مدلی ساده و قابل اتکا برای گزینش اصلح
امروزه برای همگان مسلم هست در دنیای پیچیده هیچ سرمایه ای بالاتر از تفکر و اندیشه کلان نگر ودور اندیش نیست و همین تفکر نیز تنها وجه متمایز جوامع پیشرفته و عقب مانده می باشد . در هر جامعه ای که عملکرد مسئولین و کارگزاران با تفکر کلان بینی و دوراندیشی همراه بوده ، همگام با پیشرفت و رونق این جوامع کارگزاران آن نیز بهره فروانی از همین رونق و پیشرفت نصیب خود نموده اند واز نمونه بارز این جوامع می توان به کشورهای آسیای جنوب شرقی ، اروپایی اشاره نمود و برعکس همین قضییه در جوامع عقب مانده با تخریب زیرساختهای اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی بدلیل کوته بینی و جزء نگری ، کارگزاران این جوامع هم علیرغم بهره مندی بسیار زیاد در کوتاهمدت ، در بلندمدت بدلیل دارابودن موقعیتهای فراوان از تمام جنبه ها ، حتی بنوعی بازنده اصلی بوده اند و از نمونه های مصداق کامل این جوامع به بعضی از کشورهای آسیایی و افریقایی اشاره نمود .
با توجه به مقدمه فوق می توان با گرفتن پاسخ برای سئوالات ذیل از میزان توانایی و کارایی کاندیداهای محترم آگاهی قابل توجهی کسب نمود و از این آگاهی در انتخاب افراد اصلح بهره برد .
1- آیا مدیریت هزینه در تبلیغات چگونه هست ؟ کسی که درهزینه کرد آنچه که بخود تعلق دارد ، بدون توجه به این این منابع چگونه تحصیل شده است ، اگر مدیریتی مناسب و قابل قبولی ندارد ، فردا چگونه می تواند منابع عمومی جامعه را مدیریت نمایید و اصلا برایش اهمیت خواهد داشت ؟!
2- میزان و نحوه بهره گیری این افراد از سرمایه های اجتماعی همچون اعتماد نزدیکان و آشنایان و موقعیتهای حاصل از تصدی های قبلی و... چگونه می باشد ؟ و این را بایستی در نظر گرفت افرادی که ارزش سرمایه های اجتماعی را نمی دانند ، براحتی از آن سوءاستفاده می نمایند و با اینکار خویش موجب از بین رفتن این سرمایه ها که منبع پایداری وقوام زندگی اجتماعی هستند ، می گردند و این ضرر وارده به اجتماع در کوتاه مدت و بسادگی قابل جبران نیست . مثال ساده اینکه اگر اعتماد عمومی در یک جامعه از بین برود ، هیچ سنگی بر روی سنگی بند نخواهد شد و....
3- میزان ونحوه بهره گیری از دستاوردهای قبلی بشر همچون فناوری اطلاعات در پروسه تلیغات چگونه هست ؟آیا هنوز هم با این همه پیشرفت مبنا را بر امکانات ساده و هزینه بر روشهای سنتی و کلاسیک قرار می دهند ویااز این فناوری به نحوه احسن بهره می برند ؟
4- خلاقیت و نوآوری این افراد در همین پروسه ساده تلیغات انتخابات چگونه هست ؟ همگان بهتر می دانند که روشهای عادی تکراری در دنیای امروز آنچنان جواب نمی دهد و نیاز هست که درهر کسب و کار اعم ازخصوصی و عمومی خلاقیت و نوء آوری وجود داشته باشد ،پس با این حساب چه طرح و برنامه متمایزی از شخص مدعی ارائه می شود تا بتوان از آن به میزان خلاقیت و هنر ایشان واقف گردید ؟.
و بسیار سئوالات دیگری که هر شخص خود در ذهن دارد و یامی تواند داشته باشد وجواب این سئوالات می توانند ، چشم اندازی مناسب و بهینه از نحوه عملکرد منتخبین در آینده را برای ما نمایان سازد و ..
حکمت نوراللهی
دانشجوی دکتری وکارشناس ارشد اقتصاد