انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


مهدی جهاندیده

ساختمان ستاد انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل روزهای شلوغ و مزدهمی را پشت سر گذاشت. 297 نفر برای انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل ثبت نام کرده‌اند؛ و این بالاترین رکورد ثبت نامی‌ها، در همه ادوار این شوراست. راز این ثبت نام ها در چیست و چرا این روزها همه می‌خواهند برای 11 کرسی پارلمان محلی  اعلام کاندیداتوری کنند؟

اگر در دور‌های دوم و سوم شورا کمتر کسی به کاندیداتوری در شورای اسلامی شهر اردبیل تمایل داشت و انتخابات شورا به عنوان یک «انتخابات خاص» تلقی می‌شد؛ اما حالا شورای اسلامی شهر اردبیل به محل کارزاری جدید تبدیل شده و بسیاری از افراد برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

«رویایی به نام شورا» باعث شده تا عضویت در آن به اندازه‌ای جذاب شود که افراد مختلفی از طیف‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی وحتی اقتصادی در انتخابات آن ثبت نام کنند. اشخاص سرشناس، طیفی از آقازاده‌ها و شاه دامادها گرفته تا تجار و بازرگانها برای کاندیداتوری در شورای شهر پنجم ثبت نام کرده‌اند. در کنار نامزدهای سنتی، طیفی از نوچهره‌ها و چهره‌سفیدها نیز حضور دارند، و رقابت‌ها هنوز رسمیت نیافته، داغِ داغ است. راز نهفته در ساختمان شهید وثیق مقدم چیست که این همه متقاضی دارد؟

استقبال و شور کاندیداتورهایی که می‌خواهند عضو شورای شهر اردبیل شوند، باعث زنده بودن انتخابات شورا  و افزایش مشارکت می‌‌شود، دلیل خوبی است اما همه علت نیست؛ و مسلما هیچ کاندیدایی با این رویکرد برای انتخابات پیش روی شورای شهر اردبیل اعلام کاندیداتوری نکرده است. نباید از نظر دور داشت که برخی پارامترهای مهم بر جذابیت‌های عضویت در این شورا اضافه کرده است.

برخی افراد نامزد شده در انتخابات شوراها به صورت دقیق نمی‌دانند فعالیت و وظایف شورای شهرچیست؛ اما با این همه شانس خوبی هم برای انتخاب شدن دارند و عضویت در این شورا برای آنها جذابیت خاصی دارد.

شهرت یکی از اهداف برخی از متقاضیان است که تمایل دارند از طریق تنورِگرم انتخابات شوراها به آن دست پیدا کنند. عنوان «کاندیدای شورای اسلامی شهر اردبیل» برای برخی از اشخاص ناشناخته یا کمتر شناخته شده، نوعی اعتبار و شهرت به همراه دارد و این کم چیزی نیست.

 اعضای این شورا می‌توانند بسته به عنوان عضوی از شورا در کارگروه سازمان‌ها و نهادهای اجرایی مختلف راه پیدا کنند و حتی به میزان تلاش‌شان به عنوان اعضای شورای شهر؛ به مراجع مهم استراتژیک قدرت پلی بزنند. طبیعیت انسان‌ها به گونه‌ای است که به هر نحوی خواهان قدرت هستند، و فعالیت‌ها در شورا باعث ترقی این افراد می‌شود.

اما کسب قدرت، جذابیت عضویت در پارلمان محلی، اعتبارزایی از طریق کاندیداتوری و چند مورد مشابه صرفا راز اشتیاق 297 برای عضویت در شورای اسلامی شهر اردبیل نیست. طیفی از کاندیداها هستند که هدفی دیگرگونه را از عضویت در شورا می‌جویند، و آن آینده یک دوست مشترک به نام«شهر اردبیل» است.

اینکه اردبیل این روزها حال و روز خوبی ندارد و ریشه این به عملکرد شورای شهر چهارم بازمی‌گردد؛ جایی که تر هم در آتش خشک سوخت.گروهی از کاندیداها را با هدف خدمت و نجات شهر معصوم به ثبت نام در انتخابات واداشته است. اما این همه علت سیل متقاضیان برای ثبت نام در شورای شهر پنجم اردبیل نیست. طیفی از کاندیداها هدفی دیگرگونه از عضویت در شورا را می‌جویند؛ آنهایی که با اندک سرمایه اجتماعی در پی پله‌سازی از شورا برای ترقی در نهاد قدرت سیاسی و شاید هم اقتصادی‌ یا دست‌یابی به خرده اهداف ریز و درشت اما ضدارزشی‌شان هستند؛ این تهدیدی خطرناک‌تر از سایه شمشیر داموکلس بر سر نهاد پارلمان محلی است، و آنها با سوءاستفاده از نقص‌های مسیر دموکراسی، اردبیل را ذبح خواهند کردند. هشداری که نمی‌شود نسبت به آن بی‌اعتنا بود؛ و سوالی که مطرح می‌شود؛ آیا می‌توان با اندکی سرمایه اجتماعی و صرفا با تکیه بر سرمایه اقتصادی صندلی‌های پارلمان محلی و در اصل عمارت شهرداری اردبیل را تصاحب کرد؟ واقعا می شود؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی