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران را برای اتصال خطوط ریلی دو کشور مهم دانست.

به گفته این مسئول، ساخت خط ریلی مسیر آستارا ( ایران ) – آستارا ( جمهوری آذربایجان ) در آینده نزدیک به پایان می رسد و در حال حاضر کارهای ساخت و ساز از جمله پایانه راه آهن و ترمینال باری در آستارای کشورمان با سرعت ادامه دارد.

و یک واقعیت تلخ اما انکارناپذیر...

اولویت دولت حسن روحانی، اتصال ریلی ایران با جمهوری آذربایجان از طریق آستارا بوده و هست و هر آنچه که در دیدارهای اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان درباکو با ادعای بحث و توافق پیرامون پروژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق استان اردبیل مطرح شد، در حد یک حرف بوده که لازم است مقامات استان و مسئولان دولتی، واقعیات و پشت پرده ها در این موضوع را با مردم استان اردبیل در میان گذاشته و صادقانه آن را بازگو کنند. چراکه تزریق بودجه قطره چکانی به پروژه راه آهن میانه- اردبیل آن هم در آستانه انتخابات را بسیاری از اهل فن واقف هستند و در صورت اتمام این خط در دهه های آینده، بعید است که ایران برای اتصال ریلی به آذربایجان از طریق استان اردبیل بودجه ای کنار بگذارد و باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که با اتصال ریلی ایران و آذربایجان از طریق آستارا، استان اردبیل به لطف کم کاری ها و بی توجهی ها در بن بست تاریخی ارتباطی ماند!استانی با ظرفیت فوق العاده توریستی و کشاورزی و ترانزیتی، فاقد حداقل های شریان ارتباطی زمینی و ناوگان و زیرساخت فرودگاهی بوده و "توسعه" برای آن یک آرزوست.

و اما امروز 14 اسفندماه 1396...

پس از ریل گذاری بخشی از خط آهن آستارا - آستارا در محدوده خاک کشورمان، قطار جمهوری آذربایجان جمعه شب سیزدهم اسفندماه به صورت آزمایشی وارد ایران شد.

 

فرماندار آستارا در بازدید از ورود قطار جمهوری آذربایجان به خاک ایران در جمع خبرنگاران گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، ادامه مسیر ریل گذاری به سرعت انجام خواهد شد تا با ایجاد بارانداز و تکمیل خط آهن رشت - آستارا، شاهد تکمیل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب و تحول اقتصادی در کشور باشیم.

به گزارش تابناک اردبیل، ورود قطار جمهور آذربایجان از مسیر ریلی آستارا به ایران در حالی تحقق یافت که استاندار اردبیل متعاقب این رویداد، در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در استان در اظهاراتی شگفت آور اعلام کرد که  اتصال راه‌آهن اردبیل- آذربایجان در سفر قریب الوقوع رئیس‌جمهور آذربایجان الهام علی اف به ایران جهت درج در پروتکل طرح می‌شود! و درج این مهم در پروتکل به افزایش اعتبار اجرای راه‌آهن منجر خواهد شد و امید می‌رود با تحقق این اقدام بتوان زمینه توسعه تجارت خارجی استان را با کمک خط ریلی فراهم ساخت.

وقتی طرف های ایرانی و آذربایجان، خط ریل آستارا-آستارا را به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا برگزیده اند،پافشاری مکرر استاندار اردبیل بر گفته های خود این گمانه را تقویت می کند که سخنان او صرفاً مصرف داخلی(استان اردبیل) را دارد! 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۵
انتخاب اردبیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی