رکود عمیق در بازار سیمان سفت شد
شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ق.ظ
رکود در تمامی ابعاد اقتصاد کشور به خصوص صنعت و معدن رخنه کرده وکمتر میشنویم که در این حوزه پیشرفت و افزایش صادرات داشته باشیم در حالی که کشوری مانند قطر که در همسایگی ایران قرار دارد و در حال آمادهسازی کشور خود برای جام جهانی است و به واردات مصالح ساختمانی برای تکمیل زیرساختها نیاز دارد هیچ علاقهای به روابط با ایران ندارد و اگر این کشور یا سایر همسایگان هم بخواهند از کشورمان وارداتی انجام دهند صادرکنندگان داخلی با وجود بروکراسی طولانی این فرصت را از دست میدهند.
نویسنده : محمد فکوری

کشور ایران با دارا بودن ذخایر عظیمی در حوزه معدن میتواند بازارهای منطقهای یا حتی جهانی را در اختیار خود قرار دهد اما با بیتوجهی و وجود موانع زیاد بر سر راه این حوزه فرصتها یکی پس از دیگری از دست رفته و حتی سرمایهگذاران هم رغبتی به سرمایهگذاری داراییهای خود در این حوزه نشان نمیدهند. در این میان صنعت سیمان هم از این رکود در امان نمانده، در حالی که ایران هماکنون جایگاه چهارم دنیا را در تولید سیمان دارد اما تا پایان کار این دولت و با توجه به شرایط رکود و افت تولید به نظر میرسد این رتبه درجه به درجه نزول پیدا کند. این در حالی است که دولت برای صنعت سیمان پیش بینی کرده که در افق ۲۰ ساله به تولید ۱۲۰ میلیون تن در سال برسد اما اکنون با وجود افت شدید تولید قطعاً این عدد محقق نخواهد شد. بنا بر این گزارش اگر چه در سال گذشته مهمترین دلیل بهبود عدد رشد اقتصادی، بخش صنعت بود و صنایع پتروشیمی و بخصوص خودرو باعث شدند تا چند فصل را با نرخ رشد مثبت بعد از اجازه صادرات محصولات پتروشیمی و واردات قطعات خودرو به ثبت برسانیم اما ناتوانی در ایجاد تحرک سایر بازارها باعث شد تا بسیاری صنایع در رکود غرق شوند به گونهای که بعد از وضعیت نابهنجار صنعت فولاد، صنعت سیمان نیز کاملاً زمینگیر شده و ضمن کاهش شدید ظرفیتهای تولید کارخانههای تولید سیمان، میلیونها تن سیمان مازاد در انبارها موجود است و بیم آن میرود که این سیمانها خراب شود.
تصمیم غلط دولتی در بازار سیمان
به گفته محمد اتابک، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، با وجود اینکه در دولت گذشته با توافقی که با دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت توزیع سیمان و تعادل آن در بازار به تشکل واگذار شد و ما شاهد رقابت منفی در بازار نبودیم اما با روی کار آمدن دولت جدید به یکباره مدیریت سیمان و بازار سیمان از تشکل گرفته شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت خود تصمیم گرفت که مدیریت کند ولی به محض اینکه با وفور سیمان و رکود روبهرو شد اعلام کرد ما با صنایع سیمان کاری نداریم در حالی که همه اختیارات را گرفته بودند و بنابراین نه تشکل توانست شرایط را مدیریت کند و نه دولت کاری انجام داد و افت تولید سیمان، افت فروش، افت صادرات و رقابت منفی در صنعت سیمان و البته۲۰ میلیون تن سیمان روی زمین مانده.
محمد اتابک با تأکید بر اشتغال مستقیم 30هزار نفری در صنعت سیمان افزود: این در حالی است که اشتغال مستقیم صنعت سیمان ۳۰ هزار نفر در کشور است و اشتغال غیرمستقیم آن یک ضریب ۶ یا ۷ برابری به صورت حداقل است.
وی ادامه داد: در این بین دولت فشارش را از نظر مالیات، پول گاز، برق و... به حدی زیاد کرده است که کارخانجات دچار مشکل هستند اما دولت بدهیاش را به این صنعت پرداخت نمیکند و در مقابل شاهد هستیم که هر روز گاز و برق کارخانجات به دلیل پرداخت نشدن قبوض قطع میشود اما بدهی دولت از سال گذشته پرداخت نمیشود.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان نیز در گفتوگو با جوان گفت: در حال حاضر 17میلیون تن کلینکر که ماده اولیه سیمان است در 71کارخانه مانده است که البته این امر طبیعی است و تنها 7 تا 8 میلیون تن سیمان تولیدی مازاد است.
البته وی درباره کاهش شدید ظرفیت تولید سیمان توضیحی نداده اما درباره صادرات به کشورهای همسایه افزود: صنعت سیمان در سال گذشته 19میلیون تن صادرات داشته که عمده صادرات به کشور عراق بوده است که البته با رکود داخلی و کاهش واردات کشورهای متقاضی روبهرو شدیم.
شیخان با تأکید بر نزدیک شدن به افق 20ساله ترسیم شده توسط دولت ادامه داد: صنعت سیمان به افق تعیین شده نزدیک شده و تولید خود را به 5/2 برابر نسبت به سال گذشته رسانده است.
وی با اشاره به این امر که بازارهایی هستند که میتوانند فرصت خوبی برای صادرات باشند افزود: با توجه به وجود وقایع پیش رو مانند جام جهانی و امثال آن کشورهایی مانند روسیه، قطر و آفریقای جنوبی میتوانیم فرصت خوبی برای صادرات سیمان داشته باشیم. البته این امر تلاش زیادی نیاز دارد زیرا این کشورها ظرفیت تأمین بیشتر نیازهای خود را دارند و ترجیح میدهند از کشورهای همسایه خود تکمیل ظرفیت کنند. دبیر انجمن سیمان در پایان به ارائه دو راهکار برای پیشرفت صنعت سیمان، اشاره کرد و گفت: رفتن به سمت ساخت جادههایی با روکش بتنی و اصلاح بافتهای فرسوده میتواند این صنعت را نجات بدهد و آن را از رکود خارج کند.