سهل انگاری یا خیانت تاریخی در اردبیل
مکان فعلی فرودگاه اردبیل با کدام استدلال و منطق مورد توجه بوده است که طبق شنیده ها اصرار یکی از نمایندگان قبلی، زمین فرودگاه اردبیل با خرید اراضی کشاورزی در مکان فعلی احداث شد فرودگاهی که بیشترین پرواز آن بخاطر شرایط جوی کنسل می شود.
ساوالان خبر: نشریه آریتان در شماره جدید خود آورده است: ۲۴ سال از احداث فرودگاه اردبیل و ۴۲ سال از احداث فرودگاه پارس آباد مغان میگذرد و با وجود اینکه به عقیده کارشناسان این بازه زمانی فرصت مناسبی بود تا هر دو فرودگاه خود را به درجه مطلوبی از استانداردها و سطح کیفی خدمات برسانند اما امروز بسیاری از مطالبات پاسخ کافی نیافته است. به تعبیری فرودگاه اردبیل و مغان به نسبت سطح نیازها در برخی مواقع حتی قابل اغماض نیست.
اینکه چطور در طول این سالها فرودگاه های استان جهش چشمگیری نداشته از جمله موضوعاتی است که بارها گلایه مسئولان کشوری و حتی استانی را بر انگیخته است.
سفر به اردبیل چرا باید از تبریز بگذرد؟
هر چند به نظر میرسد عمده دلایل لغو پروازها در اردبیل به دلیل شرایط جوی است و به اصطلاح با کوچکترین ابری در آسمان فرودگاه هواپیماها دید خود را از دست میدهند، اما با گذشت دو دهه از استان شدن اردبیل همچنان راهکاری برای این مشکل طراحی نشده است چنانچه بخشی از پروازهای اردبیل بدلیل لغو پروازها به مقصد فرودگاه تبریز انجام میشود و مسافران هوایی مجبور هستند دو ساعت را زمینی طی کنند تا به اردبیل برسند.
در این باب گلایههای متعددی از سوی مردم استان اردبیل ، وزرا، معاونان و مسئولانی که به مقصد اردبیل سفر میکنند شنیده میشود که بخاطر لغو پروازها مجبور هستند از طریق فرودگاه استانهای همجوار سفر هوایی کرده و و با طی کردن بیش از ۲/۵ ساعت راه و خستگی از این سفر زمینی به اردبیل آمده و دوباره همین پروسه را در برگشت طی کنند.
فرودگاه اردبیل کارآمد نیست و باید جابجا شود
گلهمندی مسافران زمانی قابل توجه است که حتی مسئولان کشوری و استانی نیز از سفر به موقع هوایی عاجزند و این روزها هر جلسهای که قرار است در اردبیل با حضور یک مقام مسئول کشوری تشکیل شود با یک یا دو ساعت تأخیر همراه است.
چندی پیش بود که وزیر راه شهرسازی در مطلبی با عنوان »فرودگاه اردبیل، مه آلود، مگه داریم، مگه می شه؟« از لغو و جانمایی فرودگاه اردبیل در دهه گذشته گلایه کرده بود. این گلایهها و ناراحتیها در حالی مشهود است که گاه خود مدیران استانی نیز گرفتار این درد بیدرمان هستند.
بطور مثال هفته پیش بود که مجید خدابخش استاندار اردبیل در جلسه شورای برنامهریزی استان که با هدف ارائه پیشنهادات برای تدوین برنامه ششم توسعه با حضور فرمانداران، مدیران و کارشناسان و تعدادی از اساتید در سالن شیخ صفیالدین استانداری برگزار شد، اظهار کرد: فرودگاه اردبیل گویی در محلی احداث شده است که ویژه ابطال شدن و کنسل شدن پروازها است و با تعیین اولویتها باید محل آن تغییر پیدا کند.
این مشکل در حالی مطرح میشود که در سالهای اخیر هیچ استاندار و مسئولی برای آن راهکاری عملی نیندیشیدند و فقط در شعار از افزایش پروازهای فرودگاه اردبیل سخن به میان آوردند که بخشی از این وعدهها نیز تاکنون عملیاتی نشده است.
موقعیت نامطلوب فرودگاه و کنسلی پروازها
این روزها محدودیتهای برنامه پروازها زمانی مسافران را مستأصل میکند که حتی به برنامه پرواز خود اطمینان ندارند. موقعیت قرار گیری نامناسب فرودگاه خود به عامل تأخیر و کنسلی پروازها تبدیل شده و پروازهای محدود را به محدودیت به مراتب بیشتری مواجه ساخته است.
به تعبیر برخی مسئولان سابق استان با اصرار یکی از نمایندگان قبلی، فرودگاه با خرید اراضی کشاورزی در مکان فعلی احداث شد و محل پیش بینی شده مابین اردبیل و سه راهی سرعین با وجود تأکیدات کارشناسان به واقع شدن مکان فعلی در محل گردنه حیران و درست در موقعیتی که مه دریاچه خزر مرتباً در پروازها اختلال ایجاد میکند، مورد بی توجهی قرار گرفته است.
در این مورد حقیقت پور با تشبیه راهآهن اردبیل به وضعیت ناگوار فرودگاه اردبیل از آنها به عنوان خیانت کارشنان یاد کرد، و گفت: نباید اجازه دهیم که راهآهن اردبیل به عاقبت فرودگاه اردبیل گرفتار آید چرا که اگر در زمان ساخت فرودگاه اردبیل نیز یک انسان منصفی پیدا میشد تا فریاد میزد که نباید فرودگاه در این محل احداث شود ما امروز با لغو پروازها و کنسل شدن پرواز فرودگاه اردبیل و صدها مشکل دیگر روبهرو نمیشدیم.
محل نامناسب فرودگاه و پاسخگو نبودن مسئولان
موقعیت نامناسب مکانی فرودگاه اردبیل که در اقدام قابل توجهی در منطقهای مه گیر احداث شده است، بارها مورد انتقاد مردم و حتی مسئولان بوده و اشتباه در انتخاب مکان مناسب موجب شده است که طی سالهای بعد نیز با صرف هزینههای قابل توجه نسبت به تجهیز فرودگاه اقدام شود.
یکی از مسافران در گفتگو با مهر میگوید: متأسفانه نسبت به تأخیرها کسی پاسخگو نیست و آژانسهای مسافرتی نیز در برخی مواقع اطلاعرسانی دارند و در برخی مواقع نسبت به اطلاعرسانی غفلت میکنند.
نادر محمد دوست بابیان اینکه گاهاً به ویژه ماههای پاییز و زمستان پرواز اردبیل- تهران با چند ساعت تأخیر انجامشده و دلیل آن بدی آبوهوا اعلام میشود، خواستار پاسخگویی مسئولان به دغدغه مسافران شد و تأکید کرد: افزایش بهای بلیط در وضعیتی است که به کیفیت پروازها اضافه نشده است.
آمار کنسلی فرودگاه که در اغلب مواقع از سوی فرودگاه استان اعلام نمیشود به شکل ملموس در برنامه مسافرت مسافران و مشتریان دائمی سفرهای هوایی سایه انداخته است. تا جایی که با کوچکترین مه، وزش باد، گرفتگی ابرها و بارش برف و باران دعای مسافران برای کنسل نشدن پروازها آغاز میشود.
اطلاعرسانی نامطلوب نیز در خصوص تأخیر پروازها به عادت رفتاری اغلب آژانسهای هواپیمایی تبدیل شده و در این میان اطلاعات پرواز فرودگاه نیز اطلاعرسانی مداوم را وظیفه خود نمیداند.
جابهجایی فرودگاه تا ۲۰سال ممکن نیست
پاسخ قطعی به تأخیر و لغو پروازهای اردبیل به بهانه شرایط جوی مطالبه چند سال ای است که میان سرویس دهی فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی رد و بدل شده و در نهایت نیز با وعده های مقطعی به امید انجام بدون تأخیر پروازها خاتمه مییابد.
