انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

102 سکه سلجوقی اتابکی در اردبیل کشف شد

دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸ ب.ظ

اردبیل - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف 102 سکه تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان اتابکی در این شهر خبر داد.

منصور عالیقدری روز دوشنبه گفت: این سکه ها توسط خادم و امام جماعت و هیات امنای مسجد حضرت ابوالفضل شهرک سینای اردبیل کشف و برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی به این اداره کل تحویل داده شد.
وی سکه های تاریخی یافت شده را در اندازه ها و قطرهای مختلف مدور کثیرالاضلاع ، چهارضلعی مستطیل ، شش ضلعی از جنس آلیاژ مس ذکر کرد و افزود: کتیبه این سکه ها در اثر گذشت زمان و دفن شدن در خاک فرسوده و ناخوانا شده اما در چند نمونه کلمات موجود حاکی از قدمت تاریخی این سکه ها دارد.
کارشناس باستان شناسی این اداره کل نیز در مورد مضامین و دوره تاریخی این سکه های یافت شده گفت: وجود کلماتی مانند السلطان ، اتابک الاعظم ، ملک الاعظم ، العظم در این سکه ها و تشابه شکل ظاهری آنها با سکه های عصر سلجوقی انتساب آنها به دوره سلجوقیان اتابکی را تقویت می کند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، حسن یوسفی افزود: برخی از سکه ها به شکل لاری بوده و برخی دیگر بریده شده و شکل چهارگوش بالشتی پیدا کرده اند که به دلیل فرسودگی یا نبود کتیبه ، محل ضرب و دوره فرهنگی آنها مشخص نیست.
او اظهار کرد: پس از پاکسازی سطح برخی از این سکه ها شیوه نگارش و دوره فرهنگی آنها به طور کامل مشخص خواهد شد.
6018/6016

انتهای پیام /*

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی