اظهارات نمایندگان در چهار سالی که گذشت

 

خدیجه سلمانی:  با وجود اینکه کمتر از چهار ماه به پایان دوره فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانده هنوز وضیعت خیلی از طرح ها و پروژه های عمرانی در استان اردبیل بلاتکلیف است.

پروژه راه آهن، پتروشیمی، منطقه آزاد تجاری، احیای واحدهای تولیدی، تکمیل سدها، حل مشکل آب اردبیل، بهبود راه های روستایی، کارخانه های سبلان پارچه و ذوب آهن، سرمایه گذاری در بخش معدن و طرح های عمران شهری از جمله طرح های مهمی است که باید در سطح منطقه اجرا شود. برخی از این پروژه ها چنان سبب توسعه و حل معضل بیکاری می شود که مردم استان سال هاست انتظار تحقق وعده مسئولان را می کشند.

 

۱

در این استان تکمیل پروژه راه آهن اردبیل که دیگر به یک مسئله ملی تبدیل شده است و برگ برنده ای برای تمامی کاندیداهای انتخاباتی استان محسوب می شود و هر دولتی نیز با دادن وعده های مختلف در این باره بیشترین رای را از آن می کند قصه طویلی دارد که جای هر نوع بحث و بررسی را می بندد.

در پرسشی که از نمایندگان استان در خصوص هر کدام از پروژه ها به عمل آمد جواب های متفاوتی را دریافت کردیم که نشان می دهد مجمع نمایندگان استان در این مدت چهار سال علی رغم قول های مساعد آنچنان کارنامه درخشانی ندارند.

پروژه راه آهن هزینه ساز و ناموفق

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی این عامل را وجود برخی نگاه‌ها و نگرش‌های تنگ‌نظرانه می داند و می گوید: با وجود تلاش‌هایی که انجام شده، استان اردبیل از مسیر توسعه همه‌جانبه دور مانده و نگرش های تنگ نظران ما را از رسیدن به اهدافمان دور کرده است.

وی پروژه راه آهن را یک طرح هزینه ساز و ناموفق می داند و می گوید:مسیر انتخاب شده برای این طرح توجیه فنی اقتصادی ندارد چراکه تاکنون با کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و از این به بعد نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد که کاملا غیر عقلانی است و در صورت بهره برداری مشکلات جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی مسیر اردبیل – نیر – سراب  را بهترین مسیر برای این طرح معرفی کرد و افزود: راه‌آهن باید دارای مطالعات ژئوتکنیک باشد ولی متاسفانه راه‌آهن اردبیل – میانه حتی یک ورق نیز مطالعات ژئوتکنیک ندارد.

این در حالی است که دیگر نماینده اردبیل مصطفی افضلی فرد عدم احداث راه آهن را گردن دولت می اندازد و می گوید: دولت در این باره تعلل و سهل انکاری کامل کرده است و رئیس جمهور باید به قول هایی که در این خصوص داده است، عمل کند.

اما استاندار اردبیل نیز در همایش سالگرد انتخاب خود برای استاندار اردبیل از بلاتکلیفی خارج شدن این پروژه خبر داد و گفت: ما به صورت هفتگی و از طریق وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور پیگیر این پروژه هستیم  و بزودی تکلیف آن روشن خواهد شد.

مجید خدابخش افزود: به هیچ وجه مسیر اصلی راه‌آهن اردبیل – میانه تغییر نمی‌کند و به کسانی که گزینه‌های جایگزین مثل راه‌آهن بستان‌آباد، سراب، نیر و سرعین مطرح می‌کنند باید گفت قصد وزارت راه و شهرسازی بر این است که هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی راه‌آهن اردبیل را نادیده بگیرد و به رغم سختی کار و اجرای ۲۳ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل راه‌آهن اردبیل را از مسیر دیگر اجرایی و عملیاتی کند.

پروژه  ای که بعد از ۹ سال فقط ۲۰ درصد پیشرفت دارد

در خصوص پروژه پتروشیمی  نیز خبر از شکسته شدن قفل رکود یک دهه ای آن خبر داده می شود منصور حقیقت پور در خصوص وضعیت پادرهوای این پروژه بابیان اینکه این پروژه بعد از ۹ سال فقط ۲۰ درصد پیشرفت دارد، گفت: در مقطعی شرکت پتروشیمی شازند اراک برای اجرا انگیزه نداشت و حتی بانک‌ها نیز راغب به تخصیص وام نبودند.

وی با تأکید به اینکه برای اجرای این پروژه دولت یازدهم مقاومت داشت پیگیری خود برای رفع گره کور آن را مراجعه به وزیران صنعت و نفت و جویا شدن نظر نهایی آن‌ها عنوان کرد.

