طرح ملی مطالعه خشونت خانگی در کشور که از سال ۸۰ در دستور کار قرار گرفت به‌واسطه نگاه‌های سلیقه‌ای قبل از اینکه بتواند مورداستفاده قرار گیرد در دولت قبلی خمیر شد و دستاوردهای آن مغفول ماند.

به گزارش مهر، همایش ملی پیشگیری از خشونت خانگی در اردبیل فرصتی فراهم ساخت تا تجربه تلخ برخورد با یک طرح ملی تحقیقاتی در زمینه خشونت خانگی زنده شود.

این طرح که در سال ۸۰ با همکاری سه نهاد کشور شامل مرکز مشارکت زنان، وزارت کشور و وزارت علوم در دستور کار قرار گرفت یکی از طرح‌های موفق بین نهادی بود که در وسعت گسترده در کشور اجرا شد.

به‌منظور مطالعه خشونت خانگی تیم ۵۰۰ نفره از نخبگان، پژوهشگران و اندیشمندان علوم اجتماعی کشور گردهم آمدند و برای اجرای طرح ۷۵ هزار فقره پرونده در دادگاه‌های خانواده، نظام پزشکی، ناجا بنیاد شهید و هر حوزه‌ای که بتواند اطلاعاتی در خصوص خشونت خانگی حاصل کند موردبررسی قرار گرفت.

غافل از اینکه این طرح نیز به‌ مانند برخی پروژه‌های تحقیقاتی دیگر گرفتار نگاه‌های سلیقه‌ای خواهد شد. بطوریکه دولت نهم و دهم خواستار دستاورد آن شد و به گفته مدیر گروه مطالعات تطبیقی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی که خود از مشارکت‌کنندگان اجرای این طرح است به وزارت کشور گفته شد یک وانت‌بار برای دریافت نتایج این تحقیق بفرستند که با تعجب درخواست‌کنندگان همراه شد.

سید هادی مرجائی تصریح کرد: ما در این طرح سه نوع پرسش‌نامه تهیه کردیم و ۱۲ هزار خانواده را مورد سؤال قراردادیم که دستاورد آن در ۲۸ جلد و هزار نسخه یعنی ۲۸ هزار نسخه قرار بود در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

تأسف این محقق از آن است که باوجود فعالیت ۵۰۰ نفر پژوهشگر و پرسش از ۱۲ هزار خانواده ایرانی برخی‌ها تلاش کردن تحقیقات را مورد بی‌توجهی قرار دهند و درنهایت نیز تمامی آن را خمیر کردند.

وی با تأکید به اینکه این تحقیق یکی از مهم‌ترین اسناد مطالعاتی در جامعه بود، خطاب به مخاطبان خود در این همایش از دستاوردهای قابل‌توجه و قابل‌ملاحظه آن گفت از جمله اینکه در تحقیق صورت گرفته ۲۵ درصد پرونده مربوط به ضرب‌وجرح و کتک‌کاری بوده است.

به گفته مرجائی بخشی از خشونت خانگی عنوان نمی‌شود و پنهان می‌ماند درحالی‌که در جوامع غربی رفتارهای به‌مراتب ساده‌تر انعکاس می‌یابد و از سوی قانون و دستگاه‌های متولی نیز قربانی موردحمایت است.

مدیر گروه مطالعات تطبیقی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تأکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته فقط ۵۰ درصد افراد در معرض خشونت حاضر به شکایت هستند.

وی به احصای ۴۳ نوع خشونت و ۵۶ گونه گی خشونت در سایه این تحقیقات اشاره کرد و افزود: این مطالعات به‌صورت پراکنده انجام شد و در ادامه لازم است که به‌صورت طولی نیز تداوم یابد.

مرجائی بابیان اینکه ۵۳ درصد جامعه زنان تحت مطالعه و ۵۷ درصد جامعه مردان خشونت را اذعان داشتند، ادامه داد: این ارقام وقتی به‌کل جامعه تسری می‌یابد قابل‌توجه است.

به گفته پژوهشگر علوم اجتماعی بر اساس مطالعات صورت گرفته بیشترین خشونت در بندرعباس و کمترین در ایلام بوده و در رضایت از زندگی و مهارت‌های خانوادگی تبریز بیشترین آمار و اردبیل کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مرجائی بابیان اینکه این مطالعات نشان می‌دهد نگرش به زدن همسر در اردبیل پایین است و افسردگی بالا، اضافه کرد: مسئولان باید برای نشاط اجتماعی در این استان تلاش بیشتری داشته باشند.

وی به ایراد هفت مرحله جهت مقابله با خشونت و پیشگیری از آن اشاره کرد و افزود: این مراحل شامل تنظیم اصول هدایت بخش، ساختارها، تدوین برنامه ملی، پیشگیری اولیه، نظام پاسخ، اجرا و کاربست و ارزیابی، پایش و گزارش دهی است.

در پایان مرجائی با اشاره به پتانسیل‌های قابل‌توجه در استان اردبیل ابراز کرد که این استان می‌تواند به‌عنوان پایلوت مطالعات در این خصوص موردتوجه قرار گیرد؛ چراکه اردبیل ظرفیت الگو شدن در سطح ملی را داراست.


سلامت نیوز:تولید هر سانتی‌متر خاک از ۱۰۰ سال تا ۱۰ هزار سال زمان می‌برد و این در حالیست که یک سوم خاک جهان را تاکنون از دست داده‌ایم با وجود این، بحران خاک از کمترین توجه رسانه‌ها و کارشناسان بی‌بهره بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، جهان با بحران خاک دست و پنجه نرم می‌کند. از دست رفتن خاک به معنای از دست رفتن منابع غذایی است. تولید هر سانتی‌متر خاک از ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال زمان می‌برد و یک سوم خاک حاصل‌خیز جهان را تاکنون از دست داده‌ایم. با وجود این بحران خاک از کمترین توجه رسانه‌ها و کارشناسان بی‌بهره بوده است.

کارشناس مسئول بررسی‌های آلودگی خاک سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه خاک از چندین لحاظ اهمیت حیاتی دارد می‌گوید: اولین موضوعی که اهمیت بسیاری دارد و خیلی از نگرانی‌های جهان امروز در آن ریشه دارد بحث امنیت غذایی است.


گرسنگی در کمین ۷ میلیارد نفر از جمعیت از جهان
دکتر لادن رضی با اعلام اینکه تا سال ۲۰۵۰ برای ۷ میلیارد نفر از جمعیت احتمالاً ۹ میلیارد نفری جهان خاک مناسب برای تولید غذا نخواهیم داشت می‌گوید: اصلاً ریشه اینکه فائو و سازمان ملل نگران وضعیت جهانی خاک شده‌اند برمی‌گردد به همین موضوع امنیت غذا. ما تا کنون یک سوم خاک‌های جهان را تخریب کرده‌ایم. در نشستی که طی آن سال ۲۰۱۵ را به عنوان سال جهانی خاک نام‌گذاری کردند مطرح شد که اگر روند کنونی تخریب ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰ سرانه جهانی زمین قابل کشت و زراعت تا یک چهارم میزان سال ۱۹۶۰ تغییر پیدا می‌کند و در سال ۲۰۵۰ وقتی جمعیت ما احتمالاً به ۹ میلیارد نفر برسد میزان خاکی که می‌تواند ماده غذایی تولید کند تنها برای ۲ میلیارد نفر کافی خواهد بود. یعنی ۷ میلیارد نفر غذا نخواهند داشت.


خاک، منبع ارزشمند کاهش گازهای گلخانه‌ای
به گفته رضی ارزش دیگر خاک در حفاظت از تنوع زیستی نهفته است چرا که خاک، درون خودش تنوع زیستی دارد و تنوع زیستی جهان هم به آن وابسته است چون اگر خاکی نباشد مرتع و جنگلی نداریم و در نتیجه تنوع زیستی هم نخواهیم داشت و پایه هرم غذایی را از دست خواهیم داد. از سوی دیگر خیلی از دانشمندان می‌گویند حداقل به اندازه تنوع زیستی که روی زمین است داخل خاک هم هست. خاک انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها و برخی ماکروارگانیسم‌ها را در خود دارد.


