انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

مجلس به نمایندگان پاک دست نیاز دارد

سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ

انتخاب خبر: حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با «انتخاب خبر»  با اشاره به وظایف نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، گفت: کاندیداهایی که برای حضور در رقابت های انتخاباتی، تأیید صلاحیت می شوند باید پاک دست باشندو به رانت خواری و فساد، آلوده نباشند و برنامه ای برای مبارزه با رانت خواری و تبعیض داشته باشند. یکی از مهمترین مسائل امروز کشور، متأسفانه وجود اختلاس های اقتصادی و رانت خواری است و در واقع مردم از مجریان و ناظران انتخاباتی انتظار دارند موانعی برای کاندیداهایی که مخالف رانت خواری و انحصار طلبی اقتصادی هستند، ایجاد نشود و نامزدهای انتخاباتی پاک دست، تأیید صلاحیت شوند تا در صحنه ی رقابت های انتخاباتی حضور یافته و خود را در معرض افکار عمومی و آرای مردم به صورت آزاد و عادلانه قرار دهند.

به گزارش انتخاب خبر، با پایان یافتن مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، همچنان در هیئت های اجرایی و هیئت های نظارتی انتخابات ادامه دارد.

در حالی که پیش‌تر از سوی ناظران انتخاباتی، نسبت به آمار بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری انتقاد شده بود، سه هفته تا اعلام رسمی تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، گفته رفتار و گفتار داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که مصداق طرفداری از فتنه و عناوینی از این دست است، خط قرمز نظام و رهبری است و این مسئله در بررسی صلاحیت افرادی که برای هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی ثبت‌‌نام کرده‌اند، مدنظر قرار خواهد گرفت. همه این اظهارات شاید برای نگرانی داوطلبان انتخابات این دو مجلس درمورد چگونگی احراز صلاحیت خود از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات، کافی باشد. در این میان، نظارت استصوابی شورای نگهبان قانون اساسی، بیشترین نگرانی ها را در بین نامزدهای انتخاباتی بوجود آورده است.

آن سوتر؛ "رحمانی فضلی " وزیر کشور، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری 5 دی ماه به بررسی موضوع انتخابات پیش رو پرداخت و خواستار احراز صلاحیت همه کاندیداها شد.

سایت «انتخاب خبر» با عنایت به طرح شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و در آستانه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، مجموعه گزارش هایی را تحت عنوان «وظایف نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص بررسی صلاحیت نامزدها» منتشر می کند.

در بخش دوم این مجموعه گزارش ها، مهندس حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با «انتخاب خبر» درباره وظایف نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص بررسی صلاحیت نامزدها به اظهارنظر پرداخته است.

حشمت الله طبرزدی

سرنوشت ملت ایران از طریق صندوق های رأی تعیین خواهد شد
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار انتخاب خبر درباره اهمیت انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و راه افتادن جنبش ثبت نام کاندیداها در کشور، گفت: در چند سال گذشته به ویژه پس از سال 1388، مردم متوجه شدند که انتخابات با وجود همه محدودیت ها و با توجه به اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان که قانونی بودن آن هم مورد مناقشه است، می تواند به عنوان یک فرصت، ظرفیت بسیار خوبی را برای طی کردن فرآیند دموکراسی خواهی و اصلاحات بدون خشونت ایجاد کند.

طبرزدی تصریح کرد: شرایط منطقه نیز این ذهنیت را ایجاد کرده که ملت ایران باید با تلاش های دموکراتیک بدون خشونت و از طریق صندوق های رأی به خواسته های خود نائل شده تا کشور به سرنوشت کشورهایی مانند: سوریه، یمن، عراق و مصر دچار نشود.

این فعال سیاسی تأکید کرد: رسانه های ارتباط جمعی به ویژه گسترش اینترنت، موجب افزایش آگاهی های مردم در جامعه مدنی شده و ارتباط مردم را به هم نزدیک کرده است و همه این عوامل دست به دست هم داد تا جنبش ثبت نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ایجاد شود.

مهمترین مسله امروز کشور، اختلاس های اقتصادی و رانت خواری است
کاندیداهای پاک دست باید تأیید صلاحیت شوند

وی در ادامه درباره ویژگی های نامزدهای انتخاباتی که مجوز حضور در رقابت های انتخاباتی را از سوی مجریان و ناظران انتخاباتی دریافت می کنند، گفت: کاندیداهایی که برای حضور در رقابت های انتخاباتی، تأیید صلاحیت می شوند باید پاک دست باشند و به رانت خواری و به فساد، آلوده نباشند و برنامه ای برای مبارزه با رانت خواری و تبعیض داشته باشند، و این مسئله را هرگز مجریان و ناظران انتخابات نباید فراموش کنند.

طبرزدی تصریح کرد: زمانی که من خودم و برخی از دوستان در فرمانداری تهران برای ثبت نام حضور پیدا کردیم، من متوجه این مسئله شدم که حتی رسانه هایی که دولتی هستند مانند صدا و سیما و واحد مرکزی خبر و سایر رسانه ها، بسیار علاقمند بودند که با من و امثال من در زمینه انتخابات و شرایط کاندیدای اصلح صحبت کنند و مصاحبه هایی نیز انجام گرفت.

این فعال سیاسی افزود: در ستاد انتخابات وزارت کشور حتی مشاهده می شد که رسانه های دولتی به دنبال صداهای نو بوده و به دنبال افراد و گروه هایی هستند که به رانت خواری و فساد آلوده نشده باشند.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین مسائل امروز کشور ایران متأسفانه اختلاس های اقتصادی و رانت خواری است و در واقع مردم انتظار دارند موانعی برای کاندیداهایی که مخالف رانت خواری و انحصار طلبی اقتصادی هستند، ایجاد نشود و نامزدهای انتخاباتی پاک دست، تأیید صلاحیت شوند و در نتیجه در صحنه ی رقابت های انتخاباتی حضور یافته و خود را در معرض افکار عمومی و آرای مردم آن هم به صورت آزاد و عادلانه قرار دهند.

جمهوری اسلامی ایران ملزم به اجرای اعلامیه حقوق بشر است
عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به این سؤال که اگر صلاحیت شما احراز نشود، در انتخابات آتی چه رفتاری خواهید داشت و آیا از حضور مردم پای صندوق های رأی حمایت خواهید کرد، تصریح کرد: در هر صورت آنچه برای من اهمیت دارد، اجرای کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

وی با بیان اینکه دولت ایران در قبل از انقلاب، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تأیید کرد و پس از آن نیز دولت جمهوری اسلامی ایران این اعلامیه را رد نکرد، تأکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران ملزم به اجرای اعلامیه حقوق بشر است و اعلامیه جهانی حقوق بشر، حق کاندیدا شدن و انتخاب کردن آحاد جامعه را تأیید کرده است و کاندیداهای مستقل امیدوار هستند که جمهوری اسلامی ایران این حق را از آنان صلب نکند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اما این در صورتی است که کاندیداهای مستقل، حقوق خود را شناخته و پایبند به آن هستند و منتظر می مانند تا در فرصت های بعدی، رفتار حکومت با کاندیداهای مستقل، مشخص شود و در آن زمان، نظرات خود را اعلام خواهند کرد.

شعارهای سال باید از حرف به عمل تبدیل شود
عمل به قانون اساسی، محور تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت

با توجه به اینکه از سوی رهبر انقلاب نیز امسال سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» اعلام شده است، نهادهای اجرایی و به ویژه نهاد نظارتی مانند شورای نگهبان چه نقش و جایگاهی در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری خواهند داشت؟ حشمت الله طبرزدی در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب گفت: مجربان و ناظران برگزاری انتخابات باید براساس قانون اساسی عمل کنند تا حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شونده ها تضییع نشود، و در این صورت با عمل به قانون اساسی، قطعاً می توان شعار سال رهبر انقلاب را مبنی بر دولت و ملت، همدلی و همزبانی، محقق کرد و این شعار را از حرف به عمل درآورد.

تشکیل کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، اقدام مثبتی بود
و اما در تحولی دیگر؛ زنان برابری طلب کشورمان در قالب ایجاد کارزارهای انتخاباتی از جمله تغییر چهره مردانه مجلس در انتخابات حضور فعالی پیدا کرده اند و ثبت نامهای گسترده ای را در ایام نام نویسی کاندیداها داشته اند. طبرزدی در ارزیابی خود از این اقدام زنان ایران، گفت: این اقدام زنان کشورمان را بسیار مثبت ارزیابی می کنم، اما نمی توان انتظار داشت که این تلاش ها خیلی زود به ثمر نشیند، چراکه مجموعه ای از فعالیت های مدنی و دموکراتیک و تحول خواهی با همدیگر نتیجه بخش خواهد بود.

جامعه مدنی به حقوق اساسی خود آگاهی پیدا کرده است
وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت کشور، ثبت نام ها در این دوره از انتخابات نسبت به دوره های گذشته بیش از 60  درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: وقتی افرادی مانند دکتر باوند، مهندس زعیم، عیسی خان حاتمی، آقای مفتی زاده و یا خود من از تهران و بسیاری افراد که اصلاً در انتخابات شرکت نمی کردند، در فرمانداری تهران حضور یافته و ثبت نام می کنند و یا وقتی زنان کشورمان خواهان نفی تبعیض در مجلس یا دستگاه های دیگر می شوند، همه اینها حاکی از مطالبات دموکراتیک ملت ایران بوده و شکل گیری این مطالبات، نشانگر آگاهی جامعه و نیز توجه شهروندان به حقوق اساسی خود می باشد.

حشمت الله طبرزدی تأکید کرد: من فکر می کنم همه ی این اقدامات و حرکت ها به عنوان یک مجموعه منظم و منتظم چند وجهی در نهایت می تواند به نفع ملت ایران باشد و معادلات سیاسی موجود را به نفع جامعه مدنی تغییر دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی