ساوالان خبر: ابراهیم شکری گفت: مسجد جامع نمین با ۳۴۵ مترمربع زیربنا در اواسط دوره قاجار به دستور دختر عباس میرزا بنا شده است.

او با بیان اینکه مسجد جامع نمین به عنوان یکی از مساجد تاریخی استان در ۲۰ کیلومتری اردبیل واقع شده اظهار کرد: با توجه به ویژگی های خاص این بنا به ویژه تک مناره آجری آن که تاکنون پابرجا مانده دهم دی ماه به شماره ۶۶۹۰ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

مسوول پروژه مرمتی مسجد جامع نمین نیز با بیان اینکه عملیات مرمت و احیای مسجد جامع شهرستان نمین به صورت کاملا تخصصی در سال ۱۳۸۰ آغاز شد گفت: در این عملیات مرمتی اجرای کانال های ناکش ، تعویض سنگ های ازاره و پله های ورودی اصل ، بازسازی سردرب و استحکام بخشی تک مناره بنا به عنوان شناسنامه اصلی انجام شد.

همایون داورنیا با اشاره به اینکه عملیات مرمتی مسجد جامع نمین هر سال با پیش بینی و تامین منابع مالی برای حفاظت بنا از تخریبات جزئی انجام می شود افزود: در سال جاری نیز عملیات حفاظتی مسجد جامع نمین در فهرست برنامه های اجرایی دفتر فنی این اداره کل قرار گرفته است.

مقبره شیخ بدرالدین ، قلعه شیندان ، مسجد سرهنگ نمین، ساختمان زیبای عمارت السلطنه ، تپه های باستانی ، خانه های قدیمی با معماری خاص دوران قاجار و صفویه و قبور زرتشتی و کلیمی (گور قبیرها) و غار بابک خرم دین در فندقلو و قلعه بز (بزه قلعه در لاتون) از دیگر آثار تاریخی شهرستان نمین می باشد.