کارشناس مسئول بررسی‌های آلودگی خاک سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه تنوع زیستی موجود در خاک نقش بسیار ارزشمندی در ترسیب کربن دارد می‌گوید:‌الان یکی از راهکارهایی که برای ترسیب کربن و کاهش گازهای گلخانه‌ای مورد بحث است، این است که اگر بتوانیم باکتری‌هایی که ترسیب کربن را انجام می‌دهند داخل خاک‌هایمان افزایش بدهیم و این باکتری‌ها را از بین نبریم، این‌ها می‌توانند دی اکسید کربن هوا را جذب کنند و به این ترتیب کاهش گازهای گلخانه‌ای را هم داشته باشیم و تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است.


فرسایش خاک، زمینه‌ساز سیلاب‌های ویرانگر
به گفته رضی اهمیت دیگر خاک در بحث سیل و خشکسالی است: خیلی از سیل‌هایی که در شمال کشور اتفاق می‌افتد به این دلیل است که جنگل را در سراشیبی از بین برده‌اند. وقتی جنگل را در سراشیبی از بین می‌برید، یک بارندگی متوسط، و نه یک بارندگی سخت و سیل‌آسا،باعث فرسایش شدید خاک می‌شود. یعنی ماده‌ای که قدرت نگهداری آب را داشته است و آب را در خودش نفوذ می‌داده دیگر رفته است و دیگر هیچ چیزی مانع آب نیست و این موضوع منجر به بروز سیلاب‌های وحشتناک می‌شود.


اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل بهبود شرایط فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان را در گرو همکاری بیشتر بانک ها عنوان کرد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید خدابخش دوشنبه شب در بازدید از شهرک صنعتی شماره2 اردبیل گفت: رفع مشکل واحدهای تولیدی با نگرش سیستمی بانک ها امکان پذیر نیست و این امر در نهایت موجب بروز مشکلاتی می شود.
وی افزود: بانک ها با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته (آورده بخش خصوصی) نسبت به ارایه تسهیلات اقدام می کنند و از طرف دیگر در مواردی شاهدیم بانک بخشی از تسهیلات را می دهد اما در میانه کار به دلیل بدهی فرد به یک بانک، از پرداخت باقی مانده تسهیلات خودداری می کند.
استاندار اردبیل بیان کرد: این امر باعث بروز مشکل های بسیاری می شود چرا که تنها با بهره برداری از پروژه بازپرداخت تسهیلات امکان پذیر است که با پرداخت نشدن کامل تسهیلات، پروژه تمام نشده و در نتیجه سرمایه گذار با مسایل مختلف و پروژه با پیچیدگی هایی روبرو می شود.
او اضافه کرد: در شرایط کنونی دولت بر خود وظیفه می داند شرایط را برای فعالیت سالم بخش خصوصی فراهم کند و در این راستا نیز بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی و رسیدگی به مشکلات واحدها در اولویت کاری مسوولان قرار دارد.
خدابخش در ادامه از کارخانه نساجی ستاره اردبیل بازدید کرد که طی آن سرمایه گذاران خواستار وامی 50 میلیارد ریال برای تکمیل عملیات اجرایی شدند و استاندار اردبیل دستور پیگیری موضوع را صادر کرد.
پروژه احداث این واحد در زمینی به مساحت 120 هزار مترمربع با سرمایه گذاری 260 میلیارد ریالی بخش خصوصی بدون کمک های دولتی از سال 1390 آغاز شد.
این واحد که ارزش کنونی آن حدود 650 میلیارد ریال برآورد می شود، یک سوم کارخانه سبلان پارچه اردبیل بوده و توانایی ایجاد فرصت شغلی برای 300 نفر را دارد.
گروه نساجی ستاره اردبیل که در زمینه تولید پارچه جین فعالیت خواهد کرد، دارای چرخه تکمیلی شامل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و پارچه بافی است.


مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به بروز تغییراتی در ساختار و کارکردهای خانواده‌ها در ایران، از ثبت دو ازدواج موقت به‌ازای هر ١٠ ازدواج دائم در کشور خبر داد.
 
