هر که پوسترش بیش رایاش بیشتر!
ساوالان خبر: طی دهه گذشته تلاش مدیران شهری در ایران این بوده که به جلوههای بصری شهر توجه ویژهای داشته باشند و سازههایی مانند پلهای غول پیکر با رنگ و ابتکارات هنرمندان زیباسازی شود. در بسیاری از مناطق شهر بروی دیوارها نقاشیهایی با الهام از فرهنگ بومی و ملی کشیده شده است. بروی بدنه پلها به جز رنگ آمیزی شاهد ایجاد طرحهای زیبای سفالی و کاشیکاری و بودهایم و حالا بیم آن وجود دارد که درختان، دیوارها و بدنههای پل و باجههای تلفن و هر چیزی که در سطح شهر متحرک نیست به محل الصاق پوسترهای کاندیداهای انتخابات تبدیل شود و بهتر است گفته شود: شده است.
طی ساعاتی که از آغاز تبلیغات انتخابات کاندیداها گذشته بود، مشاهده شد که علی رغم بارانی بودن هوا، در و دیوارهای شهر پر شده از پوسترهای تبلیغاتی کاندیداهایی که تلاش کردهاند با انتخاب عکسهایی با لب خندان دل رای دهندگان را بربایند!
هر چند ماموران و نیروهای شهرداری طبق دستور تلاش میکنند پوسترهای از این دست را جمع آوری کنند اما با نگاهی گذرا به سطح شهر مشخص میشود که این تمهید هم نمیتواند در مقابل حجم عظیم تبلیغات چندان موثر باشد.
ایدههای کهنه پوستر چسبانها: هر که پوسترش بیش رایاش بیشتر!
البته قبل از آغاز تبلیغات رسمی به ابتکار شهرداری اردبیل روی دیوارهای نقاشی شده با پردههای پلاستیکی پوشانده شده تا جلوی ایدههای کهنه پوستر چسبانهای ستادهای انتخاباتی گرفته شود. افرادی که به محلهای تعیین شده برای چسباندن پوستر بسنده نمیکنند و بر این باورند هر که پوسترش بیش رایاش بیشتر!
با آغاز تبلیغات کاندیداها افرادی که با نگاهی دیگر به محل زندگی خود مینگرند و تنها ۷ روز پرهیجان تبلیغات انتخابات را نمیبینند و همچنین طرفداران محیط زیست این نگرانی را دارند که از ششم اسفند قرار است با چه سیمایی از شهر مواجه شوند.
چگونه میتوان کاندیداهای انتخابات را مجاب کرد که مناطق زیباشده شهر را با چسب و سریشم و خمیر و کاغذ یا دیوارنوشته هایی با اسپری رنگ نازیبا نکنند. یادگاری تلخ که حتی هنوز از ادوار گذشته انتخابات شورای شهر نیز باقی مانده است. کاندیداهایی که عموما در شعارهایشان تاکید زیادی روی حفظ بیت المال و حقوق مردم دارند و تقریبا هیچ شهرداری در حوزه انتخابیه شان نیست که از اظهارنظرهای گاه و بیگاهشان درباره مسائل شهری در امان نباشد.
این انتظار وجود دارد که کاندیداها به مسوولان ستادهایشان تاکید کنند این دیوارها و تمام سازههای شهری هم با بیت المال زیباسازی شده و نباید برای تبلیغات فردی به حق الناس خدشه وارد کرد.
خود کاندیداها هم همت کنند
در کنار ورود خود کاندیداها و طرفدارانشان به زیباسازی فضای شهری و همچنین طرفداران طبیعت و محیطزیست در جمعآوری و دفع پسماندها و ظواهر اقلام تبلیغاتی مجموعه شهرداری اردبیل نیز در شهرهای مختلف این استان بیش از دهها اکیپ پاکسازی و امحای اقلام تبلیغاتی را فعال کردند تا به سرعت نسبت به جمعآوری و پاکسازی سطح شهر از اقلام تبلیغاتی کاندیداها اقدام کند.
در این مورد شهردار اردبیل با بیان اینکه ما در یک هفته گذشته سعی کردیم تا به صورت مرتب و روزانه ایستگاهها و سازههای موقت تبلیغات کاندیداها را نوسازی کرده و زمینه تبلیغات این کاندیداها را فراهم کردیم ، بیان کرد: برخی کاندیداها و طرفدارانشان نیز در یک کم لطفی واقعی این اقلام تبلیغاتی را خارج از فضاها و محیطهای تعیین شده نصب کرده و مشکلات مجموعه شهرداری را افزونتر کردهاند که در چندین مورد نیز به متخلفان تذکر لازم داده شده است.
حمید لطفاللهیان تصریح کرد: ما به سرعت سعی خواهیم کرد تا سطح شهر اردبیل را از هرگونه اقلام تبلیغاتی پاکسازی کنیم و همراهی خود مردم و هواداران برخی کاندیدها نیز میتوانند در این زمینه یاریگر ما باشد.
۳۴۰ مکان برای تبلیغ نامزدهای اردبیل
حمید لطف بابیان اینکه در این دوره از انتخابات تمهیداتی برای تبلیغ نامزدها تدارک دیده شده بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از انتخابات استقبال از مهمانان نوروزی برنامهریزی شده است انتظار ما از نامزدها این بود که توجه ویژه ای به پاکیزگی شهر و جلوگیری از تبلیغاتی داشته باشند.
استفاده از اسپری به سیمای شهر صدمه زده است
لطف اللهیان بابیان اینکه استفاده از اسپری برای تبلیغ صدمات قابلتوجه به منظر شهری وارد کرده است: مواردی از استفاده از اسپری در پارکها و تأسیسات شهری مشاهده میشود که پاک شدنی نیست.
وی افزود: در چهار منطقه شهرداری اردبیل چهار اکیپ از همین امروز فعال شدهاند تا نسبت به امحا و پاکسازی پوسترها، بنرها و دیگر اقلام تبلیغاتی اقدام کنند.
آسیب دیدن سیمای شهر از تبلیغات انتخاباتی
دبیر کمیته صیانت انتخابات شهرداری اردبیل طی سخنانی از تلاش شبانه روزی مدیران مناطق شهرداری که در چند روز گذشته در راستای ساماندهی امر تبلیغات انتخاباتی، مکان های مناسب و گسترده در سطح شهر برای الصاق اوراق تبلیغاتی تدارک دیده بودند، قدردانی کرد و افزود: مدیران مناطق شهرداری اردبیل در این مدت با تلاشی ستودنی نسبت به تدارک محل های مناسب جهت نصب بنر، گونی، کارتن پلاست و پوشش مناسب ستون های پل های روگذر شهر اقدام کرده اند.
ایرج گل محمدی با تأکید بر موثر واقع شدن این اقدامات در پیشگیری از آسیب دیدن سیمای شهر از تبلیغات انتخاباتی در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی، از مدیران مناطق شهرداری و سایر مدیرانی که به نحوی در گروه امحا کمیته صیانت انتخابات شهرداری اردبیل مسوولیت دارند، خواست تا در روزهای آینده نیز با جدیت نسبت به امحا اوراق و پوسترهای تبلیغات انتخاباتی که خارج از محل های قانونی و پیش بینی شده نصب شده اند، اقدام نمایند.
کمیته امحای مکلف به جمع آوری اقلام تبلیغات است
معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل گفت: از نخستین ساعات آغاز زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی، کلیه اقلام تبلیغاتی که در نقاط غیرمجاز نصب شده اند، بر اساس قانون انتخابات امحا می شود.
شهرام لازمی زارع در سخنانی پیرو گلایه مندی و انتقاد برخی از کاندیداها از امحای اقلام تبلیغاتی نصب شده در نقاطی از سطح شهر که منع قانونی دارد، اظهار کرد: شهرداری اردبیل به عنوان یکی از دستگاه های عضو کمیته امحای شهرستان، بر اساس قانون انتخابات و طبق مصوبات کمیته امحای این شهرستان، مکلف به جمع آوری آن دسته از اقلام تبلیغات انتخاباتی است که در نقاطی خارج از نقاط قانونی تعیین شده نصب می شود.
شهرداری هیچ گونه دخالتی در امر تبلیغات انتخابات نداشته است
وی با رد شایعه و ادعای دخالت و جانبداری شهرداری اردبیل در امور مربوط به تبلیغات انتخاباتی؛ که از سوی برخی کاندیداها مطرح می شود، تصریح کرد: شهرداری هیچ گونه دخالتی در امر تبلیغات انتخابات نداشته و نخواهد داشت و هیچگونه اقدامی نیز له یا علیه هیچکدام از کاندیداهای محترم از سوی شهرداری اردبیل صورت نگرفته و تا آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی هم کاملا بی طرفانه به وظایف محوله قانونی عمل کرده است.
گردآورنده: مریم محرمی
عکس: فرزاد تقی زاده