همچنین کمال پیرموذن دیگر نماینده اردبیل از آغاز به کار مجدد احداث پتروشیمی اردبیل با تامین منابع ارزی و ریالی این صنعت خبر داد که امید می رود به زودی این قول ها عملی شود و زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از یک‌هزار شغل به‌صورت غیرمستقیم در استان اردبیل فراهم شود.

استاندار اردبیل نیز دراین باره به آمار قابل توجهی اشاره کرد و گفت: برای پروژه پتروشیمی اردبیل تا به امروز حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۵۴۵ میلیون دلار دیگر نیاز است تا تکمیل شود. قرار شده که سه بانک عامل با همکاری یکدیگر این مبلغ را برای پتروشیمی اردبیل هزینه کنند.

اما این روزها خبر از افزایش ۱۰ برابری اعتبارات عمرانی استان اردبیل تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان از سوی مجمع نمایندگان و مسئولان اجرایی داده می شود که مشابه این نوع اخبار را در سال گذشته و سال های قبل را شنیده ایم ولی نه تنها هیچ اتفاقی در پیشرفت و توسعه استان روی نداده است، بلکه شاهد پس رفت نیز هستیم.

اخراج کارگران کارخانه ذوب آهن، تعطیلی و پلمپ نابهنگام شرکت سبلان پارچه و یا آرتا تجارت زرین با ۷۰۰ کارگر در ماه گذشته شوکی بود که نشان می دهد قفل رکود در اردبیل همچنان ادامه دارد.

در منطقه ای که در همه بخش هایش از جمله، صنعت، صادرات و واردات، گردشگری و .. تنها از سهم نیم درصدی برخوردار است، مسئولانش جز ابراز تاسف ساده و گلایه از ضعف مدیریت پاسخی ندارند.

مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان تامین اعتبار برای پل های زیر گذر و روگذر، آسفالت جاده ها، تکمیل پروژه های نیمه تمام، پی گیری راه اندازی واحدهای نیمه تعطیل و تصویب منطقه تجاری و منطقه ویژه گردشگری را از اقدامات شاخص خود عنوان می کنند که با کمی بررسی شاهد وجود معضلات عمده ای در این بخش ها می شویم.

به عقیده یکی از نمایندگان مجلس،  در سطح استان تمام تلاش خود را برای توسعه استان گذاشته اند و این را با اعداد و ارقام می شود ثابت کرد که جلوتر از نمایندگان سایر استان ها عمل کرده اند.

حقیقت پور همچنان معتقد  است در سطح استان اردبیل متاسفانه مسئولان اجرایی توانایی انجام کارها و سرمایه گذاری های بزرگ را ندارند در حالیکه در شهرهای دیگر چون تبریز تنها شهرداری اش با ۲۰۰ سرمایه گذار وارد قرار داد می شود ولی استان ما حتی ۲۰ سرمایه گذار خوب را نتوانسته جذب کند.

اعتبارات عمرانی اردبیل۱۵۰ میلیارد تومان است

مصطفی افضلی فرد در این باره می گوید: اعتبارات عمرانی اردبیل۱۵۰ میلیارد تومان است که تنها ۳۵ درصد آن تخصیص یافته است که نشان می دهد دستگاه های اجرایی ما با وجود نیاز مبرم در جذب اعتبارات برای طرح های مهم موفق نبوده اند.

وی با بیان اینکه مسئولان در پیگیری مسائل قاطعیت لازم را ندارند، افزود: مسئولان ما باید بدانند کلنگ زنی ها جنبه تبلیغاتی ندارند باید از همان ابتدا با سرمایه گذار محکم و قاطع صحبت کنند تا قرارداد های مناسب و عملی بسته شود.

بررسی ها نشان می دهد مدیریت مناسب نقطه عطف رشد استان است که نمایندگان استان در این مورد پاسخی ندارند هر چند در ابتدای راه قول های مساعدی از حوزه انتخابیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان شده بود ولی بعد از چهار سال همچنان این قول ها سر جای خود پایدار است و مردم در انتظار محقق شدن آرزوهایشان هستند.

اکنون راه اندازی دو کارخانه داروسازی گیاهی و شیمیایی، ناحیه صنعتی حلال بمنظور تولید محصولات حلال از تولیدات کشاورزی، راه‌اندازی واحد پیشرفته فراوری میوه و سبزیجات با تجهیزات هفت میلیون دلاری و ایجاد بزرگترین واحد خدماتی گردشگری سرپوشیده شمالغرب کشور و مرکز پرتودهی گاما، سرمایه گذاری بنیاد برکت در کارهای عمرانی، تدبیل ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی، کسب مجوز انتقال آب قزل اوزن به اردبیل و آغاز مطالعات استخراج و اکتشاف مواد معدنی درسه منطقه قزل‌اوزن، باغرو و سبلان از دیگر اقدامات و قول های مساعد از سوی نمایندگان استان برای سالجاری است که امید می رود در ردیف طرح های بلاتکلیف قرار نگیرند.