روزنامه شرق: مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به بروز تغییراتی در ساختار و کارکردهای خانواده‌ها در ایران، از ثبت دو ازدواج موقت به‌ازای هر ١٠ ازدواج دائم در کشور خبر داد.

 شیرین احمدنیا در جلسه گفتمان اجتماعی استان اردبیل با بیان اینکه در دهه‌های اخیر شاهد بروز تغییراتی در ساختار و کارکردهای خانواده‌ها در ایران بوده و هستیم، گفت: هم‌اکنون با پدیده‌هایی همچون زوجین بدون فرزند، مجردماندن مواجه هستیم که پیش‌ از این چنین چیزهایی وجود نداشت. 

وی ادامه داد: با افزایش افراد مجرد در کشور مواجه هستیم، تعداد فزاینده‌ای از زوج‌ها به‌طور اختیاری نداشتن فرزند را اختیار می‌کنند، شاهد شکل‌گیری خانه‌هایی هستیم که افراد بدون داشتن نسبت خانوادگی با هم زندگی می‌کنند و همچنین هم‌اکنون عده‌ای در تهران نسبت به اجاره خانه مستقل برای همسر دوم اقدام می‌کنند. احمدنیا با بیان اینکه میانگین سن اولین ازدواج نیز در کشور افزایش یافته است، گفت: میانگین سن اولین ازدواج از ٢٤,٩ سال در سال ١٣٣٥ به ٢٦.٧ سال در سال ١٣٩٠ در مردان و از ١٩ سال در سال ١٣٣٥ به ٢٣.٤ سال در سال ١٣٩٠ در زنان افزایش یافته است.

 به گفته وی، تعداد ازدواج و طلاق ثبت‌شده در تهران نیز از سال ١٣٨٧ تا ١٣٩١ از ٢٣.٠٧ درصد به ٣٤.٩٦ درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه ١١‌ میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج مجرد هستند، خاطرنشان کرد: یک‌میلیون‌و ٣٠٠‌ هزار نفر بالای سن متعارف نیز هرگز ازدواج نکرده‌اند. مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور از ثبت دو ازدواج موقت به ازای هر ١٠ ازدواج دائم در کشور خبر داد و افزود: رابطه جنسی بخشی از سلامت اجتماعی است که باید به نحو صحیح در خانواده‌ها آموزش داده شود. وی تصریح کرد: شرایط فرهنگی و مذهبی در ایران این فرصت را فراهم کرده که نسبت فزاینده از افراد جامعه که به دلایل مختلف امکان یا تمایل ازدواج دائم برایشان فراهم نیست، به ازدواج موقت و شرعی روی آورند.

 وی دختران و پسران امروزی را متفاوت از نسل‌های گذشته دانست و افزود: شکاف بین‌نسلی فزاینده، مسئله امروز ما است. درحال‌حاضر پسران ما متفاوت از پدران و پدربزرگ‌ها و دختران ما متفاوت از مادران و مادربزرگ‌های خود هستند. مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه تغییر در الگوهای خانواده و زندگی مشترک موجب گرایش به رفتارهای پرخطر شده است، گفت: امروز در جامعه شهری فرزند بیشتر به معنی هزینه بیشتر است. 

وی با بیان اینکه مسئله‌ای به‌ نام شکاف دیجیتالی و بی‌سوادی رسانه‌ای در کشور حاکم است، افزود: متأسفانه شاهد شکل‌گیری خرده‌فرهنگ نوجوانی و جوانی از جمله زبان مخفی، موسیقی منفی و پارتی‌های مخفی در جامعه هستیم و این در حالی است که متأسفانه در کشور با آسیب‌های مغفول مواجه هستیم و ایدز به‌عنوان خاص‌ترین و بارزترین آسیبی است که جامعه را تهدید می‌کند. عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه افسردگی در بین زنان دوبرابر مردان است، افزود: برای برون‌رفت از آسیب‌ها باید به آموزش، شفافیت، قانون‌مداری، اخلاق شهروندی، ارتباطات سالم، ارتقای سلامت و سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی توجه داشت.