منشاء اشکال در حوزه اطلاع رسانی از عملکرد دولت در استان اردبیل
باید اذعان داشت که منشاء اشکال در حوزه اطلاع رسانی از عملکرد دولت در استان اردبیل، نه مدیران روابط عمومی ها بلکه برخی مدیران دستگاهها هستند.
به گزارش تابناک اردبیل، ناصر نصیری اخیراً در گردهمایی شورای هماهنگی روابط عمومی های استان اردبیل مطالبی عنوان کرد که برخی از آنها از جهاتی محل توجه، دقت و بررسی بیشتر است.
نکته طلایی سخنان معاون سیاسی استاندار اردبیل این بود که به گفته او به رغم موفقیت دولت یازدهم در بخش های اقتصادی و سیاسی، مخالفان،عملکرد دولت را تخریب و تخطئه می کنند و ضرورت دارد تا با فعال شدن روابط عمومی ها و اطلاع رسانی صحیح عملکردها، جلوی این حرکت گرفته شود تا مردم دچار یاس نشوند.
او این را هم گفت که تلاش دولت یازدهم، خدمت صادقانه به مردم و کشور بوده و این دولت از هرگونه عوام فریبی و دروغ پردازی به دور بوده و شفاف سازی را سرلوحه کار خود قرار داده است.
صرفنظر از این که بیان چنین مواضعی مبنی بر این که - مخالفان درحال تخریب دولت هستند– در ادوار مختلف دولتها مسبوق به سابقه بوده و نیازمند بحث بیشتر در این باره نیست، آنچه که از منظر حیطه تخصصی روابط عمومی محل مداقه است، عدم تناسب انتظارات معاون استاندار از روابط عمومی ها با ظرفیت ها و اختیارات آنان است که به نظر می رسد چندان هم با واقعیات موجود تطابقی نداشته باشد.
به استثنای انگشت شمار و معدود روابط عمومی دستگاهها، تغییرات مدیریتی در دستگاههای اداری استان اردبیل در ادوار محتلف لزوماً منجر به تغییر مسئولان روابط عمومی ها نمی شود و لذاست که نباید انتظار داشته باشیم مسئولان روابط عمومی ها به حیطه مسئولیتی خود خارج از وظیفه «حرفه ای» بیاندیشند و رفتار کنند و از این منظر تنها آسیب محتمل بر خروجی کار آنها چه بسا می تواند این باشد که برخی از آنها «مصلحت اندیشی» کرده و مطابق سیاست مدیران مجموعه ها که تابعی از سیاست های کلان دولت مستقر است، عمل کنند. بدون توجه به این که در عصر ارتباطات هر گونه تولید محتوای فاقد اصول علمی، جامعه شناختی و ارتباط محوری، نتیجه معکوس داشته و موجب واکنش منفی مخاطبان می شود.
بی تردید وقتی برخی مدیران دستگاهها، مسئولان روابط عمومی های خود را مکلف به اجرای تکالیف می کنند ناگزیر باید انتظار داشت تا اطلاع رسانی در برخی مجموعه ها به بیماری رفع تکلیف، روزمرگی و بعضاً تملق گرایی گرایش پیدا کرده و پیام های اثربخش و مبتنی بر نیاز جامعه به جامغع مخاطب منتقل نشده و افکار عمومی را دچار یاس و نومیدی از انتشار اطلاعات متناقض و بعضاً غیرواقعی بنماید.
از طرفی به باور کارشناسان، عملکرد اطلاع رسانی به سیاق رفعتکلیف به دلیل کارکرد مبتنی بر تملق هرگز موفق به جلب رضایت قابل توجه مخاطبان نمی شود چرا که شعاع آن محدود و مختص به افراد خاصی است که بدون در نظر گرفتن حقوق عامه، نظرات و منافع خاصی را دنبال کرده و متعصبانه بر آن پافشاری می کنند بی آن که بدانند که با این قبیل اقدامات، عامل تخریب و تخطئه دولت نه دشمنان فرضی، بلکه خود آنان هستند.