در عین حال اهرم ترمز طرحهای توسعه فرودگاه اردبیل زمانی کشیده میشود که پیشنهاد تکان دهنده و قابل توجه برخی مسئولان مبنی بر جابجایی کل فرودگاه استان به گوش میرسد.
موضوعی که به نظر میرسد به تعبیر برخی مسئولان جذابیت ویژه در طرح دارد و این سؤال را ایجاد میکند که در مقطع انتخاب مکان فعلی فرودگاه اردبیل کدام استدلال و منطق مورد توجه بوده و آیا همان منطق امروز رنگ باخته است؟ و مسئولانی که طرح جابجایی فرودگاه را عنوان میکنند آیا زمین مناسبی برای فرودگاه جدید در نظر دارند؟
هر چند مدیرکل فرودگاه های استان معتقد است در کل استان نمیتوان به این وسعت زمین صاف و مناسب برای احداث فرودگاه پیدا کرد و جابهجایی فرودگاه عملاً تا ۲۰سال دیگر غیر ممکن است اما هنوز برخی مسئولان از نامناسب بودن مکان فرودگاه گله دارند و به یاد دارند که سالها قبل تاکیدشان برای ممانعت از ساخت فرودگاه در این مکان شنیده نشد.
وی معتقد است در هیچ کجای استانی مانند اردبیل که اغلب اراضی کشاورزی است بیش از هزار هکتار زمین مناسب برای فرودگاه نمیتوان پیدا کرد.
هر چند مطابق دیدگاه برخی مسئولان مناسب نبودن اقلیم و موقعیت جغرافیایی فرودگاه اردبیل نیاز به جابجایی را تشدید میکند و به عقیده همین گروه با جابجایی فرودگاه اردبیل میتوان از دردسرهای لغو و تأخیر پروازها به بهانه شرایط جوی خلاص شد، اما از سوی دیگر فرودگاه های استان در برنامه های همان مسئولان هزینه های میلیاردی برای تجهیز خود جذب میکند و این روزها خود را به وضعیتی رسانده است که با جرات حرف از توسعه پروازهای خارجی و توسعه متوازن با مناطق ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ارس بزند.
شاید اگر یکدستی بیشتری در برنامه ریزیها صورت گیرد، این مهم میتواند در آینده نزدیک جامعه عمل به تن کرده آمال و آرزوهای این استان با آرامش به منزل مقصود فرود آید.
ساوالان خبر: نشریه آریتان در شماره جدید خود آورده است: ۲۴ سال از احداث فرودگاه اردبیل و ۴۲ سال از احداث فرودگاه پارس آباد مغان میگذرد و با وجود اینکه به عقیده کارشناسان این بازه زمانی فرصت مناسبی بود تا هر دو فرودگاه خود را به درجه مطلوبی از استانداردها و سطح کیفی خدمات برسانند اما امروز بسیاری از مطالبات پاسخ کافی نیافته است. به تعبیری فرودگاه اردبیل و مغان به نسبت سطح نیازها در برخی مواقع حتی قابل اغماض نیست.
اینکه چطور در طول این سالها فرودگاه های استان جهش چشمگیری نداشته از جمله موضوعاتی است که بارها گلایه مسئولان کشوری و حتی استانی را بر انگیخته است.
سفر به اردبیل چرا باید از تبریز بگذرد؟
هر چند به نظر میرسد عمده دلایل لغو پروازها در اردبیل به دلیل شرایط جوی است و به اصطلاح با کوچکترین ابری در آسمان فرودگاه هواپیماها دید خود را از دست میدهند، اما با گذشت دو دهه از استان شدن اردبیل همچنان راهکاری برای این مشکل طراحی نشده است چنانچه بخشی از پروازهای اردبیل بدلیل لغو پروازها به مقصد فرودگاه تبریز انجام میشود و مسافران هوایی مجبور هستند دو ساعت را زمینی طی کنند تا به اردبیل برسند.
در این باب گلایههای متعددی از سوی مردم استان اردبیل ، وزرا، معاونان و مسئولانی که به مقصد اردبیل سفر میکنند شنیده میشود که بخاطر لغو پروازها مجبور هستند از طریق فرودگاه استانهای همجوار سفر هوایی کرده و و با طی کردن بیش از ۲/۵ ساعت راه و خستگی از این سفر زمینی به اردبیل آمده و دوباره همین پروسه را در برگشت طی کنند.
فرودگاه اردبیل کارآمد نیست و باید جابجا شود
گلهمندی مسافران زمانی قابل توجه است که حتی مسئولان کشوری و استانی نیز از سفر به موقع هوایی عاجزند و این روزها هر جلسهای که قرار است در اردبیل با حضور یک مقام مسئول کشوری تشکیل شود با یک یا دو ساعت تأخیر همراه است.
چندی پیش بود که وزیر راه شهرسازی در مطلبی با عنوان »فرودگاه اردبیل، مه آلود، مگه داریم، مگه می شه؟« از لغو و جانمایی فرودگاه اردبیل در دهه گذشته گلایه کرده بود. این گلایهها و ناراحتیها در حالی مشهود است که گاه خود مدیران استانی نیز گرفتار این درد بیدرمان هستند.
بطور مثال هفته پیش بود که مجید خدابخش استاندار اردبیل در جلسه شورای برنامهریزی استان که با هدف ارائه پیشنهادات برای تدوین برنامه ششم توسعه با حضور فرمانداران، مدیران و کارشناسان و تعدادی از اساتید در سالن شیخ صفیالدین استانداری برگزار شد، اظهار کرد: فرودگاه اردبیل گویی در محلی احداث شده است که ویژه ابطال شدن و کنسل شدن پروازها است و با تعیین اولویتها باید محل آن تغییر پیدا کند.
این مشکل در حالی مطرح میشود که در سالهای اخیر هیچ استاندار و مسئولی برای آن راهکاری عملی نیندیشیدند و فقط در شعار از افزایش پروازهای فرودگاه اردبیل سخن به میان آوردند که بخشی از این وعدهها نیز تاکنون عملیاتی نشده است.
موقعیت نامطلوب فرودگاه و کنسلی پروازها
این روزها محدودیتهای برنامه پروازها زمانی مسافران را مستأصل میکند که حتی به برنامه پرواز خود اطمینان ندارند. موقعیت قرار گیری نامناسب فرودگاه خود به عامل تأخیر و کنسلی پروازها تبدیل شده و پروازهای محدود را به محدودیت به مراتب بیشتری مواجه ساخته است.
به تعبیر برخی مسئولان سابق استان با اصرار یکی از نمایندگان قبلی، فرودگاه با خرید اراضی کشاورزی در مکان فعلی احداث شد و محل پیش بینی شده مابین اردبیل و سه راهی سرعین با وجود تأکیدات کارشناسان به واقع شدن مکان فعلی در محل گردنه حیران و درست در موقعیتی که مه دریاچه خزر مرتباً در پروازها اختلال ایجاد میکند، مورد بی توجهی قرار گرفته است.
در این مورد حقیقت پور با تشبیه راهآهن اردبیل به وضعیت ناگوار فرودگاه اردبیل از آنها به عنوان خیانت کارشنان یاد کرد، و گفت: نباید اجازه دهیم که راهآهن اردبیل به عاقبت فرودگاه اردبیل گرفتار آید چرا که اگر در زمان ساخت فرودگاه اردبیل نیز یک انسان منصفی پیدا میشد تا فریاد میزد که نباید فرودگاه در این محل احداث شود ما امروز با لغو پروازها و کنسل شدن پرواز فرودگاه اردبیل و صدها مشکل دیگر روبهرو نمیشدیم.
محل نامناسب فرودگاه و پاسخگو نبودن مسئولان
موقعیت نامناسب مکانی فرودگاه اردبیل که در اقدام قابل توجهی در منطقهای مه گیر احداث شده است، بارها مورد انتقاد مردم و حتی مسئولان بوده و اشتباه در انتخاب مکان مناسب موجب شده است که طی سالهای بعد نیز با صرف هزینههای قابل توجه نسبت به تجهیز فرودگاه اقدام شود.
یکی از مسافران در گفتگو با مهر میگوید: متأسفانه نسبت به تأخیرها کسی پاسخگو نیست و آژانسهای مسافرتی نیز در برخی مواقع اطلاعرسانی دارند و در برخی مواقع نسبت به اطلاعرسانی غفلت میکنند.
نادر محمد دوست بابیان اینکه گاهاً به ویژه ماههای پاییز و زمستان پرواز اردبیل- تهران با چند ساعت تأخیر انجامشده و دلیل آن بدی آبوهوا اعلام میشود، خواستار پاسخگویی مسئولان به دغدغه مسافران شد و تأکید کرد: افزایش بهای بلیط در وضعیتی است که به کیفیت پروازها اضافه نشده است.
آمار کنسلی فرودگاه که در اغلب مواقع از سوی فرودگاه استان اعلام نمیشود به شکل ملموس در برنامه مسافرت مسافران و مشتریان دائمی سفرهای هوایی سایه انداخته است. تا جایی که با کوچکترین مه، وزش باد، گرفتگی ابرها و بارش برف و باران دعای مسافران برای کنسل نشدن پروازها آغاز میشود.
اطلاعرسانی نامطلوب نیز در خصوص تأخیر پروازها به عادت رفتاری اغلب آژانسهای هواپیمایی تبدیل شده و در این میان اطلاعات پرواز فرودگاه نیز اطلاعرسانی مداوم را وظیفه خود نمیداند.
جابهجایی فرودگاه تا ۲۰سال ممکن نیست
پاسخ قطعی به تأخیر و لغو پروازهای اردبیل به بهانه شرایط جوی مطالبه چند سال ای است که میان سرویس دهی فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی رد و بدل شده و در نهایت نیز با وعده های مقطعی به امید انجام بدون تأخیر پروازها خاتمه مییابد.
در عین حال اهرم ترمز طرحهای توسعه فرودگاه اردبیل زمانی کشیده میشود که پیشنهاد تکان دهنده و قابل توجه برخی مسئولان مبنی بر جابجایی کل فرودگاه استان به گوش میرسد.
موضوعی که به نظر میرسد به تعبیر برخی مسئولان جذابیت ویژه در طرح دارد و این سؤال را ایجاد میکند که در مقطع انتخاب مکان فعلی فرودگاه اردبیل کدام استدلال و منطق مورد توجه بوده و آیا همان منطق امروز رنگ باخته است؟ و مسئولانی که طرح جابجایی فرودگاه را عنوان میکنند آیا زمین مناسبی برای فرودگاه جدید در نظر دارند؟
هر چند مدیرکل فرودگاه های استان معتقد است در کل استان نمیتوان به این وسعت زمین صاف و مناسب برای احداث فرودگاه پیدا کرد و جابهجایی فرودگاه عملاً تا ۲۰سال دیگر غیر ممکن است اما هنوز برخی مسئولان از نامناسب بودن مکان فرودگاه گله دارند و به یاد دارند که سالها قبل تاکیدشان برای ممانعت از ساخت فرودگاه در این مکان شنیده نشد.
وی معتقد است در هیچ کجای استانی مانند اردبیل که اغلب اراضی کشاورزی است بیش از هزار هکتار زمین مناسب برای فرودگاه نمیتوان پیدا کرد.
هر چند مطابق دیدگاه برخی مسئولان مناسب نبودن اقلیم و موقعیت جغرافیایی فرودگاه اردبیل نیاز به جابجایی را تشدید میکند و به عقیده همین گروه با جابجایی فرودگاه اردبیل میتوان از دردسرهای لغو و تأخیر پروازها به بهانه شرایط جوی خلاص شد، اما از سوی دیگر فرودگاه های استان در برنامه های همان مسئولان هزینه های میلیاردی برای تجهیز خود جذب میکند و این روزها خود را به وضعیتی رسانده است که با جرات حرف از توسعه پروازهای خارجی و توسعه متوازن با مناطق ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ارس بزند.
شاید اگر یکدستی بیشتری در برنامه ریزیها صورت گیرد، این مهم میتواند در آینده نزدیک جامعه عمل به تن کرده آمال و آرزوهای این استان با آرامش به منزل مقصود فرود آید.