چگونه پرخاشگری کودکان را کنترل کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ،به نقل از بانوی کوثر، رقیه حضوری کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل در خصوص کنترل پرخاشگری در کودکان گفت: عصبانیت و پرخاشگری کودکان از انواع اختلالات رفتاری است که هدف آن صدمه زدن به خود و یا دیگری است.
وی به سخنان گوهر بار حضرت پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: شجاع آن کسی است که هنگام خشم، کنترل خود را از دست ندهد و به خودش مسلط باشد.
کارشناس روانشناسی خانواده به خصوصیات شخصیتی کودکان پرخاشگر اشاره کرد و گفت: این کودکان دوست دارند دعوا کنند، دنبال بهانه جویی هستند، با دیگران مشاجره می کنند، بدون اجازه ، وسایل را جابجا می کنند، غیرقابل اعتماد و بیتوجه هستند، گاهی خود را به کری می زنند، نظم و مقررات را رعایت نمیکنند با دیگران مخالفت می کنند، به دشواری کنترل و به آسانی خشمگین می شوند.
حضوری درباره عوامل تسهیل کننده پرخاشگری اظهار داشت: نداشتن آرامش خاطر و داشتن اضطراب و وسوسه، ناتوانی در کنترل هیجانی خود و از دست دادن قدرت تحمل، درگیری و برخوردهای طولانی در محیط، استرس زا بودن محیط مدرسه و رفتار معلم و والدین، ضعف در برقراری روابط صمیمانه به نزدیکان و دوستان و اطرافیان است.
مشاوره انتظامی خانواده بیان داشت: علل احتمالی پرخاشگری در کودکان می تواند اثرات محیطی، فشارهای بیش از حد از سوی خانه، مدرسه، ضعف قوانین خانه و مدرسه، والدین و معلمین سخت گیر، ترس، تایید رفتارهای درست و نادرست او توسط والدین، احساس تنفر، نیاز به توجه دیگران، اثرپذیری از دوستان، شرایط نامناسب خانوادگی، واکنش نسبت به رفتار دیگران و عدم احساس رضایت و خوشبختی باشد.
کارشناس مشاوره خانواده در ادامه افزود: از فنون کنترل پرخاشگری در کودکان این است که باید رفتارهای مغایر با رفتار نامطلوب در کودکان را تقویت کرد یعنی به جای تنبیه رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای غیر پرخاشگرانه را مورد تشویق قرار داد.
وی در ادامه گفت: محروم کردن کودکان از فنون دیگری است که خانواده ها باید کودک را چند دقیقه در یک گوشه یا محیط یکنواخت و کسل کننده قرار دهند تا چیزی برای سرگرمی نداشته باشد و یا او را تحریک نکند در واقع محروم کردن بلافاصله و کوتاه مدت در عرض 3 تا 5 دقیقه باشد.
حضوری در مورد جلوگیری از پرخاشگری در کودکان گفت: یکی از موارد تقویت رفتار مطلوب در کودکان حذف پاداش و امتیازها به عنوان جلوگیری از یک فرصت، فعالیت، امتیاز یا موردی مشخص که کودک آن را دوست دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: پاداشها و امتیازها را در جریان یا بلافاصله بعد از بروز رفتاری که مایلید متوقف شود حذف کنید، حذف پاداش باید متناسب با بدرفتاری باشد؛ پاداشی را برای حذف کردن انتخاب کنید که برای کودک اهمیت داشته باشد و هنگامی که به کودک می گویید امتیازی را از دست خواهد داد آن را اجرا کنید.
حضوری در تقویت رفتاری های نامطلوب کودکان پرخاشگر به تنبیه الگوهای پرخاشگرانه اشاره کرد و گفت: وقتی کودکان فردی را تماشا می کنند که به خاطر رفتار پرخاشگرانه مورد تنبیه قرار می گیرد، تمایل آنها به رفتار پرخاشگرانه کاهش پیدا می کند.
کارشناس خانواده برای کنترل پرخاشگری به علل رفتارهای پرخاشگرانه کودکان اشاره کرد و گفت: برای کنترل پرخاشگری باید به علل رفتارهای پرخاشگرانه کودک پرداخت و روابط دوستانه با کودک برقرار کرد و کودک را از موقیعتهایی که عصبانی و خشم او را تحریک می کند دور کرد.
حضوری کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل گفت: مرکز مشاوره آرامش( آدرس: اردبیل میدان ارتش جنب بانک تجارت معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل) آماده ارائه خدمات رایگان به عموم هموطنان عزیز در استان است.
انتهای پیام/