انتخاب اردبیل

انتخاب اردبیل
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

انتخاب خبر: محمد نوری زاد، فعال سیاسی در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به انتشار برخی اخبار غیررسمی درباره تأیید صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخاباتی رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، گفت اکنون زمان آن فرا رسیده تا شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی بر انتخابات نسبت به رفتار خود در گذشته تجدید نظر کند و عملکرد این نهاد مطابق با اقتضائات زمانی امروز کشور و جامعه جهانی تعریف شود. شورای نگهبان در شرایط امروز ایران نباید فرصت برقراری ارتباط و دیالوگ با کل جامعه و کشور را از دست داده و بر این مسئله که با وجود شورای نگهبان امکان برگزاری انتخابات آزاد در کشور وجود ندارد، خط بطلان بکشد.

به گزارش انتخاب خبر، انتشار اخبار مربوط به تأیید صلاحیت هزار نفر از رد صلاحیت‌ شدگان، در دو روز گذشته در برخی از ستادهای انتخاباتی تحرکات مجددی به وجود آورده است. منابع نزدیک به شورای نگهبان از تأیید صلاحیت تعدادی از داوطلبان رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده خبر دادند و پیش بینی می کنند که به تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده حتی تا آغاز تبلیغات افزوده شود. این در حالی است که معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان قبلاً گفته بود احتمال دارد در مرحله بعدی که شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند حدود 10 تا 15 درصد به داوطلبان تأیید صلاحیت شده اضافه شوند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات هم پیش از این گفته بود در مرحله هیئت های نظارت، 40 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده بودند، و از ۱۲ هزار نفر داوطلب این انتخابات ۲۶ درصد رد صلاحیت شده و صلاحیت ۲۸ درصد نیز احراز نشد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه صلاحیت‌ها باید با قانون تطبیق داده شود، گفته بیش از 8700 نفر از کسانی که داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی شده‌اند برای نخستین بار بوده که در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

وی افزوده بیش از سه‌هزار نفر نیز سابقه شرکت در انتخابات مجلس را داشته‌اند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در عین حال با تأکید بر اینکه معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، قانون است، تصریح کرده اگر در قانون، شرایطی برای احراز صلاحیت باشد شورای نگهبان به آن عمل می‌کند.

یک فعال سیاسی در واکنش به اقدام هیئت های نظارت در رد صلاحیت داوطلبان انتخابات و سپس اقدام شورای نگهبان در تأیید صلاحیت یا احراز صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی گفت: امروز شورای نگهبان باید نسبت به گذشته در رفتار خود به عنوان نهاد نظارتی بر انتخابات تجدید نظر کند و عملکرد این نهاد مطابق با اقتضائات زمانی امروز کشور و جامعه جهانی تعریف شود.

محمد نوری زاد در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: شورای نگهبان در شرایط امروز ایران نباید فرصت برقراری ارتباط و دیالوگ با کل جامعه و کشور را از دست داده و بر این مسئله که با وجود شورای نگهبان امکان برگزاری انتخابات آزاد در کشور وجود ندارد، خط بطلان بکشد.

محمد نوری زاد

در همین حال، این روزنامه نگار ایرانی در پاسخ به پرسشی درباره شاخصه های  یک انتخابات آزاد گفت: آزادی احزاب، آزادی رسانه ها، آزادی بیان، التزام مسئولان به اصل پاسخگویی و عدالت از جمله شاخص های یک انتخابات آزاد است که در چنین شرایطی اگر نامزدی مورد اقبال رأی دهندگان قرار گرفت می تواند وارد مجلس قانون گذاری شود، و قادر خواهد بود که به عنوان نماینده مردم، ناظر بر عملکرد نهادهای حکومتی باشد.

اما انتخابات مجلس در ایران از چه جایگاه و اهمیتی برای توسعه و جهش کشور برخوردار است؟ نوری زاد در همین رابطه گفت: اگر کلیه نهادهای حکومتی نسبت به مسئولیت ها و عملکرد خود پاسخگو باشند، آن هنگام مجلس و انتخابات مجلس می تواند در جایگاه معقول و معهود خود قرار گرفته و شخصیت و هویت اصلی خود را بازیابی و احیا کند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: چنین مجلسی می تواند یک نظارت بزرگی را بر کل کشور و مسئولان برقرار کند و در این صورت، اختلاس ها به حداقل کاهش یافته و قانون رسمیت پیدا می کند و هیچ فرد یا نهادی گریزگاهی از قانون نمایندگان مجلس نخواهد داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی طبیعی است که شایستگان و نخبگان در امور اجرایی کشور قرار گرفته و مسئولان کشور نسبت به مسئولیت و عملکرد خود پاسخگو خواهند بود و چنین جامعه ای با شتاب به سوی نیکبختی رهنمون می شود.

به گزارش انتخاب خبر، طی هفته ها و روزهای اخیر جنجالی بر سر نظارت استصوابی شورای نگهبان به وجود آمده است. در آخرین تحولات فقط 166 نفر از داوطلبان خبرگان مورد تأیید قرار گرفته اند. پیش از این در مورد انتخابات مجلس نیز اکثریت کاندیداهای ثبت نام کرده، یا رد صلاحیت شده و یا صلاحیت آنها احراز نشد. باتوجه به مناقشه ای که بر سر قانونی بودن یا قانونی نبودن نظارت استصوابی شورای نگهبان صورت گرفته، آیا می توان مطرح کرد که احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به خود مردم واگذار شود؟ محمد نوری زاد در پاسخ به این پرسش خبرنگار انتخاب خبر با رد ادعاهای طرح شده درباره واگذاری احراز صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی به مردم در روز انتخابات، تصریح کرد: احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات می تواند توسط قانونی که در یک شرایط آرام و برآمده از عقل جمعی تصویب شده است، صورت بگیرد.

وی ادامه داد: چنین قانونی باید مبادرت به تعیین ناظران انتخاباتی کند که کار آنها انتخاب نامزدهای انتخاباتی شایسته باشد، همچنین ناظران انتخاباتی می توانند به گونه فیلتری عمل کنند تا هر مجرم یا آدم خطرناکی مانند: دزد، قاتل و یا انسان خطرناک و فاسد دیگری قصد نماینده شدن و ثبت نام در رقابت های انتخاباتی را نداشته باشد.

این فعال سیاسی تأکید کرد: چنین قانونی باید برآمده از عقل جمعی عقلا باشد و سپس در مورد انتخابات به اجرا درآید تا براساس آن، ناظران انتخاباتی اقدام به نظارت بر انتخابات کرده و هر فردی اجازه نداشته باشد تا برای ثبت نام در انتخابات اقدام کند.

نوری زاد تصریح کرد: طبیعی است تحت هر شرایطی، انسان های قاتل، دزد، تاجر و انسان های فاسدی که از نظر اخلاقی دارای مشکلات عدیده ای بوده و بیمار هستند، اصلاً نباید برای انتخابات ثبت نام کنند و وارد نهادهای انتخابی شوند.

با توجه به اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز امسال سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» اعلام شده است، نهادهای اجرایی و به ویژه نهاد نظارتی مانند شورای نگهبان چه نقش و جایگاهی در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری خواهند داشت؟ این روزنامه نگار ایرانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار انتخاب خبر با بیان اینکه عملکرد و اظهارات مسئولان نظام نباید ناقض شعار سال باشد، تأکید کرد: همدلی و همزبانی باید مربوط به حکومت و آحاد جامعه باشد و شعار سال نباید فقط شامل مسئولان کشور باشد و به صورت همدلی و همزبانی در بین خود آنان در جامعه متجلی شود.

وی با بیان اینکه خروجی شعار سال 1394 تنها در نسبت با مردم معنی و مفهوم پیدا می کند، تصریح کرد: رهبر انقلاب هنگامی که در یک شکل پسندیده مطرح می کنند حتی اگر افرادی مخالف نظام و خود ایشان هستند در انتخابات شرکت کنند، حرف را از شعار به عمل تبدیل نمودند و در گفته های ایشان نهایت همدلی و همزبانی وجود داشت، اما برخی گفته ها و رفتارها نباید نقض کننده چنین اظهاراتی باشد.

نوری زاد با اشاره به اخبار منتشرشده از سوی منابع نزدیک به شورای نگهبان در خصوص تأیید صلاحیت تعدادی از نامزدهای رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده گفت: در چارچوب سخنان رهبر انقلاب، شورای نگهبان می تواند در رفتار خود نسبت به احراز صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی به گونه ای عمل کند که دامنه انتخاب مردم ایران را گسترش داده و حتی مخالفان نیز امکان شرکت در انتخابات و رأی به کاندیدای مورد نظر خود را نیز داشته باشند.

این فعال سیاسی همچنین با رد اظهارات برخی افراد در داخل و خارج کشور درباره تحریم انتخابات پیش رو در اسفندماه تأکید کرد: شورای نگهبان باید با تمکین به شعار سال 1394 مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت به گونه ای رفتار کند که عملکرد این نهاد، مغایر با همدلی و همزبانی نباشد و عده ای را وادار نکند تا بر طبل تحریم انتخابات بکوبند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان نباید امکان برقراری دیالوگ با کلیت جامعه ایران را طی انتخابات پیش رو از دست بدهد.

محمد نوری زاد هشدار داد: مبدا رفتار این نهاد نظارتی، عده ای را ترغیب به رأی ندادن کند و افرادی انتخابات پیش رو را تبدیل به یک رفراندوم معکوس کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی