انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

چند سئوال از کاندیداهای انتخابات مجلس

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۵۴ ق.ظ

حسین بشیری گیوی*

در سال انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری قرار گرفته ایم. حدودا هفت ماه به انتخابات مانده است و کاندیداهای انتخاباتی در هر دو مجلسین به تکاپو افتاده اند.

کاندیداها از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری نو و مدرن استفاده می کنند و برای خود گروه و تشکیلاتی درست کرده اند و به تبلیغ زود هنگام روی آورده اند و برخی هم در تمامی گروه ها با سخنانی از بزرگان از در نصیحت گویی وارد می شوند و به نصیحت مردم از زبان دیگری می پردازند.

هنوز قانونی برای تبلیغات زود هنگام در شبکه های اجتماعی وضع نشده و از این مورد هم کاندیداها با خیالی آسوده به کار خود ادامه می دهند. غرض از این نوشتار سخنی با کاندیداهای انتخابات مجلسین است، که با راهکارهای منسوخ به تبلیغات روی آورده اند.

اول اینکه باید بدانند که در این دوره از انتخابات که همزمان هم مجلس شورای اسلامی و هم مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود بر خلاف دوره های گذشته کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری بر انتخابات مجلس تاثیر گذار می شوند و به نوعی انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخابات مجلس شورای اسلامی را زیر سایه خود می برد.

حال کاندیداهای مجلس شورای اسلامی باید تلاش کنند در لیست انتخاباتی و حمایتی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری قرار دهند. اگر خارج از این پرده قرار گیرند در انتخابات اقبال خوبی نخواهند داشت با توجه به اینکه در دوران متفاوت از گذشته قرار گرفته ایم اعضای منتخب مجلس شورای اسلامی عموما از اعتدالیون خواهد بود.

همچنانکه در انتخابات ریاست جمهوری به وضوح دیدیم که رادیکال ها و حتی افرادی که با برنامه های شهروندان همسویی نداشتند حداقل میزان رای را بدست آوردند ولی کاندیدایی که درباره صلح ، امنیت و حقوق صحبت می کرد پیروز انتخابات شد. ولی عده ای از کاندیداها بدون توجه به شرایط دوران باز مثل گذشته به تبلیغات سنتی روی آورده اند در حالیکه از شبکه اجتماعی استفاده می کنند ولی در این ابزار مدرن محتوای سنتی را مشاهده می کنیم.

در هر روی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی باید حمایت خود از کاندیداهای مجلس خبرگان را مشخص کنند و در لیست حمایتی آنها قرار گیرند. و از اعتدالیون دوران باشند اینکه می گویم از اعتدالیون دوران باشند یعنی شاخصه های اعتدال را داشته باشند. از شاخصه های اعتدال می توان دارای سابقه فرهنگی، حقوقی و وزن سیاسی قابل قبولی داشته باشد. از کدام کاندیدای مجلس خبرگان رهبری حمایت می کنند؟ به کدام حزب وابسته هستند؟ آیا مورد تایید مجمع روحانیون مبارز هستند؟

دوم اینکه به خاطر وضعیت منطقه ای و بین المللی که قرار گرفته ایم کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در این زمینه نیز باید موضعگیری کنند و شهروندان نیز در این دوره نظر آنها را در این مورد جویا خواهند شد.

آیا از شرایط منطقه ای آگاهی کاملی دارند؟ نظرشان درباره وضعیت منطقه چیست؟ آیا دنبال صلح هستند؟ آیا به نیروهای صلح طلب منطقه گرایش دارند؟ درباره رویکرد ترکیه و کردها چه نظری دارند؟ درباره عربستان و سیاست های عربستان چه نظری دارند؟

سوم اینکه برنامه کاندیداهای مجلس شورای اسلامی درباره پسا تحریم درباره کشور و همچنین حوزه انتخاباتی خود چیست؟ آیا در این باره برنامه مدون و دارای قابلیت اجرایی دارند؟ آیا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از وضعیت کنونی کشور و همچنین وضعیت حوزه انتخاباتی خود درک درستی دارند؟

آیا از وضعیت بیکاری و رکود و تورم و وضعیت اقتصادی مردم درک درستی دارند؟ آیا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برنامه برای حل مسائل اساسی کشور دارند ؟ و از توان و وزن سیاسی مورد نیاز برخوردارند که مصوب نمایند؟

چهارم اینکه درباره منطقه آزاد و مگا پروژه های استاندار خدابخش نظرشان چیست؟ آیا از سیاست های استاندارخدابخش حمایت می کنند و یا نقدهایی به سیاست استاندار خدابخش دارند؟ درباره سیاست های دولت چه نظری دارند؟درباره محیط زیست و همچنین بحران آب برنامه هایشان چیست؟

در هر روی در این دوره از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی انتظار داریم درباره این موضوعات صریح اضهار نظر نمایند و حتی در سابقه کاندیداها گفته هایشان مشهود باشد.در این دوره از استان اردبیل همچون دیگر نقاط کشور و همسو با آنها منتخبینی به مجلس می روند که منافع ایران را بر منافع شخصی،خانوادگی،ایلی،شهری و استانی ترجیح دهند تا در این شرایط حساس دوران پسا تحریم را با موفقیت مدیریت نمایند. و مردم ایران را از شرایط نامطلوب و ناهنجار نجات دهند. ودر شاخص های متفاوت از امید به زندگی تا طلاق و اعتیاد و خشونت به شرایط مطلوب برسند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی