: نمایندگان با فرصتسوزی مانع از تصویب منطقه آزاد شدند
تأکید لاریجانی بر پیگیری قانونی راهکار تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل
مناطق آزاد؛ فرصت یا چالش اقتصاد ایران؟
نمایندگان استانهای مرزی کشور دست به آبستراکسیون زدند
اعتراض نمایندگان به تصویب نشدن لایحه ایجاد مناطق آزاد تج
نمایندگان با فرصتسوزی مانع از تصویب منطقه آزاد شدند
دبیر جمعیت رهپویان استان اردبیل گفت: نمایندگان استان اردبیل با یک فرصتسوزی تاریخی و عملکرد منفعلانه زمینه به تصویب نرسیدن منطقه آزاد تجاری استان اردبیل را فراهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امیدعلی رعنایی عصر امروز در جلسه اعضای جمعیت رهپویان استان اردبیل اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری استان اردبیل که مردم شمال استان سالیان سال بود چشم انتظار تصویب آن بودند، با برخی سهلانگاری نمایندگان استان در مجلس به ویژه رئیس مجمع نمایندگان استان به تصویب نرسید تا موجی از ناامیدی و ناراحتی مردم استان اردبیل به ویژه اهالی مغان را در برگیرد در حالی که انتظار بود حداقل نمایندگان در کارنامه ناموفق کاری خود در دوره نهم تصویب منطقه آزاد را به نتیجه میرساندند.
وی تصریح کرد: اگر نمایندگان استان شجاعت و توان پیگیری کافی را داشتند، قطعاً منطقه آزاد تجاری به تصویب میرسید، در حالی که امروز شاهد برخی فرافکنیها و دادن وعدههای دروغین به مردم از سوی برخی نمایندگان هستیم که در این چهار سال تنها منافع شخصی و جناحی خود را دنبال کردند به طوریکه این منفعتطلبیها و عدم توجه به مطالبات مردم مظلوم و پابرهنه دغدغهها و مشکلات جدی را به همراه داشته است.
دبیر جمعیت رهپویان استان اردبیل با بیان اینکه انتظار میرفت به دور از انفعال و خنثی عمل نکردن نمایندگان تمام همت خود را به کار ببرند تا منطقه آزاد تجاری به تصویب رسیده و همه از مزایای آن استفاده کنند، گفت: جای تأسف است که نمایندگانی از استان نه تنها تعداد زیادشان در جلسه حاضر نبودند بلکه منفعلانه با این لایحه برخورد کرده و نتوانستند شجاعانه و با قاطعیت در این زمینه تصمیمگیری کنند.
رعنایی بیان کرد: مردم استان به ویژه اهالی پارسآباد و بیلهسوار به کارنامه ضعیف نماینده مجلس واقف هستند و به خوبی میدانند که برخی از نگاههای افراطی و حرکتهای منفعتطلبانه فضایی را به وجود آورده تا کارهای واقعی به نتیجه نرسیده و بسیاری از وعدههای داده شده تنها در روی کاغذ بماند.
وی افزود: پارسآباد و بیلهسوار به یک نماینده کار بلد، توانا و واقعبین در عرصههای مختلف به همراه یک نیروی ارزشی و انقلابی نیازمند است تا با پیگیریهای خود زمینه تصویب بسیاری از امکانات و مزایا را برای منطقه فراهم آورد
تأکید لاریجانی بر پیگیری قانونی راهکار تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قول دادند تا با راهکارهای قانونی نسبت به تصویب منطقه آزاد تجاری استان اردبیل اقدام عملی را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقتپور عصر امروز در نشست با تعدادی از خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: در دیداری که امروز به همراه تعدادی از نمایندگان با رئیس مجلس داشتیم با توجه به رد لایحه منطقه آزاد تجاری اردبیل در مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس قول دادند تا با راهکارهای منطقی و قانونی پیگیر موضوع بوده و تلاششان را انجام دهند تا این امر تحقق پیدا کند.
وی تصریح کرد: امروز به غیر از دو نماینده استان در مجلس، هر پنج نماینده دیگر پای کار بودند و تلاش کردند تا از طریق رئیس مجلس موضوع را پیگیری کنند که به نظر میرسد در همین سالجاری با یک راهکار قانونی شاهد تصویب منطقه آزاد تجاری باشیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار میرود با پیگیریها و اقداماتی که نمایندگان استان انجام میدهند زمینه برای مطلوبیت بیشتر کار در تصویب نهایی منطقه آزاد فراهم آید.
حقیقتپور در مورد ثبتنام خود برای دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز افزود: چهارشنبه با حضور در ستاد انتخاباتی فرمانداری اردبیل ثبتنام میکنم تا در دوره دهم نیز با صلاحدید مردم و رأی مقبول آنها بتوانیم خدمتگزاری لایق و شایسته برای مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین باشیم.
وی بیان کرد: بنده در این چهار سال دوره نمایندگی چه در سطح ملی و چه منطقهای کم نگذاشتم و همواره سعی کردم با مردم راستگو و صادق باشم و قطعاً با پایبندی به ارزشهای اسلامی و راه و رسم اصولگرایی در انتخابات پیش رو نیز در میدان رقابت حاضر میشوم تا با مشارکت بالای مردم یک انتخابات با شکوه و عزتمندانهای را در هفتم اسفندماه امسال شاهد باشیم.
مناطق آزاد؛ فرصت یا چالش اقتصاد ایران؟

افزایش شمار مناطق آزاد صنعتی و تجاری تصمیمی است که در دستورکار دولت و مجلس قرار گرفته و لایحه های تاسیس هفت منطقه آزاد تازه جاسک، بوشهر، اردبیل، بانه و مریوان، اینچه برون، مهران و سیستان به مجلس ارایه شده است. تاکنون از میان این مناطق پیشنهادی، مجلس با تاسیس منطقه آزاد اینچه برون موافقت کرده است.
«اکبر ترکان» دبیر شورای عالی مناطق آزاد با هدف توسعه تولید و صادرات و مهم تر از آن، افزایش ارزآوری پیشنهاد تاسیس مناطق آزاد تازه تجاری و صنعتی را ارایه داد که موافقت ها و مخالفت هایی را در پی داشت. موافقان معتقدند ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی می تواند راهکاری برای توسعه اقتصاد بومی باشد و با شکل گیری صنایع و بنگاه های تولیدی در این مناطق، مشکلاتی مانند بیکاری و مهاجرت به کلان شهرها به تدریج رفع می شود. در نقطه مقابل، منتقدان این سیاست بر این باورند که افزایش تعداد محدوده های مناطق آزاد نه تنها نمی تواند تاثیر مثبتی در اقتصاد منطقه و کشور داشته باشد بلکه رانتی را برای دور زدن قوانین مالیاتی به وجود می آورد و منجر به افزایش قیمت کاذب دارایی ها و محدوده منطقه آزاد می شود.
در حال حاضر هفت منطقه آزاد ماکو در شمال غربی کشور، انزلی در شمال، ارس در شمال غربی، اروند در جنوب غربی، چابهار در جنوب شرقی و کیش و قشم در جنوب کشور واقع شده اند و به تازگی هم مجلس با پیشنهاد دولت مبنی بر تاسیس منطقه آزاد اینچه برون موافقت کرده است که محدوده این منطقه هم در شمال شرقی کشورمان است. همچنین قرار است، 6 منطقه دیگر هم به مجموعه مناطق آزاد تجاری و صنعتی اضافه شود. از جمله مهم ترین کارکردهای تاسیس مناطق آزاد افزایش جمعیت در سواحل جنوبی کشور به ویژه سواحل مکران و همچنین توزیع مناطق آزاد در گستره مرزی است.
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان کارنامه خوبی از فعالیت های اقتصادی در طول چند سال گذشته ندارند به طوری که دبیر شورای عالی مناطق آزاد بارها تصریح داشته این مناطق در طول چند سال اخیر به دروازه واردات تبدیل شده اند و باید در دوره جدید تغییر رویکرد و رویه دهند. معاون اول رییس جمهوری هم درباره اقتصاد مناطق آزاد گفته است: به رغم اینکه انتظار داشتیم با ایجاد این مناطق، در صادرات و توسعه کشور تحولی ایجاد شود، متاسفانه آن طور که باید به اهداف خود نرسیدیم و هم اکنون شاهد آن هستیم که سهم مناطق آزاد از واردات بیش از صادرات است.
حال قرار است در صورت تصویب تاسیس مناطق جدید صنعتی و تجاری، با تغییر رویکرد که مهم ترین آن بازنگری قوانین و مقررات بانکی و پولی و شرایط جذب سرمایه گذار است، این مناطق به دالان های صادراتی کشور تبدیل شوند.
***تاسیس مناطق جدید؛ فرصت سازی برای اقتصاد
مهم ترین مزیت مناطق آزاد، توسعه صادرات و ارزآوری است. مناطق هفت گانه آزاد تجاری و صنعتی کشورمان که چند سالی از تاسیس آن ها می گذرد، ظرفیت هایی قابل توسعه از جمله مزیت ژئوپلیتیک، دسترسی به آب های آزاد، جاذبه های طبیعی، توان بالای تولید مواد خام از جمله نفت، گاز و محصولات دریایی و جاذبه های سرمایه گذاری دارند. هر چند که این مناطق از برنامه پیش بینی شده و چشم انداز خود عقب مانده اند اما می توان منطقه آزاد کیش را در تحقق ماموریت خود در حوزه گسترش و توسعه صنعت گردشگری موفق ترین نمونه میان دیگر مناطق آزاد دانست.
به یقین اگر مناطق آزاد بتوانند ماموریت محول شده را اجرایی کنند، می توانند دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی برای منطقه و کشور داشته باشند. «ابوذر ندیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با دفاع از مزیت های افزایش شمار مناطق آزاد گفت: افزایش مناطق آزاد می تواند با اتخاذ تمهیداتی به تقویت فعالیت های اقتصادی از جمله زیرساخت ها و ایجاد فرصت های اقتصادی منتهی شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران با چالش های پرشماری روبرو است، اظهار کرد: یکی از راه هایی که می توانیم این اقتصاد را به حالت عادی بر گردانیم استفاده از ظرفیت های اقتصادی برون مرزی است. تاسیس مناطق آزاد جدید در حقیقت می تواند ایجاد فرصت های جدید برای اقتصاد کشور باشد و بخشی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران را می توان با استفاده از ظرفیت های درآمدزایی از حوزه های برون مرزی رفع کرد اما طبیعی است که فعالیت های این مناطق در حوزه اجرای قانون باید کنترل شود. مناطق آزاد می توانند پایانه های صادراتی کشور باشند. وجود مناطق به خودی خود منفی نیست مگر اینکه مانند هر فرایند دیگری در صورت منطبق نبودن سیاست ها با عملکردها، این فرایندها وارونه شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه دلایلی که مخالفان افزایش شمار مناطق آزاد مطرح می کنند، گفت: برخی ها مدعی هستند که با تاسیس مناطق جدید مالیات کمتر گرفته می شود و درآمدهای حاصل از اخذ مالیات کاهش می یابد اما برای رفع آن هم می توان راهکارهایی را تعریف کرد. عده ای می گویند احتمال رسوب وجود دارد که راهکار آن هم این است که قلمرو گمرکی را تا سرزمین اصلی گسترش داد. عده ای هم معتقد هستند که در حال حاضر برای تاسیس مناطق جدید، زیرساخت ها فراهم نیست اما واقعیت این است که تاسیس مناطق آزاد می تواند به طور مستقیم در احداث زیرساخت ها تاثیرگذار باشد و انگیزه ای برای افزایش امکانات و زیرساخت ها ایجاد کند. از سوی دیگر گفته می شود بخش خصوصی برنامه و هدف مشخصی برای سرمایه گذاری در این مناطق ندارد. این در حالی است که سرمایه گذاران زمانی به دنبال سرمایه گذاری در این مناطق می روند که مزیت رقابتی در این مناطق و سرزمین اصلی ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر شرایط شهرک های صنعتی و وضعیت صنایع کشور هم بسامان نیست، بنابراین آیا باید از ایجاد بنگاه های تولیدی جدید هم خودداری کرد؟ معتقدم ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری و صنعتی یک فرصت است و نباید فرصت ها را از خود بگیریم فقط به این دلیل که شاید به ضد خودش تبدیل شود. محدوده مرزی می تواند یک ظرفیت اقتصادی باشد. در حال حاضر در مناطق مرزی رفتارهای غیر قانونی مانند قاچاق اجناس به صورت کوله بری، کانتینری و ... انجام می شود که می توان این رفتارهای غیر قانونی را به رفتارهای قانونی تبدیل کرد.
وی با اشاره به مزیت های تاسیس مناطق آزاد گفت: بسیاری از مقام های محلی فشار می آورند تا راه معیشت مردم با حذف این مجراها بسته نشود، بنابراین می توان مجراهای رسمی در اختیار مردم گذاشت. از سوی دیگر در گذشته همه مناطق آزاد در جنوب کشور متمرکز بود اما امروز شاهد توزیع مناطق آزاد هستیم که می تواند نقطه مثبتی برای تحول اقتصادی در سایر مناطق کشور باشد. مساله دیگر توزیع این مناطق در محدوده های مختلف قومی و منطقه ای است و نکته بعدی اینکه در مساحت یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربعی از قلمروی کشور می توان فرصت هایی برای احداث زیر ساخت های حمل و نقلی از جمله حمل و نقل ریلی ایجاد کرد که هزینه تمام شده ترانزیت را کاهش می دهد.
**آسیب تاسیس مناطق آزاد بدون راهبرد
در حالی که عده ای معتقدند تاسیس مناطق آزاد می تواند به نفع اقتصاد کشور و به نوعی فرصت سازی برای برون رفت از شرایط بحران اقتصادی امروز باشد، شماری دیگر بر این باورند که افزایش شمار مناطق آزاد سرنوشتی شبیه به مناطق ویژه اقتصادی خواهد داشت. در حالی که امروز 64 منطقه ویژه اقتصادی در سراسر کشور تاسیس شده است، کمتر از یک سوم آن ها فعالیت اقتصادی دارند.
«مجیدرضا حریری» عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با بیان اینکه تاسیس مناطق آزاد تجاری و صنعتی جدید بدون استراتژی می تواند آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد کند و منجر به رانت شود، گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد در مورد تاسیس مناطق آزاد تجاری- صنعتی یا ویژه اقتصادی استراتژی واحد وجود ندارد و برخی از این مناطق به دلیل فشارهای سیاسی و منطقه ای ایجاد شده اند.
وی با تاکید بر اینکه تاسیس مناطق آزاد بدون استراتژی به طور قطع کارآمدی نخواهد داشت، ادامه داد: در تمام دنیا برای هر یک از مناطق آزاد یک ماموریت و یک برنامه خاص تعریف می شود. برای مثال یک منطقه ماموریت جذب فاینانس (تامین منابع مالی) و منطقه ای دیگر هدف توسعه صنایع گردشگری را دارد اما در بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان کمتر منطقه ای توانسته ماموریت محول شده خود را محقق سازد.
حریری با اشاره به نمونه های موفق و ناموفق مناطق اقتصادی و ویژه اقتصادی گفت: در حالی که ماموریت منطقه آزاد قشم توسعه صنایع تولیدی بود اما تاکنون نتواسته است غول های صنعت را وارد این منطقه کند یا اینکه در مناطقی مانند ارس و انزلی اتفاق اقتصادی خاصی نیفتاده است اما می توان منطقه ویژه اقتصادی عسلویه را به عنوان یکی از مناطق موفق نام برد چرا که توانسته به طور واقعی ماموریت خود یعنی تبدیل به هاب انرژی را به انجام رساند.
وی ادامه داد: از دیگر عواملی که منجر به ناکارآمدی مناطق آزاد می شود، نبود مدیریت واحد و یکپارچه است و در سال های گذشته شاهد اعمال مدیریت های سلیقه ای در این مناطق بودیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در تمام دنیا مناطق متصل به آب های آزاد از آبادترین و پیشرفته ترین ناحیه ها محسوب می شوند، گفت: ما سواحل بسیار غنی و با ظرفیتی در جنوب کشورمان داریم که از طریق خلیج فارس و دریای عمان به آب های آزاد متصلند اما متاسفانه همین مناطق به طور عمده از جمله مناطق محروم ایران به شمار می روند. برای تاسیس مناطق آزاد باید بر محدوده هایی تمرکز کنیم که تعریف اقتصادی معین و مزیت های جذب سرمایه گذار را داشته باشد.
به گفته حریری، در حال حاضر مناطق آزاد به طور عملی به درگاه واردات کالاهایی تبدیل شده که به هر دلیلی نمی تواند از مرزها و سرزمین اصلی ورود کند. به طور قطع با تغییر رویکردها، مناطق آزاد این ظرفیت را دارند که با ماموریت های مشخص به توسعه پایدار اقتصادی کشور کمک کنند.
مساله مهم دیگر که در پایان باید به آن اشاره کرد این که تعدیل قوانین دست و پاگیر و بروکراسی (دیوان سالاری) اداری در مناطق آزاد می تواند زمینه ساز درآمدزایی و پولسازی در این مناطق باشد. در حال حاضر در دنیا پروژه های بسیار بزرگی در حال کلیدخوردن است که مهم ترین آن تاسیس منطقه آزاد تجاری اروپا است. اتحادیه اروپا درصدد است تا این منطقه آزاد تجاری بزرگ را میان اعضای و 10 شریک تجاری خود ایجاد کند. از سوی دیگر منطقه آزاد تجاری مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس موضوعی است که به تازگی در گفت وگوهای میان چین و کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه جدی قرار گرفته است. طرح دیگر، پروژه منطقه آزاد تجاری آمریکا است که هنوز در حد ایده باقی مانده است.
با توجه به آنچه گفته شد قرار است شمار مناطق آزاد تجاری و صنعتی با هدف توسعه صادرات، جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ارزآوری افزایش یابد. در این میان این نگرانی ها وجود دارد که افزایش شمار این مناطق در صورت ادامه رویه سال های گذشته دروازه های واردات کالا به کشور را فراختر سازد و ضربه ای کاری بر صنایع تولیدی کشورمان وارد آورد.
*از:نازیلا مهدیانی (گروه پژوهش و تحلیل خبری)
تهران- ایرنا– حدود 70 تا 80 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصمیم هیات رئیسه مجلس برای عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد اعتراض کردند.

به گزاش خبرنگار پارلمانی ایرنا، احمد شوهانی در ابتدای جلسه علنی روز دوشنبه در اخطار و تذکر آیین نامه داخلی با بیان اینکه برخورد روز گذشته هیات رئیسه با نمایندگان مجلس در شأن هیات رئیسه نبود، گفت: روز گذشته من و آقای توکلی خواهان تذکر بودیم اما لوح پاک شد و اسم من با آقای توکلی در لوح بعدی نبود که بخواهیم تذکر دهیم و به نظر می رسد برخی افراد نماینده از دیگر نمایندگان، نماینده تر هستند.
وی با تاکید بر اینکه هیات رئیسه باید بی طرفی را رعایت کند، ادامه داد: در چند سال گذشته چند لایحه ایجاد مناطق آزاد تصویب شده و به عقل کسی نرسید که برای تصویب آن احتیاج به دو سوم آرا نیاز باشد.
نماینده مردم ایلام تصریح کرد: بویژه برخی از اعضای هیات رئیسه در آن جلسه حضور داشتند. من مشروح مذاکرت آن زمان را از اداره قوانین گرفته ام و به هیات رئیسه هم تقدیم کردم و در آن زمان لوایح قبلی برای ایجاد مناطق آزاد تجاری با نصف به اضافه یک تصویب شده است.
شوهانی ادامه داد: اما در جلسه روز گذشته، آقای باهنر در حین صبحت ها و تذکرات موافقان و مخالفان گفتند که به دوسوم آرا نیاز ندارد ولی ناگهان در آخر جلسه به استناد تبصره یک بند الف ماده 117 برنامه پنجساله پنجم توسعه گفتند که تصویب این لایحه احتیاج به دوسوم آرا دارد و همه را غافلگیر کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: به این تبصره دقت کافی نشده و لایحه روز گذشته برای ایجاد مناطق آزاد هیچ منافاتی با برنامه پنجساله پنجم ندارد و حدود 100 نماینده تفسیر دیگری از نظر هیات رئیسه دارند و اگر نظر ما اعمال نشود صحن مجلس را ترک خواهیم کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به اخطار و تذکر احمد شوهانی گفت: بالاخره در چارچوب آیین نامه و بر اساس تفسیری که از آن داریم حرکت می کنیم و همه بر این اعتقادند که مدیریت جلسه باید بر اساس برداشتی که از آیین نامه دارد، جلسه را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: موارد متعددی بوده که از آیین نامه برداشتی داشتیم و در نهایت در بررسی و تحلیلی که در هیات رئیسه صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که برداشت گذشته ما قابل نقد بوده است و در این باره هم موارد متعددی وجود داشته است.
نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: برداشت مدیریت روز گذشته از قانون موضوعی بوده که از آقای باهنر می خواهم دوباره آن را در هیات رئیسه مورد بحث قرار دهد و این موضوع درست است که برداشت نمایندگان با برداشت روز گذشته وی تفاوت دارد.
ابوترابی فرد ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجساله قوانین دیگری که پیش از این قانون تصویب کرده ایم به قوت خود باقی است اما بعد از برنامه پنجساله اگر مصوبه ای داشتیم که نتیجه آن این بود که کاهش درآمد یا درآمدهای مالیاتی شود نیاز به دوسوم آرا دارد.
وی با تاکید بر اینکه مجددا این موضوع را در هیات رئیسه مطرح و درباره آن بحث خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر فرا روی من و آقای باهنر جز آنچه که گفتم راهی نیست.
پس از سخنان ابوترابی فرد حدود 80 نماینده از نمایندگان استان های اردبیل، ایلام، سیستان و بلوچستان، گیلان، آذربایجان شرقی ، گلستان، بوشهر و هرمزگان در هیات رئیسه و جایگاه ناطقان تجمع کرده و به رئیس جلسه اعتراض کردند.
در عین حال محمدرضا باهنر که در صندلی خود در صحن علنی نشسته بود نیز با مراجعه به تعدای از نمایندگان، با آنها صحبت می کرد.
مجلس برای دقایقی از روند عادی خود خارج شد و جمعی از نمایندگان نیز اقدام به ترک صحن مجلس کردند؛ علیرضا منادی از اعضای هیات رئیسه و محمد دهقان از خروج آن ها ممانعت کردند ولی تعدادی از آن ها از صحن خارج و پس از دقایقی دوباره به صحن بازگشتند.
در این هنگام ابوترابی فرد از محمد حسین فرهنگی خواست وارد دستور جلسه شوند که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان بود؛ نادر قاضی پور نماینده ارومیه بعنوان پیشنهاد دهنده خواهان حذف یک ماده شده بود.
هیات رئیسه به قاضی پور اجازه ارائه پیشنهاد خود را داد که قاضی پور به جای ارائه پیشنهاد گفت: چرا حق نمایندگان مناطق محروم را نمی دهید؟ چرا نمی گذارید منطقه مرزی چالدران به منطقه ویژه اقتصادی ماکو اضافه شود؟
وی افزود: چرا اجازه نمی دهید مردم مناطق محروح حق خود را بگیرند؟ روز گذشته ظلم بزرگی به نمایندگان و مردم حوزه های انتخابیه آنها شد که باید هیات رئیسه حق آن ها را بدهد.
ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه از قاضی پور خواست که در موضوع صحبت کند و قاضی پور پاسخ داد: وقتی که جلسه متشنج است و رئیس در حال پاسخگویی به تجمع کنندگان در هیات رئیسه هستند من نیز در موضوعی که هم اکنون در صحن در حال اتفاق است، صحبت می کنم.
در نهایت نمایندگان معترض با قول ابوترابی فرد و صحبت هایی که مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس با آن ها داشت، نماینده ها صندلی های خود نشستند.
لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی روز گذشته به دلیل کاهش درآمد دولت مغایر برنامه پنجم توسعه نامیده شد و بر اساس تفسیر محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد، از تصویب نمایندگان نگذشت.
لایحه ایجاد مناطق تجاری و ویژه اقتصادی در جلسه علنی روز گذشته مجلس مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن رد شد.
بر اساس این لایحه 7 شهر کشور به مناطق آزاد تجاری و اقتصادی تبدیل میشدند.
در جلسه روز گذشته که محمدرضا باهنر ریاست صحن علنی را برعهده داشت، برخی از بخشهای این لایحه را مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه برشمرد و گفت که تصویب این لایحه نیاز به دو سوم نمایندگان دارد که در نهایت کلیات این لایحه تصویب نشد.
احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در ابتدای جلسه علنی صبح امروز تذکری به هیئت رئیسه داد و گفت: یکصد نفر از نمایندگان مجلس تفسیر دیگری از مصوبه روز گذشته دارند و اگر در جلسه علنی امروز پاسخ نگیرند از مجلس خارج میشوند و جلسه علنی از رسمیت میافتد.
پس از این تذکر نماینده ایلام، جمع زیادی از وکلای ملت در جایگاه هیئت رئیسه جمع شدند و جلسه علنی برای دقایقی متشنج شد.
پس از صحبت این نمایندگان تجمع کننده با حجتالاسلام ابوترابیفرد، بخشی از این نمایندگان صحن علنی مجلس را ترک کردند که نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، استان اردبیل و استان ایلام از جمله این نمایندگان بودند.